Bezpieczeństwo, kultura jazdy

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Bezpieczeństwo, kultura jazdy

Post autor: Kaszmir » 21 lut 2020, 15:38

Szykuje się mała rewolucja :idea:

Trzeci sygnał w karetkach i radiowozach. Kogut i syrena to za mało. Pojazdy na sygnale mają przerwać audycję radiową
https://moto.pl/MotoPL/7,88389,25692352 ... to-za.html
Dzięki zamontowaniu w karetkach, radiowozach czy wozach straży pożarnej specjalnego urządzenia pojazdy te będą mogły emitować sygnał radiowy nadający komunikat słowny: "Uwaga! Pojazd na sygnale. Proszę ułatwić przejazd". Taki komunikat usłyszy każdy kierowca, który będzie miał radio. Co bardzo istotne, nie będzie miało znaczenia, jakiej stacji słucha. Każda audycja zostanie na chwilę przerwana. Komunikat zostanie nadany nawet wtedy, gdy kierowca nie będzie słuchał radia.

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: Cukier » 07 mar 2020, 14:43

Turyści z krakowa potrąceni przez samochód. „Byli przekonani, że się zatrzyma przed przejściem”
https://krakowwpigulce.pl/2020/03/03/tu ... rzejsciem/

My tu tak w Krakowie przyjęliśmy narzekać na wszystko i porównując przykładowo ze Skandynawią faktycznie wciąż mamy na co, ale porównując z resztą Polski - czy w Krakowie jest aż tak źle? Misja edukacyjna naszego rodzimego Jedź Bezpiecznie trochę jednak daje owoców. Liczba zabitych na drogach w Krakowie maleje, a z jazdy na suwak możemy być raczej dumni.

Wonsz_w_pomidorach
Pomiarowiec
Posty: 124
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:56

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: Wonsz_w_pomidorach » 07 mar 2020, 14:45

Cukier pisze: 07 mar 2020, 14:43 Turyści z krakowa potrąceni przez samochód. „Byli przekonani, że się zatrzyma przed przejściem”
https://krakowwpigulce.pl/2020/03/03/tu ... rzejsciem/

My tu tak w Krakowie przyjęliśmy narzekać na wszystko i porównując przykładowo ze Skandynawią faktycznie wciąż mamy na co, ale porównując z resztą Polski - czy w Krakowie jest aż tak źle? Misja edukacyjna naszego rodzimego Jedź Bezpiecznie trochę jednak daje owoców. Liczba zabitych na drogach w Krakowie maleje, a z jazdy na suwak możemy być raczej dumni.
Pierwsza rzecz: można sobie być przekonanym, że coś zrobi, albo nie, ale mnie uczono o zasadzie ograniczonego zaufania. ;)
Druga: co do kultury jazdy się zgodzę, że jak wyjadę poza Kraków to jest tylko i wyłącznie gorzej. Ale szkoda, że kultura parkowania nie jest na tak wysokim poziomie, co jako częsty bywalec ulicy Długiej stwierdzam z ubolewaniem :twisted:

Awatar użytkownika
Maria
Moderator fb pkk
Posty: 22
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:47

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: Maria » 07 mar 2020, 23:21

W Szczecinie byłam zdziwiona tym jak wiele kierowców przepuszcza pieszych. Ale tam blisko do Niemiec i Skandynawii to może dlatego ;)
Ostatnio zmieniony 07 mar 2020, 23:21 przez Maria, łącznie zmieniany 1 raz.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: Zieleńczanin » 08 mar 2020, 0:03

W Zielonkach na Galicyjskiej/Na Ogrody jest tragedia. Nawet jeśli nie widać aby coś z Marszowca jechało, to i tak jest ryzyko, że jakiś debil pojedzie 70/h w terenie zabudowanym przy ograniczeniu do 40. Tragedii tam nie było jeszcze chyba tylko dlatego, że mało osób chodzi tamtymi przejściami, no i całkiem sporo osób jeździ Na Ogrody jako obwodnicą centrum Zielonek, więc siłą rzeczy nie jadą zbyt szybko. W mojej opinii całą Galicyjską w Zielonkach należy przebudować dość mocno pod pieszych, bo koło parku jest jeszcze bardziej niebezpieczne przejście. Jutro wrzucę na forum autorski niewielki projekt przebudowy tejże ulicy.

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1231
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: GoMeZz391 » 09 lip 2020, 18:52

Dzisiaj, tj. 09.07.2020 r., MPK Kraków podpisało kolejną umowę z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie dotyczącą dalszej współpracy. Porozumienie dotyczy także gmin ościennych, gdzie kursują autobusy MPK.
Funkcjonariusze będą mogli bez wcześniejszej zapowiedzi wejść do pojazdu i sprawdzić przestrzeganie przepisów zarówno przez pasażerów, jak i przez samego prowadzącego.
Jak podaje samo MPK, głównymi założeniami są:
MPK Kraków pisze:walka z przestępczością, eliminacja zjawisk o charakterze chuligańskim oraz efektywniejsze wykorzystanie narzędzi teleinformatycznych
Jest to już drugie porozumienie zawarte pomiędzy stronami - poprzednie podpisano 15.01.2015 r.

Info: MPK Kraków, Info Bus, Małopolska policja
Ostatnio zmieniony 10 lip 2020, 0:10 przez Zieleńczanin, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Stylistyka

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: Kaszmir » 24 lis 2020, 16:22

Coś się wreszcie dzieje w temacie zwiększenia bezpieczeństwa pieszych!

Rząd pochyla się nad bezpieczeństwem pieszych. Projekt MI przyjęty przez Radę Ministrów
https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 66682.html
Ustawodawca nakłada na kierowców dodatkowe obowiązki, a pieszym na pasach zakazuje używania telefonów komórkowych.
Nowe rozwiązanie będzie zobowiązywać kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: tomta1 » 24 lis 2020, 18:37

Mam nadzieję, że zapisy będą sensowne. Bo jeden z dotychczasowych projektów był tak denny, że szkoda gadać. Nic nie zmieniał, a wprowadzał dodatkowy zamęt. Tutaj tak samo obawiam się o przepisy dot. używania telefonów na przejściu dla pieszych – niby pomysł dobry, a jakby się (zapewne) wczytać w zapis, to lepiej by było, gdyby go nie było.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: mkm3 » 24 lis 2020, 21:12

Trochę bez sensu, bo jak ktoś idzie na zielonym z telefonem przy uchu, rozgląda się i ogarnia sytuację to w tym nic złego nie widzę. Ja osobiście doświadczyłem wtargnięcia na pasy człowieka, który miał głowę w książce.. szok. Myślę, że po prostu powinno się egzekwować od pieszych takie rzeczy jak 1/ zatrzymanie się przed przejściem i rozglądnięcie 2/ kontrolowane przechodzenie, a nie zajmowanie się innymi rzeczami w tym czasie.

A co do bezwzględnego zatrzymywania się samochodów przed przejściem, gdy czeka jakiś pieszy.. zapraszam premiera na ulice przy rondzie przy Dworcu Głównym Wschód niech sobie postoi w samochodzie i przepuszcza pieszych cały dzień. No i likwidacja 60tki w nocy też jest głupotą.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: Kaszmir » 24 lis 2020, 22:59

mkm3 pisze: 24 lis 2020, 21:12Trochę bez sensu, bo jak ktoś idzie na zielonym z telefonem przy uchu, rozgląda się i ogarnia sytuację to w tym nic złego nie widzę.
Jeśli ktoś patrzy się w komórkę, lecz się rozgląda to też ok. Niemniej zasady tworzy się dla ogółu, a piesi na pasach wpatrzeni w telefony są sporym problemem, nie tylko w Polsce. I dlatego nie tylko Polska rozważa taki przepis.
mkm3 pisze: 24 lis 2020, 21:12Ja osobiście doświadczyłem wtargnięcia na pasy człowieka, który miał głowę w książce.. szok.
Przypadki gapienia się w książkę na pasach to jednak rzadkość. Gdyby rocznie ileś ludzi wpatrzonych w książki wpadało pod samochody, też pewnie by to uwzględniono w przepisie.
mkm3 pisze: 24 lis 2020, 21:12Myślę, że po prostu powinno się egzekwować od pieszych takie rzeczy jak 1/ zatrzymanie się przed przejściem i rozglądnięcie 2/ kontrolowane przechodzenie, a nie zajmowanie się innymi rzeczami w tym czasie.

A co do bezwzględnego zatrzymywania się samochodów przed przejściem, gdy czeka jakiś pieszy.. zapraszam premiera na ulice przy rondzie przy Dworcu Głównym Wschód niech sobie postoi w samochodzie i przepuszcza pieszych cały dzień. No i likwidacja 60tki w nocy też jest głupotą.
A wg mnie to zmiany na plus, przybliżające nas do Europy. Nocne 60 km/h to jakiś dziwny wymysł, w Europie tego nie ma. Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy, Szwecja, Norwegia, Szwajcaria, Litwa, Wielka Brytania - wszędzie jest całodobowe 50 km/h (no, w Wielkiej Brytanii to dokładniej 30 mil/h czyli ok. 48 km/h). 60 km/h praktykowane jest na wschód od Polski.

Tak samo bezwzględne pierwszeństwo pieszych na pasach - wydaje mi się, że jest to standard europejski. Tylko realna świadomość, że jakiekolwiek zdarzenie i kierowca będzie odpowiadał sprawia, że niektórzy zaczynają to traktować poważnie.

lukov
Pasażer
Posty: 20
Rejestracja: 18 lut 2020, 22:38

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: lukov » 25 lis 2020, 8:51

Przewinienia po stronie pieszych należą do rzadkości. /.../ Tylko 5 proc. korzystało na przejściach z telefonów, 1 proc. pisało wiadomości.
Raport: nawet 90 proc. kierowców przekracza prędkość przed przejściami dla pieszych

Imo ten przepis o telefonach to tylko marchewka, żeby nie stwarzać pozoru, że 'nowe zmiany są tylko dla pieszych'. Niespecjalnie się z nim nie zgadzam, ale jak widać w raporcie ITS, zjawisko używania ich na przejściach jest marginalne, więc nie dotknie praktycznie nikogo, a ma szansę zmniejszyć opór społeczny przed zmianami. Oby tylko zakaz używania telefonów nie był interpretowany jako zakaz słuchania muzyki na słuchawkach (technicznie korzysta się wtedy z telefonu), co byłoby już bardzo głupie, ale chyba analogiczny zakaz używania ich za kierownicą też na to pozwala.

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: lolek-12 » 25 lis 2020, 10:14

50km/h całą dobę jest w porządku i to jest standard w innych krajach. Chociaż według mnie powinno się w niektórych miejscach zdjąć ograniczenia 40km/h. Przykładowo ul. Balicka - od Bronowic do Mydlnik 40 km/h. Jak jeszcze rozumiem w centrum tych "miejscowości" to np. okolice Uniwersytetu Rolniczego już nie. Chyba, że jest jakiś ustawowy wymóg z powodu przejść dla pieszych?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: Kaszmir » 08 mar 2021, 14:03

Zmiany od 1 czerwca. Piesi wreszcie będą mieć pełne pierwszeństwo na i przed przejściem!

ZMIANY W PRAWIE O RUCHU DROGOWYM MOGĄ WEJŚĆ W ŻYCIE
http://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/ak ... c-w-zycie/
Ustawę podpisał prezydent. Wprowadza ona pierwszeństwo pieszych przy wchodzeniu na pasy. Zmiany wprowadzają także zakaz jazdy zbyt blisko następnego samochodu na autostradach i drogach ekspresowych, popularnie nazywanej jazdą na zderzaku. Odstęp między pojazdami ma być nie mniejszy niż połowa prędkości, z jaką porusza się dany pojazd. Oznacza to, że kierowca jadący z prędkością 100 km/h powinien jechać w odległości 50 metrów za pojazdem przed nim. Wyjątkiem ma być manewr wyprzedzania. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym wejdzie w życie 1 czerwca.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: kucyk » 18 mar 2021, 20:52

Bezpieczeństwo na przejściach w Krakowie:

https://www.youtube.com/watch?v=qr4RsEfsDuM

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bezpieczeństwo / kultura jazdy

Post autor: Kaszmir » 13 wrz 2021, 10:33

Zmiana przepisów spowodowała spadek liczby wypadków z udziałem pieszych
https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/ ... m-pieszych
Analiza czerwca z czterech ostatnich lat (2018-2021) wykazała spadek liczby najechań na pieszych na przejściach w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów. ITS wskazuje, że liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych na przejściach spadła z 12 zabitych w 2018 roku do 5 zabitych w 2021 roku.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości