Strona 10 z 13

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 05 lis 2023, 19:40
autor: judash
Droga od przejazdu kolejowego w Zastowie, obok peronów aż do istniejącej w kierunku Luborzycy przez Baranówkę jest w dużym stopniu gotowa. W tej sytuacji gmina K-L powinna poważnie rozważyć przedłużenie "250" z obecnego krańca przez Zastów PKP, Sulechów, Baranówkę, Luborzycę do centrum Kocmyrzowa. Kolejna część podkrakowskiego powiatu zyskałaby km. A patrząc na historię "262" i "272" władze gminy przychylnie patrzą na rozwój sieci połączeń.

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 05 lis 2023, 19:46
autor: miloszkasperczyk
judash pisze: 05 lis 2023, 19:40 Droga od przejazdu kolejowego w Zastowie, obok peronów aż do istniejącej w kierunku Luborzycy przez Baranówkę jest w dużym stopniu gotowa. W tej sytuacji gmina K-L powinna poważnie rozważyć przedłużenie "250" z obecnego krańca przez Zastów PKP, Sulechów, Baranówkę, Luborzycę do centrum Kocmyrzowa. Kolejna część podkrakowskiego powiatu zyskałaby km. A patrząc na historię "262" i "272" władze gminy przychylnie patrzą na rozwój sieci połączeń.
Fajnie byłoby żeby Kocmyrzów zwrócił uwagę poza gęstością sieci także na jej jakość. Częstotliwości na ich liniach aglomeracyjnych to jest porażka zwłaszcza w weekendy.

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 05 lis 2023, 20:50
autor: RoversKrk97
Ta linia by była pewnie obsługiwana Autosanami, bo skręcić z ul. Dworskiej w ul. Królowej Jadwigi 12-metrowcem by było ciężko, wręcz niewykonalnie.

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 05 lis 2023, 20:57
autor: Kacper
Na razie i tak jest obsługiwana Autosanami, ze względu na mostek na ul Reduta.
Na pewno dyskusyjnym jest, czy linia z Kocmyrzowa powinna omijać przystanek Powstańców Wiadukt cieszący się dużą popularnością - na pewno znaleźliby się pasażerowie z Kocmyrzowa dojeżdżający na Piastów (chociażby do szkoły, znam osobiście sporo takich osób).

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 05 lis 2023, 23:26
autor: tiross
Myślę, że łatwiejszym na początek byłoby przetrasowanie autobusu linii 270, który jest całotygodniowy w stosunku do ogryzka jakim stała się linia 250.

"270" obsługuje przystanek "Zastów Działki", kolejnym jest dopiero "Wiktorowice Skrzyżowanie", dlatego bez pomijania żadnego przystanku, linia ta mogłaby na Kościuszki w Zastowie po minięciu przejazdu kolejowego pokierować się nową drogą (Głowackiego) i dalej wzdłuż linii kolejowej aż do ul. Pod Tor na granicy Sulechowa i Baranówki, dalej w stronę Maciejowic do pętli przy remizie jak do tej pory, nawrotka i zjazd w dół do Wiktorowic, i dalej do Pielgrzymowic obecną trasą.

Dzięki temu większa część Maciejowic, Wiktorowic i Sulechowa zyskałaby cywilizowany dojazd. Dodatkowo przez Maciejowice autobus przejeżdżałby w obie strony, a nie tylko w kierunku Pielgrzymowic jak obecnie.

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 07 lis 2023, 14:39
autor: stefan
Czy są jakieś techniczne przesłanki dla których linia 212 mija centrum wsi i szkołę na górce, jadąc dołem gdzie liczba zabudowań jest dużo mniejsza?

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 07 lis 2023, 15:29
autor: stefan
Oczywiście chodziło mi o Karniów, zapomniałem dopisać, mój błąd.

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 07 lis 2023, 15:51
autor: tiross
stefan pisze: 07 lis 2023, 14:39 Czy są jakieś techniczne przesłanki dla których linia 212 mija centrum wsi i szkołę na górce, jadąc dołem gdzie liczba zabudowań jest dużo mniejsza?
Zapewne chodzi o parametry samej drogi. Wg znaków ma ograniczenie do 7t. Wydaje się też nieco węższa, niż ta, którą porusza się autobus. Gdybyś zadał to pytanie tydzień temu, to sprawdziłbym w rzeczywistości jak jest. Kilka lat temu powstał przystanek "Głęboka Zakręt", o który wiele czasu walczono, który patrząc w kierunku Karniowa jest obecnie usytuowany ok. 400 metrów za skrzyżowaniem z drogą przez centrum miejscowości. To też jest przeszkoda by go usuwać/przenosić, chociaż obłożenie ma raczej nieduże.

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 07 lis 2023, 16:02
autor: stefan
Przy szkole zawsze stoją dwie turystyczne Bovy, stąd też moje zastanowienie, no i jak jadę tamtędy to tylko "przez wieś" bo "dołem" to marny asfalt jest. ;-)

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 10 lis 2023, 9:53
autor: scyzor663
Witam wszystkich po długiej przerwie ;) Tak się akurat moje życie potoczyło, że zostałem mieszkańcem gminy K-L więc postaram się kilka kwestii wyjaśnić.
judash pisze: 05 lis 2023, 19:40 Droga od przejazdu kolejowego w Zastowie, obok peronów aż do istniejącej w kierunku Luborzycy przez Baranówkę jest w dużym stopniu gotowa. W tej sytuacji gmina K-L powinna poważnie rozważyć przedłużenie "250" z obecnego krańca przez Zastów PKP, Sulechów, Baranówkę, Luborzycę do centrum Kocmyrzowa. Kolejna część podkrakowskiego powiatu zyskałaby km. A patrząc na historię "262" i "272" władze gminy przychylnie patrzą na rozwój sieci połączeń.
Zaproponowałem rozwiązanie wydłużenia linii 250 i gmina "podłapała" pomysł - bo nie sądzę, że wymyślili to sami. Do projektu budżetu podobno zostało zgłoszone zapotrzebowanie na przedłużenie tej linii. Czy środki będą uwzględnione w budżecie? Nie sądzę, chociaż przed wyborami to mogą się różne cuda zdarzać.

Co do przychylności - gmina K-L wydaje bardzo mało na komunikację, około 2% budżetu, ilość kursów jest żałosna, w urzędzie panuje betonoza i niedasizm, wszystko robione pod publikę.
tiross pisze: 05 lis 2023, 23:26 Myślę, że łatwiejszym na początek byłoby przetrasowanie autobusu linii 270, który jest całotygodniowy w stosunku do ogryzka jakim stała się linia 250.

"270" obsługuje przystanek "Zastów Działki", kolejnym jest dopiero "Wiktorowice Skrzyżowanie", dlatego bez pomijania żadnego przystanku, linia ta mogłaby na Kościuszki w Zastowie po minięciu przejazdu kolejowego pokierować się nową drogą (Głowackiego) i dalej wzdłuż linii kolejowej aż do ul. Pod Tor na granicy Sulechowa i Baranówki, dalej w stronę Maciejowic do pętli przy remizie jak do tej pory, nawrotka i zjazd w dół do Wiktorowic, i dalej do Pielgrzymowic obecną trasą.

Dzięki temu większa część Maciejowic, Wiktorowic i Sulechowa zyskałaby cywilizowany dojazd. Dodatkowo przez Maciejowice autobus przejeżdżałby w obie strony, a nie tylko w kierunku Pielgrzymowic jak obecnie.
Nie ma innej trasy do centrum gminy na przejazd autobusu niż przez nową drogę przy PKP Zastów i dołem przez Sulechów. Wydłużenie 250 to jedyne sensowne rozwiązanie.
stefan pisze: 07 lis 2023, 14:39 Czy są jakieś techniczne przesłanki dla których linia 212 mija centrum wsi i szkołę na górce, jadąc dołem gdzie liczba zabudowań jest dużo mniejsza?
Chodzi o obsługę przystanku "Głęboka Zakręt" i ogólnego przeświadczenia, że jak od zawsze tak jeździ to po co zmieniać ;)

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 10 lis 2023, 10:02
autor: judash
scyzor663 pisze: 10 lis 2023, 9:53 Co do przychylności - gmina K-L wydaje bardzo mało na komunikację, około 2% budżetu, ilość kursów jest żałosna, w urzędzie panuje betonoza i niedasizm, wszystko robione pod publikę.
Zależy przez jaki pryzmat na to spojrzeć. Porównując z Igołomią-Wawrzeńczyce, gdzie nie ma w ogóle cywilizowanej komunikacji, to jednak K-L jest niemal pionierem :D.
A wybory - to idealny argument stymulujący, niemal afrodyzjak :D.

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 10 lis 2023, 10:37
autor: scyzor663
judash pisze: 10 lis 2023, 10:02 Zależy przez jaki pryzmat na to spojrzeć. Porównując z Igołomią-Wawrzeńczyce, gdzie nie ma w ogóle cywilizowanej komunikacji, to jednak K-L jest niemal pionierem :D.
A wybory - to idealny argument stymulujący, niemal afrodyzjak :D.
Można tak stwierdzić, ale jednak porównuje się zawsze "w górę", a nie "w dół" ;)

K-L to prawie 2-krotny wzrost ilości mieszkańców przez ostatnie 20 lat. Myślę, ze I-W pod tym względem dalej pozostaje gminą bardziej "rolniczą" i trzeba K-L porównywać do Michałowic (gdzie na komunikację idzie 5% budżetu) czy Zielonek (4,3%).

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 10 lis 2023, 10:38
autor: Kaszmir
scyzor663 pisze: 10 lis 2023, 9:53Witam wszystkich po długiej przerwie ;) Tak się akurat moje życie potoczyło, że zostałem mieszkańcem gminy K-L więc postaram się kilka kwestii wyjaśnić.
Cześć scyzor663!
Dla nowszych Użytkowników info, scyzor663 to dawny moderator pkk, świetny człowiek :)

Ostatnio wrzuciłeś na grupie K-L wyczerpujące opracowanie, porównujące stan km z innymi gminami. Dasz radę napisać to też tutaj?

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 10 lis 2023, 12:08
autor: scyzor663
Kaszmir pisze: 10 lis 2023, 10:38 Cześć scyzor663!
Dla nowszych Użytkowników info, scyzor663 to dawny moderator pkk, świetny człowiek :)

Ostatnio wrzuciłeś na grupie K-L wyczerpujące opracowanie, porównujące stan km z innymi gminami. Dasz radę napisać to też tutaj?
Dzięki Kaszmir za takie przywitanie! ;)

Poniżej opracowanie które udostępniłem na grupie mieszkańców gminy K-L

#kącik_komunikacyjny

Na ostatniej Komisji Planowania i Incjatyw Społecznych od Pana Wicewójta dowiedzieć się można było, że w przyszłym roku w budżecie nie planuje się środków na rozwój transportu publicznego (planowane jest tylko zwiększenie środków wynikające z prawdopodobnego wzrostu kosztów wozokilometra oraz całorocznego kursowania linii 272).

Wspomina się o uruchomieniu w ostatnich latach lini 262 i 272. Rozwój oczywiście cieszy, ale czy jest na tyle dobrze, że powinniśmy zaprzestać rozwoju komunikacji? Postanowiłem to sprawdzić porównując transport publiczny w naszej Gminie do sąsiednich g. Zielonki i Michałowice.

1. Spostrzeżenia początkowe:

Na pierwszy rzut oka, bez głębszej analizy widać, że w g. Zielonki i g. Michałowice komunikacja zbiorowa stoi na wyższym poziomie. Linie kursują częściej, gminy mają tzw. 'agloekspresy' czyli często kursujące przyspieszone linie w okolice centrum Krakowa, czy nawet linie nocne. Do tego obie gminy posiadają komunikację gminną. Na plus g. Kocmyrzów-Luborzyca przemawia jedynie dostęp do PKP który niejako dostajemy gratis (gmina nie finansuje bezpośrednio kursów kolejowych) natomiast jego wykorzystanie jest i tak mocno lokalne ze względu na brak możliwości dojazdu do stacji i przystanków kolejowych autobusem komunikacji zbiorowej.

2. Wydatki na komunikację:

Jednym z współczynników określających jakość transportu publicznego jest na pewno kwota którą gminy dofinanowują ten transport. Na rok 2023 wygląda to następująco:

- g. Zielonki - 6,1 mln zł
- g. Michałowice - 3,4 mln zł
- g. K-L - 2,3 mln zł

W przeliczeniu na jednego mieszkańca odpowiednio:

- Zielonki - ok. 220 zł
- Michałowice - ok. 260 zł
- Kocmyrzów-Luborzyca - ok. 140 zł

I teraz większość czytających powinna się oburzyć - ale co to za porównanie jak tamte gminy są bogatsze (większy budżet na jednego mieszkańca) niż nasza gmina!
Tak, zgadza się, więc jeszcze jeden wskaźnik:

Procentowe wydatki budżetu na transport publiczny:

- Zielonki - ok. 4,3 %
- Michałowice - ok. 5 %
- Kocmyrzów - Luborzyca - ok. 2,3 %

3. Dostęp do komunikacji zbiorowej:

Czytając powyższe można pomyśleć: może i nie mamy za dużo kursów ale za to dostęp do komunikacji ze względu na dużą ilość przystanków i linii jest dobry. Niestety - też nie. Tutaj przypominam grafikę z dostępem do przystanków w naszej gminie którą kiedyś już udostępniałem (uwaga - grafika tworzona przed powstaniem linii 272 więc obecnie Dojazdów będzie "na niebiesko") (tutaj nie wrzucam bo plik za dużo waży).
Poniżej dwa współczynniki określające w przybliżeniu dostępność transportu publicznego.

Ilość zespołów przystankowych na kilometr kwadratowy powierzchni gminy:

- Zielonki - ok. 1,3 szt/km2
- Michałowice - ok. 0,82 szt/km2
- Kocmyrzów - Luborzyca - ok. 0,76 szt/km2

Długość "tras" (dróg) po których kursują autobusy ZTP Kraków:

- Zielonki - ok. 0,98 km/km2
- Michałowice - ok. 0,70 km/km2
- Kocmyrzów - Luborzyca - ok. 0,56 km/km2

Z powyższych współczynników wynika też to co wynika z grafiki: w naszej gminie występuje dużo tzw. białych plam komunikacyjnych w których odległość do najbliższego przystanku jest bardzo duża. W gminie Zielonki problem ten praktycznie nie występuje, a w gminie Michałowice "białe plamy" obsługuje komunikacja gminna.

Podsumowując:

W porównaniu do średniej z dwóch wyżej wymienionych gmin w naszej gminie:

- dostępność przystanków jest gorsza o około 30%

- dostępność tras gorsza o około 34%

- wydatki na transport publiczny w porównaniu do budżetu niższe o około 50%

- wydatki na transport publiczny na jednego mieszkańca niższe o około 46%

Zachęcam do zapoznania się ze szczegółami na poniższych grafikach.

Wnioski pozostawiam Państwu.

Wkrótce ciąg dalszy kącika komunikacyjnego.

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

: 17 lis 2023, 10:44
autor: Kaszmir
Chyba opracowanie scyzor663 wybrzmiało gdzie trzeba, bo Gmina Kocmyrzów-Luborzyca wrzuciła post, w którym deklaruje rozwój km. Acz wieści trzeba traktować z rezerwą:
- "232" do WIlkowa super, jednak miało to być w tym roku (były zarezerwowane pieniądze),
- dodatkowe pojedyncze kursy "202", "212" czy "232" raczej nie przejdą bo zawsze w takich sytuacjach przewoźnik wymagał minimum dwóch kółek by się to opłacało, do tego może być ciężko znaleźć brygady (chyba że jesienią 2024, gdy Mobilis przejmie część kursów).

https://www.facebook.com/photo/?fbid=67 ... 2727015613
Szanowni Mieszkańcy,

Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom i sugestiom w sprawie poprawienia dostępności transportu publicznego dzielimy się tutaj naszymi działaniami, które w ostatnim czasie zrealizowaliśmy, planujemy i chcemy wdrożyć, aby żyło się wszystkim nam lepiej.

* Uruchomiliśmy linię 272 przez Dojazdów do Kocmyrzowa, która jest wydłużeniem linii 117,

* Jesteśmy w trakcie finalizacji wydłużenia linii 232 do Wilkowa ( została uruchomiona procedura zamiany działek z Parafią Luborzyca w celu wykonania pętli autobusowej)

* Zawnioskowaliśmy do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie w sprawie uruchomienia dodatkowych kursów MPK (pismo w załączeniu),

* w kasie urzędu gminy można zakupić bilety komunikacji MPK, docelowo na budynku urzędu gminy zostanie zamontowany biletomat ( czekamy na stosowne działania TAURON w tym zakresie )

* Chcąc zwiększyć ilość miejsc parkingowych przy park and ride w Baranówce zostały w tym celu zakupione działki. Jednak tu musimy wykazać się cierpliwością, bowiem konieczne są zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego gminy.

* W najbliższych dniach zostanie otwarty Park and Ride w Zastowie na 51 miejsc postojowych.

Dziękujemy Wam wszystkim za liczne głosy i sugestie w sprawie komunikacji MPK i wielu innych pokrewnych tematów. Nie wszystko można załatwić i zmienić „od ręki” jednak sukcesywne działania i wymiana spostrzeżeń są niezbędne i mamy nadzieję że doprowadzą nas do zamierzonych celów.

Obrazek