Strona 10 z 11

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 12:41
autor: tomek_m
Kojak pisze: 28 lut 2025, 9:51 Sam to przerabiałem, że podwładni o najniższych kwalifikacjach...
A to są tacy? Przecież obecnie na każde stanowisko pracy są jasno określone standardy kwalifikacyjne jakie musi spełnić kandydat na pracownika i zwykle nie są to najniższe... Dzisiaj dotyczy to nawet sprzątaczki.
Kojak pisze: 28 lut 2025, 9:51Mechanicy płaczą jak ich majster skrzyczy? W dawnych czasach taki majster dostawał po mordzie od chłopaków na zmianie i stosunki międzyludzkie się układały bez żadnych ankiet.

Nie te czasy. Dzisiaj za takie coś sprawa w sądzie i minimum grzywna lub zawiasy a w najgorszym przypadku idzie się siedzieć.

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 13:20
autor: Piotr246
Krakowiak_2025N pisze: 28 lut 2025, 8:07 Jest to jednak nieprawda, ponieważ zgodnie z procedurami, najpierw należałoby odwołać radę nadzorczą MPK, zanim można byłoby podjąć jakiekolwiek działania dotyczące zarządu.

Nowa umowa z ZTP
Kolejną istotną kwestią jest nowa umowa z ZTP. Zawiera ona zapis, który pozwala na karanie kierowców na podstawie monitoringu.
1. Raczej chodzi o powołanie posiedzenia Rady Nadzorczej, która odwoła Zarząd. Jak odwołasz radę nadzorczą, to tym bardziej nic nie zrobisz.
2. Przecież teraz też są ściągane monitoringi, w celu karania kierowców. Pasażer napisze, że palisz, rozmawiasz przez telefon to kierownik w celu weryfikacji ściąga monitoring. Jak się potwierdza to obniża premię. Chyba, że chcesz żeby wierzyli pasażerom na słowo.

Inną sprawą są legendy, że kierownicy w MPK przeglądali nagrania by na siłę znaleźć powód do zabierania premii.

Ok. Ale kto miałby na to czas. Ponad 1000 kierowców x 168 godzin, to czasu by brakło, a każdy kierownik jednak ma inne zadania.

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 13:37
autor: Kojak
Piotr246 pisze: 28 lut 2025, 13:20
Inną sprawą są legendy, że kierownicy w MPK przeglądali nagrania by na siłę znaleźć powód do zabierania premii.

Ok. Ale kto miałby na to czas. Ponad 1000 kierowców x 168 godzin, to czasu by brakło, a każdy kierownik jednak ma inne zadania.
Na siłę to się sprawdza monitoring dla "ulubionych" kierowców.
tomek_m pisze: 28 lut 2025, 12:41
A to są tacy? Przecież obecnie na każde stanowisko pracy są jasno określone standardy kwalifikacyjne jakie musi spełnić kandydat na pracownika i zwykle nie są to najniższe... Dzisiaj dotyczy to nawet sprzątaczki.


Nie te czasy. Dzisiaj za takie coś sprawa w sądzie i minimum grzywna lub zawiasy a w najgorszym przypadku idzie się siedzieć.
Przecież są jeszcze ludzie co zaczynali za komuny... A to trochę inny mental.
Poza tym to, że spełniasz pewne kryteria w ogłoszeniu to jeszcze nie oznacza, że jesteś w pełni sprawny intelektualnie, lub że jesteś zaangażowanym pracownikiem. W tym kontekście napisałem i ludziach z niskimi kwalifikacjami.

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 16:56
autor: brovar
Co do karania kierowców MPK przez ZTP w nowej umowie autobusowej, to na takie zapisy nie zgadza się ściśle kierownictwo w MPK.

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 17:07
autor: Kojak
brovar pisze: 28 lut 2025, 16:56 Co do karania kierowców MPK przez ZTP w nowej umowie autobusowej, to na takie zapisy nie zgadza się ściśle kierownictwo w MPK.
I to wydaje się słuszne. Od karania kierowców MPK jest MPK a nie ZTP. Tak samo jak od karania kierowców Mobilisu jest Mobilis a nie ZTP.
Jeśli w ZTP chcą mieć prawo karania pracownilów swojego kontrahenta to chyba się komuś lejce pomieszały.

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 17:32
autor: MM869
No ale jak mają wymusić jakość na operatorze jeśli jest np jakaś skarga że kierowca pali papierosa w czasie jazdy.
To jest powielana narracja MPKu że ZTP takie złe bo kara kierowców.

Kara jest na operatora a co on z tym zrobi to już jego sprawa. Może pozwolić kierowcom nawet jeździć w szortach i koszulkach żonobijkach z petem przyklejonym do ust, jeżeli tylko go stać na płacenie kar do miasta.

Narracja, że ZTP chce „karać kierowców” to jest kłamstwo MPK.

Uwalanie tych zapisów przez zarząd MPK pokazuje tylko i wyłącznie ich butę i rozbuchane ego. Bo argument jest tylko taki, że oni się najlepiej na wszystkim znają a co organizatorowi do tego. Skoro są tacy super i chwalą się na lewo i prawo mega jakością to czemu boją się tych kar?

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 17:44
autor: Kojak
MM869 pisze: 28 lut 2025, 17:32 No ale jak mają wymusić jakość na operatorze jeśli jest np jakaś skarga że kierowca pali papierosa w czasie jazdy.
To jest powielana narracja MPKu że ZTP takie złe bo kara kierowców.

Kara jest na operatora a co on z tym zrobi to już jego sprawa. Może pozwolić kierowcom nawet jeździć w szortach i koszulkach zonobijkach z petem przyklejonym do ust, jeżeli tylko go stać na płacenie kar do miasta.
Jeśli kara jest na operatora to ok. W poście kolegi "brovara" zostało to tak ujęte, jakby ZTP chciał fizycznie karać kierowcę.
brovar pisze: 28 lut 2025, 16:56 Co do karania kierowców MPK przez ZTP w nowej umowie autobusowej, to na takie zapisy nie zgadza się ściśle kierownictwo w MPK.
Narracja, że ZTP chce „karać kierowców” to jest kłamstwo MPK.
Z takimi tekstami to bym uważał.
Uwalanie tych zapisów przez zarząd MPK pokazuje tylko i wyłącznie ich butę i rozbuchane ego. Bo argument jest tylko taki, że oni się najlepiej na wszystkim znają a co organizatorowi do tego. Skoro są tacy super i chwalą się na lewo i prawo mega jakością to czemu boją się tych kar?
czy ktoś może przytoczyć brzmienie tego zapisu, który jest kwestionowany przez MPK, czy też dyskutujemy i nie wiemy o czym?
BTW:
ZTP przejał organizację transportu od MPK - nie wiem jak to dokładnie wyglądało, ale zdaje się, że "doły" przeszły pod inny management?

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 17:45
autor: Kierman
Tobie chyba na łeb coś spadło jak myślisz, że normalnym jest, aby ZTP narzucało MPK przeglądanie monitoringów z nudów w celu szukania dziury w całym i karania pod byle pretekstem. Jak jest skarga i jest za co ukarać, to ZTP przesyła ją do MPK i tam już następuje weryfikacja i rozmowa. Jeszcze brakuje, abyś wnioskował o zatrudnienie specjalnych "sygnalistów" czyli zwykłych donosicieli, którzy będą chowali się za wiatami czy w krzakach i robili notatki, który kierowca dłubał w nosie w czasie jazdy, a który jadł kanapkę z kiełbasą w post.

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 18:42
autor: Piotr246
Kojak pisze: 28 lut 2025, 17:44
czy ktoś może przytoczyć brzmienie tego zapisu, który jest kwestionowany przez MPK, czy też dyskutujemy i nie wiemy o czym?
Ja słyszałem wersję, że każdy kierowca ma mieć licencję wydawaną przez ZTP i w razie dużej ilości skarg ZTP mógłby skrócić jej ważność/zawiesić, czyli de facto odsunąć kierowcę od pracy.

Więc kara finansowa jest w gestii pracodawcy, ZTP chce dawać prawo do wykonywania zawodu.

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 19:31
autor: Scania_9640
Kojak pisze: 28 lut 2025, 17:07 I to wydaje się słuszne. Od karania kierowców MPK jest MPK a nie ZTP. Tak samo jak od karania kierowców Mobilisu jest Mobilis a nie ZTP.
Jeśli w ZTP chcą mieć prawo karania pracownilów swojego kontrahenta to chyba się komuś lejce pomieszały.
Na Śląsku ZTM kara kierowców za to, że nie zatrzymali się na przystankach, za odjazdy przed czasem itp

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 20:20
autor: boms
Kierman pisze: 28 lut 2025, 17:45 Jeszcze brakuje, abyś wnioskował o zatrudnienie specjalnych "sygnalistów" czyli zwykłych donosicieli, którzy będą chowali się za wiatami czy w krzakach i robili notatki, który kierowca dłubał w nosie w czasie jazdy, a który jadł kanapkę z kiełbasą w post.
Co jakiś czas na pętlach pojawia się pan z ZTP z podstawką pod kartkę i notuje sobie różne rzeczy. Ostatnio upodobali sobie czepianie się stania na odpalonym silniku czy słuchawki w uchu. Za to było nałożonych najwięcej kar na kierowców w grudniu i styczniu.

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 20:31
autor: Bayer2003
boms pisze: 28 lut 2025, 20:20 czy słuchawki w uchu
W latach 2019-2020, kiedy na linii "24" kursowały jeszcze składy wiedeńskie, powszechna była sytuacja w której motorniczy miał w kabinie głośnik i słuchał tam dość głośnej muzyki, którą razem z nim słuchać musiało także pół wagonu silnikowego. W połączeniu z przestarzałym tramwajem z lat 60. XX wieku tworzyło to niezapomniany klimat, jednak faktycznie dla pasażerów mogło być to denerwujące. W czym jednak przeszkadzać może komuś słuchanie muzyki na słuchawkach przez prowadzącego pojazd? Nie należy dziwić się, że chętnych do pracy za kierownicą autobusu miejskiego coraz mniej, jeżeli karani są oni za każdą błahostkę, a prawdziwe problemy krakowskiej komunikacji miejskiej ciągle pozostają nierozwiązane.

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 20:54
autor: Kojak
Bayer2003 pisze: 28 lut 2025, 20:31 W latach 2019-2020, kiedy na linii "24" kursowały jeszcze składy wiedeńskie, powszechna była sytuacja w której motorniczy miał w kabinie głośnik i słuchał tam dość głośnej muzyki, którą razem z nim słuchać musiało także pół wagonu silnikowego. W połączeniu z przestarzałym tramwajem z lat 60. XX wieku tworzyło to niezapomniany klimat, jednak faktycznie dla pasażerów mogło być to denerwujące. W czym jednak przeszkadzać może komuś słuchanie muzyki na słuchawkach przez prowadzącego pojazd? Nie należy dziwić się, że chętnych do pracy za kierownicą autobusu miejskiego coraz mniej, jeżeli karani są oni za każdą błahostkę, a prawdziwe problemy krakowskiej komunikacji miejskiej ciągle pozostają nierozwiązane.
Akurat zakaz prowadzenia ze słuchawkami w uszach popieram. Jednak słuch też jest zmysłem dość istotnym podczas prowadzenia pojazdu, zwłaszcza autobusu. To kwestia bezpieczeństwa, ktoś coś mówi, trąbi, syrena itp
Natomiast ciche słuchanie radioodiornika powinno być dozwolone. Ale ciche, dawniej kierowcy słuchali radia podczas jazdy, montowali sobie w autobusach swoje własne głosniki stereo.
Każdy z nas jak prowadzi auto, to woli jak coś tam brzęczy.
Natomiast jest róznica, pomiędzy słuchaniem czegoś z głosników samochodu, a słuchaniem ze słuchawek w uszach, które potrafią skutecznie zagłuszać dzwięki z otoczenia.
boms pisze: 28 lut 2025, 20:20 Co jakiś czas na pętlach pojawia się pan z ZTP z podstawką pod kartkę i notuje sobie różne rzeczy. Ostatnio upodobali sobie czepianie się stania na odpalonym silniku czy słuchawki w uchu. Za to było nałożonych najwięcej kar na kierowców w grudniu i styczniu.
Proponuję by tym inspektorom wręczać gałęziane miotły i kazać im zamiatać ulice. Byłoby więcej pożytku niż z czepiania się każdej pierdoły.

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 20:59
autor: ant_sm
Piotr246 pisze: 28 lut 2025, 18:42 Ja słyszałem wersję, że każdy kierowca ma mieć licencję wydawaną przez ZTP i w razie dużej ilości skarg ZTP mógłby skrócić jej ważność/zawiesić, czyli de facto odsunąć kierowcę od pracy.

Więc kara finansowa jest w gestii pracodawcy, ZTP chce dawać prawo do wykonywania zawodu.
Stosujesz zasłyszane uogólnienie. ZTP już w umowie z Mobilisem ma zapis o certyfikacji kierowców, nie ma żadnej licencji czy prawa do wykonywania zawodu - to jest całkowicie poza zakresem kompetencji ZTP. Certyfikacja to proces, w którym kierowca udowadnia, że spełnia określone wymogi do tej pracy i to w szczególności poziom posługiwania się językiem polskim czy znajomość sieci KMK. Taka certyfikacja jest chociażby w Warszawie i jej założenie to ustalenie określonego poziomu usług. Oczywiście wtedy jeśli kierowca nie przejdzie takiej certyfikacji nie będzie mógł prowadzić autobusów KMK, ale to nie wyklucza go z zawodu, bo albo pracodawca oferuje mu inne zadania w obrębie firmy, albo może przenieść się do innej firmy transportowej. Jeżeli ktoś już jest kierowcą w MPK i nie przeszedłby tak trywialnej certyfikacji to może lepiej żeby nie prowadził autobusów w systemie KMK.

Nie mam pod ręką umowy z Mobilisem, ale z tego co słyszałem i z tego co tutaj czytam, klaruje mi się obraz, że ZTP chce zmusić MPK do tego, aby warunki/standardy nowej umowy były zbieżne z tą którą ma obecnie z Mobilisem. Według mnie ma to sens, opór w MPK też o czymś świadczy - chyba się boją, że nie będą mogli dalej uprawiać swojego kombinatorstwa :twisted: .

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 21:04
autor: Kojak
ant_sm pisze: 28 lut 2025, 20:59 Stosujesz zasłyszane uogólnienie. ZTP już w umowie z Mobilisem ma zapis o certyfikacji kierowców, nie ma żadnej licencji czy prawa do wykonywania zawodu - to jest całkowicie poza zakresem kompetencji ZTP. Certyfikacja to proces, w którym kierowca udowadnia, że spełnia określone wymogi do tej pracy i to w szczególności poziom posługiwania się językiem polskim czy znajomość sieci KMK. Taka certyfikacja jest chociażby w Warszawie i jej założenie to ustalenie określonego poziomu usług. Oczywiście wtedy jeśli kierowca nie przejdzie takiej certyfikacji nie będzie mógł prowadzić autobusów KMK, ale to nie wyklucza go z zawodu, bo albo pracodawca oferuje mu inne zadania w obrębie firmy, albo może przenieść się do innej firmy transportowej. Jeżeli ktoś już jest kierowcą w MPK i nie przeszedłby tak trywialnej certyfikacji to może lepiej żeby nie prowadził autobusów w systemie KMK.
Na zachodzie taki assessment od dawna jest standardem. Sczególnie w firmach z dużą rotacją.
Nie mam pod ręką umowy z Mobilisem, ale z tego co słyszałem i z tego co tutaj czytam, klaruje mi się obraz, że ZTP chce zmusić MPK do tego, aby warunki/standardy nowej umowy były zbieżne z tą którą ma obecnie z Mobilisem. Według mnie ma to sens, opór w MPK też o czymś świadczy - chyba się boją, że nie będą mogli dalej uprawiać swojego kombinatorstwa :twisted: .
Jak nie widzimy zapisów umowy to próżno domyślać się jaka jest przyczyna oporu. Może się boją, a może doszli do wniosku, że zapis jest idiotyczny. Tego nie wiemy, a po ZTP to się wszystkiego można spodziewać i akurat szeroko pojęta fachowość nie jest cechą, która mi przychodzi pierwsza na myśl, gdy rozmawiamy o ZTP.