Torowiska

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
prezes
Pomiarowiec
Posty: 473
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Torowiska

Post autor: prezes » 20 gru 2020, 12:43

Jeśli rzeczywiście jest tak, że jest możliwy remont bez przebudowy, to według mnie tym lepiej. Największym mankamentem tamtego torowiska jest fakt, iż się ono rozlatuje i najważniejsze jest je wyremontować w ten sposób, aby tramwaje mogły po nim jeździć.

Tak jak wspomniał Jopek36, nie widzę sensu w przebudowie pętli, zwłaszcza, że w perspektywie czasu linia tramwajowa zostanie przedłużona do Przegorzał i najprawdopodobniej tam trafią autobusy aglomeracyjne. Przebudowa byłaby niepotrzebnym wydatkiem i problemem. Zresztą, komu przeszkadza obecny projekt pętli? Rozumiem, że sama pętla tramwajowa i autobusowa są trochę oddalone od siebie, ale pasażerowie przesiadający się z tramwaju na autobus mają możliwość wysiadki na wcześniejszym przystanku, który jest umieszczony blisko tych autobusowych. Nie uważam, żeby było to problematyczne, zwłaszcza, że na innych obecnych pętlach autobusowo-tramwajowych niejednokrotnie pasażerowie muszą pokonać większy dystans do przesiadki.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1671
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Torowiska

Post autor: Kaszmir » 20 gru 2020, 21:53

Wg mnie pewna przebudowa pętli by się przydała - choćby układu żeberka, na które trzeba wjeżdżać z jezdni, właściwie pod prąd. Choć z drugiej strony, po wydłużeniu trasy do Przegorzał, jeśli salwatorska pętla pozostanie jako rezerwowa to żeberko pewnie przestanie być potrzebne.

tomta1
Znawca
Posty: 133
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Torowiska

Post autor: tomta1 » 21 gru 2020, 6:10

Kaszmir pisze:
20 gru 2020, 21:53
Wg mnie pewna przebudowa pętli by się przydała - choćby układu żeberka, na które trzeba wjeżdżać z jezdni, właściwie pod prąd.
Tyle że w ostatnim projekcie przebudowy, żeberko… było likwidowane :twisted:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1671
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Torowiska

Post autor: Kaszmir » 21 gru 2020, 17:27

tomta1 pisze:
21 gru 2020, 6:10
Tyle że w ostatnim projekcie przebudowy, żeberko… było likwidowane :twisted:
No tak jak wspomniałem, jeśli trasa zostanie wydłużona do Przegorzał, to żeberko nie będzie potrzebne ;) Tylko to właśnie wymaga przebudowy pętli.

tomta1
Znawca
Posty: 133
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Torowiska

Post autor: tomta1 » 21 gru 2020, 20:31

Żeberko było likwidowane pomimo braku torowiska do Przegorzał, a więc byłaby to degradacja.

impuls
Specjalista
Posty: 269
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Torowiska

Post autor: impuls » 21 gru 2020, 23:00

Żeberko to taki archaizm architektoniczny stosowany nadal głównie w Krakowie. Ciężko jest znaleźć nowe inwestycje tramwajowe w Polsce z klasycznym stricte żeberkiem. Niestety w Europie też trudno znaleźć linie nowe jednokierunkowe z budową żeberek. Przykładem anty jest w Krakowie pętla Pleszów i Czerwone Maki. Mogły być podwójne perony odjazdowe, zrobiono żeberka. Świetny przykład budowy pętli dała w ostatnich latach Bydgoszcz na Forodon, Kapuściska. Pętla Falista w Poznaniu też z podwójnym podziałem łuków robi wrażenie pomysłowości nowych rozwiązań bez konieczności cofania.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 473
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Torowiska

Post autor: prezes » 22 gru 2020, 0:03

impuls pisze:
21 gru 2020, 23:00
Żeberko to taki archaizm architektoniczny stosowany nadal głównie w Krakowie. Ciężko jest znaleźć nowe inwestycje tramwajowe w Polsce z klasycznym stricte żeberkiem. Niestety w Europie też trudno znaleźć linie nowe jednokierunkowe z budową żeberek. Przykładem anty jest w Krakowie pętla Pleszów i Czerwone Maki. Mogły być podwójne perony odjazdowe, zrobiono żeberka.
Zgadzam się. W zupełności nie rozumiem dlaczego w Krakowie buduje się pętle z jednym tylko peronem dla wsiadających, przez co tramwaj podjeżdżając na przystanek blokuje inne tramwaje. Dla pasażerów także jest to gorsze rozwiązanie, gdyż nie mogą już wcześniej wsiąść do wybranego tramwaju oczekującego na odjazd.

Rozumiem, że najpewniej w obecnym układzie łuków jest średnio możliwe uczynienie z istniejących żeberek dodatkowych peronów, ale jednak skoro na Czerwonych Makach czy Pleszowie zmieściły się te żeberka, było możliwe lepsze zaprojektowanie tych pętli. Tak samo nie rozumiem dlaczego u nas, w Krakowie buduje się skromne, zaledwie dwutorowe pętle i potem się dziwimy, że tramwaje się nie mieszczą, jak na Czerwonych Makach. Według mnie lepiej zbudować za dużą pętlę, niż za małą i potem narzekać.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1671
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Torowiska

Post autor: Kaszmir » 22 gru 2020, 16:52

prezes pisze:
22 gru 2020, 0:03
W zupełności nie rozumiem dlaczego w Krakowie buduje się pętle z jednym tylko peronem dla wsiadających, przez co tramwaj podjeżdżając na przystanek blokuje inne tramwaje. Dla pasażerów także jest to gorsze rozwiązanie, gdyż nie mogą już wcześniej wsiąść do wybranego tramwaju oczekującego na odjazd.
Z drugiej strony - dzięki temu wiedzą przynajmniej, który tramwaj odjedzie jako pierwszy. Nie ma sytuacji że np. ktoś w Borku Fałęckim chciał jechać na Kazimierz, wsiadł w "8" a tymczasem "19" z drugiego peronu odjechała wcześniej. To było przydatne zwłaszcza w czasach, gdy nie było jeszcze tablic elektronicznych - teraz chyba faktycznie lepiej budować pętle z wieloma peronami do odjazdu.
prezes pisze:
22 gru 2020, 0:03
Tak samo nie rozumiem dlaczego u nas, w Krakowie buduje się skromne, zaledwie dwutorowe pętle i potem się dziwimy, że tramwaje się nie mieszczą, jak na Czerwonych Makach. Według mnie lepiej zbudować za dużą pętlę, niż za małą i potem narzekać.
Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o kasę - raz, że mniejsza pętla jest tańsza, dwa że mieści mniej kursów więcej jest powód by nie wzmacniać km.

Choć i tu wydaje mi się, że Miasto jednak zrozumiało swój błąd - w szczególności na przykładzie Czerwonych Maków - będzie pod tym względem lepiej.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 769
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26
Lokalizacja: Dębica/Kraków

Re: Torowiska

Post autor: Kitek » 25 gru 2020, 11:15

Plany na najbliższy rok
Kompletowane są dokumenty aby można było ogłosić przetarg na przebudowę torowiska w ciągu al. Jana Pawła II – Ptaszyckiego. Trwa opracowywanie dokumentacji na przebudowę torowiska w ciągu al. Solidarności.
https://zdmk.krakow.pl/nasze-dzialania/ ... izszy-rok/

impuls
Specjalista
Posty: 269
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Torowiska

Post autor: impuls » 25 gru 2020, 22:06

W tym roku realizowany jest (był) przetarg na projekt budowlany ciągu od Placu Centralnego do Kopca W. w al. JP II i ul. Ptaszyckiego. Projekt powinien już być gotowy i pewnie nie ma wszystkich pozwoleń do ogłoszenia tego przetargu.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 769
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26
Lokalizacja: Dębica/Kraków

Re: Torowiska

Post autor: Kitek » 20 lut 2021, 12:43

ZDMK chwali się, że w ubiegłym roku wyszlifowano 35 km pojedynczego toru. Ciekawa jest lektura Raportu, który znajduje się na ich stronie.
https://zdmk.krakow.pl/nasze-dzialania/ ... bach-2020/

kucyk
Specjalista
Posty: 428
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Torowiska

Post autor: kucyk » wczoraj, 18:22

W najbliższy weekend utrudnienia tramwajowe w Łagiewnikach:

https://zdmk.krakow.pl/nasze-dzialania/ ... agiewniki/

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość