To dlatego priorytetem będzie zamówienie 30 nowych wagonów dwukierunkowych, które będą mogły zostać wykorzystane do obsługi m.in. linii na Azory, która w pierwszym etapie ma powstać bez pętli. Dostawy tych tramwajów powinny się rozpocząć najpóźniej w 2028 roku (krakowski przewoźnik złożył już wniosek o dofinansowanie do ich zakupu w ramach programu FEnIKS). Decyzja o zakupie pozostałych 60 wagonów zależy od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania, w tym z KPO.
MPK planuje, że po dostawie co najmniej 30 nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji.
https://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosc ... wajow.html
[PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
MPK w swoim komunikacie już napisało, które wagony będą zamawiane jako pierwsze:
Ostatnio zmieniony 04 mar 2025, 16:11 przez suchy, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Miłośnik
- Posty: 52
- Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
- Kontakt:
Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
W życiu bym nie powiedział, że cieszę się ze zwycięstwa PESY w Krakowie, ale kiedyś musi być ten pierwszy raz. Pozostaje liczyć, że UZP nie będzie robić problemów przy ocenie przebiegu przetargu i MPK szybko podpisze umowy ramowe. Dobrze byłoby wykorzystać w pełni przynajmniej na 33m dwukierunki i 43m wagony, choć z punktu widzenia rozrostu sieci tramwajowej nawet i te 33m jednokierunki byłyby przydatne (owszem, zgadzam się, że lepsze byłoby więcej dwukierunków i 43m wagonów). Poza stopiątkami i wiedeńcami byłoby też czym zastąpić składy norymberskie, bo nawet dwukierunkowość i niska podłoga w środkowym członie nie wystarczają do obrony ich wykorzystania liniowego w perspektywie 2030 r.
Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Cholera to dopiero za 3 lata... masakra, jeszcze tyle czasu tłuc się tymi starymi dryndami.
Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Zła decyzja, tabor dwukierunkowy też jest ważny (nie chcemy przecież jako pasażerowie jeździć niezmodernizowanymi GT8SU), jednak ponad 40-metrowe tramwaje są dzisiaj raczej bardziej potrzebne.suchy pisze: 04 mar 2025, 16:10 MPK w swoim komunikacie już napisało, które wagony będą zamawiane jako pierwsze:
Składów Konstali jest obecnie 11 (8 potrójnych i 3 podwójne), a wiedniozłomów 18 (10 z doczepą i 8 solowych). Jeżeli zamówionych zostanie 30 egzemplarzy 40m+ oraz 30 dwukierunkowych 33m, na wycofanie wszystkich N8C oraz N8S będzie można sobie pozwolić, a i tak ilostan powiększy się o 20. Szkoda będzie tych tramwajów, miały one niepowtarzalny klimat, jednak nie sprawdziły się w Krakowie, a przecież za kasacjami taboru 26m nikt płakać nie powinien.canoe_bart pisze: 04 mar 2025, 16:10 z punktu widzenia rozrostu sieci tramwajowej nawet i te 33m jednokierunki byłyby przydatne (owszem, zgadzam się, że lepsze byłoby więcej dwukierunków i 43m wagonów). Poza stopiątkami i wiedeńcami byłoby też czym zastąpić składy norymberskie, bo nawet dwukierunkowość i niska podłoga w środkowym członie nie wystarczają do obrony ich wykorzystania liniowego w perspektywie 2030 r.
Między tramwajem 65-letnim a 68-letnim wielkiej różnicy nie ma - taborowo Kraków jest obecnie trzecim światem i oby za te 3 lata faktycznie się to zmieniło (chociaż PESA jest raczej ostatnią firmą do której można mieć zaufanie).Kojak pisze: 04 mar 2025, 16:12 Cholera to dopiero za 3 lata... masakra, jeszcze tyle czasu tłuc się tymi starymi dryndami.
PS. Wie ktoś może kiedy i gdzie będzie można znaleźć uproszczone schematy lub wizualizacje tramwajów, które wygrały przetarg?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Znowu nakłaniasz do łamania przepisów ustawy PZP?Bayer2003 pisze: 04 mar 2025, 16:09 a w przypadku ponad 40-metrowego taboru dopłacić te 41 milionów złotych do tramwajów Škody.


Tu nie ma żadnej opcji "weźmiemy i se dopłacimy" - masz w przetargu podane wszystkie kryteria, które podlegają ocenie. Następnie poszczególne oceny są sumowane - i zwycięża ten kto ma WIĘCEJ PUNKTÓW. Koniec. Nie ma możliwości, żeby ogłosić zwycięzcą kogoś, kto otrzymał mniejszą sumę punktów - na tym polega idea PRZETARGU.


Chcesz sobie wybierać droższe oferty - to zapraszamy do prywaciarzy. Taki Mobilis jako firma prywatna nie ma obowiązku ogłaszać przetargu - więc idzie sobie do obojętnie jakiego producenta i kupuje taki pojazd jaki chce (np. Mana za 3mln/sztuka - cenę zmyślam z sufitu) - nawet jeśli dajmy na to Solaris wyprodukowałby taki sam autobus o połowę taniej za 1,5 mln).
