Jest skaner kodów, czytnik RFID, i wbudowana możliwość płacenia kartą zbliżeniowo, poprzez włożenie i przeciągnięcie.Cyjan pisze: 02 lut 2025, 20:47 Te nowe terminale do sprawdzania biletów takie dziwne. Wygląda jak telefon z nakładką i chyba tym w sumie jest.
Bilety, kontrole, integracja taryfowa
-
- Ekspert
- Posty: 1592
- Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Może to być specjalistyczne urządzenie, a może też być to smartfon z odpowiednią aplikacją. Kilka lat temu było głośno o opracowanej przez złodziei aplikacji na telefon, która za pomocą NFC potrafiła opróżnić konto z karty bankomatowej. Wystarczyło odpowiednio blisko przyłożyć telefon do karty ofiary, którą się chciało okraść z kasy.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Model PAX A6650 na androidzie. Nie jest taką ciężką kobyłą jaki był poprzednik Bluebird Pidion-BIP1500. No i jest zdecydowanie wydajniejszy. Kluczową zmianą jest to że drukarka kwitków od opłat dodatkowych jest teraz osobnym urządzeniem.Cyjan pisze: 02 lut 2025, 20:47 Te nowe terminale do sprawdzania biletów takie dziwne. Wygląda jak telefon z nakładką i chyba tym w sumie jest.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
W któreś Scanii w niedzielę nie działał, nadal było "wkrótce uruchomienie".pasazer_mobilisu pisze: 01 lut 2025, 17:56 https://ztp.krakow.pl/wszystkie-aktualn ... iatek.html
Można już korzystać z biletomatów w autobusach firmy Mobilis. Ponad 3 miesiące od wprowadzenia ich do ruchu :/
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Fajnie, że w końcu pojawiły się te nowe terminale, choć jeszcze chyba nie wszędzie działają bez zarzutu
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
XXI wiek w końcu dotarł do Krakowa... szkoda, że tak późno.Jedrus_ pisze: 05 lut 2025, 9:40 Fajnie, że w końcu pojawiły się te nowe terminale, choć jeszcze chyba nie wszędzie działają bez zarzutu
Smuci tym bardziej fakt, że w wielu pojazdach zarówno w odniesieniu do autobusów jak i tramwajów nadal są biletomaty tylko na gotówkę i znając krakowskie realia zapewne jeszcze sporo poczekamy aż nowe biletomaty/kasowniki obejmą całą flotę krakowskiego zbiorkomu.
Na systemy biletowe rodem z Londynu czy Holandii nie liczę przy obecnych władzach miasta oraz istnieniu takiego bytu jak ZTP...

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Z jednej strony takie unowocześnienie na siłę. Z drugiej strony słyszałem już od znajomych, że trochę to słabe, żeby przykładać kartę płatniczą jeszcze raz kontrolerowi do czytnika.
,, A skąd mam wiedzieć, czy mi nie pobierze z konta pieniędzy?"
,, A skąd mam wiedzieć, czy mi nie pobierze z konta pieniędzy?"
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
W innych miastach, nie tylko na terenie Polski podobne rozwiązania działają od lat i jakoś nie słychać o masowych kradzieżach pieniędzy z kont pasażerów, którzy swój przejazd opłacili kartą płatniczą.
Rozwiązanie dobre, ale i tak spóźnione o kilka dobrych lat.
Dzisiaj aż się prosi zrobienie systemu biletowego opartego na taryfie przystankowej (check in - check out) + bilety okresowe, z wykorzystaniem kart płatniczych oraz obecnych nośników, które posłużyłyby za elektroniczną portmonetkę dla tych co z różnych względów nie mogą lub nie chcą płacić kartą płatniczą za przejazdy.
Rozwiązanie dobre, ale i tak spóźnione o kilka dobrych lat.
Dzisiaj aż się prosi zrobienie systemu biletowego opartego na taryfie przystankowej (check in - check out) + bilety okresowe, z wykorzystaniem kart płatniczych oraz obecnych nośników, które posłużyłyby za elektroniczną portmonetkę dla tych co z różnych względów nie mogą lub nie chcą płacić kartą płatniczą za przejazdy.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
To jest zdecydowanie fajna opcja. Szczególnie jest super dla osób rzadziej korzystających z KMK i przyjezdnych z zagranicy, bo nie trzeba się zastanawiać nad automatami, aplikacjami itp. Wystarczy wejść, przyłożyć i jechać.
Jak wspomniał przedmówca, spotyka się takie rozwiązanie w wielu miejscach i z autopsji potwierdzam - jest super wygodne.
A że "słyszałem od znajomych, że jest beee..." - taka nasza polska mentalność. Choćby Kowalski nie używał, osobiście nie potrzebował, to i tak ponarzeka dla zasady i poprzyczepia się, bo tak... ;-P
Jak wspomniał przedmówca, spotyka się takie rozwiązanie w wielu miejscach i z autopsji potwierdzam - jest super wygodne.
A że "słyszałem od znajomych, że jest beee..." - taka nasza polska mentalność. Choćby Kowalski nie używał, osobiście nie potrzebował, to i tak ponarzeka dla zasady i poprzyczepia się, bo tak... ;-P
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Osobiście nie demonizowałbym nowych "biletomatów", jednak obecnie przykładowo zagraniczny turysta równie dobrze może trafić na nowy autobus wyposażony w nie, jak i na doczepny tramwaj z 1960 roku, gdzie biletomatu w ogóle nie ma, a po przejściu do wagonu silnikowego jego oczom ukaże się automat, w którym bilety można kupić jedynie za monety. Zagraniczny turysta raczej nie będzie ich miał, więc będzie zmuszony do jazdy na gapę lub opuszczenia tramwaju i poczekania na inny pojazd. Nowe rozwiązanie może i jest ciekawe, jednak dla pasażerów lepsza byłaby unifikacja i możliwość zakupu biletów w każdym pojeździe na wiele sposobów. Obecnie w niektórych autobusach i tramwajach mamy biletomaty wyłącznie na monety, w niektórych wyłącznie na kartę, w niektórych nowy system z elektronicznym zapisem, a w tramwajach wieloprzestrzennych niektóre wagony w ogóle nie mają biletomatu. Niestety w takiej sytuacji nowe rozwiązania tylko pogłębiają istniejący bałagan biletowy.fysztof pisze: 06 lut 2025, 10:21 To jest zdecydowanie fajna opcja. Szczególnie jest super dla osób rzadziej korzystających z KMK i przyjezdnych z zagranicy, bo nie trzeba się zastanawiać nad automatami, aplikacjami itp. Wystarczy wejść, przyłożyć i jechać.
Jak wspomniał przedmówca, spotyka się takie rozwiązanie w wielu miejscach i z autopsji potwierdzam - jest super wygodne.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Tu akurat się zgadzam. Od wielu znajomych słyszę, że właśnie konieczność zapłaty 4 zł (przy kilka osobach 8-20 zł) za trzy, cztery przystanki, sprawia, że jeżdżenie lokalnie samochodem jest jedynym wyborem i trudno ich przekonać do KM.Ankin pisze: 06 lut 2025, 10:03 W innych miastach, nie tylko na terenie Polski podobne rozwiązania działają od lat i jakoś nie słychać o masowych kradzieżach pieniędzy z kont pasażerów, którzy swój przejazd opłacili kartą płatniczą.
Rozwiązanie dobre, ale i tak spóźnione o kilka dobrych lat.
Dzisiaj aż się prosi zrobienie systemu biletowego opartego na taryfie przystankowej (check in - check out) + bilety okresowe, z wykorzystaniem kart płatniczych oraz obecnych nośników, które posłużyłyby za elektroniczną portmonetkę dla tych co z różnych względów nie mogą lub nie chcą płacić kartą płatniczą za przejazdy.
Gdyby za każdy przystanek było po kilkanaście- kilkadziesiąt groszy to pewnie i tak by jechali autem, ale wrażenie przepłacania, szczególnie gdy jedzie się mniej niż 10 minut, jest spore w społeczeństwie.
Od osób, które mają auta i nie kupują miesięcznych słyszę tylko jedno: ,, komunikacja jest droższa niż auto". Opierają opinię tylko na biletach jednorazowych, które czasami muszą kupić.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Trafiasz w sedno. Niestety bolączką krakowskiego zbiorkomu jest to, że odpowiadają za niego ludzie, którzy go nie czują - od skali mikro do skali makro, czego najlepszym przykładem jest swoistego rodzaju misz masz z systemem biletowym, przy którym nawet mieszkaniec Krakowa korzystający z komunikacji miejskiej od wielkiego dzwonu może się pogubić.Bayer2003 pisze: 06 lut 2025, 10:32 [...] Nowe rozwiązanie może i jest ciekawe, jednak dla pasażerów lepsza byłaby unifikacja i możliwość zakupu biletów w każdym pojeździe na wiele sposobów. Obecnie w niektórych autobusach i tramwajach mamy biletomaty wyłącznie na monety, w niektórych wyłącznie na kartę, w niektórych nowy system z elektronicznym zapisem, a w tramwajach wieloprzestrzennych niektóre wagony w ogóle nie mają biletomatu. Niestety w takiej sytuacji nowe rozwiązania tylko pogłębiają istniejący bałagan biletowy.
Nowe terminale biletowe jakie pojawiły się w autobusach Mobilisu są dla bardziej ogarniętych pasażerów bez wątpienia wygodnym rozwiązaniem, ale to niestety tylko i aż kolejna proteza, dodatek który tak jak wspomniałeś pogłębiają tylko bałagan i haos, w którym osoba niezaznajomiona z taryfą biletową (od mieszkańców Krakowa a na przyjezdnych z Polski oraz zagranicy kończąc) zwyczajnie się ma prawo gubić.
Obawiam się jednak, że nie prędko doczekamy się odważnych osób czy to w samym zarządzie miasta czy jednostkach mu podległych, które zdecydują się na prawdziwą rewolucję systemu biletowego i stworzą go na nowo tak aby był przyjazny zarówno dla ludzi ogarniętych ze współczesną techniką, płatnościami bezgotówkowymi jak i tradycjonalistów preferujących płatności gotówkowe.
Warszawa, które w perspektywie najbliższych lat stworzy nowy system biletowy, docelowo idzie w stronę systemu bardzo podobnego jaki obowiązuje na terenie Holandii - taryfa przystankowa, bilety okresowe, płatność kartami/telefonami/zegarkiem, elektroniczna portmonetka - dla każdego coś dobrego.
Może i u nas za x lat doczekamy się podobnych rozwiązań, ale... tak jak wspomniałem kilka linijek wyżej obawiam się, że potrzeba do tego solidnego wietrzenia gabinetów przy Placu Wszystkich Świętych jak i w ZTP, aby osoby odwiedzialne za szeroko rozumiany zbiorkom, zwyczajnie go czuły na płaszczyźnie mentalnej, bo obecnie można odnieść wrażenie, że komunikacja miejska w Krakowie i wszystko co z nią związane to zło konieczne, które niepotrzebnie zawraca cztery litery tym co mają za nią odpowiadać tak aby funkcjonowała ona na miarę XXI wieku oraz miasta takiej wielkości jak Kraków.
Nic dodać nic ująć.Piotr246 pisze: 06 lut 2025, 11:32 Tu akurat się zgadzam. Od wielu znajomych słyszę, że właśnie konieczność zapłaty 4 zł (przy kilka osobach 8-20 zł) za trzy, cztery przystanki, sprawia, że jeżdżenie lokalnie samochodem jest jedynym wyborem i trudno ich przekonać do KM.
I mają w pełni rację, bo bilety jednorazowe są za przeproszeniem cholernie drogie.Piotr246 pisze: 06 lut 2025, 11:32 Gdyby za każdy przystanek było po kilkanaście- kilkadziesiąt groszy to pewnie i tak by jechali autem, ale wrażenie przepłacania, szczególnie gdy jedzie się mniej niż 10 minut, jest spore w społeczeństwie.
Od osób, które mają auta i nie kupują miesięcznych słyszę tylko jedno: ,, komunikacja jest droższa niż auto". Opierają opinię tylko na biletach jednorazowych, które czasami muszą kupić.
Niestety u nas komunikacja miejska ma na siebie zarabiać (przynajmniej w jakimś procencie) zamiast służyć mieszkańcom.
Spora liczba moich znajomych sama wybiera auto choćby wybierając się na ciut większe i dalsze zakupy od miejsca zamieszkania po przejazd zbiorkomem jest zwyczajnie nieopłacalny a może bardziej poprawnie to ujmując - cena jest nieadekwatna to długości trasy oraz jakości jaką zbiorkom w wielu przypadkach oferuje.
Odsyłam na stronę poznańskiego ZTP: https://www.ztm.poznan.pl/wszystko-o-bi ... k-biletow/ aż się prosi o podobne rozwiązania w Krakowie w kwestii taryfy przystankowej.
Może się mylę ale efekt skali też by zrobił swoje pod względem wpływów z biletów. Zdecydowaniej więcej ludzi wybrałoby komunikację miejską mając do przejechania kilka przystanków kiedy zapłaciliby za nie docelowo >2 PLN niż obecne 4 PLN co najlepiej pokazuje choćby ten kalkulator:
https://www.ztm.poznan.pl/wszystko-o-bi ... etow-peka/
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
O tym mówię.
Teligi - Bieżanowska lub Biprostal - Teatr Bagatela 2,32 zł. Wieczysta - Rondo Mogilskie 1,92 zł.
Nawet Plac Centralny - Rondo Mogilskie 3,24 zł.
Ale z drugiej strony skoro taki automat może być wielkości oraz w miejscu kasownika, to dlaczego nie można połączyć obu opcji?
Przy drzwiach kilka automatów, kasowników z płatnością zbliżeniową plus jeden automat tradycyjny na kartę/monety?
Teligi - Bieżanowska lub Biprostal - Teatr Bagatela 2,32 zł. Wieczysta - Rondo Mogilskie 1,92 zł.
Nawet Plac Centralny - Rondo Mogilskie 3,24 zł.
Ale z drugiej strony skoro taki automat może być wielkości oraz w miejscu kasownika, to dlaczego nie można połączyć obu opcji?
Przy drzwiach kilka automatów, kasowników z płatnością zbliżeniową plus jeden automat tradycyjny na kartę/monety?
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Podsumowując przedmówców. W pełni się zgadzam aby poukładać w krakowie ten system biletowy, z którym od lat nikt nic nie robił. Latami chwalą się taborem, natomiast niestety technologicznie Kraków wypada blado pod względem i systemu biletowego i systemu informacji pasażerskiej itd... miejmy tylko nadzieję, że w następnych latach oba elementy zostaną poprawione.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Dodatkowo czytniki/kasowniki w formie specjalnych słupków mogą znajdować się na samych przystankach (przynajmniej w miejscach dużej wymiany pasażerów jak dworzec itd.). Takie rozwiązanie z powodzeniem działa m. in. na dworcach kolejowych na terenie Holandii.Piotr246 pisze: 06 lut 2025, 11:53 Ale z drugiej strony skoro taki automat może być wielkości oraz w miejscu kasownika, to dlaczego nie można połączyć obu opcji?
Przy drzwiach kilka automatów, kasowników z płatnością zbliżeniową plus jeden automat tradycyjny na kartę/monety?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: fubukiers i 2 gości