Rozwój sieci tramwajowej

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Robert
Specjalista
Posty: 246
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Robert » 14 mar 2024, 15:34

Co do "nowego Miasta" kolejny szalony pomysł 😂
Może wybudować przez środek jakąś linię kolejową (częściowo podziemną) i puścić taką trasą linię SKA? Przetrasować SKA3 lub stworzyć inną linię która by tamtędy biegła lub całkiem przenieść tam LK91 z jej ruchem a na starej trasie zostawić SKA1 bo zabudowa wzdłuż LK91 od Dw. Płaszów jest jaka jest... same domy

Obrazek

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: kbieniu7 » 14 lip 2024, 10:43

Dobra, to ja poruszę temat trochę zapomniany - co z przedłużeniem tramwaju z os. Piastów?

W kampanii dużo było o nowych liniach tramwajowych: na Azory, na Złocień i na Kliny. Są to istotne inwestycje, by w zasięg komunikacji tramwajowej włączyć duże osiedla. Jednak jest jeszcze kilka innych tras, o których było cicho, a które są równie ważne: tramwaj w Stella-Sawickiego, w ul. Piastowskiej, oraz przedłużenie do kolei na os. Piastów. I temat tej ostatniej chciałbym poruszyć.

Obrazek

Właśnie trwa budowa przystanku kolejowego "Kraków os. Piastów" - wraz z "Prądnikiem Czerwonym" jeden z długo wyczekiwanych przystanków na północy miasta. Będzie to bardzo ważny punkt na kolejowej mapie aglomeracji krakowskiej - otwierających kolej na właściwie całą szeroko pojętą Nową Hutę. Jest tylko jedno "ale"...

I to "ale" to brakujące niecałe 500m torów tramwajowych. Tyle jest do istniejącej pętli os. Piastów. W planach miasta to przedłużenie jest wpisane od wielu lat. Uwzględnione jest w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 2014. Uwzględnione jest w MPZP "Mistrzejowice - Północ". Brakuje tylko wyjścia poza plany i poczynienia kroków ku jego realizacji. Kolej wyprzedziła Urząd Miasta i będziemy mieli dziurę, rozdzielającą system SKA i KMK.

Obrazek

Obrazek

Kraków zresztą nie ma zbyt szczęścia do integracji kolei - podobna dziura będzie w przypadku tramwaju na Złocień, gdzie ze względu na protesty UMK nawet nie rozważa pociągnięcia torowiska pod przystanek kolejowy. Na Trasie Łagiewnickiej było przebudowywane wszystko (drogi, tramwaje, kolej, nawet rzeka) wokół przystanku "Kraków Łagiewniki", co było historyczną szansą na stworzenie świetnie zintegrowanego węzła przesiadkowego. Szansę jednak zaprzepaszczono, podejście było "jezdnia na 100%" i tyle było z marzeń i nadziei. "Kraków Bonarka" też nie zapewnia wygodnej przesiadki na autobusy w ul. Kamieńskiego. Na Bronowicach przesiadki tramwaj-kolej również nie należą do wygodnych. Nawet na projektach przystanku "Prądnik Czerwony" widać, że priorytetem była wygodna przesiadka z parkingu P+R, a do autobusów nadal będzie kilkaset metrów.

Tę paranoiczną złą passę jesteśmy jednak w stanie choć trochę zatrzymać: MPZP przewiduje pętlę w bliskiej odległości od peronów kolejowych. Jest więc nadzieja wciąż na dobry projekt. A jest o co walczyć: w zasięgu 15 minut tramwajem będzie dostępna niemal cała Nowa Huta. Bezpośrednio dojedzie się chociażby i do szpitala Rydygiera - ogromnego generatora ruchu: pracowników, pacjentów i odwiedzających. W zasięgu będzie też np. Cogiteon, akademiki PK, czy wciąż rozrastający się kompleks biurowy przy ul. Dobrego Pasterza. Ogromna zmiana na plus dla pasażerów z aglomeracji, ale też i dla niektórych krakusów, którzy dojeżdżają w relacjach np. Swoszowice - szpital Rydygiera, czy Bieńczyce - Bonarka.

Obrazek

Obrazek

Co więcej, ostatnio w Radzie Miasta przewinął się też temat "dworca północnego". Różne są rozważane lokalizacje, dla takowego. Budowany przystanek kolejowy znajduje się na obecnym wylocie warszawskim. Jest to więc potencjalna lokalizacja dla takiego dworca, nawet jeśli jest wciąż tylko przystankiem osobowym - tylko, aby taką funkcję mógł pełnić, musi być spięty z siecią KMK.

Może warto więc powalczyć i zrobić rozgłos, aby nowe władze w UMK jednak dostrzegły problem? I zrozumiały, jak taki mały kawałek infrastruktury będzie w stanie zmienić system transportu.

Co myślicie?

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: impuls » 14 lip 2024, 12:23

Kraków stara się o dofinansowanie na Przedłużenie z Piastów, jest to w wykazie Feniks
https://www.feniks.gov.pl/strony/dowied ... rodowisko/

Musi mieć papiery skoro się stara, czyli Decyzję Środowiskową może nawet ZRID.

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: impuls » 23 wrz 2024, 12:22

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/stani ... 58282.html

Strasznie anty tramwajowi są nasi obecni wice Prezydenci. Z powyższego artykułu można odnieść wrażenie, że
- chcą odsunąć plany budowy tramwaju na Złocień i Kliny (lepiej zrobić i taniej zrobić dojazdówki do Kolei Małopolskich)
- jeszcze nie zaczęto budować Metra a Kracik najchętniej wyrzuciłby tramwaje w Centrum
- tramwaje hałasują - to według wice zły środek transportu
- robią pomiary i przygotowują się do racjonalizacji wydatków na komunikację czyli ograniczenia
- jeśli wymyślą koncepcję linii metra Kurdwanów - Azory to może nawet linia na Azory nie powstanie. Bo po co dublować.
Mam obawy o działania tego dziadka wice Prezydenta.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 638
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Ydhflx » 23 wrz 2024, 12:35

impuls pisze: 23 wrz 2024, 12:22 https://lovekrakow.pl/aktualnosci/stani ... 58282.html

Strasznie anty tramwajowi są nasi obecni wice Prezydenci. Z powyższego artykułu można odnieść wrażenie, że
- chcą odsunąć plany budowy tramwaju na Złocień i Kliny (lepiej zrobić i taniej zrobić dojazdówki do Kolei Małopolskich)
- jeszcze nie zaczęto budować Metra a Kracik najchętniej wyrzuciłby tramwaje w Centrum
- tramwaje hałasują - to według wice zły środek transportu
- robią pomiary i przygotowują się do racjonalizacji wydatków na komunikację czyli ograniczenia
- jeśli wymyślą koncepcję linii metra Kurdwanów - Azory to może nawet linia na Azory nie powstanie. Bo po co dublować.
Mam obawy o działania tego dziadka wice Prezydenta.
A także, że:
- zamiast tramwajów można było zrobić trolejbusy, bo nie hałasują
gdyby mnie posłuchano, to by dzisiaj nikt nie przeklinał, że jak się siedzi u prezydenta Sęka czy Mazura, to mają tramwajowy łomot. W filharmonii podobnie, u dominikanów podobnie. To rozwiązanie widziałem w Innsbrucku. Przez centrum starówki ringiem jeżdżą sobie trolejbusy.
- ale teraz ich robić nie będą, bo jego zdaniem należy pozbyć się transportu naziemnego z centrum.
Problem polega na tym, że dobrze byłoby w ogóle z zabytkowego centrum pozbyć się transportu naziemnego. Tak na to już dzisiaj trzeba patrzeć.
Moim zdaniem ten człowiek jest odklejony od rzeczywistości.

(edit - dodałem cytaty)

WDZ
Specjalista
Posty: 327
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: WDZ » 23 wrz 2024, 13:39

Mazur chce metra z Huty na Azory.
Kracik chce metra z Kurdwanowa na Azory.
Jak dobrze pójdzie żadnego metra nie będzie za to uwali się budowę linii tramwajowych "bo zaraz będzie metro" a "piniendzy nie ma i nie będzie"...

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Kojak » 23 wrz 2024, 13:42

WDZ pisze: 23 wrz 2024, 13:39 Mazur chce metra z Huty na Azory.
Kracik chce metra z Kurdwanowa na Azory.
Jak dobrze pójdzie żadnego metra nie będzie za to uwali się budowę linii tramwajowych "bo zaraz będzie metro" a "piniendzy nie ma i nie będzie"...
To jeszcze pasuje trzeciego co by zrobił linię z Ruczaju do Huty.
Metro i tak prędzej czy później powstanie, bo Kraków jest jednym z dwóch miast w Polsce, którym ilość mieszkańców się zwiększa.
Sieć tramwajowa nie jest aż tak wydolna. Co widać chociażby po dyskusjach tutaj na forum, o tym jak przepustowość danego skrzyżowania blokuje zwiększenie częstotliwości czy dołożenie kolejnej linii.

Blokowanie metra to skrajne wstecznictwo.

WDZ
Specjalista
Posty: 327
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: WDZ » 23 wrz 2024, 15:05

Majchrowski zostawił po sobie kompletne prace studyjne i planistyczne. W zasadzie od ręki można byłoby zaczynać poważniejszą kwitologię a w perspektywie paru lat (gdyby oczywiście dało się załatwić finansowanie) budowę.
Władza się zmieniła. Najpierw jeden vice wystartował z pomysłem ciężkiego metra na całej trasie. Potem drugi chce budować metro gdzie indziej. Wygląda na to, że wszystko trzeba będzie zaczynać od zera... Przy takim podejściu żadne realne prace nie zaczną się ani w tej kadencji ani w przyszłej. A dalej urzędująca władza nie ma co patrzeć bo dłużej rządzić i tak nie będzie...

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 482
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Cyjan » 23 wrz 2024, 15:07

Tramwaj hałasuje? Czy ci panowie byli kiedyś na Alejach, przy Conrada, na Opolskiej, Matecznym? Oni nie rozumieją chyba, że ciągły szum samochodów realnie obniża komfort mieszkania w okolicy jakichkolwiek jezdni, gdzie nie ma paneli dźwiękochłonnych. Ciekawe czy to też ich nakłoni do ograniczenia ruchu aut wokół starego miasta, zgaduję że nie bo przecież "mieszkańcy" których jest około 10 wewnątrz plant będą przeciwni. Totalna odkleja.
ona/jej

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1566
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: pasazer_mobilisu » 05 paź 2024, 20:15

Kojak pisze: 23 wrz 2024, 13:42 Kraków jest jednym z dwóch miast w Polsce, którym ilość mieszkańców się zwiększa.
Serio? Jest to oczywiście nieprawda.
Tylko w sześciu miastach przybyło ludności. Najwięcej w Warszawie - 83,6 tys. Na kolejnych miejscach są Kraków (35,1 tys.), Wrocław (33,1 tys.), Gdańsk (20,7 tys.), Rzeszów (5,7 tys.) i Poznań (2 tys.). Najwięcej, w ujęciu procentowym, przybyło ludności Wrocławia (5,2 proc.), Warszawy (4,7 proc.) i Krakowa (4,6 proc.).
źródło: https://www.tvp.info/78039844/liczba-mi ... acila-lodz
Nie karmić troli :!:

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Kojak » 06 paź 2024, 13:10

pasazer_mobilisu pisze: 05 paź 2024, 20:15 Serio? Jest to oczywiście nieprawda.


źródło: https://www.tvp.info/78039844/liczba-mi ... acila-lodz
No faktycznie, jednym z 6 a nie jednym z 2. Co w niczym nie zmienia siły argumentu, że metro prędzej czy później powinno powstać.
Ale opłacało Ci się wyszukiwać moje starsze posty, bo masz powód by zacząć się onanizować :lol:

kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: kucyk » 31 paź 2024, 19:46

Chyba znalazłem bieżące plany odnośnie rowoju sieci tramwajowej w Krakowie.

Plany miasta odnośnie budowy nowych tras tramwajowych:
Władze miasta nie mają wątpliwości, że dalszy rozwój sieci tramwajowej w Krakowie jest niezbędny. Które linie powstaną w pierwszej kolejności? – Ze względu na decyzję o budowie metra ten temat podlega weryfikacji. Niemniej musimy wybudować linie: Krowodrza Górka – Azory, Mały Płaszów – Złocień – Kokotów SKA, Czerwone Maki – Babińskiego, Lipska – Saska – rondo 308 Dywizjonu. I oczywiście tunel rondo Młyńskie – Reymonta – Piastowska – Bronowicka. Ten odcinek, z uwagi na zaawansowanie i podniesienie niezawodności całej sieci, powinien pozostać tramwajowy, z możliwością zmiany w przyszłości na odcinek metra – mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego. Obecnie trwają także prace nad wyznaczeniem nowego korytarza dla metra, na podstawie zaktualizowanego modelu ruchu, który będzie gotowy przed końcem br. Według dyrektora Franka w ciągu dekady przystanki transportu szynowego powinny być dostępne dla ok. 80 proc. mieszkańców, znajdując się w odległości 800 m (SKA i metro) oraz 400 m (tramwaj) od ich domów i mieszkań. – Równolegle powinniśmy testować rozwiązania odpowiadające na wyzwanie, jakim jest brak atrakcyjności wszelkiego rodzaju komunikacji zbiorowej dla młodszego pokolenia. Dla tej grupy transport zbiorowy jest za mało elastyczny. Rozwiązaniem może będzie system DRT [ang. demand-responsive transport, czyli transport na żądanie; zamiast na stałych trasach i wg rozkładów jazdy, pojazdy DRT kursują na podstawie zgłoszeń pasażerów; przykładem w Krakowie jest TeleBus – dop. autor] i taki właśnie system w ramach projektu SUM [Sprawnej Współdzielonej Mobilności Miejskiej] będziemy testować wkrótce również w Krakowie – podsumowuje Łukasz Franek.
Więcej na:
https://zdmk.krakow.pl/nasze-dzialania/ ... -krakowie/

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: kbieniu7 » 01 lis 2024, 9:55

Ciekawa wypowiedź, trzy warte zauważenia rzeczy:

1. Franek otwarcie mówi, że tunel premetra powinien być tramwajowy. Generalnie ja się w 100% zgadzam z tym.

2. Tramwaj na Złocień wydłużył aż do stacji kolejowej w Kokotowie. Opisywałem to na forum tutaj, jak również na SSC, mieliśmy dyskusje na ten temat. ZTP mi odpisał, że również o tym myśleli.

3. Nie ma słowa o tramwaju w ul. Piastowskiej. To źle, ta linia również jest potrzebna.

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 482
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Cyjan » 01 lis 2024, 11:18

Nie ma też planów na Walcownię/Łowińskiego/Luboczę, a swego czasu było to pchane w mediach.
ona/jej

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 459
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: sorig » 01 lis 2024, 13:04

Umówmy się, że przy tym jak duże miały być koszta budowy Luboczy to nie powinna się ona znajdować wysoko na liście priorytetów.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości