Re: Rozwój sieci tramwajowej
: 01 lis 2024, 17:46
Mnie to cieszy, bo może zrezygnują z pomysłu trajki na Łowińskiego i peronu w tym samym miejscu co wcześniej
www.forum.pkk.net.pl
https://forum.pkk.net.pl/
Podobnie odpadł też tramwaj do os. Rżąki (z możliwością przedłużenia go w przyszłości do Wieliczki).Cyjan pisze: 01 lis 2024, 11:18 Nie ma też planów na Walcownię/Łowińskiego/Luboczę, a swego czasu było to pchane w mediach.
Te relacje mogą być. Nikt nie przeczy. Ale do realizacji łącznika Wieczysta/Meissnera do Al. Pokoju może minąć kilka dekad.mikolaj.boron pisze: 02 lis 2024, 15:45 Ja mam jeszcze pytanie co z tramwajem do przystanku Kraków Piastów (ktoś gdzieś pisał, że zostało to zgłoszone do projektu feniks?) i co z Lema. Mogę się mylić, ale wydaje mi się że jak będzie przebudowa skrzyżowania Mogilska x Meissnera x Lema to mają być zrobione wszystkie cztery relacje skrętne.
Po pierwsze przy takim układzie linii odcinek między Rondem Czyżyńskim a TAKW jest zbyt stratny (ubywa tam aż 12 p/h), po drugie od dyskusji na ten temat jest osobny wątek (viewtopic.php?t=1734&view=unread#unread).Fidzi PL pisze: 02 lis 2024, 18:19 Sprawą priorytetową jak na ten czas, jak chyba ogólnie wiadomo, jest tramwaj do Mistrzejowic, więc z racji tego pomyślałem że może przedstawię moje przewidywania względem tego jaki przebieg miałyby niektóre linie po otwarciu wcześniej wspomnianej trasy (tylko tramwajowe, bo tego które linie autobusowe znikną z rejonu Ronda Barei lub Młyńskiego, na tą chwilę nie jestem w stanie nijak przewidzieć)
9 - Nowy Bieżanów P+R - ... - Mogilska - Meissnera - Młyńska - Lublańska - Dobrego Pasterza - Bohomolca - Jancarza -> MISTRZEJOWICE
16 - Kopiec Wandy - ... - Jancarza - Mistrzejowice - Bohomolca - Dobrego Pasterza - Lublańska - Młyńska - Meissnera - Mogilska -> WIECZYSTA
52 - Czerwone Maki P+R - ... - Mogilska - Meissnera - Młyńska - Lublańska - Dobrego Pasterza - Bohomolca - Jancarza - Mistrzejowice - Jancarza - Rondo Piastowskie - Piasta Kołodzieja -> OSIEDLE PIASTÓW
Według mnie taka propozycja tras jest mocno prawdopodobna (w przypadku 52 chyba pewna), może z wyjątkiem tej wydłużonej 16-tki, chociaż w sumie wysłanie na taki kawał dostępnego torowiska tylko dwóch linii byłoby absurdem, a MPK ostatnimi czasy nie kwapi się do tworzenia nowych linii![]()
Link do InterpelacjiOdpowiadając na Pana interpelację w sprawie budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do os. Azory, przekazaną przez Pana Jakuba Koska, Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa 22 października 2024 r., uprzejmie informuję.
W ramach realizacji zadania trwa końcowa faza opracowywania dokumentacji projektowej w celu uzupełnienia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Niemniej jednak z uwagi na otrzymywane liczne uwagi oraz wnioski o dokonanie zmian w przyjętych rozwiązaniach, aktualnie analizowana jest przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie oraz wykonawcę dokumentacji projektowej możliwość i potencjalne skutki ich wprowadzenia (m.in. konieczność uzyskania nowych uzgodnień i opinii dla zaktualizowanej dokumentacji). Po rozstrzygnięciu tych kwestii możliwe będzie dalsze procedowanie uzyskania decyzji ZRID. Po uzyskaniu decyzji i zabezpieczeniu pełnego finansowania dla realizacji zadania, planuje się przeprowadzenie postępowania przetargowego na realizację robót budowlanych, które powinny się rozpocząć w 2026 r.
Dodatkowo informuję, że w czerwcu br. został złożony wniosek o uzyskanie dofinansowania dla ww. zadania z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat, Środowisko 2021-2027, z okresem kwalifikowalności wydatków do 31 grudnia 2029 r.) mw wysokości 85% kosztów kwalifikowanych. Ogłoszenie wyników naboru planowane jest do
końca br.
z up. PREZYDENTA MIASTA
Stanisław Kracik
Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa
Link do InterpelacjiOdpowiadając na Pana interpelację w sprawie nowych inwestycji tramwajowych, przekazaną przez Pana Jakuba Koska, Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa 22 października 2024 r., uprzejmie informuję.
Ad 1.
W roku 2016 na zlecenie Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK została sporządzona „Koncepcja programowo-przestrzenna układu komunikacyjnego w rejonie os. Piastów”. W 2019 r. dla wariantu wynikowego W2 tej koncepcji Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ), która została zaskarżona i konieczne było zaktualizowanie dokumentów środowiskowych dla ponownego rozpoznania sprawy w zakresie tej decyzji. GDOŚ wszczął 4 września 2023 r. postępowanie w sprawie wydania decyzji DUŚ i aktualnie trwa rozpatrywanie sprawy przez ten organ. W zawiadomieniu wydanym 1 października 2024 r. GDOŚ wskazał jako termin załatwienia sprawy 29 listopada 2024 r. Gmina Miejska Kraków dostrzega potrzebę integracji nowych osiedli mieszkaniowych oraz będącego w budowie przystanku kolejowego Kraków - Piastów z miejską infrastrukturą komunikacyjną w Krakowie, niemniej jednak dalsza realizacja tego zadania zależna jest od uzyskania ostatecznego i prawomocnego rozstrzygnięcia GDOŚ. Zadanie pn. „Budowa układu komunikacyjnego w rejonie os. Piastów” będzie przedmiotem analizy podczas prac nad przyszłoroczną edycją Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa (dalej: WPF). Analizowane jest przyznanie środków finansowych w latach 2026 - 2027 na kolejny etap realizacji ww. zadania, tj. na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej.
Ad 2.
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie jako realizator zadania pn. „Budowa linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory” w lutym 2021 r. zawarł umowę z firmą Fehlings Krug Polska Sp. z o.o. na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory wraz z niezbędną infrastrukturą i uzyskaniem decyzji DUŚ. Wykonawca koncepcji na podstawie uzyskanych warunków i opinii opracował wstępny układ geometryczny drogowo - tramwajowy oraz pieszo – rowerowy w czterech wariantach, który nie uzyskał wymaganych akceptacji właściwych podmiotów opiniujących. Z uwagi na zwłokę wykonawcy w realizacji przedmiotu umowy, zamawiający odstąpił od umowy w części niezrealizowanej z winy wykonawcy. Mając na względzie istotne znaczenie przedmiotowej linii w zapewnieniu niezawodności funkcjonowania sieci tramwajowej, planowana jest kontynuacja zadania. Zadanie to będzie przedmiotem analizy podczas prac nad przyszłoroczną edycją Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa (dalej: WPF). Analizowane jest zabezpieczenie w WPF, środków finansowych w latach 2026 - 2027 na wykonanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy linii tramwajowej Cichy Kącik - Azory wraz z uzyskaniem decyzji DUŚ.
Ad 3.
W ramach realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Budowa linii tramwajowej KST os. Azory – os. Bronowice” w 2016 r. opracowana została koncepcja pn. „Studium wykonalności dla połączenia tramwajowego os. Azory – Bronowice” oraz została uzyskana DUŚ (ostateczna w 2020 r.). Realizacja kolejnych etapów zadania w zakresie opracowania dokumentacji projektowej, uzyskania decyzji realizacyjnej, a następnie wykonania robót budowlanych uzależniona jest od postępu prac związanych z realizacją zadania pn. „Budowa linii tramwajowej KST os. Krowodrza Górka - os. Azory" oraz od zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych na ten cel w WPF.
z up. PREZYDENTA MIASTA
Stanisław Kracik
Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa
Szanowni Państwo,
Trwa budowa linii KST IV, tj. tramwaju do Mistrzejowic. Jest to bardzo ważna inwestycja, która pozwoli na dojazd z os. Piastów i Mistrzejowic do centrum zupełnie nowym kierunkiem. Zmienia to znacząco topografię sieci tramwajowej tej części miasta.
Jednak wydaje się, że pominięto pewien szczegół, jakim jest pętla tramwajowa "Rondo Hipokratesa". Pełni ona funkcje awaryjne, tj.: skracania linii na wypadek awarii, remontów lub na stacjonowanie tramwajów-rezerw. Ma ona jednak możliwość wyjazdu tylko w jednym kierunku, tj. w stronę DH Wanda. Dotychczas miało to sens, gdyż tylko w tym kierunku można było wyjechać z dzielnicy. Teraz będzie to możliwe w drugą stronę, tj. właśnie przez KST IV (a w przyszłości i premetro). W związku z tym taki wyjazd byłby bardzo praktyczny - zarówno na potrzeby awaryjne, ale i dodatkowych linii wzmacniających.
W związku z powyższym wnoszę o wybudowanie takiego dodatkowego wyjazdu z pętli "Rondo Hipokratesa" w kierunku Mistrzejowic - założenie zadania inwestycyjnego na ten cel, oraz przystąpienie do prac administracyjnych oraz projektowych w tym kierunku.
Swoją wiadomość kieruję do Zarządu Transportu Publicznego, Zarządu Dróg Miasta Krakowa (prowadzący inwestycję KST IV), Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz Rad Dzielnic: XV Mistrzejowice oraz XVI Bieńczyce.
Z poważaniem
Kamil Bieniek
"No to se jeszcze poczeka"kbieniu7 pisze: 14 gru 2024, 10:43 A więc Rondo Hipokratesa - odpowiedź ZTP:
ZDMK przyjął do wiadomości, że z racji budowy KST IV przydałoby się na pętli Rondo Hipokratesa dobudować rozjazdy tak, aby można było z niej wyjechać w stronę Mistrzejowic i wpisze na listę inwestycji. Ciekawe ile lat będziemy czekać na to
![]()
Nie kojarzę, by rozważano kiedyś w Krakowie budowę podwójnego torowiska. W kontekście tramwaju na Meissnera, największy problem jest z przepustowością skrzyżowania przy Wieczystej. Jeśli chodzi o al. Powst. Warszawskiego, tam z kolei większymi ogranicznikami są ronda Mogilskie i Grzegórzeckie.Cyjan pisze: 17 gru 2024, 17:24Czy było kiedykolwiek rozważane utworzenie w Krakowie podwójnego torowiska? Jeśli Mogilska okaże się po otwarciu KST IV wąskim gardłem (co totalnie jest możliwe w przeciągu paru lat) to można ten ból rozdzielić do Al. Pokoju przez budowę torowiska na Lema, ale wtedy wydaje mi się, że APW już więcej nie wytrzyma. Wąska nie jest, więc może zasługuje na dodatkowe tory?