tomta1 pisze: ↑13 gru 2022, 5:51To było uregulowane w uchwale Rady Miasta, a nie w wewnętrznych przepisach ZIKiT-u/ZTP, od dłuższego czasu już tego nie ma.
Tak. W ramach zmian aglo na przełomie 2007/2008 ówczesne "175", robiące wtedy kółko
Borek Fałęcki - ... - Opatkowice - Smoleńskiego - Libertów - ... - Sidzina, zamieniono w aglomeracyjne "205". Trasa była ta sama, jednak wtedy wszystkie linie wyjeżdżające poza strefę miejską stały się aglo.
Wcześniej to zależało od linii - np. "204" (do Wieliczki), "240" (do Pękowic) czy "292" (do lotniska) były miejskimi "104", "150" i "192". Po wspomnianych zmianach każda linia, mająca przystanki w strefie aglo, stała się aglo. Wtedy też wszedł termin "linia aglomeracyjna" bo wcześniej "2xx" formalnie nazywały się "strefowymi" - i tylko "2xx" bo przyspieszonych "3xx" jeszcze nie było ("304" ruszyło w maju 2008), a pierwsza nocna "9xx" powstała właśnie przy tych zmianach: lotniskowe "692" zamieniono w "902".
W efekcie jednak "175" zamieniło się w "205" bo miało kawałek strefy aglo pośrodku trasy, w Libertowie. Dla pasażerów z Sidziny było to bardzo nie na rękę bo nie dość, że w drodze do Borku Fałęckiego jeździli naokoło, to teraz jeszcze musieli przez to kupować droższe bilety. W efekcie w 2008 Rada Miasta wprowadziła zasadę, że linie startujące i kończące w Krakowie są w pełni miejskie, nawet jeśli pośrodku wyjeżdżają poza Kraków. "205" stało się znów "175".
Potem zresztą tej Uchwały nie za bardzo przestrzegano bo przetrasowane w 2012 "203" (
Czerwone Maki - Skawina - Borek Fałęcki) było aglo mimo, że wg wspomnianego zapisu powinno być miejskie - zastanawiam się, czy zdarzały się o to spiny przy kontrolach z pasażerami, którzy znali tę regułę. Ona wtedy jeszcze obowiązywała, zniknęła dopiero parę lat temu, bodajże przy którejś podwyżce.
Inna sprawa, że na "290" jednak i tak by nie obowiązywała bo mimo wszystko linia potem znów wyjeżdża do aglo, więc nie kończy trasy na terenie Krakowa.
Dla zainteresowanych:
->
Krakowski Infoexpress 2007: opis zmian aglo, wprowadzonych dwuetapowo (29.12.2007 i 01.01.2008).
->
Krakowski Infoexpress 2008: uruchomienie "304" (01.05) oraz powrotna zamiana "205" -> "175" (03.07).
-> A tu znalazłem treść wspomnianego zapisu -
w wersji z 2011: "§ 3. 2. Linie, których przystanki początkowy i końcowy zlokalizowane są na terytorium Gminy Miejskiej Kraków, a część trasy biegnie po terenie gminy sąsiadującej uważane są za linie miejskie - pasażerowie obsługiwani tymi liniami na całej ich trasie mogą posługiwać się biletami przeznaczonymi do przejazdów w strefie biletowej I".