Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

- Linie, trasy, rozkłady
kucyk
Ekspert
Posty: 2501
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: kucyk » 30 wrz 2025, 7:27

Generalnie to mamy wszyscy do czynienia z żenadą i obłudą. Bo jak czytam artykuł polityków powiedzmy z Wieliczki, że oni z mieszkańcami są dyskryminowani przez władze Krakowa i to, że mieszkańcy Krakowa mając kartę mieszkańca wcale nie korzystają z tego przywileju bo miasto tylko zwiększa wydatki przyjezdnym to mnie czerpie. To jest według nich "złe postępowanie". Ale już (mój pierwszy lepszy przykład) skorzystania z atrakcji w ich mieście zwiedzając Kopalnię soli (nawet z samej tężni) przez przyjezdnych - w tym mieszkańców Krakowa którzy muszą płacić więcej bo mieszkańcy Wieliczki płacą mniej mając "kartę wieliczan" to to już "cacy". Smutne ale prawdziwe - obłuda wielką gębą.

suchy
Ekspert
Posty: 1221
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: suchy » 30 wrz 2025, 9:39

Wkurzające jest też to, że Kraków płaci 100% wzkm na swoim terenie oraz DOPŁACA 50% za kursowanie komunikacji na terenie aglomeracji (czyli nie na swoim terenie).

I dla niektórych to jest złe, że teraz żąda zmniejszenia o kilka % swoich dopłat, a zwiększenia ich ze strony gmin.

Czyli że to my - jako mieszkańcy Krakowa - mamy ze swoich podatków płacić jeszcze więcej, żeby ludzie z Wieliczki, Skawiny czy innych Michałowic mogli dojeżdżać MPK do Krakowa - bo oni nie chcą dopłacać? Może najlepiej jeszcze jakby Kraków w całości płacił ze swojej kasy za kursy aglomeracji :?

A czy oni nam dopłacają do remontów dróg, chodników, budowy szkół, basenów, itp - z których mieszkańcy aglomeracji RÓWNIEŻ korzystają i to o wiele bardziej (bo więcej ludzi z aglo przyjezdza do Krakowa, aniżeli krakowian jeździ na aglomerację)?

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1688
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: yosujiro » 30 wrz 2025, 9:48

Mimo wszystko Kraków na komunikacji aglomeracyjnej zyskuje tym, że zawsze coś mniej aut wjedzie do miasta. Jednak uważam, że podział kosztów na terenie aglomeracji to powinno być 70 do 30.

WIK
Specjalista
Posty: 239
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: WIK » 30 wrz 2025, 9:59

kucyk pisze: 30 wrz 2025, 7:27 Generalnie to mamy wszyscy do czynienia z żenadą i obłudą. Bo jak czytam artykuł polityków powiedzmy z Wieliczki, że oni z mieszkańcami są dyskryminowani przez władze Krakowa i to, że mieszkańcy Krakowa mając kartę mieszkańca wcale nie korzystają z tego przywileju bo miasto tylko zwiększa wydatki przyjezdnym to mnie czerpie. To jest według nich "złe postępowanie". Ale już (mój pierwszy lepszy przykład) skorzystania z atrakcji w ich mieście zwiedzając Kopalnię soli (nawet z samej tężni) przez przyjezdnych - w tym mieszkańców Krakowa którzy muszą płacić więcej bo mieszkańcy Wieliczki płacą mniej mając "kartę wieliczan" to to już "cacy". Smutne ale prawdziwe - obłuda wielką gębą.
Mieszkańcy Wieliczki płacą mniej za tężnie owszem ale nie z kartą mieszkańca. Gmina dopłaca Kopalni by zniżka obowiązywała. Spółka skarbu państwa nie oferuje ulg dla wieliczanów na zwiedzanie kopalni. Złe porównanie. Komunikacja aglomeracyjna powinna łączyć a nie dzielić na lepszych bądź gorszych. SCT i dojazd do najbliższego szpitala z zaświadczeniem jest totalnym absurdem. Po co w takim razie podwyżki stawek za wzkm skoro pieniądze z SCT miały być zwracane gminom ościennym?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1929
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Bayer2003 » 30 wrz 2025, 10:01

yosujiro pisze: 30 wrz 2025, 9:48 Mimo wszystko Kraków na komunikacji aglomeracyjnej zyskuje tym, że zawsze coś mniej aut wjedzie do miasta. Jednak uważam, że podział kosztów na terenie aglomeracji to powinno być 70 do 30.
Być może i mniej aut wjedzie do miasta, ale za to więcej mieszkańców Krakowa zrezygnuje z kmk przez tutejsze cięcia (brak dopłat do transportu aglomeracyjnego spokojnie pozwoliłoby sfinansować powrót "16" i "19"). Ograniczenie wjazdu samochodów z gmin ościennych do Krakowa jest możliwe poprzez rozszerzenie SPP i SCT. Nie może Kraków finansować transportu publicznego połowie województwa, kiedy sytuacja w mieście nie jest dobra. Z pewnością decyzja o wzroście stawek jest dobra, chociaż 57,5% to raczej dalej zbyt mało - Kraków ciągle będzie ponosił 42,5% kosztów kursów, z których dla jego mieszkańców pożytek zerowy.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Ydhflx
Ekspert
Posty: 678
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Ydhflx » 30 wrz 2025, 10:39

Bayer2003 pisze: 30 wrz 2025, 10:01 Być może i mniej aut wjedzie do miasta, ale za to więcej mieszkańców Krakowa zrezygnuje z kmk przez tutejsze cięcia (brak dopłat do transportu aglomeracyjnego spokojnie pozwoliłoby sfinansować powrót "16" i "19"). Ograniczenie wjazdu samochodów z gmin ościennych do Krakowa jest możliwe poprzez rozszerzenie SPP i SCT. Nie może Kraków finansować transportu publicznego połowie województwa, kiedy sytuacja w mieście nie jest dobra. Z pewnością decyzja o wzroście stawek jest dobra, chociaż 57,5% to raczej dalej zbyt mało - Kraków ciągle będzie ponosił 42,5% kosztów kursów, z których dla jego mieszkańców pożytek zerowy.
Po pierwsze, przychody z biletów idą do Krakowa. Po drugie - nie, pożytek nie jest zerowy - chodzi o korki i SPP parkowania tu wiele nie pomoże, bo sporo osób jedzie do pracy i ma w niej parking, albo np. odwozi dziecko do szkoły.

Warto też podkreślić jak bardzo absurdalny jest w tej sytuacji brak woli współpracy w busikach gminnych gmin ościennych. Nie ma chyba innego powodu niż czysta złośliwość ZTP. Przecież one dosłownie są tańsze za WZKM, powinni się cieszyć. Ale przecież to nie oni płacą, skrócimy "14" i pora na CSa.

WIK
Specjalista
Posty: 239
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: WIK » 30 wrz 2025, 10:54

Ydhflx pisze: 30 wrz 2025, 10:39 Po pierwsze, przychody z biletów idą do Krakowa. Po drugie - nie, pożytek nie jest zerowy - chodzi o korki i SPP parkowania tu wiele nie pomoże, bo sporo osób jedzie do pracy i ma w niej parking, albo np. odwozi dziecko do szkoły.

Warto też podkreślić jak bardzo absurdalny jest w tej sytuacji brak woli współpracy w busikach gminnych gmin ościennych. Nie ma chyba innego powodu niż czysta złośliwość ZTP. Przecież one dosłownie są tańsze za WZKM, powinni się cieszyć. Ale przecież to nie oni płacą, skrócimy "14" i pora na CSa.
Dodatkowo w skład biletu metropolitlanego wchodzą komunikacje gminne, mld oraz kolej. Tam też mieszkaniec Krakowa może podrózować. Płacimy drożej ale mamy honorowane bilety. Przychody z biletu dla miasta Krakowa oraz w w jakimś stopniu dla Wojewodztwa. Co z ustawa metropolitalna?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1929
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Bayer2003 » 30 wrz 2025, 11:05

Ydhflx pisze: 30 wrz 2025, 10:39 Po pierwsze, przychody z biletów idą do Krakowa. Po drugie - nie, pożytek nie jest zerowy - chodzi o korki i SPP parkowania tu wiele nie pomoże, bo sporo osób jedzie do pracy i ma w niej parking, albo np. odwozi dziecko do szkoły.
Pytanie czy miasto powinno pomagać osobom, które decydują się tu uczyć lub pracować, jednak mieszkają w gminach ościennych, jeżeli odbywa się to kosztem mieszkańców miasta? Inflacja postępuje, a ceny biletów od dłuższego czasu pozostają na tym samym poziomie. Czy masz jakieś dane mówiące o tym, że te 42,5% wpływy z biletów pokryją?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

miloszkasperczyk
Specjalista
Posty: 432
Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
Lokalizacja: Cianowice/Azory

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: miloszkasperczyk » 30 wrz 2025, 11:14

Bayer2003 pisze: 30 wrz 2025, 11:05 Pytanie czy miasto powinno pomagać osobom, które decydują się tu uczyć lub pracować, jednak mieszkają w gminach ościennych, jeżeli odbywa się to kosztem mieszkańców miasta? Inflacja postępuje, a ceny biletów od dłuższego czasu pozostają na tym samym poziomie. Czy masz jakieś dane mówiące o tym, że te 42,5% wpływy z biletów pokryją?
To może warto w końcu podnieść ceny biletów... Wiadomo niepopularna politycznie decyzja, wyborcom się nie spodoba, wobec tego przenieśmy koszty na tych którzy nie głosują na Prezydenta Królewskiego Stołecznego miasta i jakoś to będzie.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1929
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Bayer2003 » 30 wrz 2025, 11:28

miloszkasperczyk pisze: 30 wrz 2025, 11:14 To może warto w końcu podnieść ceny biletów... Wiadomo niepopularna politycznie decyzja, wyborcom się nie spodoba, wobec tego przenieśmy koszty na tych którzy nie głosują na Prezydenta Królewskiego Stołecznego miasta i jakoś to będzie.
Oczywiście, podnieść ceny biletów mieszkańcom Krakowa, żeby pasażerowie spoza Krakowa mieli dobry transport publiczny. Po takiej podwyżce oczywiście dalej zawieszona będzie "16" czy "19", ale za to gminy ościenne utrzymają liczbę kursów na tym samym lub nawet wyższym poziomie, oczywiście na krakowski koszt :twisted:. Być może należy przeprowadzić podział biletów czasowych - przy obecnej cenie pozostałyby te na strefę I, za to droższe byłyby te na wszystkie trzy strefy. Wówczas jest szansa, że 42,5% kosztów kursowania autobusów aglomeracyjnych wpływy z biletów faktycznie by pokryły, chociaż i w to niestety wątpię - to długie trasy, a tylko niektóre kursy niektórych linii "2xx" oraz "3xx" są maksymalnie napełnione.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1308
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: kot_feliks » 30 wrz 2025, 12:08

Ydhflx pisze: 30 wrz 2025, 10:39 Po pierwsze, przychody z biletów idą do Krakowa. Po drugie - nie, pożytek nie jest zerowy - chodzi o korki i SPP parkowania tu wiele nie pomoże, bo sporo osób jedzie do pracy i ma w niej parking, albo np. odwozi dziecko do szkoły.
No tak, ale to jest rola przede wszystkim danej gminy, aby zorganizować transport dla swoich mieszkańców. I ok, można by dyskutować, że Krk powinien wydawać więcej, bo ogranicza korki itd., ale w przypadku niektórych gmin ta dysproporcja jest kilkukrotna (uwzględniając już wielkość budżetu danej gminy).

Wydaje mi się, że "lekko" nie fair jest sytuacja, gdzie gmina wydaje $ na remonty dróg, chodników, szkoły, basen itd. a do KMK dokłada się w wysokości 3% - 3,5% własnego budżetu, narzekając następnie na to, że Kraków nie chce dopłacić więcej...

