impuls pisze: ↑07 lis 2021, 9:56
Ilość brygad w ruchu praktycznie ta sama, dzisiaj jest więcej o dwie rezerwy w sumie są 244 brygady przy sześciu rezerwach.
Wzrost liczby rezerw z czterech do sześciu w ciągu niecałych czterech lat jest niestety dosyć niepokojącą informacją. Nowe Stadlery oczywiście dość rzadko odmawiają posłuszeństwa, jednak zdechnięcia E1, 105Na oraz N8S (nad czym ubolewam najbardziej) są niestety codziennością. W kwestii taboru zaszły bardzo pozytywne zmiany, ale jeszcze bardzo wiele jest do zrobienia. Tramwaje wiedeńskie oczywiście zostaną za niedługo zastąpione przez Tiny, a nieliczne N8S raczej będą skierowane do modernizacji po prawie 30 latach bez żadnych napraw, jednak niestety w dalszym ciągu pozostanie co najmniej 50 wagonów 105Na (zwiększenie ilostanu będzie konieczne do obsłużenia nowych tras), które za kilka lat mogą już sprawiać bardzo duże problemy.
impuls pisze: ↑07 lis 2021, 9:56
Linie te są niskopodłogowe za wyjątkiem wspomnianej jednej 11-i.
Tutaj niestety problem jest bardziej złożony, ponieważ ta brygada "11" ma wyróżniające się od innych napełnienia i GT8N byłyby na niej na granicy zabieralności. Na tą brygadę idealnie nadawałby się w zasadzie tylko zmodernizowany N8C z przedziału numeracji HK451-HK456, jednak ze sprawnością tych wagonów też bywa różnie i niestety eunuchów na "5" mogłoby czasami brakować.
impuls pisze: ↑07 lis 2021, 9:56
Bardziej pojemny tabor mamy teraz na linii 3, 50.
Oraz "52" (chociaż tu w teorii została ścięta częstotliwość, ale tak naprawdę też nie do końca, ponieważ nawet przy teoretycznym f~5 linia ta bardzo często była przycinana do f~7,5). W każdym razie w tej kwestii zdecydowanie zmiana na plus i to wyraźnie czuć - na "3" (której pasażerem jestem często) zdarzają się napełnienia bardzo wysokie, jednak dzięki taborowi 32m nie ma już tam glonojadów
.
impuls pisze: ↑07 lis 2021, 9:56
Poprawie uległ tabor na 21, bo były same E1 solo.
Poprawie względem roku 2018, ale pogorszeniu względem października 2020. Niestety, ale niezmodernizowane N8S po 28 latach bez napraw technicznie dojechały do ściany i z roku na rok wyjeżdża ich coraz mniej (na dodatek są to wyjazdy coraz mniej regularne i zdarza się, że na "21" są w danym dniu 2 tramwaje EU8N, a N8S wcale). Na szczęście i tutaj pojawia się nadzieja, ponieważ obecnie trwa naprawa powypadkowego HK459 i z pewnością wyznaczy on kierunek prac dla pozostałych egzemplarzy.
impuls pisze: ↑07 lis 2021, 9:56
Druga dostawa Stadlerów będzie kolejną rewolucją w przydziale taboru. Z pewnością w pierwszej kolejności zostanie wymieniony tabor na liniach 10 i 22. Linia 14 będzie w całości w niskim taborze 32 metrowym. Powinno dojść do jakichś zmian w przydziale taboru na liniach 50 i 52. Jedną z opcji jest skierowanie na linię 50 wyłącznie taboru 32 metrowego i wtedy Krakowiaki zostaną przesunięte zamiast ufoków na linię 52.
Pytanie w jakim stanie będą ufoki po dostawie Tin, jednak osobiście wątpię w ich rozpięcie. Jak sam zauważyłeś, obecnie wydłuża się tabor zamiast go skracać, więc dlatego wątpię w rozpięcie trójskładów (zwłaszcza, że 105Na i tak będą musiały jeździć). Oczywiście linia "50" przy f~5 nie potrzebuje i nie będzie potrzebować taboru 40m+, jednak sieć tramwajowa się rozwija i z czasem pojawią się kolejni kandydaci do obsady takimi tramwajami (na dzień dzisiejszy najbliżej jest linia "24", ale może się to jeszcze zmienić). 37 sztuk taboru 40m+ w ilostanie to jednak moim zdaniem będzie trochę mało za 2-3 lata.
impuls pisze: ↑07 lis 2021, 9:56
Nowe Stadlery z II dostawy powinny zastąpić też NGT6 na linii 8. Dzięki temu zwolnione z tej linii Bombardiery poprawią tabor na innych liniach.
Duża szansa, że trafią one wtedy na wszystkie brygady linii "13" oraz może w większej ilości na linie obsadzone przez mieszankę NGT6 i EU8N ("1", "2", "20"). Wtedy zwolnione EU8N mogłyby obsłużyć (wraz z N8S) wszystkie brygady nowohuckich linii "16" oraz "21"
.
impuls pisze: ↑07 lis 2021, 9:56
Kraków po dostawie II serii Stadlerów będzie mieć ponad 300 pociągów z udziałem niskiej podłogi.
Dokładnie 301 lub 302 (zależy od tego czy do Krakowa powróci Newag Nevelo). Osiągnięcie takiego ilostanu niskaczy w 24 lata (1999-2023) z pewnością będzie bardzo dobrym wynikiem.