Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej

- Linie, trasy, rozkłady
Ydhflx
Ekspert
Posty: 638
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Ydhflx » 05 mar 2025, 16:03

michal49944 pisze: 05 mar 2025, 15:33 Fajna ta rekompensata za połowę kursów 18 w postaci prawie dwa razy mniej pojemnych dwukierunkowców :shock:
Będzie przytulnie na CM w szczycie i dwukierunkowce mogą trochę opóźniać ruch przez swoje drzwi jak będzie sporo ludzi. :twisted:
Też się obawiam o Maki. Pasażerowie na GN dopchają 18, tak samo jak pasażerowie 52 na dworzec. Rozwiązaniem może być jechanie 18 tuż za 52, ale wtedy wspomniane 52 może mieć problemy, szczególnie jak pojedzie Stadler. Mimo wszystko myślę że na Makach jakoś to będzie, a tego samego nie mogę powiedzieć o Bronowicach. Tam moim zdaniem problemy są raczej pewne. Zabraliśmy aż 8 kursów w szczycie tak po prostu, a pozostałe linie mają przecież dość wysokie obłożenia. Szczególnie, że na 24 również są Stadlery, nie same 40+m.

fysztof
Ekspert
Posty: 879
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej

Post autor: fysztof » 05 mar 2025, 16:17

Sporo dość szokujących ruchów:
- "78" od Krowodzy Górki zamiast Górki Narodowej -> ordynarne cięcie
- zawieszenie "19" -> absolutne cięcie kosztów, jej trasa nie koliduje z remontem!
- pocięcie "13" -> kolejne zwykłe cięcie, bo znów trasa zmieniona nie koliduje praktycznie z niczym

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Bayer2003 » 05 mar 2025, 16:18

Ydhflx pisze: 05 mar 2025, 16:03 Też się obawiam o Maki. Pasażerowie na GN dopchają 18, tak samo jak pasażerowie 52 na dworzec. Rozwiązaniem może być jechanie 18 tuż za 52, ale wtedy wspomniane 52 może mieć problemy, szczególnie jak pojedzie Stadler. Mimo wszystko myślę że na Makach jakoś to będzie, a tego samego nie mogę powiedzieć o Bronowicach. Tam moim zdaniem problemy są raczej pewne. Zabraliśmy aż 8 kursów w szczycie tak po prostu, a pozostałe linie mają przecież dość wysokie obłożenia. Szczególnie, że na 24 również są Stadlery, nie same 40+m.
W teorii ponad 40-metrowych tramwajów wystarczyłoby do obsadzenia wszystkich brygad "4", "24" oraz "52" (36/45 = 80%), jednak przy ogólnym wykorzystaniu taboru na poziomie niższym niż 70% wątpię, że MPK zdecyduje się na taki krok (a szkoda, bo przecież pojedyncze tramwaje 33m zwolnione z "24" i "52" przydałyby się chociażby na dodatkowo dociążonej "17" czy pociętej "13").
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: kucyk » 05 mar 2025, 17:11

michal49944 pisze: 05 mar 2025, 15:33 Fajna ta rekompensata za połowę kursów 18 w postaci prawie dwa razy mniej pojemnych dwukierunkowców :shock:
Będzie przytulnie na CM w szczycie i dwukierunkowce mogą trochę opóźniać ruch przez swoje drzwi jak będzie sporo ludzi. :twisted:
A wystarczy im dwukierunkowców? Chyba znikną z "49". :D

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: michal49944 » 05 mar 2025, 17:31

kucyk pisze: 05 mar 2025, 17:11 A wystarczy im dwukierunkowców? Chyba znikną z "49". :D
Tak naprawdę to po prostu pocięcie połowy kursów 1. Skoro tak zaplanowali to raczej im starczy.
Z Poczty Głównej na Salwator jest 10 minut, a na Czerwone Maki 22-23 minuty, czyli akurat 1-2 dodatkowe tramwaje. Dodatkowo 1 z trasą okrężną ma przejazd dłuższy o 5 minut w jedną stronę, co daje nam kolejnego potrzebnego dwukierunkowca.
Łącznie wychodzi najpewniej 3 dodatkowe tramwaje potrzebne. Idealnie 2 brygady podgórskie z 49 i jeden chyba się uda więcej wystawić. Przecież od niedawna mamy RF341, może to czas na debiut liniowy. :twisted:

Księżyc
Pasażer
Posty: 36
Rejestracja: 31 sty 2025, 20:34

Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej

Post autor: Księżyc » 05 mar 2025, 17:35

Dużo kontrowersyjnych decyzji oraz cięć przy tym remoncie. Powinni to inaczej zorganizować.
Według mnie zmiany zmiany powinny wyglądać następująco:
1. po trasie jaką proponują co 15 minut
2. linia zawieszona
6. linia zawieszona
8. po trasie jaką proponują co 7,5 minuty
10. trasa bez zmian
13. linia zawieszona
17. bez zmian
18. linia zawieszona
19. nie jest zawieszona
44. linia zawieszona
Linie czasowe:
71. JARZĘBINY - po trasie linii 1 - Rondo Grzegórzeckie - Rondo Mogilskie - po trasie linii 14 - BRONOWICE
Kursuje tylko w dzień powszedni w godzinach: 5:30 - 19:00 co 15 minut
73. CZERWONE MAKI P+R - po trasie linii 18 - Św. Gertrudy - Poczta Główna - po trasie linii 3 - NOWY BIEŻANÓW P+R
częstotliwość kursowania jak linia 18
74. SALWATOR - Filharmonia - Podwale - Teatr Bagatela - Królewska - BRONOWICE
częstotliwość kursowania jak linia 2
75. kursuje przez : Mogilska - Rondo Mogilskie - Dworzec Główny Tunel - Dworzec Towarowy
76. po trasie jaką proponują, częstotliwość kursowania jak linia 2
78. SALWATOR - Filharmonia - Podwale - po dotychczasowej trasie linii 18 - GÓRKA NARODOWA P+R
częstotliwość kursowania jak linia 18

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej

Post autor: michal49944 » 05 mar 2025, 17:41

Księżyc pisze: 05 mar 2025, 17:35 Dużo kontrowersyjnych decyzji oraz cięć przy tym remoncie. Powinni to inaczej zorganizować.
Według mnie zmiany zmiany powinny wyglądać następująco:
1. po trasie jaką proponują co 15 minut
2. linia zawieszona
6. linia zawieszona
8. po trasie jaką proponują co 7,5 minuty
10. trasa bez zmian
13. linia zawieszona
17. bez zmian
18. linia zawieszona
19. nie jest zawieszona
44. linia zawieszona
Linie czasowe:
71. JARZĘBINY - po trasie linii 1 - Rondo Grzegórzeckie - Rondo Mogilskie - po trasie linii 14 - BRONOWICE
Kursuje tylko w dzień powszedni w godzinach: 5:30 - 19:00 co 15 minut
73. CZERWONE MAKI P+R - po trasie linii 18 - Św. Gertrudy - Poczta Główna - po trasie linii 3 - NOWY BIEŻANÓW P+R
częstotliwość kursowania jak linia 18
74. SALWATOR - Filharmonia - Podwale - Teatr Bagatela - Królewska - BRONOWICE
częstotliwość kursowania jak linia 2
75. kursuje przez : Mogilska - Rondo Mogilskie - Dworzec Główny Tunel - Dworzec Towarowy
76. po trasie jaką proponują, częstotliwość kursowania jak linia 2
78. SALWATOR - Filharmonia - Podwale - po dotychczasowej trasie linii 18 - GÓRKA NARODOWA P+R
częstotliwość kursowania jak linia 18
A nie lepiej po prostu scalić 1 i 71 w twojej propozycji? Widzę, że chcesz zapewnić dojazd w rejony Rondo Mogilskiego i Lubicz, ale możliwości przesiadki na Teatrze Słowackiego będą spore, a na pewno dla pasażerów lepsza jedna linia f7,5. Dodatkowo zabierasz połowę kursów aktualnej 1 na Starowiślną i Pocztę Główną, gdzie jeździ dość sporo osób.
Poza tym zdecydowanie zgadzam się z resztą. :D

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej

Post autor: impuls » 05 mar 2025, 19:30

Ja tylko jestem ciekawy jak sobie poradzą na Makach z pięcioma liniami. Obecnie wszystkie linie mają przerwy 10-11 min a 71 musi mieć przerwy posiłkowe min. 15 min. Chyba że się 1 z 71 będą przebierać na Wzgórzach. Ale i tak na pewno linie się będą zajeżdżać.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej

Post autor: michal49944 » 05 mar 2025, 19:34

impuls pisze: 05 mar 2025, 19:30 Ja tylko jestem ciekawy jak sobie poradzą na Makach z pięcioma liniami. Obecnie wszystkie linie mają przerwy 10-11 min a 71 musi mieć przerwy posiłkowe min. 15 min. Chyba że się 1 z 71 będą przebierać na Wzgórzach. Ale i tak na pewno linie się będą zajeżdżać.
Wg mnie będą jeździły na zmianę 1 i 71, bo na odcinku południowym będzie zsynchronizowana z 18, która ma na Makach 10 minut przerwy. To wymusiłoby ~25 minut postoju na co na pewno się nie pomieści. Naprzemienne kursy z 1 to jedyny sensowny pomysł. Szczególnie, że na Salwatorze 1 będzie miała 2 razy mniej kursów.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej

Post autor: Bayer2003 » 05 mar 2025, 19:40

michal49944 pisze: 05 mar 2025, 19:34 Wg mnie będą jeździły na zmianę 1 i 71, bo na odcinku południowym będzie zsynchronizowana z 18, która ma na Makach 10 minut przerwy. To wymusiłoby ~25 minut postoju na co na pewno się nie pomieści. Naprzemienne kursy z 1 to jedyny sensowny pomysł. Szczególnie, że na Salwatorze 1 będzie miała 2 razy mniej kursów.
Pytanie czy takie rozwiązanie będzie możliwe - liczba brygad dwukierunkowych wzrośnie, więc niemal na pewno już w marcu zadebiutuje niezmodernizowany GT8SU, który chyba ma nieco inną skrajnię niż GT8N. Na odcinku między Czerwonymi Makami a centrum miasta został on przetestowany, jednak czy poradzi on sobie na całej 1O oraz ciągu salwatorskim?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Bautosz
Znawca
Posty: 167
Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
Lokalizacja: Podgórze

Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej

Post autor: Bautosz » 05 mar 2025, 19:52

Moim marzeniem byłoby stworzenie autobusu Stradom - Filharmonia (a najlepiej Teatr Bagatela) przez Straszewskiego, Podwale i Stradomską. Ale znając postawę ZTP wobec wprowadzania zastępczych połączeń takie coś nigdy by nie przeszło.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej

Post autor: michal49944 » 05 mar 2025, 20:04

Bayer2003 pisze: 05 mar 2025, 19:40 Pytanie czy takie rozwiązanie będzie możliwe - liczba brygad dwukierunkowych wzrośnie, więc niemal na pewno już w marcu zadebiutuje niezmodernizowany GT8SU, który chyba ma nieco inną skrajnię niż GT8N. Na odcinku między Czerwonymi Makami a centrum miasta został on przetestowany, jednak czy poradzi on sobie na całej 1O oraz ciągu salwatorskim?
Pomijając kwestie zmieszczenia się na tym odcinku to wg wyliczonej przez Ciebie liczby brygad:
Bayer2003 pisze: 05 mar 2025, 15:38 "1" - 8 brygad
"71" - 10 brygad
to cała brygada 1+71 robiłaby kółko w 270 minut (18x15min). Załóżmy (podany czas to czas przybliżony, bo zależy od dokładnego ułożenia rozkładu, przesunięcia max kilku minutowe):
-przejazd 1 Salwator>Jarzębiny - 49 minut
-przejazd 1 Jarzębiny>Salwator - 46 minut
-przejazd 71 CM>Jarzębiny - 56 minut
-przejazd 71 Jarzębiny>CM - 55 minut
-przerwa na Jarzębiny - 10 minut
-przerwa na CM - 10 minut

Daje nam to całe kółko: 49+46+10+56+55+10+10 = 236 minut
Zostaje nam jeszcze 34 minuty! Z racji małej ilości tramwajów na Salwatorze to tyle spokojnie mogłaby trwać tam przerwy. Jedyny problem to występowanie dłuższej przerwy rzadziej niż co 3 godziny.

suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej

Post autor: suchy » 05 mar 2025, 23:31

Wątpię w opisywane przez was przebieranki - ostatnie takie miały miejsce w 2017 roku, kiedy istniał duet 11/23, zmieniający się na Makach co około 2-3 kółka (linia 23 zlikwidowana podczas maksymalizacji w 2018).

Od tamtego czasu żadnych takich przebieranek już nie ma, co najwyżej przytrafiają się pojedyncze kursy na innej linii - najczęściej jako wyjazdy z zajezdni (np. zeszłoroczne wyjazdy z PH na Krowodrzę jako linia 5, po to aby wagony z PT nie musiały wyjeżdżać przez całe miasto na pierwsze kursy z Elektromontażu).

Obecnie jak wagon wyjeżdża z zajezdni np. na linię 1, to kursuje jako 1 aż do samego zjazdu.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej

Post autor: michal49944 » 05 mar 2025, 23:40

suchy pisze: 05 mar 2025, 23:31 Wątpię w opisywane przez was przebieranki - ostatnie takie miały miejsce w 2017 roku, kiedy istniał duet 11/23, zmieniający się na Makach co około 2-3 kółka (linia 23 zlikwidowana podczas maksymalizacji w 2018).

Od tamtego czasu żadnych takich przebieranek już nie ma, co najwyżej przytrafiają się pojedyncze kursy na innej linii - najczęściej jako wyjazdy z zajezdni (np. zeszłoroczne wyjazdy z PH na Krowodrzę jako linia 5, po to aby wagony z PT nie musiały wyjeżdżać przez całe miasto na pierwsze kursy z Elektromontażu).

Obecnie jak wagon wyjeżdża z zajezdni np. na linię 1, to kursuje jako 1 aż do samego zjazdu.
To w jaki sposób planujesz rozwiązać problem jednoczesnej potrzeby co najmniej 15 minutowej przerwy na CM i synchronizacji z 18?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej

Post autor: Kaszmir » 06 mar 2025, 0:35

suchy pisze: 05 mar 2025, 23:31Wątpię w opisywane przez was przebieranki - ostatnie takie miały miejsce w 2017 roku, kiedy istniał duet 11/23, zmieniający się na Makach co około 2-3 kółka (linia 23 zlikwidowana podczas maksymalizacji w 2018).
A nie było jeszcze swojego czasu przebieranek "17/19" na Dworcu Towarowym?

Inna sprawa, że w sieci autobusowej takie przebieranki są cały czas.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 4 gości