A może Kraków też by chciał zainwestować w chodniki, szkoły itd.?
Ydhflx pisze: 30 wrz 2025, 10:39Warto też podkreślić jak bardzo absurdalny jest w tej sytuacji brak woli współpracy w busikach gminnych gmin ościennych. Nie ma chyba innego powodu niż czysta złośliwość ZTP. Przecież one dosłownie są tańsze za WZKM, powinni się cieszyć. Ale przecież to nie oni płacą, skrócimy "14" i pora na CSa.
Z "busikami" miasto chyba dosyć długo chciało współpracować, zrobiono zresztą dla nich nawet dodatkowy "dworzec" pod estakadą itd. Problem jest w tym, że jeśli przez lata "busiki" nie potrafiły nauczyć się, że np. nie staje się na minutę na początku przystanku na ATW blokując cały przejazd, aby radośnie sprzedawać bilety...

scyzor663
Specjalista
Posty: 370
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 30 wrz 2025, 12:26

kot_feliks pisze: 30 wrz 2025, 12:08 Z "busikami" miasto chyba dosyć długo chciało współpracować, zrobiono zresztą dla nich nawet dodatkowy "dworzec" pod estakadą itd. Problem jest w tym, że jeśli przez lata "busiki" nie potrafiły nauczyć się, że np. nie staje się na minutę na początku przystanku na ATW blokując cały przejazd, aby radośnie sprzedawać bilety...
Nie porównuj prywatnych busów do komunikacji gminnych. Jak Kraków taki biedny i tak mu nie pasuje dokładanie do komunikacji aglo to niech dopuści busy gminne na swój teren na normalnych warunkach, bo niektóre gminy próbowały i odpuściły.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 1207
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: mkm3 » 30 wrz 2025, 12:29

scyzor663 pisze: 30 wrz 2025, 12:26 Nie porównuj prywatnych busów do komunikacji gminnych. Jak Kraków taki biedny i tak mu nie pasuje dokładanie do komunikacji aglo to niech dopuści busy gminne na swój teren na normalnych warunkach, bo niektóre gminy próbowały i odpuściły.
Dokładnie. Ponoć w przypadku linii GZ wymęczono obsługę pętli Mydlniki Wapiennik, a i tak rozkład nie znajdzie się w gablocie, bo jest inny szablon. Natomiast przystanek Mydlniki Granica Miasta w jedną stronę nie jest obsługiwany podobno właśnie z niedasiostwa ZTP. To gmina załatwia dowozówkę na linie KMK, a ZTP robi problemy.

scyzor663
Specjalista
Posty: 370
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 30 wrz 2025, 16:36

suchy pisze: 30 wrz 2025, 9:39 Wkurzające jest też to, że Kraków płaci 100% wzkm na swoim terenie oraz DOPŁACA 50% za kursowanie komunikacji na terenie aglomeracji (czyli nie na swoim terenie).
Bo autobusy aglo obsługują też mieszkańców Krakowa? I jakby nie było tych autobusów to i tak miasto by musiało coś puścić do granicy miasta? A czasem nie ma na tej granicy nawet gdzie zawrócić, nie mówiąc już o pętlach. I Kraków nie dopłaca 50% tylko 15% jak sobie wyliczyli, bo 35% mają zwrotu z biletów.

Tak więc ZTP sobie wyliczyło, że zwrot z biletów aglo to 35% i gminy będą dopłacać 65%. Więc sytuacja się odwróci i to teraz Kraków będzie zarabiał. Bo finansowanie linii algo w 100% pokryją bilety i gminy.

Kojak
Ekspert
Posty: 904
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kojak » 30 wrz 2025, 16:40

W tej sytuacji gminy powinny odpuścić i postawić na busy. One są tańsze. A ZTP zostałby z ręką w nocniku, bo - jak zostało wyżej napisane - do granicy miasta i tak coś by musiało jechać.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Semrush [Bot] i 1 gość