Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 660
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kowalik » 12 lis 2025, 21:18

CzarnaPerla pisze: 12 lis 2025, 19:42 Co myślicie o takim układzie:

1: bez zmian
2: LIKWIDACJA
3: bez zmian
4: bez zmian
5: bez zmian
6: bez zmian
8: bez zmian
9: NOWY BIEŻANÓW P+R - ... - Meissnera - MISTRZEJOWICE (f15)
10: KURDWANÓW P+R - ... - Bieńczycka - OS. PIASTÓW (f15)
11: bez zmian
12: ŁAGIEWNIKI - Kapelanka - Grzegórzecka - APW - Mogilska - Pl. Centralny - Al. Solidarności - KOPIEC WANDY (f15)
13: bez zmian
14: BRONOWICE - ... - OS. PIASTÓW (f15)
15: GÓRKA NARODOWA P+R - Długa - Lubicz - Mogilska - Pl. Centralny - Ptaszyckiego - PLESZÓW (f15)
16: SALWATOR - Basztowa - Mogilska - Meissnera - ... - BARDOSA (f15)
17: bez zmian
18: bez zmian
19: BOREK FAŁĘCKI - ... - Westerplatte - Lubicz - CMENTARZ RAKOWICKI (f15, cały dzień)
20: bez zmian
21: bez zmian
22: bez zmian
24: bez zmian
29: NOWY BIEŻANÓW P+R - (po trasie 49) - DG Tunel - DWORZEC TOWAROWY (f15)
44: LIKWIDACJA (zastąpienie przez 15)
49: LIKWIDACJA (zastąpienie przez 29)
50: bez zmian
52: CZERWONE MAKI P+R - ... - Meissnera - OS. PIASTÓW P+R (f7.5)

"10" przekierowujemy do Bieńczyc, w ramach rekompensaty za zabranie "52". Połączenie Pleszowa z miastem zapewnia "15", czyli wydłużona trasa obecnej "75". Po przekierowaniu "16" na Salwator, "2" oczywiście wylatuje. Jej rolę w obsłudze Cmentarza Rakowickiego przejmuje "19", przekierowana przez Westerplatte i kursująca przez cały dzień. W ten sposób otrzymujemy bezpośrednie połączenie Borku z T. Słowackiego, wzmacniamy też Stare Podgórze. Na Dworcu Towarowym robi się miejsce, dzięki czemu obecna szczytowa "49" wjeżdża do tunelu jako stała "29", wzmaniając "9" i "50" jednocześnie oraz zapewniając bezpośrednie połączenie Bieżanowa z dworcem. Wreszcie, nowa "12" wesprze Nową Hutę i Czyżyny, stworzy unikatową relację Mogilska - Grzegórzecka i polepszy skomunikowanie przystanku Kraków Grzegórzki.

Zapełnienie kluczowych ciągów:
Al. Jana Pawła II - 20 p/h
Meissnera - 16 p/h
Mogilska - 36 p/h
Lubicz - 40 p/h
APW - 40 p/h
Tunel - 24 p/h
Westerplatte - 28 p/h
Bardzo bogata oferta na Osiedlu Piastów.
10, 14, 21 z f=15 i 52 z f=7,5. Zmieści się to wszystko na tej pętli? Może warto przedłużyć 16 do Pleszowa przez Aleje Solidarności i zlikwidować 21?

miki3uwu
Miłośnik
Posty: 80
Rejestracja: 28 mar 2025, 13:23
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: miki3uwu » 12 lis 2025, 21:23

Tak dodając do konwersacji dowód anegdotyczny, jechałem dzisiaj 75 z Nowego Kleparza na Rondo Mogilskie i naprawdę maksymalnie kilka osób jechało tą trasę. W zasadzie nikt nie stał od Nowego Kleparza, potem się już tramwaj wypełnił, ale prawie wszyscy pasażerowie sprzed Nowego Kleparza wysiedli gdzieś po drodze przed Rondem Mogilskim. Na Górkę Narodową zamiast 75 powinno pojechać 19 (jeśli wróci) lub 17, inne kombinacje nie mają dla mnie sensu

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2039
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Bayer2003 » 12 lis 2025, 21:51

Szymi pisze: 12 lis 2025, 18:25 Nie, właśnie "10" musi zostać tak jak jest. Jest to jedyne połączenie Stara Huta -> Podgórze, większość mieszkańców cieszy się z trasy "10", niżeli tęsknią za dawną linią "15", aczkolwiek..

Wpadł mi pomysł do głowy, żeby to:
"2" została skierowana na trasę Cmentarz Rakowicki - Rakowicka - Lubicz - Westerplatte - Starowiślna - Dietla - Monte Cassino - Kapelanka - Brożka - Zakopiańska - Borek Fałęcki. (f15)
"4" pojechała przez Meissnera po trasie Bronowice Małe - ... - Mogilska - Meissnera - Dobrego Pasterza - Bohomolca - Jancarza - Dunikowskiego - Andersa - Kocmyrzowska - Wzgórza Krzesławickie. (f15)
"9" została scalona z "49' i wydłużona do Os. Piastów przez Meissnera. (f7,5/15)
"10" została skierowana na trasę Os. Piastów - stara trasa sprzed 2012r - Łagiewniki - Zakopiańska - Trasa Łagiewnicka - Kurdwanów. (f15)
"15" została utworzona na trasie Wzgórza Krzesławickie - Kocmyrzowska - Łowińskiego - Ujastek - Al. Solidarności - Al. Jana Pawła II - po trasie "5" - Krowodrza Górka - Pachońskiego - Górka Narodowa. (Linia całodzienna) (f15)
"16" tj. wyżej zaplanowana trasa Bardosa - Salwator. (f15)
"19" do kosza.
"22" Aktualna trasa objazdowa przez ul. Kalwaryjską została uznana za stałą.
"52" została skierowana na nową trasę Pleszów/Bardosa - Ptaszyckiego - Al. Jana Pawła II - ... - Czerwone Maki. (f 7,5)
"75" do kosza.
"184" została wydłużona do Os. Podwawelskiego.
Wtedy zostanie zachowane połączenie Stara Huta -> Podgórze
Wzgórza Krzesławickie zyskają dodatkową linie w zamian za skrócenie linii (2x2)
Będzie możliwa synchronizacja "5"+"15" na odcinku Rondo Czyżyńskie - Krowodrza Górka i "4"+"16" na odcinku Rondo Kocmyrzowskie - Teatr Bagatela.
Na temat "2" wypowiadałem się już wielokrotnie, jednak przy obecnej popularności "4" ruszanie jej trasy naprawdę nie jest dobrym pomysłem. Układ przekombinowany, a pomimo tego przekombinowania spada liczba linii, chyba nawet do 22. Wątpię, że globalnie nie oznaczałoby to cięć (zresztą to widać chociażby po pomysłach dotyczących "22" i likwidacji "19").
Wojciech pisze: 12 lis 2025, 19:18 Czy tylko ja mam wrażenie, że całe to otwarcie nowej trasy będzie w stylu otwarcia Czerwonych Maków, tj. każda dzielnica po trochu (Czyżyny i Bieńczyce zdecydowanie najwięcej) złoży się na wzkm na nowej trasie? Będą głośne likwidacje linii autobusowych i ciche cięcia w całej siatce. Bo tak na dobrą sprawę "9" zaliczy mocne skrócenie, "52" - delikatne skrócenie i tylko "16" odżyje pod kątem trasy, jak i częstotliwości. Czyżyny i Bieńczyce dostaną w zamian jakieś małe szczytowe ogryzki.
Też mam takie wrażenie. Najgorsze jednak, że mam także wrażenie, że większość tutejszych forumowiczów akceptuje ten stan rzeczy, chcąc likwidacji "2" w obecnej formie oraz akceptując przedłużenie "49" jedynie do Ronda Hipokratesa w szczytowym rozkładzie. Jeżeli nawet "miłośnicy" nie są przeciwni cięciom, kto ma być? Pozostaje liczyć na Rady Dzielnic, jednak czy będą one miały wystarczającą siłę przebicia?
CzarnaPerla pisze: 12 lis 2025, 19:42 Co myślicie o takim układzie:

1: bez zmian
2: LIKWIDACJA
3: bez zmian
4: bez zmian
5: bez zmian
6: bez zmian
8: bez zmian
9: NOWY BIEŻANÓW P+R - ... - Meissnera - MISTRZEJOWICE (f15)
10: KURDWANÓW P+R - ... - Bieńczycka - OS. PIASTÓW (f15)
11: bez zmian
12: ŁAGIEWNIKI - Kapelanka - Grzegórzecka - APW - Mogilska - Pl. Centralny - Al. Solidarności - KOPIEC WANDY (f15)
13: bez zmian
14: BRONOWICE - ... - OS. PIASTÓW (f15)
15: GÓRKA NARODOWA P+R - Długa - Lubicz - Mogilska - Pl. Centralny - Ptaszyckiego - PLESZÓW (f15)
16: SALWATOR - Basztowa - Mogilska - Meissnera - ... - BARDOSA (f15)
17: bez zmian
18: bez zmian
19: BOREK FAŁĘCKI - ... - Westerplatte - Lubicz - CMENTARZ RAKOWICKI (f15, cały dzień)
20: bez zmian
21: bez zmian
22: bez zmian
24: bez zmian
29: NOWY BIEŻANÓW P+R - (po trasie 49) - DG Tunel - DWORZEC TOWAROWY (f15)
44: LIKWIDACJA (zastąpienie przez 15)
49: LIKWIDACJA (zastąpienie przez 29)
50: bez zmian
52: CZERWONE MAKI P+R - ... - Meissnera - OS. PIASTÓW P+R (f7.5)

"10" przekierowujemy do Bieńczyc, w ramach rekompensaty za zabranie "52". Połączenie Pleszowa z miastem zapewnia "15", czyli wydłużona trasa obecnej "75". Po przekierowaniu "16" na Salwator, "2" oczywiście wylatuje. Jej rolę w obsłudze Cmentarza Rakowickiego przejmuje "19", przekierowana przez Westerplatte i kursująca przez cały dzień. W ten sposób otrzymujemy bezpośrednie połączenie Borku z T. Słowackiego, wzmacniamy też Stare Podgórze. Na Dworcu Towarowym robi się miejsce, dzięki czemu obecna szczytowa "49" wjeżdża do tunelu jako stała "29", wzmaniając "9" i "50" jednocześnie oraz zapewniając bezpośrednie połączenie Bieżanowa z dworcem. Wreszcie, nowa "12" wesprze Nową Hutę i Czyżyny, stworzy unikatową relację Mogilska - Grzegórzecka i polepszy skomunikowanie przystanku Kraków Grzegórzki.

Zapełnienie kluczowych ciągów:
Al. Jana Pawła II - 20 p/h
Meissnera - 16 p/h
Mogilska - 36 p/h
Lubicz - 40 p/h
APW - 40 p/h
Tunel - 24 p/h
Westerplatte - 28 p/h
Układ przekombinowany i chyba niezbyt wyważony, jednak przynajmniej nie oznaczałby on chyba cięć w większej skali. Jak już jednak pisano, 20 p/h na osiedlu Piastów i "52" na Pleszowie mogłyby nie być optymalną ofertą na tych ciągach.
dlugi_krk pisze: 12 lis 2025, 20:54 Interesujące jest to, że we wszystkich przestawionych tutaj założeniach linie autobusowe pokrywające się z trasą przyszłego metra mają iść do „piachu” bo nie będzie dla nich potoków pasażerskich, a miasto twierdzi, że będzie wystarczająco dużo osób dla wagonów metra.
Po prostu metro dublujące się z tramwajami, szczególnie na 1O nie ma sensu. Co innego gdyby pojechało ono przez ATW, jednak realnie metro w Krakowie w żadnej formie nie ma szans na powstanie ze względów finansowych.
miki3uwu pisze: 12 lis 2025, 21:23 Tak dodając do konwersacji dowód anegdotyczny, jechałem dzisiaj 75 z Nowego Kleparza na Rondo Mogilskie i naprawdę maksymalnie kilka osób jechało tą trasę. W zasadzie nikt nie stał od Nowego Kleparza, potem się już tramwaj wypełnił, ale prawie wszyscy pasażerowie sprzed Nowego Kleparza wysiedli gdzieś po drodze przed Rondem Mogilskim. Na Górkę Narodową zamiast 75 powinno pojechać 19 (jeśli wróci) lub 17, inne kombinacje nie mają dla mnie sensu
Warto zauważyć jednak, że w stałym układzie linii jedynie "44"/"75" (4 p/h) łączy ulicę Długą z Teatrem Słowackiego. W obecnym układzie tymczasowym jest to także "18" oraz "14" (pokrywająca się z "75" na odcinku Dworzec Towarowy - Rondo Mogilskie) - łącznie 16 p/h, czyli czterokrotnie więcej. Myślę, że gdyby nie linie przekierowane, "75" miałaby zdecydowanie więcej pasażerów na wspomnianym przez Ciebie odcinku.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1624
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: impuls » 12 lis 2025, 22:15

Szymi pisze: 12 lis 2025, 18:25 Nie, właśnie "10" musi zostać tak jak jest. Jest to jedyne połączenie Stara Huta -> Podgórze, większość mieszkańców cieszy się z trasy "10", niżeli tęsknią za dawną linią "15", aczkolwiek..

Wpadł mi pomysł do głowy, żeby to:

"10" została skierowana na trasę Os. Piastów - stara trasa sprzed 2012r - Łagiewniki - Zakopiańska - Trasa Łagiewnicka - Kurdwanów. (f15)
Jak to mówi Lech Wałęsa

"Jestem za, nawet przeciw"

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7146
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kaszmir » 12 lis 2025, 22:44

Wojciech pisze: 12 lis 2025, 19:18Czy tylko ja mam wrażenie, że całe to otwarcie nowej trasy będzie w stylu otwarcia Czerwonych Maków, tj. każda dzielnica po trochu (Czyżyny i Bieńczyce zdecydowanie najwięcej) złoży się na wzkm na nowej trasie? Będą głośne likwidacje linii autobusowych i ciche cięcia w całej siatce. Bo tak na dobrą sprawę "9" zaliczy mocne skrócenie, "52" - delikatne skrócenie i tylko "16" odżyje pod kątem trasy, jak i częstotliwości. Czyżyny i Bieńczyce dostaną w zamian jakieś małe szczytowe ogryzki.
Mam podobne obawy, również co do innych rejonów. Przekonamy się niebawem czy np. "19" wróci, czy też nie stanie się dawcą. I co z "2", czy na Rakowickiej będzie zastąpiona inną istniejącą linią?

Warto wiedzieć, że mała marszrutyzacja w 2012 zachowała liczbę pockm tramwajowych prawie bez zmian, podobnie jak wzkm autobusowych. W tramwajach pół miasta dokładało się do otwarcia linii na Czerwone Maki, głównie cięta była oferta poza szczytem i w weekendy. W autobusach odwrotnie, środki ze skróconych ruczajowych linii zostały przeniesione na inne lub nowe trasy, w tym wzmocnienie "503" do N. Bieżanowa czy nowe-stare szczytowe "163" przez Półłanki.

Szymi
Pasażer
Posty: 39
Rejestracja: 04 lip 2021, 14:07

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Szymi » 12 lis 2025, 22:54

kucyk pisze: 12 lis 2025, 19:59 Na Pleszowie naprawde chcesz dać linię kursująca co 7,5 minuty? :roll:
Teraz kursuje tam "10" z ~2 x mniejszą od proponowanej przez Ciebie "52" i w większości wozi muchy" od pętli do Klasztornej. :lol:
Stać Nas, miasto na takie marnotrastwo? :o
Nie no co 7,5 minuty to nie 😅. Część kursów (co drugi) wtedy będzie robić nawrotkę pod Kopcem Wandy, więc finalnie częstotliwość do Pleszowa wyniesie f15/20.

canoe_bart
Znawca
Posty: 112
Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: canoe_bart » 12 lis 2025, 22:54

Bayer2003 pisze: 12 lis 2025, 11:26 Wszystkich tramwajów 20-metrowych lub krótszych w ponad 800-tysięcznym mieście lepiej unikać, jednak czym zasłużył sobie Alstom jako producent na złą opinię? Zawsze wydawało mi się, że to jeden z solidniejszych producentów w Europie.
Alstom ogółem nie jest złym producentem i nie bez powodu napisałem "w sporej mierze", ale też nie bez powodu od Alstomu w żadnym polskim mieście nie jeździ nic nowszego od tego giganta - w dużym skrócie Alstom praktycznie nie oferuje produktów zbudowanych w całości z pudeł stalowych ani też nie startuje z wózkami obrotowymi z osiami klasycznymi lub portalowymi, których od dawna wymaga MPK Kraków w nowych pojazdach (we Francji czy Beneluksie ze świecą szukać takich konstrukcji).
suchy pisze: 12 lis 2025, 11:58
Szczerze, to ta pętla tym bardziej nie urywa tzw. "4 liter" - po wjechaniu na tory postojowe miałbyś możliwość JEDYNIE zawrócenia w kierunku, z którego przyjechałeś (czyli od Meissnera powrót w Meissnera oraz od Piastowskiego powrót na Piastowskie).

W razie gdyby COKOLWIEK stało się na danej trasie - to tramwaj stojący już na pętli nie miałby szans na pojechanie drugą alternatywną trasą, tylko musiałby się władować w zatrzymanie.

Czyli np. mamy zatrzymanie w tunelu na Meissnera - tramwaje dojeżdżające / stojące na pętli mogą jedynie zawrócić w kierunku Meissnera (bo nie ma łuku wyjazdowego w stronę Ronda Piastowskiego).

Zaś przy obecnym projekcie tramwaj wjeżdżający na pętlę / stojący na pętli może wyjechać dowolnie w OBYDWU kierunkach.
Zastanawiam się, czy w ogóle można było tę pętlę zbudować tak, aby jednocześnie mieściły się na niej przynajmniej dwa wagony na każdym torze (pierwszy projekt pętli na to pozwalał), była możliwość wymiany pasażerskiej oraz wyjazdu z obu stron. Warto przypomnieć, że nową pętlę wkopano parę metrów w głąb względem starej, więc od południa i wschodu teraz ogranicza ją nasyp w obrębie kościoła, a od zachodu geometrię wjazdów zdeterminowała ul. Załuskich oraz pobliski blok stojący na górce. Oba projekty mają swoje zalety i wady - pytanie, co ma być ważniejsze.
Kaszmir pisze: 12 lis 2025, 13:44
Wg mnie właśnie pokazujesz argumenty, że "14" ma małe szanse tu kończyć. Przerwa 15-17 minut jest zresztą w mojej ocenie zbyt optymistyczna bo np. 17 minut oznacza, że będą aż dwie minuty w czasie których na obszarze pętli będą przebywać dwa składy i ten drugi nie będzie miał do końca gdzie się podziać. A gdzie rezerwa nawet na minimalne opóźnienia wyjazdu poprzedniej brygady, albo np. minutowe nadspieszenie tej drugiej? Realnie wg mnie w takiej sytuacji trzeba założyć 13-15 minut, inaczej mogą być problemy. W Bronowicach jest ciasno, tam "14" ma krótkie postoje. Wymaganą przerwę 15-minutową trzeba by zatem wtedy zorganizować jednak na Mistrzejowicach. Tylko 15 minut zakłada idealne ułożenie rozkładów "14", a i pewnie "9". Wszystko na styk, plus to do tych linii trzeba wtedy koordynować resztę sieci, nie na odwrót.

Czyli realnie są trzy opcje:
- ułożenie wszystkiego na styk i bez przestrzeni na jakiekolwiek manewry (przy "9" i "14" w Mistrzejowicach),
- zabranie "13" z Bronowic (by "14" tam mogła mieć dłuższe postoje),
- zabranie "14" z Mistrzejowic.
Chyba nie będę odkrywcą, jeśli powiem, że wszystkie trzy opcje są złe. Pierwsza w ogóle nie może mieć miejsca z oczywistych względów. Druga wywoła chryję w Bronowicach, bo jak to zabierać linię kursującą tam praktycznie od zawsze, a przeniesienie tej linii wymagałoby de facto rozbicia jej na dwie części (Cichy Kącik nie potrzebuje f-7,5 na południe, tak samo jak Dworzec Towarowy; Salwatora nie liczę, bo 20 kursów/h nie przejdzie, jeśli 16 miałaby tam trafić). Trzecia też jest średnia, bo żeby zrekompensować ubytek w relacji Mistrzejowice - Rondo Czyżyńskie należałoby wydłużyć następcę 49 z Ronda Hipokratesa, ale wtedy trzeba by kombinować z przerwami na Bieżanowie (będą tam w końcu 4 pełnoprawne linie). Najprościej byłoby skierować którąś z linii z duetu 9/14 do Osiedla Piastów, choć łatwiej byłoby to zrobić z 9.
Wojciech pisze: 12 lis 2025, 19:18 Czy tylko ja mam wrażenie, że całe to otwarcie nowej trasy będzie w stylu otwarcia Czerwonych Maków, tj. każda dzielnica po trochu (Czyżyny i Bieńczyce zdecydowanie najwięcej) złoży się na wzkm na nowej trasie? Będą głośne likwidacje linii autobusowych i ciche cięcia w całej siatce. Bo tak na dobrą sprawę "9" zaliczy mocne skrócenie, "52" - delikatne skrócenie i tylko "16" odżyje pod kątem trasy, jak i częstotliwości. Czyżyny i Bieńczyce dostaną w zamian jakieś małe szczytowe ogryzki.
Według tego, co dostałem w odpowiedzi od ZTP jeszcze we wrześniu, w przyszłym roku MPK ma mieć planowo o około milion wozokilometrów mniej do zrealizowania w trakcji autobusowej na liniach miejskich (19,36 vs 20,35 mln wzkm) przy wzroście pracy przewozowej w aglomeracji zarówno solo, jak na przegubach (18,56 vs 18,21 mln oraz 1,45 vs 1,24 mln wzkm) - ogółem wychodzi spadek na poziomie 400-450 tysięcy wozokilometrów. Mobilis ma być na niewielkim plusie (jakieś kilkadziesiąt tysięcy wzkm). Wzrost pracy przewozowej w trakcji tramwajowej jest zapisany na ok. 550 tysięcy wozokilometrów. Wiemy też, że w tym roku plan raczej nie zostanie zrealizowany i można się spodziewać, że podobnie będzie w przyszłym roku.

Zrzut ekranu (58).png
Zrzut ekranu (58).png (134.83 KiB) Przejrzano 602 razy
Zrzut ekranu (59).png
Zrzut ekranu (59).png (134.23 KiB) Przejrzano 602 razy
Szymi pisze: 12 lis 2025, 18:25
Nie, właśnie "10" musi zostać tak jak jest. Jest to jedyne połączenie Stara Huta -> Podgórze, większość mieszkańców cieszy się z trasy "10", niżeli tęsknią za dawną linią "15", aczkolwiek..

Wpadł mi pomysł do głowy, żeby to:
"2" została skierowana na trasę Cmentarz Rakowicki - Rakowicka - Lubicz - Westerplatte - Starowiślna - Dietla - Monte Cassino - Kapelanka - Brożka - Zakopiańska - Borek Fałęcki. (f15)
"4" pojechała przez Meissnera po trasie Bronowice Małe - ... - Mogilska - Meissnera - Dobrego Pasterza - Bohomolca - Jancarza - Dunikowskiego - Andersa - Kocmyrzowska - Wzgórza Krzesławickie. (f15)
"9" została scalona z "49' i wydłużona do Os. Piastów przez Meissnera. (f7,5/15)
"10" została skierowana na trasę Os. Piastów - stara trasa sprzed 2012r - Łagiewniki - Zakopiańska - Trasa Łagiewnicka - Kurdwanów. (f15)
"15" została utworzona na trasie Wzgórza Krzesławickie - Kocmyrzowska - Łowińskiego - Ujastek - Al. Solidarności - Al. Jana Pawła II - po trasie "5" - Krowodrza Górka - Pachońskiego - Górka Narodowa. (Linia całodzienna) (f15)
"16" tj. wyżej zaplanowana trasa Bardosa - Salwator. (f15)
"19" do kosza.
"22" Aktualna trasa objazdowa przez ul. Kalwaryjską została uznana za stałą.
"52" została skierowana na nową trasę Pleszów/Bardosa - Ptaszyckiego - Al. Jana Pawła II - ... - Czerwone Maki. (f 7,5)
"75" do kosza.
"184" została wydłużona do Os. Podwawelskiego.
Wtedy zostanie zachowane połączenie Stara Huta -> Podgórze
Wzgórza Krzesławickie zyskają dodatkową linie w zamian za skrócenie linii (2x2)
Będzie możliwa synchronizacja "5"+"15" na odcinku Rondo Czyżyńskie - Krowodrza Górka i "4"+"16" na odcinku Rondo Kocmyrzowskie - Teatr Bagatela.
Był już taki jeden użytkownik, który ewidentnie trollował z przewymiarowaną siatką tras i nierealnym wykorzystaniem wagonów - prośba, aby nie iść w jego ślady. 2 po trasie starej 18 będzie gniotem, który byłby pierwszym lepszym kandydatem do zawieszenia w wakacje, gdyby nie to, że nie ma czego wysłać na CR. 4 przez Bieńczyce i Mistrzejowice - raz, że marnowanie brygad, a dwa nieatrakcyjna trasa dla większości zainteresowanych. 52 do Pleszowa nawet nie skomentuję. Wzgórza Krzesławickie nie potrzebują więcej linii tramwajowych, nawet jak tam wylądują wszystkie aglo wycofane z Czyżyn, z prostego względu - większe obłożenie w tramwajach rozpoczynało się odpowiednio na Rondzie Kocmyrzowskim i Placu Centralnym, w drugą stronę potoki kończyły się najdalej odpowiednio za Cienistą oraz Struga, a kursy aglo wpadają obecnie średnio co czwarty-piąty kurs tramwajowy.

impuls
Ekspert
Posty: 1624
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: impuls » wczoraj, 0:21

canoe_bart pisze: 12 lis 2025, 22:54
Według tego, co dostałem w odpowiedzi od ZTP jeszcze we wrześniu, w przyszłym roku MPK ma mieć planowo o około milion wozokilometrów mniej do zrealizowania w trakcji autobusowej na liniach miejskich (19,36 vs 20,35 mln wzkm) przy wzroście pracy przewozowej w aglomeracji zarówno solo, jak na przegubach (18,56 vs 18,21 mln oraz 1,45 vs 1,24 mln wzkm) - ogółem wychodzi spadek na poziomie 400-450 tysięcy wozokilometrów. Mobilis ma być na niewielkim plusie (jakieś kilkadziesiąt tysięcy wzkm). Wzrost pracy przewozowej w trakcji tramwajowej jest zapisany na ok. 550 tysięcy wozokilometrów. Wiemy też, że w tym roku plan raczej nie zostanie zrealizowany i można się spodziewać, że podobnie będzie w przyszłym roku.
Nie wiadomo jak zareagują ościenne gminy jak im Miasto Kraków narzuciło podwyżki. Wzrost aglomeracji zatem jest wielką niewiadomą, a może być tutaj nawet spadek. W trakcji tramwajowej spadek może wynieść tylko kilka procent w stosunku do umowy i planu. Jeśli spadek byłby za duży i tak Miasto musi zapłacić MPK za zbyt duży spadek wozokilometrów. Chyba, że będą wyjeżdżać wozokilometry w grudniu.

brovar
Ekspert
Posty: 546
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: brovar » wczoraj, 1:00

impuls pisze: 08 lis 2025, 18:50 Moje propozycje zmian po oddaniu linii przez Meissnera i po zakończeniu wszystkich remontów.
jak podano
"52" (wolałbym numer 12, ostatnia okazja aby to uporządkować) Osiedle Piastów Meissnera i dalej jak obecnie do Czerwonych Maków co 7,5 min
"9" Mistrzejowice - Meissnera - i dalej jak obecnie Nowy Bieżanów - co 15 min
"16" Bardosa - Andersa - Mistrzejowice - Meissnera - Lubicz - Basztowa - Salwator co 15 min
"10" Łagiewniki - do Rondo Czyżyńskie jak obecnie - Bieńczycka - Osiedle Piastów co 15 min
"15" Górka Narodowa - Pleszów po obecnej trasie "75" i za nią co 15 min całodzienna
"2" Rakowice - Mały Płaszów obecna trasa "76" co 15 min
"6" Nowy Bieżanów - Rondo Hipokratesa ( obecna trasa linii 9) za 49 - szczytowa
Linie 1, 3, 4, 5, 8, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 50 bez zmian po swoich stałych trasach z przed remontów.
Linie 44, 49 i obecne tymczasowe likwidacja
Impuls bardzo dobra propozycja.
Na drugim torze na Piastów może być dłuższy postój linii "10" i krótki na Kurdwanowie, zwalniając miejsce dla innej linii.
05.04.2024 awarii doznały #RZ213, #RZ226, #RZ237, #RZ264 i #RZ273. :!:

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2039
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Bayer2003 » wczoraj, 12:32

Kaszmir pisze: 12 lis 2025, 22:44 Mam podobne obawy, również co do innych rejonów. Przekonamy się niebawem czy np. "19" wróci, czy też nie stanie się dawcą. I co z "2", czy na Rakowickiej będzie zastąpiona inną istniejącą linią?

Warto wiedzieć, że mała marszrutyzacja w 2012 zachowała liczbę pockm tramwajowych prawie bez zmian, podobnie jak wzkm autobusowych. W tramwajach pół miasta dokładało się do otwarcia linii na Czerwone Maki, głównie cięta była oferta poza szczytem i w weekendy. W autobusach odwrotnie, środki ze skróconych ruczajowych linii zostały przeniesione na inne lub nowe trasy, w tym wzmocnienie "503" do N. Bieżanowa czy nowe-stare szczytowe "163" przez Półłanki.
Oby "2" i "19" pozostały w niezmienionej lub przynajmniej nieznacznie zmienionej formie i oby sytuacja po oddaniu trasy przez Meissnera wyglądała lepiej niż w 2012 roku. Nowa trasa powinna oznaczać nowe środki, najlepiej przynajmniej wprost proporcjonalne do procentowego wzrostu długości sieci tramwajowej po jej oddaniu.
canoe_bart pisze: 12 lis 2025, 22:54 Alstom ogółem nie jest złym producentem i nie bez powodu napisałem "w sporej mierze", ale też nie bez powodu od Alstomu w żadnym polskim mieście nie jeździ nic nowszego od tego giganta - w dużym skrócie Alstom praktycznie nie oferuje produktów zbudowanych w całości z pudeł stalowych ani też nie startuje z wózkami obrotowymi z osiami klasycznymi lub portalowymi, których od dawna wymaga MPK Kraków w nowych pojazdach (we Francji czy Beneluksie ze świecą szukać takich konstrukcji).
Istnieje przecież seria Alstom Flexity Classic z obrotowymi wózkami, chociaż niewiele miast decyduje się na jej wybór. W ostatnich latach były to chyba jedynie nieliczne miasta niemieckie.
canoe_bart pisze: 12 lis 2025, 22:54 Zastanawiam się, czy w ogóle można było tę pętlę zbudować tak, aby jednocześnie mieściły się na niej przynajmniej dwa wagony na każdym torze (pierwszy projekt pętli na to pozwalał), była możliwość wymiany pasażerskiej oraz wyjazdu z obu stron. Warto przypomnieć, że nową pętlę wkopano parę metrów w głąb względem starej, więc od południa i wschodu teraz ogranicza ją nasyp w obrębie kościoła, a od zachodu geometrię wjazdów zdeterminowała ul. Załuskich oraz pobliski blok stojący na górce. Oba projekty mają swoje zalety i wady - pytanie, co ma być ważniejsze.
Za dwa miliardy złotych nie powinno się szukać kompromisów - wspomniany nasyp przy kościele z pewnością dałoby się nieco obciąć i zmieścić trochę większą pętlę. Z pewnością byłoby to kosztowne, jednak będziemy niestety mieli równie kosztowny bubel.
canoe_bart pisze: 12 lis 2025, 22:54 Chyba nie będę odkrywcą, jeśli powiem, że wszystkie trzy opcje są złe. Pierwsza w ogóle nie może mieć miejsca z oczywistych względów. Druga wywoła chryję w Bronowicach, bo jak to zabierać linię kursującą tam praktycznie od zawsze, a przeniesienie tej linii wymagałoby de facto rozbicia jej na dwie części (Cichy Kącik nie potrzebuje f-7,5 na południe, tak samo jak Dworzec Towarowy; Salwatora nie liczę, bo 20 kursów/h nie przejdzie, jeśli 16 miałaby tam trafić). Trzecia też jest średnia, bo żeby zrekompensować ubytek w relacji Mistrzejowice - Rondo Czyżyńskie należałoby wydłużyć następcę 49 z Ronda Hipokratesa, ale wtedy trzeba by kombinować z przerwami na Bieżanowie (będą tam w końcu 4 pełnoprawne linie). Najprościej byłoby skierować którąś z linii z duetu 9/14 do Osiedla Piastów, choć łatwiej byłoby to zrobić z 9.
Z problemami, ale trzeba się będzie postarać jakoś te 8 p/h tam zmieścić - będzie ciasno, może to wywołać pewne zamieszanie, jednak z pewnością to lepsze rozwiązanie niż zabieranie "14" z Mistrzejowic czy robienie większej rewolucji w układzie linii. Warto zauważyć także, że po oddaniu nowej trasy przynajmniej 33-metrowe tramwaje mogą okazać się potrzebne na przedłużonych liniach "16" oraz "49". Nawet jeżeli rozdział taboru przestanie wyglądać jakby układały go małpy, a wykorzystanie taboru ponad 40-metrowego oraz 33-metrowego dobije do 85%, tramwajów odpowiedniej długości nie starczy dla każdego i gdzieś ten 26-metrowy tabor będzie musiał się pojawić. Nie zdziwię się, jeżeli "9" przekierowana przez Meissnera będzie najrzadziej wybierana przez pasażerów na nowej trasie, a jej popularność będzie mniejsza nawet od przedłużonej "49". W takiej sytuacji rozsądne może okazać się skierowanie na "9" taboru 26-metrowego, który może łatwiej zmieścić się na karłowatej pętli w Mistrzejowicach.
canoe_bart pisze: 12 lis 2025, 22:54 Według tego, co dostałem w odpowiedzi od ZTP jeszcze we wrześniu, w przyszłym roku MPK ma mieć planowo o około milion wozokilometrów mniej do zrealizowania w trakcji autobusowej na liniach miejskich (19,36 vs 20,35 mln wzkm) przy wzroście pracy przewozowej w aglomeracji zarówno solo, jak na przegubach (18,56 vs 18,21 mln oraz 1,45 vs 1,24 mln wzkm)
Jeżeli gminy ościenne odpowiednio płacą miastu, a kierowców nie brakuje, nie ma problemu. Jeżeli jednak nie, trochę nie w porządku wobec krakowskich pasażerów jest spadek liczby wozokilometrów na liniach miejskich, a wzrost ich liczby na liniach aglomeracyjnych. Niektóre rejony aglomeracji już dziś mają lepszą ofertę KMK niż niektóre części miasta. Nie wiem czy to na pewno odpowiednie podejście.
canoe_bart pisze: 12 lis 2025, 22:54 Był już taki jeden użytkownik, który ewidentnie trollował z przewymiarowaną siatką tras i nierealnym wykorzystaniem wagonów - prośba, aby nie iść w jego ślady.
Siatka, w której spada liczba linii względem stanu obecnego z pewnością nie jest przewymiarowana. W rzeczywistości to co zaproponował użytkownik Szymi oznaczałoby cięcia (na dodatek niezbyt przemyślane). No ale każdy widzi co chce widzieć.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Bautosz
Specjalista
Posty: 260
Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
Lokalizacja: Płaszów

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Bautosz » wczoraj, 14:10

Co do wątpliwej budowy pętli "Mistrzejowice", to myślę, że w codziennej obsłudze nie będzie to większy problem. ZTP prawidłowo założyło, że lepiej przenieść "14" na Os. Piastów i "opróżnić" pętlę z linii. Pamiętajmy też, że część obsługi wzdłuż obecnie istniejącej trasy do Mistrzejowic zapewniają autobusy i one też powinny się rozluźnić wraz z otwarciem trasy przez Meissnera. Pytanie tylko jakie ZTP ma plany, mając na uwadze stan finansowy miasta, wobec siatki autobusowej... W każdym razie, nie chodzi mi o gdybanie o siatce, a o to że nie ma tam aż takiego dramatu. Nie zmienia to faktu, że pętla Mistrzejowice jest jaka jest i jest to kolejna błędnie zaprojektowana pętla zaraz po Małym Płaszowie i Czerwonych Makach. W przypadku np. wyłączenia na Os. Piastów (trwałego i w wyniku wypadku) ta część miasta może być w sporym kryzysie. Wystarczyłoby zaplanować dodatkowy tor. Żeby nie opisywać jak to ma wyglądać daje prosty obrazek.
Untitled146_20251113140812.jpg
Untitled146_20251113140812.jpg (89.58 KiB) Przejrzano 264 razy
Przydałby się dodatkowy peron końcowy gdyby któryś z torów był jeszcze zajmowany przez poprzednią brygadę, a co za tym idzie przystanek końcowy również.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7146
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kaszmir » wczoraj, 14:49

Właśnie wg mnie skierowanie "14" na Piastów nie jest takie złe. Dziś jest kluczowa na Mistrzejowicach, jednak po otwarciu nowej trasy mocno straci na znaczeniu. Połączenie z Hutą będzie zapewniać "16" (oby całotygodniowa), połączenie z M1 obsługuje szybciej i częściej "178/578", a do centrum pojadą krótszą trasą "9", "16" i "52". Skierowanie "14" na Piastów byłoby też przyszłościowo, w kontekście potencjalnego wybudowania torowiska do Piastów SKA.

Kojak
Ekspert
Posty: 989
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kojak » wczoraj, 15:10

Ale po co tyle zachodu o tą pętlę na Mistrzejowicach. Ona stanie się przelotowa jak ta na Prokocimiu, Kurdwanowie, Dąbiu, Wieczystej itp ma 2 tory i wystarczy.

Jak będą pętlę z Piastów przenosić dalej, to tam powinni się skupić, by zrobić 3 tory, lub 2 i ślepy.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2039
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Bayer2003 » wczoraj, 15:17

Bautosz pisze: wczoraj, 14:10 Co do wątpliwej budowy pętli "Mistrzejowice", to myślę, że w codziennej obsłudze nie będzie to większy problem. ZTP prawidłowo założyło, że lepiej przenieść "14" na Os. Piastów i "opróżnić" pętlę z linii. Pamiętajmy też, że część obsługi wzdłuż obecnie istniejącej trasy do Mistrzejowic zapewniają autobusy i one też powinny się rozluźnić wraz z otwarciem trasy przez Meissnera. Pytanie tylko jakie ZTP ma plany, mając na uwadze stan finansowy miasta, wobec siatki autobusowej... W każdym razie, nie chodzi mi o gdybanie o siatce, a o to że nie ma tam aż takiego dramatu. Nie zmienia to faktu, że pętla Mistrzejowice jest jaka jest i jest to kolejna błędnie zaprojektowana pętla zaraz po Małym Płaszowie i Czerwonych Makach. W przypadku np. wyłączenia na Os. Piastów (trwałego i w wyniku wypadku) ta część miasta może być w sporym kryzysie. Wystarczyłoby zaplanować dodatkowy tor. Żeby nie opisywać jak to ma wyglądać daje prosty obrazek. Untitled146_20251113140812.jpg
Przydałby się dodatkowy peron końcowy gdyby któryś z torów był jeszcze zajmowany przez poprzednią brygadę, a co za tym idzie przystanek końcowy również.
Na razie nikt z ZTP nie powiedział, że "14" zostanie przeniesiona z Mistrzejowic na Piastów, a w mojej ocenie problem został przez niektórych forumowiczów sztucznie rozdmuchany. Jasne, będzie ciasno, jednak 8 p/h to nie jest przecież dużo. Co do ewentualnej niedostępności ciągu na Piastów masz jednak całkowitą rację - pętla Mistrzejowice powinna mieć możliwość przyjąć znacznie więcej niż te 8 p/h.
Kaszmir pisze: wczoraj, 14:49 Właśnie wg mnie skierowanie "14" na Piastów nie jest takie złe. Dziś jest kluczowa na Mistrzejowicach, jednak po otwarciu nowej trasy mocno straci na znaczeniu. Połączenie z Hutą będzie zapewniać "16" (oby całotygodniowa), połączenie z M1 obsługuje szybciej i częściej "178/578", a do centrum pojadą krótszą trasą "9", "16" i "52". Skierowanie "14" na Piastów byłoby też przyszłościowo, w kontekście potencjalnego wybudowania torowiska do Piastów SKA.
Zamiast "14", lepiej na Piastów jednak skierować od strony Bieńczyc przedłużoną "49" (oczywiście z rozkładem lepszym od szczytowego). Potencjalnie na Piastów SKA też będzie się dało ją przedłużyć. Połączenie Mistrzejowic z Hutą faktycznie zapewniać będzie "16", jednak w stronę Ronda Czyżyńskiego od 2018 roku było 8 p/h, więc przynajmniej połowa z tego powinna zostać. Co do połączenia Mistrzejowic z M1 - linie "178" i "578" należą do grupy najbardziej niepunktualnych w Krakowie, a ulica Stella-Sawickiego jest jednym wielkim korkiem. Czy jest szybciej niż "14" - w godzinach szczytu z pewnością nie. Czy częściej - zgodnie z rozkładem tak, jednak jeżeli autobusy utkną w korku, można na nie czekać zdecydowanie dłużej od tramwaju. Patrzę teraz na tomekzaw.pl i spora część autobusów na "178" oraz "578" ma po około 7 minut opóźnienia. Jeżeli jakaś relacja jest zapewniana transportem szynowym, powinno tak zostać - przerzucanie pasażerów do autobusów skończy się jedynie całkowitą rezygnacją przez nich z wyboru krakowskiej komunikacji miejskiej.
Kojak pisze: wczoraj, 15:10 Ale po co tyle zachodu o tą pętlę na Mistrzejowicach. Ona stanie się przelotowa jak ta na Prokocimiu, Kurdwanowie, Dąbiu, Wieczystej itp ma 2 tory i wystarczy.
Na Wieczystej w stałym układzie kończy jedna linia tramwajowa, a na Kurdwanowie prawie trzy linie. Przelotowość nie oznacza, że pętla staje się niepotrzebna, a wręcz przeciwnie - skoro można do niej dojechać z dwóch stron, powinna pomieścić więcej tramwajów niż dotychczas.
Kojak pisze: wczoraj, 15:10 Jak będą pętlę z Piastów przenosić dalej, to tam powinni się skupić, by zrobić 3 tory, lub 2 i ślepy.
Jestem za, jednak co z miejscem? Słyszałem, że okolica się dość gęsto zabudowuje, a pętla z trzema torami mała nie będzie.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kojak
Ekspert
Posty: 989
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

Post autor: Kojak » wczoraj, 16:09

To już teraz o to warto zadbać. Poruszać ta kwestie publicznie, słać pisma, robić hałas. By nie spartolili kolejnej końcówki jak wszystkie dotychczasowe

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot], Google [Bot] i 1 gość