Komunikacja miejska w 2021 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Kitek » 02 sty 2021, 15:22

Zieleńczanin pisze: 02 sty 2021, 14:38 No, "44" wysłałbym pod Kombinat ;) albo nawet na Wzgórza, z wyjazdami/wjazdami do Kombinatu.
Ale "44" i "22" nie pomieszczą się na Wzgórzach (w końcu są tam jeszcze "1", "4" i "5") a wysłanie pod Kombinat zawsze spoko tylko musi być dla niej miejsce do zawracania ;) "44" jest najsłabszym ogniwem na Solidarności, więc jej brak tamże nie będzie zbytnio odczuwalny.
Zieleńczanin pisze: 02 sty 2021, 14:38Według mnie "721" powinna jeździć cały tydzień nawet kosztem braku "16" na Pleszowie, aby były tam jakiekolwiek niskacze.
A to słuszny punkt z tymi niskaczami! Tylko takie rozwiązanie jest kosztowne i brak połączenia Pleszowa z rejonami Bieńczyc też raczej nie przejdzie.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Adrian14 » 02 sty 2021, 18:29

Zieleńczanin pisze: 02 sty 2021, 14:38
Adrian14 pisze: 02 sty 2021, 13:37 Myślę, że będzie dużo prościej:
22 Borek - Plac Centralny - Mistrzejowice (wieczorami i w weekendy Hipokrates)
21 - przez Ptaszyckiego
4,10 - bez zmian
44 - Ptaszyckiego lub Plac Centralny lub zawiasy
(Zakładając że każda brygada robi 2 kółka to pierwsze będzie od Placu i ostatnie skrócone do Placu i tylko na 1 kółko potrzebuje gdzieś się obrócić).
"16" zawieszasz?
"44" musi pojechać na Wzgórza wg mnie... albo chociaż na Kombinat. Skierowanie jej na Ptaszyckiego lub PC oznacza zrobienie z niej pustaka - w końcu jest "10".
Tak 16 zawieszam. Rozwiązania podajecie dobre ale kosztowne, a wiecie dobrze jak jest z kasą. Na każdym remoncie szukają oszczędności i obstawiam, że i tym razem tak zrobią.
Tabor dwukierunkowy ok, ale musicie jeszcze zamontować przejazdówkę, a to też koszt.
Przyszedł mi jeszcze do głowy inny pomysł. A jakby w ogóle 21 zastąpić autobusami na całej trasie? 22 przez Ptaszyckiego do Bardosa, a 44 na ten czas połączyć z 4?

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Zieleńczanin » 02 sty 2021, 18:42

Kitek pisze: 02 sty 2021, 15:22 Ale "44" i "22" nie pomieszczą się na Wzgórzach (w końcu są tam jeszcze "1", "4" i "5") a wysłanie pod Kombinat zawsze spoko tylko musi być dla niej miejsce do zawracania
Wiesz, skoro na malutkiej pętli na Makach jest 28/h, na porównywalnej wielkością do tej na Wzgórzach pętli na Bieżanowie jest 24/h, to sądzę że 24/h się na Wzgórzach zmieszczą ;) No i część tych linii ma własne tory na drugich pętlach.
Adrian14 pisze: 02 sty 2021, 18:29 Tabor dwukierunkowy ok, ale musicie jeszcze zamontować przejazdówkę, a to też koszt.
Z tego co pisał Impuls, przy Zajezdni są przejazdówki.
No i wciąż pozostaje możliwość trójkątowania przy Kombinacie ;)

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Komunikacja miejska w 2021

Post autor: Lw25 » 02 sty 2021, 18:46

Bayer2003 pisze: 02 sty 2021, 10:25
impuls pisze: 02 sty 2021, 9:24 Mogą też wykorzystać tramwaje dwukierunkowe do obsługi którejś z linii, np. 21 czy 44 a nawet 22.
Problem tutaj jest taki, że w Nowej Hucie mamy zaledwie sześć tramwajów dwukierunkowych, na dodatek mocno awaryjnych. Na "44" to trochę mało, na "21" być może starczy, ale nawet po skróceniu linia taka miałaby pewnie pięć brygad, co musiałoby dawać sprawność ponad 83%, co jest raczej na dłuższą metę ciężkie (jednak nie niemożliwe). "22" już prędzej, gdyż linia ta ma także podgórskie brygady, gdzie możliwość posłania dwukierunkowców wygląda znacznie lepiej. Osobiście widziałbym układ linii w trakcie remontu następująco:

"21" - Osiedle Piastów - Zajezdnia NH, tabor N8S/HK462
"22" - Borek Fałęcki - Zajezdnia NH, przejęcie wszystkich brygad przez Podgórze, tabor GT8x
"44" - Dworzec Towarowy - Plac Centralny, tabor dowolny
"721" - Pleszów - Igołomska - Ujastek Mogilski - aleja Solidarności - Plac Centralny - (być może) Aleja Przyjaźni, f~15, tabor 12m (raczej nie ma sensu więcej)

Wyjaśnienie: Wierzę, że mechanikom MPK uda się przywrócić N8S do pełnej sprawności, co umożliwiłoby zawracanie "21" na Zajezdni NH. Z linią "22" podobnie, przy czym tutaj konieczne byłoby przejęcie wszystkich brygad przez zajezdnie Podgórze i skierowanie tam taboru GT8x, który przy współistnieniu "12" powinien sobie poradzić. Linię "44" skierowałbym na Plac Centralny, gdyż jest tam techniczna możliwość zawracania, a dla mieszkańców Alei Solidarności jest ona najmniej ważna ze wszystkich linii tramwajowych. W zamian zapewniłbym motorniczym dłuższy postój na pętli Dworzec Towarowy (od strony Kamiennej jest to jedyna linia kończąca na tej pętli, więc jest wystarczająco luźno, żeby nie sprawiało to problemu). Linii "16" na Pleszów bym nie wydłużał - potoków na dwie linie z Pleszowa na Ptaszyckiego nie było, nie ma i nigdy nie będzie. W zamian uruchomiłbym linię "721", która od Pleszowa do Placu Centralnego zastępowałaby "21". Byłoby to rozwiązanie zdecydowanie tańsze i moim zdaniem dla pasażerów lepsze (a na pewno nie gorsze). Linia ta byłaby jednak jak na tymczasową linię autobusową dosyć długa, więc sądzę że autobusy powinny mieć postój na Alei Przyjaźni, gdyż jest tam spora pętla oraz przyzwoite warunki do postoju, czego może nie zagwarantować Plac Centralny.
Jaki problem w tym, żeby przenieść GT8 do Huty? Zarówno GT8 i EU8N to Typ Mannheim. W ostateczności można zamienić EU8N z GT8.

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Adrian14 » 02 sty 2021, 18:53

Do trójkątowania nie potrzeba wagonów dwukierunkowych (E1 solo czy EU zrobi to bezpiecznie). Pytanie czy cofanie po starych zwrotnicach pod Kombinatem będzie bezpieczne. Aczkolwiek zjazdową na Ujastku nie tak dawno wymieniali. Może właśnie pod tym kątem.

Fakt pod drugą bramą jest przejazdówka ale moim zdaniem będzie stanowić duży kłopot ponieważ będzie z automatu kierować wagon na zajezdnię, do tego żeby wagon mógł bezpiecznie zmienić kierunek musi przejechać wszystkie zwrotnice, a to by znaczyło, że i tak musi wjechać na zajezdnię na tory postojowe.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Kitek » 02 sty 2021, 19:41

Adrian14 pisze: 02 sty 2021, 18:29 Tak 16 zawieszam.
Jeszcze odniosę się do całej koncepcji: zostawienie tylko jednej całotygodniowej linii na Alei Solidarności (podczas gdy obecnie są trzy) nie wydaje się być dobrym posunięciem.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

judash
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: judash » 02 sty 2021, 19:54

Na Wasze dywagacje odpowiem tak: "kłania się wyłączenie Walcowni".

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Kitek » 02 sty 2021, 19:59

judash pisze: 02 sty 2021, 19:54 Na Wasze dywagacje odpowiem tak: "kłania się wyłączenie Walcowni".
Oraz brak toru odstawczego na Placu Centralnym i pętli pod Kombinatem, bo "niedasie".
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

impuls
Ekspert
Posty: 1312
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: impuls » 02 sty 2021, 20:00

Przejazdówki są zaraz po minięciu bram w Hucie. Jeśli tramwaj zjeżdża II bramą swoim właściwym torem to może zjechać na wszystkie tory postojowe po prawej stronie wzdłuż Hali Szlifierki podtorowej. Jeśli wyjeżdża, jest przed bramą II przejazdówka na tor właściwy do kierunku ruchu. Czyli może wjechać na teren zajezdni 100 - 150m zatrzymać się na wolnym torze nie kolidując ruchu. I bezpiecznie wyjechać po kilku minutach. W wielu miastach Polski pętlą są zajezdnie tramwajowe (Bydgoszcz, Gdańsk, GOP, Poznań). W Krakowie też się zdarzało czasowo w przypadku Podgórza. Był też ruch liniowy prowadzony z pasażerami w środku po terenie Podgórza. Teraz po remoncie Bramy II uważam, że też jest to możliwe w Hucie.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Kitek » 03 sty 2021, 21:06

Od jutra mamy linię "18" z ~f=10/20 a "194" wraca do ~f=7,5/10. Osobiście nie kojarzę, żeby "18" była zredukowana poza szczytem odkąd jeździ na trasie Czerwone Maki - Krowodrza Górka. Chyba też Urzędnicy zauważyli, że linia ta nie jest obecnie zbyt chętnie wykorzystywana przez pasażerów. Obawiam się, że zabiorą z niej tabor 32m. Przypomnę co zostało wspomniane przy maksymalizacji:
Kaszmir pisze: 08 sty 2018, 17:24 W szczególności, duet "114/194" też może podebrać część osób jadących do obiektów między I a II obwodnicą - do tej pory to tramwaj jeździł częściej (~f=5 na "18" vs ~f=12 na "194"), teraz sytuacja się odwróciła (~f=7,5 na "18" vs ~f=6 na "114/194").
Teraz można zaktualizować ten wpis, że "194" może podbierać "18" zarówno na Kapelance jak i z Krowodrzy Górki w kierunku ATW (gdyż w normalnych warunkach mają taką samą częstotliwość w szczycie i niewiele niższą ma "194" poza szczytem).
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: kot_feliks » 03 sty 2021, 23:28

Adrian14 pisze: 02 sty 2021, 18:53 Do trójkątowania nie potrzeba wagonów dwukierunkowych (E1 solo czy EU zrobi to bezpiecznie). Pytanie czy cofanie po starych zwrotnicach pod Kombinatem będzie bezpieczne. Aczkolwiek zjazdową na Ujastku nie tak dawno wymieniali. Może właśnie pod tym kątem.
Jeśli po starych nie będzie bezpiecznie, a byłaby potrzeba, aby tam trójkątować, to zapewne zwyczajnie wymienią te zwrotnice wcześniej ;)

Natomiast jeśli chodzi o sam układ linii tramwajowych, to nie zdziwiłbym się, gdyby to był układ najprostszy z możliwych:
- '4' zostaje jak jest;
- '44' (jeśli przeżyje) do najbliższej pętli od pl. Centralnego (Kopiec Wandy?), ew. zajezdnia NH lub dwukierunki i pod Kombinat;
- '22' do Wzgórz;
- '16' wylatuje w ogóle, '21' przez Ptaszyckiego na Pleszów;

Na Wzgórzach są 2 tory i byłyby 4 linie? No tak. Ale przecież tam już niejednokrotnie w przeszłości był dokładnie taki układ, i to również na stałe. W latach 80tych była tam bodajże 5, 22, 23 i jeszcze jakaś linia "wewnątrz-hucka". Do 99 roku bodajże 5, 9, 22 i 23. Jakoś to funkcjonowało "na stałe" przy 4 liniach, to dlaczego nie miałoby nagle funkcjonować teraz? :) Zresztą poza dwoma torami jest tam również żeberko, czego nie ma np. na CM.

PS. Swoją drogą jest gdzieś _schemat_ (nie opis tras) układu linii sprzed 99?

impuls
Ekspert
Posty: 1312
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: impuls » 04 sty 2021, 0:45

Panowie jeśli prześledzicie poprzednie wpisy, zarówno Kitek jak i ja, uważamy że czwartą linię można skierować na Wzgórza. Zieleńczanin wprowadził sugestię o dwóch dodatkowych, na które Kitek zwrócił uwagę że się nie zmieszczą. I ja też tak uważam. Ciężko jest ułożyć pięć linii na dwóch torach przy 28h. Zatem przy czterech liniach na Wzgórzach pełna zgoda, piąta zdania są podzielone.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Kitek » 04 sty 2021, 10:37

kot_feliks pisze: 03 sty 2021, 23:28 - '44' (jeśli przeżyje) do najbliższej pętli od pl. Centralnego (Kopiec Wandy?), ew. zajezdnia NH lub dwukierunki i pod Kombinat;
Przeżyje, będzie potrzebna ;)
kot_feliks pisze: 03 sty 2021, 23:28PS. Swoją drogą jest gdzieś _schemat_ (nie opis tras) układu linii sprzed 99?
Tutaj jest schemat rok przed marszrutyzacją 1999.
http://phototrans.pl/20,1016,0,Schemat_ ... _1998.html
impuls pisze: 04 sty 2021, 0:45 Panowie jeśli prześledzicie poprzednie wpisy, zarówno Kitek jak i ja, uważamy że czwartą linię można skierować na Wzgórza. Zieleńczanin wprowadził sugestię o dwóch dodatkowych, na które Kitek zwrócił uwagę że się nie zmieszczą. I ja też tak uważam. Ciężko jest ułożyć pięć linii na dwóch torach przy 28h. Zatem przy czterech liniach na Wzgórzach pełna zgoda, piąta zdania są podzielone.
Pamiętajcie też, że to nie będzie na jeden dzień (jak na Wszystkich Świętych) tylko na dłużej. W dodatku, na odcinku do Wzgórz, po Wiaduktach tramwaje przemieszczają się tylko po jednym torze, więc też chodzi o to by nie tworzyły się kolejki tramwajów. Cztery linie i 20 kursów/h wydaje się być wystarczającą ofertą.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Jopek36
Administrator
Posty: 67
Rejestracja: 07 lut 2020, 11:12

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Jopek36 » 05 sty 2021, 11:43

Pożegnaliśmy się z Użytkownikiem witold4 z powodu notorycznego łamania Art. 2 §3. Art. 3 §3. Regulaminu Forum. Posty związane ze skrajnie nieprawdziwymi informacjami zostały przeniesione do kosza.

Można dalej kontynuować dyskusję w tym wątku ;)

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: fistaszek » 05 sty 2021, 12:19

Tymczasem na stronie ZTP pojawiły się 3 nowe komunikaty:
Szanowni Pasażerowie,
Uprzejmie informujemy, że od dnia 09.01.2021 r. (sobota) zostanie wprowadzona korekta rozkładu jazdy linii 158 zakładająca zmianę wybranych godzin odjazdów we wszystkie dni tygodnia.
Dodatkowo, zostanie zlikwidowany kurs wariantowy w kierunku Podgórza SKA obsługujący przystanek "Płaszów Szkoła". W jego miejsce będzie realizowany kurs na trasie podstawowej.
Szanowni Pasażerowie,
Uprzejmie informujemy, że od dnia 09.01.2021 r. (sobota) zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu linii aglomeracyjnych:
linia 249 - zostanie wprowadzona korekta rozkładu jazdy zakładająca zmianę następujących godzin odjazdów z Salwatora (dotyczy wyłącznie kursów wariantowych do pętli Czułówek Kapliczka): w dni powszednie z godz. 3:19 na godz. 3:12, w dni wolne z godz. 3:15 na godz. 3:10. Dodatkowo, zostanie uruchomiony w obu kierunkach nowy przystanek o nazwie "Kaszów Na Górce", zlokalizowany w miejscowości Kaszów, na drodze powiatowej prowadzącej do Przeginii Duchownej (pomiędzy przystankami "Kaszów II" i "Nowa Wieś Szlachecka Kapliczka"). Przystanek będzie miał status "na żądanie" (w związku ze stanem epidemii do odwołania wszystkie przystanki są traktowane jako stałe bez względu na ich status w rozkładzie jazdy);
linia 269 - zostanie wprowadzona korekta rozkładu jazdy zakładająca zmianę następujących godzin odjazdów: z Salwatora w dni wolne z godz. 18:50 na godz. 18:40, z Czułówka Kapliczki w dni powszednie z godz. 3:57 na godz. 3:51, w dni wolne z godz. 3:53 na godz. 3:49 oraz z z godz. 19:46 na godz. 19:36.
Szanowni Pasażerowie,
Uprzejmie informujemy, że od dnia 09.01.2021 r. (sobota) zostanie wprowadzona korekta rozkładu jazdy linii 271 zakładająca zmiany następujących godzin odjazdów w dni powszednie: z Pleszowa z godz. 4:03 na godz. 3:58, z Czulic Kościoła z godz. 4:23 na godz. 4:18.
Źródło: oczywiście http://kmkrakow.pl/

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości