Scania_9640 pisze: 29 sie 2022, 19:13
Pewnie raz, że na Makach nie zmieściłoby się tyle linii, a dwa byłoby jeszcze więcej brygad i mogłoby nie starczyć motorniczych/tramwaji, a 10 pewnie nie byłaby wtedy cała niskopodłogowa
No nie wydaje mi się, żeby było więcej - na 73 przed wakacjami kursowały chyba 23 brygady jak pamiętam, a obecnie 3 i 18 mają odpowiednio 14+13 brygad (czyli razem 27 = 4 więcej). Różnica wynika z tego, że na 73 motorniczowie mieli przerwy tylko na dwóch końcach (Bieżanów i Maki), a teraz obie linie mają przerwy (mniejsze lub większe) na dwóch końcach. Jak pomnożysz x 2 linie = 4 przerwy zamiast 2
Co do 17,19,70:
17 i 19 było przed wakacjami 7 brygad, obecnie 17 ma dalej 7 brygad, 19 ma ich 6 (bo odpadł odcinek do Bratysławskiej - gdyby tam jeździła, zapewne dalej byłoby 7 brygad). 70tka też pewnie ma tyle samo brygad, bo przejazd Stary Kleparz - Długa - Towarowy zajmuje dosłownie 3min więcej niż Stary Kleparz - Pawia - Towarowy (6 vs 9min).
Więc sumarycznie zostawiając 73, można było oszczędzić 4 dodatkowe brygady (i 8 motorniczych)
A czemu dokonano zmian? Podejrzewam, że dlatego ponieważ przed wakacjami 17 i 19 przyjeżdżały opóźnione na Maki i Borek po 15-20minut.
19tki na Borku miały własną pętlę, na której mogły odstać jakieś 25 minut wyznaczonej przerwy. Obecnie 19 ma wspólny tor z 8, więc w przypadku dużego opóźnienia byłaby zajechana przez co najmniej 2-3 brygady. A przez brak żeberka na Borku ciężko byłoby wyprzedzić 19tce inne wagony.
W przypadku 17, miały one dość krótkie przerwy po 13-14 minut na Makach (ach ta pojemna pętla

) i niewiele odstępu do 11 (około 5-6 minut, inaczej 11 zajeżdżała 17). Ale ponieważ 17 była linią krótką, dwurazową, więc po 2 kółkach motorniczowie po prostu zjeżdżali na lekkim minusie do zajezdni. Teraz zaś 17 jest linią całodzienną - i gdyby tak każdym kursem miała przyjeżdżać spóźniona po te 15-20 minut (i za każdym razem być zajechana przez 11, której może akurat nie dałoby się wycofać, bo np. na żeberku stanie rezerwa), to motorniczowie nie mieliby ŻADNEJ przerwy przez 9-10h pracy, tylko jeździli w kółko.
Zaś w przypadku 3 na Bieżanowie - o dziwo - dostała ona własną pętlę przez większość dnia (poza kilkoma wyjątkami w porannym szczycie, gdy na ten sam tor wjeżdża również linia 9 - ale na Bieżanowie o wiele łatwiej jest coś wycofać na żeberko, albo pozamieniać pętle między liniami).