Skoro planujemy tramwaj na Azory bez pętli - to rozumiem że wpuścisz tam 40-metrowy JEDNOKIERUNKOWY wagon?Bayer2003 pisze: 04 mar 2025, 16:16 Zła decyzja, tabor dwukierunkowy też jest ważny (nie chcemy przecież jako pasażerowie jeździć niezmodernizowanymi GT8SU), jednak ponad 40-metrowe tramwaje są dzisiaj raczej bardziej potrzebne.


Przecież masz wizualizację w artykule.PS. Wie ktoś może kiedy i gdzie będzie można znaleźć uproszczone schematy lub wizualizacje tramwajów, które wygrały przetarg?
-
- Miłośnik
- Posty: 52
- Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
- Kontakt:
Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Po pierwsze, po wejściu niemal w bankructwo i upadłość zmienił się właściciel i zarząd PESY. Po drugie, za Krakowiaki, częstochowskie Twisty i warszawskie Jazzy dostali srogi łomot od przewoźników, którzy im naliczyli niemałe kary. Po trzecie, odcięli się od ryzykownego rynku rosyjskiego, z którego czerpali niemałe korzyści, jednocześnie wchodząc do Tallina czy utrzymując się na rynku rumuńskim, nie mówiąc o zamówieniach na pociągi regio dla ČD. MPK, wybierając teraz PESĘ, musiało definitywnie nabrać do nich zaufania, bo to nie jest tak, że oni zapomnieli ich wybryki, bo dalej Krakowiaki są dalekie od ideału (do dziś nie wyeliminowano charakterystycznego metalowego strzelania w okolicach przegubów).Bayer2003 pisze: 04 mar 2025, 16:09 Nie wierzę w poprawę jakości wytworów bydgoskiego producenta (chociaż oczywiście chciałbym się mylić), moim zdaniem lepiej było zrezygnować z zamówienia dwóch lub trzech krótszych tramwajów, a w przypadku ponad 40-metrowego taboru dopłacić te 41 milionów złotych do tramwajów Škody. Niemniej jednak dobrze, że przetarg po 15 miesiącach (:!:) został rozstrzygnięty - mam nadzieję, że dojdzie do podpisania umowy przede wszystkim na tramwaje 40m+, w drugiej kolejności na dwukierunkowe 33m, a jednokierunkowe 33m dopiero po zapewnieniu finansowania pozostałych 60 egzemplarzy (chociaż zastanawiam się, czy nie lepsze byłoby tutaj niepodpisanie umowy i ogłoszenie kolejnego przetargu na tabor 40m+, nawet jeżeli w mniejszej liczbie egzemplarzy).
Niby ilostan się powiększy, ale nawet w najgorszym scenariuszu, w perspektywie końca następnej dekady, poza Meissnera i Azorami, przybędzie Złocień, Rżąka czy Piastów SKA, a jednak kadencyjność organów samorządu gminnego robi swoje, także lepiej się nie obudzić z ręką w nocniku.Bayer2003 pisze: 04 mar 2025, 16:16 Zła decyzja, tabor dwukierunkowy też jest ważny (nie chcemy przecież jako pasażerowie jeździć niezmodernizowanymi GT8SU), jednak ponad 40-metrowe tramwaje są dzisiaj raczej bardziej potrzebne.
Składów Konstali jest obecnie 11 (8 potrójnych i 3 podwójne), a wiedniozłomów 18 (10 z doczepą i 8 solowych). Jeżeli zamówionych zostanie 30 egzemplarzy 40m+ oraz 30 dwukierunkowych 33m, na wycofanie wszystkich N8C oraz N8S będzie można sobie pozwolić, a i tak ilostan powiększy się o 20. Szkoda będzie tych tramwajów, miały one niepowtarzalny klimat, jednak nie sprawdziły się w Krakowie, a przecież za kasacjami taboru 26m nikt płakać nie powinien.
Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Przepisy i prawa powinny służyć obywatelom, a nie być przeciwko nim. Według artykułu na transport-publiczny.pl, tramwaje ponad 40-metrowe Škody były droższe o mniej niż 5% od tramwajów PESY. Czy w żywotności tramwajów też będzie zaledwie 5-procentowa różnica? Niestety obawiam się, że nie (chociaż chciałbym się mylić) i w perspektywie kilkudziesięciu lat MPK wyda na tramwaje więcej pieniędzy, ponieważ PESY już dawno będą na złomowisku kiedy Škody mogłyby jeszcze jeździć.suchy pisze: 04 mar 2025, 16:25 Znowu nakłaniasz do łamania przepisów ustawy PZP?![]()
![]()
Tu nie ma żadnej opcji "weźmiemy i se dopłacimy" - masz w przetargu podane wszystkie kryteria, które podlegają ocenie. Następnie poszczególne oceny są sumowane - i zwycięża ten kto ma WIĘCEJ PUNKTÓW. Koniec. Nie ma możliwości, żeby ogłosić zwycięzcą kogoś, kto otrzymał mniejszą sumę punktów - na tym polega idea PRZETARGU.![]()
![]()
Niestety tramwajową część MPK ciężko byłoby sprywatyzować, jednak jeżeli chodzi o autobusy, tutaj jak najbardziej prywatyzację popieram.suchy pisze: 04 mar 2025, 16:25 Chcesz sobie wybierać droższe oferty - to zapraszamy do prywaciarzy. Taki Mobilis jako firma prywatna nie ma obowiązku ogłaszać przetargu - więc idzie sobie do obojętnie jakiego producenta i kupuje taki pojazd jaki chce (np. Mana za 3mln/sztuka - cenę zmyślam z sufitu) - nawet jeśli dajmy na to Solaris wyprodukowałby taki sam autobus o połowę taniej za 1,5 mln).
Do obsługi samej "3" nie potrzeba aż 30 dwukierunkowych tramwajów, a jedynie 20. Na linii "5" jak najbardziej przez pewien czas mogą kursować GT8 - będzie ciasno, jednak z pewnością nie ciaśniej niż chociażby w Stadlerze na "52". Oczywiście najlepiej byłoby zamówić zarówno 30 tramwajów 40m+, jak i 30 dwukierunkowych 33m, jednak czy będą na to pieniądze?suchy pisze: 04 mar 2025, 16:25 Skoro planujemy tramwaj na Azory bez pętli - to rozumiem że wpuścisz tam 40-metrowy JEDNOKIERUNKOWY wagon?No chyba, że planujesz tam wpuścić 26-metrowe GT8
![]()
Faktycznie, jednak to tylko zewnętrzna wizualizacja 33-metrowego tramwaju dwukierunkowego. Nie wiesz może kiedy będzie można się spodziewać czegoś podobnego dla tramwajów ponad 40-metrowych lub najlepiej jakichś schematów chociażby z układem miejsc siedzących?
Dalej jednak tramwaje wykonywane są przez tych samych pracowników oraz z materiałów z tych samych źródeł. Nawet jeżeli pewna poprawa nastąpiła, z pewnością nie jest ona na tyle duża, żeby przebić Škodę (lub odbiegać od niej jakościowo zaledwie o 5%).canoe_bart pisze: 04 mar 2025, 16:30 Po pierwsze, po wejściu niemal w bankructwo i upadłość zmienił się właściciel i zarząd PESY. Po drugie, za Krakowiaki, częstochowskie Twisty i warszawskie Jazzy dostali srogi łomot od przewoźników, którzy im naliczyli niemałe kary. Po trzecie, odcięli się od ryzykownego rynku rosyjskiego, z którego czerpali niemałe korzyści, jednocześnie wchodząc do Tallina czy utrzymując się na rynku rumuńskim, nie mówiąc o zamówieniach na pociągi regio dla ČD. MPK, wybierając teraz PESĘ, musiało definitywnie nabrać do nich zaufania, bo to nie jest tak, że oni zapomnieli ich wybryki, bo dalej Krakowiaki są dalekie od ideału (do dziś nie wyeliminowano charakterystycznego metalowego strzelania w okolicach przegubów).
Nowe trasy otwierane są ciągle, ale liczba linii tramwajowych stoi w miejscu (a nawet spada). Złocień oraz Piastów SKA to przedłużenia obecnych tras, a powstanie tramwaju na Rżąkę prawdopodobnie odbędzie się kosztem Bieżanowa (przepustowość przystanku Kabel może nie pozwolić na utworzenie nowej linii). Przedłużenie "6", "11", "20", "21" czy "52" nie zwiększy liczby brygad o dwucyfrową liczbę, a nowe linie tramwajowe ze względu na przepustowość niezbyt mają jak powstać. Dlatego właśnie potrzebne są jak najdłuższe tramwaje, a nie bardzo szybki wzrost ilostanu. Pamiętaj zresztą, że już w obecnym ilostanie mamy spory zapas (chociaż są to niestety głównie niezbyt potrzebne tramwaje 26m)canoe_bart pisze: 04 mar 2025, 16:30 Niby ilostan się powiększy, ale nawet w najgorszym scenariuszu, w perspektywie końca następnej dekady, poza Meissnera i Azorami, przybędzie Złocień, Rżąka czy Piastów SKA, a jednak kadencyjność organów samorządu gminnego robi swoje, także lepiej się nie obudzić z ręką w nocniku.

https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
-
- Miłośnik
- Posty: 52
- Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
- Kontakt:
Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Bayer2003 pisze: 04 mar 2025, 16:53 Dalej jednak tramwaje wykonywane są przez tych samych pracowników oraz z materiałów z tych samych źródeł. Nawet jeżeli pewna poprawa nastąpiła, z pewnością nie jest ona na tyle duża, żeby przebić Škodę (lub odbiegać od niej jakościowo zaledwie o 5%).
Ostatnie Twisty dla Wrocławia i Częstochowy nie wyglądają źle i z tego, co kojarzę, to mają dobre opinie nt. właściwości jezdnych. I nikt nie mówi, że PESA ma przebijać Škodę pod tymi względami, tylko zapewniać możliwie najlepszy stosunek jakość : koszty, zgodnie z intencjami ustawodawcy. Poza tym Czesi się ostatni raz interesowali nami niemal 10 lat temu przy sławetnym przetargu na 50 wagonów 33m, ale to było na zasadzie "rzucimy ofertę z dużą przebitką, a nuż-widelec się uda".
Liczba linii tramwajowych nie musi jeszcze o niczym świadczyć - Wrocław ma praktycznie taką samą liczbę linii tramwajowych i długość sieci, jak Kraków, a wysyłają sumarycznie mniej brygad, mając o jakieś paręnaście procent mniejszy ilostan niż my. Co do Złocienia i Rżąki, ten pierwszy zapewne będzie chciał uzyskać tramwajowe połączenie z Hutą, zwłaszcza jak uda się z łącznikiem przez Lema (choć obecnie to sci-fi), a ta druga niekoniecznie musi wisieć na jednej relacji do centrum, bo raczej w końcu powstanie rozjazd Nowosądecka-Wielicka i będzie można puścić np. 10 czy 11. Było wielokrotnie tłuczone na forum, że obecna nadwyżka ok. 30 wagonów wynika z trzymania rezerwy na zakończenie dotychczasowych remontów i otwarcie nowej trasy do Mistrzejowic. Poza tym, mimo tego, że EU8N czy GT8N są uważane za wagony względnie bezawaryjne, to nie będą jednak kursować wiecznie i w opisanej przeze mnie wcześniej perspektywie będą następne do odstawienia i tym samym spadnie udział 26m wagonów. Nawet we wspomnianym przeze mnie Wrocławiu władze MPK pod koniec ubiegłego roku wskazały, że przy planowanych najważniejszych wydłużeniach będą musieli w krótkim czasie zamówić ok. 160 wagonów.Bayer2003 pisze: 04 mar 2025, 16:53 Nowe trasy otwierane są ciągle, ale liczba linii tramwajowych stoi w miejscu (a nawet spada). Złocień oraz Piastów SKA to przedłużenia obecnych tras, a powstanie tramwaju na Rżąkę prawdopodobnie odbędzie się kosztem Bieżanowa (przepustowość przystanku Kabel może nie pozwolić na utworzenie nowej linii). Przedłużenie "6", "11", "20", "21" czy "52" nie zwiększy liczby brygad o dwucyfrową liczbę, a nowe linie tramwajowe ze względu na przepustowość niezbyt mają jak powstać. Dlatego właśnie potrzebne są jak najdłuższe tramwaje, a nie bardzo szybki wzrost ilostanu. Pamiętaj zresztą, że już w obecnym ilostanie mamy spory zapas (chociaż są to niestety głównie niezbyt potrzebne tramwaje 26m).
Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Zobaczymy jakiej jakości produkt faktycznie przyjedzie do Krakowa w 2028 roku, jednak optymistą nie jestem i nie będę.canoe_bart pisze: 04 mar 2025, 17:32 Ostatnie Twisty dla Wrocławia i Częstochowy nie wyglądają źle i z tego, co kojarzę, to mają dobre opinie nt. właściwości jezdnych. I nikt nie mówi, że PESA ma przebijać Škodę pod tymi względami, tylko zapewniać możliwie najlepszy stosunek jakość : koszty, zgodnie z intencjami ustawodawcy. Poza tym Czesi się ostatni raz interesowali nami niemal 10 lat temu przy sławetnym przetargu na 50 wagonów 33m, ale to było na zasadzie "rzucimy ofertę z dużą przebitką, a nuż-widelec się uda".
Gdzie można znaleźć informację ile brygad tramwajowych wyjeżdża w DP we Wrocławiu?canoe_bart pisze: 04 mar 2025, 17:32 Liczba linii tramwajowych nie musi jeszcze o niczym świadczyć - Wrocław ma praktycznie taką samą liczbę linii tramwajowych i długość sieci, jak Kraków, a wysyłają sumarycznie mniej brygad, mając o jakieś paręnaście procent mniejszy ilostan niż my.
Na Rondzie Grzegórzeckim faktycznie zmieści się jeszcze linia w relacji Kotlarska - Aleja Pokoju, jednak raczej miałaby ona jednocyfrową liczbę brygad. Przedłużenie "10" z Kurdwanowa na Rżąkę to dodatkowe dwie-trzy brygady, z kolei skierowanie "11" na Rżąkę wychodzi na zero - z przystanku Bieżanowska na Rżąkę jest o jakieś 600 metrów bliżej niż na Mały Płaszów.canoe_bart pisze: 04 mar 2025, 17:32 Co do Złocienia i Rżąki, ten pierwszy zapewne będzie chciał uzyskać tramwajowe połączenie z Hutą, zwłaszcza jak uda się z łącznikiem przez Lema (choć obecnie to sci-fi), a ta druga niekoniecznie musi wisieć na jednej relacji do centrum, bo raczej w końcu powstanie rozjazd Nowosądecka-Wielicka i będzie można puścić np. 10 czy 11.
Zakończenie dotychczasowych remontów oraz otwarcie trasy przez Meissnera zwiększy liczbę brygad maksymalnie o okolicę 20 - nadwyżka jest większa, jednak są to nieodpowiednie wagony, głównie 26-metrowe, w których na Meissnera z pewnością będzie ciasno.canoe_bart pisze: 04 mar 2025, 17:32 Było wielokrotnie tłuczone na forum, że obecna nadwyżka ok. 30 wagonów wynika z trzymania rezerwy na zakończenie dotychczasowych remontów i otwarcie nowej trasy do Mistrzejowic.
EU8N przez wiele lat będą jeszcze mogły kursować na liniach szczytowych oraz pełnić funkcję brygad rezerwowych. GT8N zostały zmodernizowane kilka lat temu, więc też raczej przynajmniej kilkanaście lat eksploatacji mogą mieć przed sobą (pytanie jedynie na jakich liniach znaleźć dla nich miejsce w stałym układzie). W najbliższym czasie zastąpić trzeba najstarsze w tej części Europy tramwaje wiedeńskie, będące w coraz gorszym stanie wysokopodłogowe Konstale oraz N8, które są za krótkie żeby opłacało się je ratować. Sam wspomniałeś, że obecnie mamy nadwyżkę około 30 wagonów, a jeżeli dostarczone zostanie 60 nowych tramwajów, a skasowane zostaną E1, 105Na oraz N8, nadwyżka ta wzrośnie do 50 wagonów. Z nawiązką starczy to na Meissnera, Rżąkę czy Złocień, chociaż już taka liczba tramwajów może nie pomieścić się w obecnych zajezdniach. Jednokierunkowe tramwaje 33-metrowe (drogie i produkcji PESY) są niezbyt potrzebne - oczywiście można je zamówić, jednak chyba lepiej uwalić ten przetarg i zamówić kolejne tramwaje ponad 40-metrowe (nawet jeżeli miałoby być ich mniej). Osobiście wstrzymałbym się jednak z tą decyzją do czasu oddania torowiska na Azory - mam dziwne przeczucie, że nawet 33-metrowa "3" po przedłużeniu nie wyrobi i docelowo potrzebny będzie ponad 40-metrowy tabor dwukierunkowy.canoe_bart pisze: 04 mar 2025, 17:32 Poza tym, mimo tego, że EU8N czy GT8N są uważane za wagony względnie bezawaryjne, to nie będą jednak kursować wiecznie i w opisanej przeze mnie wcześniej perspektywie będą następne do odstawienia i tym samym spadnie udział 26m wagonów. Nawet we wspomnianym przeze mnie Wrocławiu władze MPK pod koniec ubiegłego roku wskazały, że przy planowanych najważniejszych wydłużeniach będą musieli w krótkim czasie zamówić ok. 160 wagonów.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
-
- Ekspert
- Posty: 1255
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Tak, mając 110 nowiutkich Stadlerów, prawie 75 bombardierów, 36 pes itd. jesteśmy przecież "trzecim światem", bo jest również kilka E1Bayer2003 pisze: 04 mar 2025, 16:16 Między tramwajem 65-letnim a 68-letnim wielkiej różnicy nie ma - taborowo Kraków jest obecnie trzecim światem i oby za te 3 lata faktycznie się to zmieniło (chociaż PESA jest raczej ostatnią firmą do której można mieć zaufanie).

A w ogóle to "zarząd MPK jest debilami, bo prawo prawem, przetarg przetargiem, ale powinni robić nielegalne akcje, bo każdy by tak zrobić, gdyby był mądrzejszy"

Lepiej byłoby mieć tabor jak w GOP, Szczecinie, Wrocławiu, Częstochowie, Gorzowie, Gdańsku, Grudziądzu, Elblągu itd. - tam jest pierwszy świat "Zachód", i wszystko niemalże ocieka złotem

Litości

Osobiście to takie E1+ c3 spokojnie by jak dla mnie mogły jeszcze pojeździć, bo są bardziej pojemne od np. N8. Przy założeniu oczywiście że byłyby to tylko i wyłącznie brygady szczytowe / 4x. Nie wiem, co jest z punktu widzenia pasażera takiego tragicznego w tych wagonach po NG w Krk? Ale fakt, trupiasta 105Na z takiego Elbląga czy Szczecina prezentuje przecież o wiele lepsza jakość, bo ma przecież w papierkach wpisany młodszy rocznik...
Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Ja w sumie powiedziałbym, że jestem mocnym sceptykiem pesy jak bayer. Produkowali złom, Swingi i Jazzy są dramatyczne, a co dopiero powiedzieć o Krakowiaku. Natomiast po kontakcie z Twistem stwierdzam, że może nie będzie tak źle. Jak widać po naszych Lajkonikach ciężko w Polsce zakupić tramwaj, który by mógł się pochwalić niezawodnością jak NGT6... Także chyba kompletnie bez różnicy co przyjdzie... Ważne żeby było. Choć nutka niepokoju po tym wyborze zawsze będzie 

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Za dobrą jakość i niezawodność trzeba odpowiednio zapłacić.yosujiro pisze: 04 mar 2025, 18:27 Jak widać po naszych Lajkonikach ciężko w Polsce zakupić tramwaj, który by mógł się pochwalić niezawodnością jak NGT6...
Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Nigdzie nie stwierdziłem, że w innych polskich miastach jest lepiej, jednak warto zauważyć, że wszystkie miasta, które wymieniłeś są od Krakowa jednak mniejsze. Kraków jako drugie pod względem liczby ludności miasto w Polsce powinien jednak pokazywać komunikacyjną jakość, z którą jest w najlepszym wypadku średnio.kot_feliks pisze: 04 mar 2025, 18:17 Tak, mając 110 nowiutkich Stadlerów, prawie 75 bombardierów, 36 pes itd. jesteśmy przecież "trzecim światem", bo jest również kilka E1![]()
A w ogóle to "zarząd MPK jest debilami, bo prawo prawem, przetarg przetargiem, ale powinni robić nielegalne akcje, bo każdy by tak zrobić, gdyby był mądrzejszy"![]()
Lepiej byłoby mieć tabor jak w GOP, Szczecinie, Wrocławiu, Częstochowie, Gorzowie, Gdańsku, Grudziądzu, Elblągu itd. - tam jest pierwszy świat "Zachód", i wszystko niemalże ocieka złotemNie mówiąc również o wielu sieciach na południe, czy zachód od PL...
Litości
Osobiście to takie E1+ c3 spokojnie by jak dla mnie mogły jeszcze pojeździć, bo są bardziej pojemne od np. N8. Przy założeniu oczywiście że byłyby to tylko i wyłącznie brygady szczytowe / 4x. Nie wiem, co jest z punktu widzenia pasażera takiego tragicznego w tych wagonach po NG w Krk? Ale fakt, trupiasta 105Na z takiego Elbląga czy Szczecina prezentuje przecież o wiele lepsza jakość, bo ma przecież w papierkach wpisany młodszy rocznik...
Zobaczymy, jednak obstawiam jakość gorszą niż w przypadku Stadlerów. Tramwajom NGT6 (a także NGT8) ciężko będzie dorównać - jedynym sposobem na pozyskanie tak dobrego taboru jest obecnie ogłoszenie przetargu, w którym wystartuje Alstom z tramwajem z rodziny Flexity Classic. Niestety w Krakowie jest to chyba nierealne - tutaj oferta musi być jak najtańsza (a Alstom się ceni), oczywiście z zastrzeżeniem, że tramwaj nie będzie pochodził z Turcjiyosujiro pisze: 04 mar 2025, 18:27 Natomiast po kontakcie z Twistem stwierdzam, że może nie będzie tak źle. Jak widać po naszych Lajkonikach ciężko w Polsce zakupić tramwaj, który by mógł się pochwalić niezawodnością jak NGT6... Także chyba kompletnie bez różnicy co przyjdzie... Ważne żeby było. Choć nutka niepokoju po tym wyborze zawsze będzie![]()

https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
-
- Miłośnik
- Posty: 52
- Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
- Kontakt:
Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
Tak samo można mieć wątpliwości co do niektórych aspektów wykonania Lajkoników, chociaż były lepiej zmontowane niż Krakowiaki.Bayer2003 pisze: 04 mar 2025, 18:00
Zobaczymy jakiej jakości produkt faktycznie przyjedzie do Krakowa w 2028 roku, jednak optymistą nie jestem i nie będę.
Gdzie można znaleźć informację ile brygad tramwajowych wyjeżdża w DP we Wrocławiu?
Na Rondzie Grzegórzeckim faktycznie zmieści się jeszcze linia w relacji Kotlarska - Aleja Pokoju, jednak raczej miałaby ona jednocyfrową liczbę brygad. Przedłużenie "10" z Kurdwanowa na Rżąkę to dodatkowe dwie-trzy brygady, z kolei skierowanie "11" na Rżąkę wychodzi na zero - z przystanku Bieżanowska na Rżąkę jest o jakieś 600 metrów bliżej niż na Mały Płaszów.
Zakończenie dotychczasowych remontów oraz otwarcie trasy przez Meissnera zwiększy liczbę brygad maksymalnie o okolicę 20 - nadwyżka jest większa, jednak są to nieodpowiednie wagony, głównie 26-metrowe, w których na Meissnera z pewnością będzie ciasno.
EU8N przez wiele lat będą jeszcze mogły kursować na liniach szczytowych oraz pełnić funkcję brygad rezerwowych. GT8N zostały zmodernizowane kilka lat temu, więc też raczej przynajmniej kilkanaście lat eksploatacji mogą mieć przed sobą (pytanie jedynie na jakich liniach znaleźć dla nich miejsce w stałym układzie). W najbliższym czasie zastąpić trzeba najstarsze w tej części Europy tramwaje wiedeńskie, będące w coraz gorszym stanie wysokopodłogowe Konstale oraz N8, które są za krótkie żeby opłacało się je ratować. Sam wspomniałeś, że obecnie mamy nadwyżkę około 30 wagonów, a jeżeli dostarczone zostanie 60 nowych tramwajów, a skasowane zostaną E1, 105Na oraz N8, nadwyżka ta wzrośnie do 50 wagonów. Z nawiązką starczy to na Meissnera, Rżąkę czy Złocień, chociaż już taka liczba tramwajów może nie pomieścić się w obecnych zajezdniach. Jednokierunkowe tramwaje 33-metrowe (drogie i produkcji PESY) są niezbyt potrzebne - oczywiście można je zamówić, jednak chyba lepiej uwalić ten przetarg i zamówić kolejne tramwaje ponad 40-metrowe (nawet jeżeli miałoby być ich mniej). Osobiście wstrzymałbym się jednak z tą decyzją do czasu oddania torowiska na Azory - mam dziwne przeczucie, że nawet 33-metrowa "3" po przedłużeniu nie wyrobi i docelowo potrzebny będzie ponad 40-metrowy tabor dwukierunkowy.
Co do Wrocławia, bazowałem na własnych obliczeniach - obecnie kursuje tam 25 linii tramwajowych, z czego w DP nie kursuje linia 0; każda z tych 24 linii kursuje co 12 minut w szczycie, co 15 poza nim i co 20 wieczorami i w weekendy. Biorąc pod uwagę rozkładowy czas przejazdu ze strony MPK Wrocław wynoszący w większości przypadków między 40 a 50 minut, co dawałoby pełne kółko w okolicach 2h, przy docelowym układzie marszrut wyszło mi maksymalnie ok. 230 brygad w szczycie w dni powszednie. Poza tym bazowałem częściowo na m.in. czynaczas.pl, ale tam są uwzględniane różnego rodzaju wtyczki, dwurazówki, a sprawdzanie każdej brygady zajęłoby mi praktycznie cały dzień, a z kolei niespecjalnie orientuje się, jakich innych platform pokroju naszego tomekzaw.pl wrocławscy odpowiednicy używają.
Natomiast faktycznie, Rżąka nie zabierze więcej niż kilka brygad, chociaż wątpię, aby opierała się tylko na dwóch liniach f-15.
Co do otwarcia trasy na Meissnera, zobaczymy jakie propozycje przedstawi ostatecznie ZTP, ale jeśliby zaproponowali układ zbliżony do tego, co proponowali w dokumentacji w 2021 r. (choć wiadomo, zawsze działał efekt kołdry), to jestem pewien, że poniżej 270 brygad nawet przy remoncie Starowiślnej byśmy nie zeszli.
Powiedziałem, że jest nadwyżka ok. 30 wagonów, ale MPK na pewno w tej pozycji uwzględnia rezerwy na zajezdni na bieżące podmiany. Eunuchy, przynajmniej w części, zdaje się miały już przeprowadzane NG w ostatnich kilkunastu miesiącach, więc będą kończyć żywota razem z GT8N, a wątpię że MPK będzie za wszelką cenę chciało je utrzymywać, skoro nie będzie im się aż tak palić pod gruntem, jak kilka lat temu. Poza tym, z tego co słyszałem podczas pamiątkowego przejazdu NGT6 na linii 36 od gościa z TR, to w perspektywie kilku najbliższych lat do wymiany w I serii powinny iść elektryka i sterowanie, żeby te wagony mogły w spokoju posłużyć jeszcze kolejne kilkanaście lat, przy czym nie posłużą znacząco powyżej 40 lat z tego względu, że nawet obecnie nie ma na rynku podmiotów, które byłyby w stanie zapewnić wsparcie dla zastosowanych rozwiązań od Kiepe, także z tego względu spodziewałbym się ich nieco zmniejszonego wykorzystania względem nawet tego obecnego. Nadwyżka 50 wagonów przy zamówieniu całej puli nie będzie też do końca realna z prostego względu - na początku przyszłej dekady zapewne rozpoczną się NG Lajkoników, które stanowią łącznie 1/3 całego taboru, gdzie NGT8 dostarczone 12-13 lat temu już są po nich.
Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))
To prawda, jednak ogólnie prezentują one znacząco lepszy poziom wykonania.canoe_bart pisze: 04 mar 2025, 21:20 Tak samo można mieć wątpliwości co do niektórych aspektów wykonania Lajkoników, chociaż były lepiej zmontowane niż Krakowiaki.
Ok, okolice 230 brygad to faktycznie mniej, jednak na pierwszy rzut oka odpowiada to różnicy w liczbie ludności między Krakowem a Wrocławiem.canoe_bart pisze: 04 mar 2025, 21:20 Co do Wrocławia, bazowałem na własnych obliczeniach - obecnie kursuje tam 25 linii tramwajowych, z czego w DP nie kursuje linia 0; każda z tych 24 linii kursuje co 12 minut w szczycie, co 15 poza nim i co 20 wieczorami i w weekendy. Biorąc pod uwagę rozkładowy czas przejazdu ze strony MPK Wrocław wynoszący w większości przypadków między 40 a 50 minut, co dawałoby pełne kółko w okolicach 2h, przy docelowym układzie marszrut wyszło mi maksymalnie ok. 230 brygad w szczycie w dni powszednie. Poza tym bazowałem częściowo na m.in. czynaczas.pl, ale tam są uwzględniane różnego rodzaju wtyczki, dwurazówki, a sprawdzanie każdej brygady zajęłoby mi praktycznie cały dzień, a z kolei niespecjalnie orientuje się, jakich innych platform pokroju naszego tomekzaw.pl wrocławscy odpowiednicy używają.
Trasa tramwaju na Rżąkę to niewiele ponad kilometr, w dodatku nie jest to obszar zbyt gęsto zaludniony. Dwie linie f~15 wystarczą tam w zupełności, na więcej nie ma i nie będzie zapotrzebowania.canoe_bart pisze: 04 mar 2025, 21:20 Natomiast faktycznie, Rżąka nie zabierze więcej niż kilka brygad, chociaż wątpię, aby opierała się tylko na dwóch liniach f-15.
Dokumentacja z 2021 roku zakłada 44 p/h na Mogilskiej. Czy to realne? Przy 90-metrowych przystankach i bezwzględnym priorytecie dla tramwajów być może, jednak realnie nawet z 36 p/h będzie problem.canoe_bart pisze: 04 mar 2025, 21:20 Co do otwarcia trasy na Meissnera, zobaczymy jakie propozycje przedstawi ostatecznie ZTP, ale jeśliby zaproponowali układ zbliżony do tego, co proponowali w dokumentacji w 2021 r. (choć wiadomo, zawsze działał efekt kołdry), to jestem pewien, że poniżej 270 brygad nawet przy remoncie Starowiślnej byśmy nie zeszli.
Naprawy główne przecież zawsze się odbywały, a jednak były miesiące w których wykorzystanie taboru było bliskie nawet 85%. Ze wsparciem technicznym dla NGT6 faktycznie w przyszłości może być problem, jednak wsparcia dla E1 czy c3 też już od dawna nie ma, a jeszcze w połowie dostaw Stadlerów tramwaje te miały wysokie wykorzystanie - MPK będzie musiało się nagimnastykować z zapewnieniem wsparcia, jednak raczej nie powinno być problemem utrzymanie tych tramwajów jeszcze przez kilkadziesiąt lat. Jeżeli do Krakowa dostarczonych zostanie 30 nowych tramwajów ponad 40-metrowych oraz 30 dwukierunkowych tramwajów 33-metrowych, ilostan po kasacji E1, 105Na oraz N8 będzie wynosił prawie 360 egzemplarzy. Zakładając przeciętne wykorzystanie 80%, daje to możliwość wysłania 288 brygad. Na wysłanie ich większej liczby i tak nie ma raczej szans ze względu na ograniczoną przepustowość ciągów. Dlatego zamiast kupować na ślepo kolejne tramwaje 33-metrowe, należy zaobserwować potoki pasażerskie i ogłosić przetarg na zakup, może w mniejszej liczbie, tramwajów ponad 40-metrowych. Linie "4", "18", "24", "50" oraz "52" już dziś potrzebują takiego taboru, a po przedłużeniach do tej grupy może dołączyć jeszcze kilka innych linii.canoe_bart pisze: 04 mar 2025, 21:20 Powiedziałem, że jest nadwyżka ok. 30 wagonów, ale MPK na pewno w tej pozycji uwzględnia rezerwy na zajezdni na bieżące podmiany. Eunuchy, przynajmniej w części, zdaje się miały już przeprowadzane NG w ostatnich kilkunastu miesiącach, więc będą kończyć żywota razem z GT8N, a wątpię że MPK będzie za wszelką cenę chciało je utrzymywać, skoro nie będzie im się aż tak palić pod gruntem, jak kilka lat temu. Poza tym, z tego co słyszałem podczas pamiątkowego przejazdu NGT6 na linii 36 od gościa z TR, to w perspektywie kilku najbliższych lat do wymiany w I serii powinny iść elektryka i sterowanie, żeby te wagony mogły w spokoju posłużyć jeszcze kolejne kilkanaście lat, przy czym nie posłużą znacząco powyżej 40 lat z tego względu, że nawet obecnie nie ma na rynku podmiotów, które byłyby w stanie zapewnić wsparcie dla zastosowanych rozwiązań od Kiepe, także z tego względu spodziewałbym się ich nieco zmniejszonego wykorzystania względem nawet tego obecnego. Nadwyżka 50 wagonów przy zamówieniu całej puli nie będzie też do końca realna z prostego względu - na początku przyszłej dekady zapewne rozpoczną się NG Lajkoników, które stanowią łącznie 1/3 całego taboru, gdzie NGT8 dostarczone 12-13 lat temu już są po nich.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość