Też się obawiam o Maki. Pasażerowie na GN dopchają 18, tak samo jak pasażerowie 52 na dworzec. Rozwiązaniem może być jechanie 18 tuż za 52, ale wtedy wspomniane 52 może mieć problemy, szczególnie jak pojedzie Stadler. Mimo wszystko myślę że na Makach jakoś to będzie, a tego samego nie mogę powiedzieć o Bronowicach. Tam moim zdaniem problemy są raczej pewne. Zabraliśmy aż 8 kursów w szczycie tak po prostu, a pozostałe linie mają przecież dość wysokie obłożenia. Szczególnie, że na 24 również są Stadlery, nie same 40+m.michal49944 pisze: 05 mar 2025, 15:33 Fajna ta rekompensata za połowę kursów 18 w postaci prawie dwa razy mniej pojemnych dwukierunkowców![]()
Będzie przytulnie na CM w szczycie i dwukierunkowce mogą trochę opóźniać ruch przez swoje drzwi jak będzie sporo ludzi.![]()
Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej
Sporo dość szokujących ruchów:
- "78" od Krowodzy Górki zamiast Górki Narodowej -> ordynarne cięcie
- zawieszenie "19" -> absolutne cięcie kosztów, jej trasa nie koliduje z remontem!
- pocięcie "13" -> kolejne zwykłe cięcie, bo znów trasa zmieniona nie koliduje praktycznie z niczym
- "78" od Krowodzy Górki zamiast Górki Narodowej -> ordynarne cięcie
- zawieszenie "19" -> absolutne cięcie kosztów, jej trasa nie koliduje z remontem!
- pocięcie "13" -> kolejne zwykłe cięcie, bo znów trasa zmieniona nie koliduje praktycznie z niczym
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
W teorii ponad 40-metrowych tramwajów wystarczyłoby do obsadzenia wszystkich brygad "4", "24" oraz "52" (36/45 = 80%), jednak przy ogólnym wykorzystaniu taboru na poziomie niższym niż 70% wątpię, że MPK zdecyduje się na taki krok (a szkoda, bo przecież pojedyncze tramwaje 33m zwolnione z "24" i "52" przydałyby się chociażby na dodatkowo dociążonej "17" czy pociętej "13").Ydhflx pisze: 05 mar 2025, 16:03 Też się obawiam o Maki. Pasażerowie na GN dopchają 18, tak samo jak pasażerowie 52 na dworzec. Rozwiązaniem może być jechanie 18 tuż za 52, ale wtedy wspomniane 52 może mieć problemy, szczególnie jak pojedzie Stadler. Mimo wszystko myślę że na Makach jakoś to będzie, a tego samego nie mogę powiedzieć o Bronowicach. Tam moim zdaniem problemy są raczej pewne. Zabraliśmy aż 8 kursów w szczycie tak po prostu, a pozostałe linie mają przecież dość wysokie obłożenia. Szczególnie, że na 24 również są Stadlery, nie same 40+m.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
A wystarczy im dwukierunkowców? Chyba znikną z "49".michal49944 pisze: 05 mar 2025, 15:33 Fajna ta rekompensata za połowę kursów 18 w postaci prawie dwa razy mniej pojemnych dwukierunkowców![]()
Będzie przytulnie na CM w szczycie i dwukierunkowce mogą trochę opóźniać ruch przez swoje drzwi jak będzie sporo ludzi.![]()

- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Tak naprawdę to po prostu pocięcie połowy kursów 1. Skoro tak zaplanowali to raczej im starczy.
Z Poczty Głównej na Salwator jest 10 minut, a na Czerwone Maki 22-23 minuty, czyli akurat 1-2 dodatkowe tramwaje. Dodatkowo 1 z trasą okrężną ma przejazd dłuższy o 5 minut w jedną stronę, co daje nam kolejnego potrzebnego dwukierunkowca.
Łącznie wychodzi najpewniej 3 dodatkowe tramwaje potrzebne. Idealnie 2 brygady podgórskie z 49 i jeden chyba się uda więcej wystawić. Przecież od niedawna mamy RF341, może to czas na debiut liniowy.

Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej
Dużo kontrowersyjnych decyzji oraz cięć przy tym remoncie. Powinni to inaczej zorganizować.
Według mnie zmiany zmiany powinny wyglądać następująco:
1. po trasie jaką proponują co 15 minut
2. linia zawieszona
6. linia zawieszona
8. po trasie jaką proponują co 7,5 minuty
10. trasa bez zmian
13. linia zawieszona
17. bez zmian
18. linia zawieszona
19. nie jest zawieszona
44. linia zawieszona
Linie czasowe:
71. JARZĘBINY - po trasie linii 1 - Rondo Grzegórzeckie - Rondo Mogilskie - po trasie linii 14 - BRONOWICE
Kursuje tylko w dzień powszedni w godzinach: 5:30 - 19:00 co 15 minut
73. CZERWONE MAKI P+R - po trasie linii 18 - Św. Gertrudy - Poczta Główna - po trasie linii 3 - NOWY BIEŻANÓW P+R
częstotliwość kursowania jak linia 18
74. SALWATOR - Filharmonia - Podwale - Teatr Bagatela - Królewska - BRONOWICE
częstotliwość kursowania jak linia 2
75. kursuje przez : Mogilska - Rondo Mogilskie - Dworzec Główny Tunel - Dworzec Towarowy
76. po trasie jaką proponują, częstotliwość kursowania jak linia 2
78. SALWATOR - Filharmonia - Podwale - po dotychczasowej trasie linii 18 - GÓRKA NARODOWA P+R
częstotliwość kursowania jak linia 18
Według mnie zmiany zmiany powinny wyglądać następująco:
1. po trasie jaką proponują co 15 minut
2. linia zawieszona
6. linia zawieszona
8. po trasie jaką proponują co 7,5 minuty
10. trasa bez zmian
13. linia zawieszona
17. bez zmian
18. linia zawieszona
19. nie jest zawieszona
44. linia zawieszona
Linie czasowe:
71. JARZĘBINY - po trasie linii 1 - Rondo Grzegórzeckie - Rondo Mogilskie - po trasie linii 14 - BRONOWICE
Kursuje tylko w dzień powszedni w godzinach: 5:30 - 19:00 co 15 minut
73. CZERWONE MAKI P+R - po trasie linii 18 - Św. Gertrudy - Poczta Główna - po trasie linii 3 - NOWY BIEŻANÓW P+R
częstotliwość kursowania jak linia 18
74. SALWATOR - Filharmonia - Podwale - Teatr Bagatela - Królewska - BRONOWICE
częstotliwość kursowania jak linia 2
75. kursuje przez : Mogilska - Rondo Mogilskie - Dworzec Główny Tunel - Dworzec Towarowy
76. po trasie jaką proponują, częstotliwość kursowania jak linia 2
78. SALWATOR - Filharmonia - Podwale - po dotychczasowej trasie linii 18 - GÓRKA NARODOWA P+R
częstotliwość kursowania jak linia 18
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej
A nie lepiej po prostu scalić 1 i 71 w twojej propozycji? Widzę, że chcesz zapewnić dojazd w rejony Rondo Mogilskiego i Lubicz, ale możliwości przesiadki na Teatrze Słowackiego będą spore, a na pewno dla pasażerów lepsza jedna linia f7,5. Dodatkowo zabierasz połowę kursów aktualnej 1 na Starowiślną i Pocztę Główną, gdzie jeździ dość sporo osób.Księżyc pisze: 05 mar 2025, 17:35 Dużo kontrowersyjnych decyzji oraz cięć przy tym remoncie. Powinni to inaczej zorganizować.
Według mnie zmiany zmiany powinny wyglądać następująco:
1. po trasie jaką proponują co 15 minut
2. linia zawieszona
6. linia zawieszona
8. po trasie jaką proponują co 7,5 minuty
10. trasa bez zmian
13. linia zawieszona
17. bez zmian
18. linia zawieszona
19. nie jest zawieszona
44. linia zawieszona
Linie czasowe:
71. JARZĘBINY - po trasie linii 1 - Rondo Grzegórzeckie - Rondo Mogilskie - po trasie linii 14 - BRONOWICE
Kursuje tylko w dzień powszedni w godzinach: 5:30 - 19:00 co 15 minut
73. CZERWONE MAKI P+R - po trasie linii 18 - Św. Gertrudy - Poczta Główna - po trasie linii 3 - NOWY BIEŻANÓW P+R
częstotliwość kursowania jak linia 18
74. SALWATOR - Filharmonia - Podwale - Teatr Bagatela - Królewska - BRONOWICE
częstotliwość kursowania jak linia 2
75. kursuje przez : Mogilska - Rondo Mogilskie - Dworzec Główny Tunel - Dworzec Towarowy
76. po trasie jaką proponują, częstotliwość kursowania jak linia 2
78. SALWATOR - Filharmonia - Podwale - po dotychczasowej trasie linii 18 - GÓRKA NARODOWA P+R
częstotliwość kursowania jak linia 18
Poza tym zdecydowanie zgadzam się z resztą.

Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej
Ja tylko jestem ciekawy jak sobie poradzą na Makach z pięcioma liniami. Obecnie wszystkie linie mają przerwy 10-11 min a 71 musi mieć przerwy posiłkowe min. 15 min. Chyba że się 1 z 71 będą przebierać na Wzgórzach. Ale i tak na pewno linie się będą zajeżdżać.
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej
Wg mnie będą jeździły na zmianę 1 i 71, bo na odcinku południowym będzie zsynchronizowana z 18, która ma na Makach 10 minut przerwy. To wymusiłoby ~25 minut postoju na co na pewno się nie pomieści. Naprzemienne kursy z 1 to jedyny sensowny pomysł. Szczególnie, że na Salwatorze 1 będzie miała 2 razy mniej kursów.impuls pisze: 05 mar 2025, 19:30 Ja tylko jestem ciekawy jak sobie poradzą na Makach z pięcioma liniami. Obecnie wszystkie linie mają przerwy 10-11 min a 71 musi mieć przerwy posiłkowe min. 15 min. Chyba że się 1 z 71 będą przebierać na Wzgórzach. Ale i tak na pewno linie się będą zajeżdżać.
Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej
Pytanie czy takie rozwiązanie będzie możliwe - liczba brygad dwukierunkowych wzrośnie, więc niemal na pewno już w marcu zadebiutuje niezmodernizowany GT8SU, który chyba ma nieco inną skrajnię niż GT8N. Na odcinku między Czerwonymi Makami a centrum miasta został on przetestowany, jednak czy poradzi on sobie na całej 1O oraz ciągu salwatorskim?michal49944 pisze: 05 mar 2025, 19:34 Wg mnie będą jeździły na zmianę 1 i 71, bo na odcinku południowym będzie zsynchronizowana z 18, która ma na Makach 10 minut przerwy. To wymusiłoby ~25 minut postoju na co na pewno się nie pomieści. Naprzemienne kursy z 1 to jedyny sensowny pomysł. Szczególnie, że na Salwatorze 1 będzie miała 2 razy mniej kursów.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej
Moim marzeniem byłoby stworzenie autobusu Stradom - Filharmonia (a najlepiej Teatr Bagatela) przez Straszewskiego, Podwale i Stradomską. Ale znając postawę ZTP wobec wprowadzania zastępczych połączeń takie coś nigdy by nie przeszło.
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej
Pomijając kwestie zmieszczenia się na tym odcinku to wg wyliczonej przez Ciebie liczby brygad:Bayer2003 pisze: 05 mar 2025, 19:40 Pytanie czy takie rozwiązanie będzie możliwe - liczba brygad dwukierunkowych wzrośnie, więc niemal na pewno już w marcu zadebiutuje niezmodernizowany GT8SU, który chyba ma nieco inną skrajnię niż GT8N. Na odcinku między Czerwonymi Makami a centrum miasta został on przetestowany, jednak czy poradzi on sobie na całej 1O oraz ciągu salwatorskim?
to cała brygada 1+71 robiłaby kółko w 270 minut (18x15min). Załóżmy (podany czas to czas przybliżony, bo zależy od dokładnego ułożenia rozkładu, przesunięcia max kilku minutowe):
-przejazd 1 Salwator>Jarzębiny - 49 minut
-przejazd 1 Jarzębiny>Salwator - 46 minut
-przejazd 71 CM>Jarzębiny - 56 minut
-przejazd 71 Jarzębiny>CM - 55 minut
-przerwa na Jarzębiny - 10 minut
-przerwa na CM - 10 minut
Daje nam to całe kółko: 49+46+10+56+55+10+10 = 236 minut
Zostaje nam jeszcze 34 minuty! Z racji małej ilości tramwajów na Salwatorze to tyle spokojnie mogłaby trwać tam przerwy. Jedyny problem to występowanie dłuższej przerwy rzadziej niż co 3 godziny.
Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej
Wątpię w opisywane przez was przebieranki - ostatnie takie miały miejsce w 2017 roku, kiedy istniał duet 11/23, zmieniający się na Makach co około 2-3 kółka (linia 23 zlikwidowana podczas maksymalizacji w 2018).
Od tamtego czasu żadnych takich przebieranek już nie ma, co najwyżej przytrafiają się pojedyncze kursy na innej linii - najczęściej jako wyjazdy z zajezdni (np. zeszłoroczne wyjazdy z PH na Krowodrzę jako linia 5, po to aby wagony z PT nie musiały wyjeżdżać przez całe miasto na pierwsze kursy z Elektromontażu).
Obecnie jak wagon wyjeżdża z zajezdni np. na linię 1, to kursuje jako 1 aż do samego zjazdu.
Od tamtego czasu żadnych takich przebieranek już nie ma, co najwyżej przytrafiają się pojedyncze kursy na innej linii - najczęściej jako wyjazdy z zajezdni (np. zeszłoroczne wyjazdy z PH na Krowodrzę jako linia 5, po to aby wagony z PT nie musiały wyjeżdżać przez całe miasto na pierwsze kursy z Elektromontażu).
Obecnie jak wagon wyjeżdża z zajezdni np. na linię 1, to kursuje jako 1 aż do samego zjazdu.
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej
To w jaki sposób planujesz rozwiązać problem jednoczesnej potrzeby co najmniej 15 minutowej przerwy na CM i synchronizacji z 18?suchy pisze: 05 mar 2025, 23:31 Wątpię w opisywane przez was przebieranki - ostatnie takie miały miejsce w 2017 roku, kiedy istniał duet 11/23, zmieniający się na Makach co około 2-3 kółka (linia 23 zlikwidowana podczas maksymalizacji w 2018).
Od tamtego czasu żadnych takich przebieranek już nie ma, co najwyżej przytrafiają się pojedyncze kursy na innej linii - najczęściej jako wyjazdy z zajezdni (np. zeszłoroczne wyjazdy z PH na Krowodrzę jako linia 5, po to aby wagony z PT nie musiały wyjeżdżać przez całe miasto na pierwsze kursy z Elektromontażu).
Obecnie jak wagon wyjeżdża z zajezdni np. na linię 1, to kursuje jako 1 aż do samego zjazdu.
Re: Układ linii w czasie remontu Franciszkańskiej
A nie było jeszcze swojego czasu przebieranek "17/19" na Dworcu Towarowym?suchy pisze: 05 mar 2025, 23:31Wątpię w opisywane przez was przebieranki - ostatnie takie miały miejsce w 2017 roku, kiedy istniał duet 11/23, zmieniający się na Makach co około 2-3 kółka (linia 23 zlikwidowana podczas maksymalizacji w 2018).
Inna sprawa, że w sieci autobusowej takie przebieranki są cały czas.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 4 gości