22.04.2025

- Codzienne aktualności z Aglomeracji Krakowskiej
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 22.04.2025

Post autor: Kaszmir » 22 kwie 2025, 23:40

Kojak pisze: 22 kwie 2025, 23:32Ale pisałem wprost o tym, że jak kierowca nie zna topografii, nie czuje się pewnie, nie wiem co ma zrobić. To powinien skontaktować się z Główną. Bez najmniejszych obaw o to, że ktoś go zruga albo poleci po premii.
Ja pisałem o czymś innym.
MBOREK pisze: 22 kwie 2025, 17:46Z tym, że żeby skręcić w lewo w Wielicką trzeba już sporo wcześniej jechać skrajnym lewym pasem i to już nie jest takie drobne przeoczenie.
Wg komentarza pod postem: https://www.facebook.com/PKKinfo/posts/ ... 4172183273 ("Brawa dla pani motorniczej ale należy wspomnieć że kierowca autobusu linii 578..."), ten autobus jechał w drugą stronę, tj. do Mistrzejowic i kierowca skręcił w prawo.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: 22.04.2025

Post autor: Kojak » 23 kwie 2025, 0:24

Kaszmir pisze: 22 kwie 2025, 23:40 Ja pisałem o czymś innym.
Zgoda, ale zwroc uwagę, że to nie jest pierwsza taka sytuacja, w której ktoś przegubowcem zablokował drogę. I żeby nie było, ostatnio chyba w Warszawie czy Wrocławiu byl niemal identyczny przypadek.
Dlatego zwracam uwagę na szkolenia kierowców oraz na procedury wewnętrzne.
Kierujący zwłaszcza przegubowcem powinien odbyć szkolenie, nawet w formie video. Tak aby nabrał orientacji i wyczucia, gdzie taki manewr może wykonać (nawracania), a gdzie mu fizycznie tego miejsca braknie.
Dla przykladu: w Ikarusie 280 średnica zawracania byla 21,5 metra i nim można było bawić się w cofanie niemalże jak tandemem, bo silnik między osiami, napęd na środka oś, nie ma problemu, chociaż też mógł go za bardzo złamać, a tu już musiałbyć wyjątkowy zdolniacha.
18-sto metrowce, pchacze - jak współczesne przegubowce maja obrysową średnicę zawracania przynajmniej 23 metry. Dodatkowo naped na III oś powoduje pewne ograniczenia jak skłonność do wypychania na zewnątrz II osi szczególnie ma śliskiej nawierzchni, stąd konieczność stosowania - dawniej ASR, a dzisiaj po prostu EBS. Z tego wynika blokada kąta skrętu, bo po przekroczeniu krytycznej wartości kąta skrętu niemożliwa będzie jazda do przodu. W elektrykach można ten problem rozwiązać stosujac napęd na oś II i oś III. Lepsze właściwości trakcyjne, jednak wymagałoby to zastosowania silników zintegrowanych z osia napędową zamiast silnika centralnego, lub z silnikiem centralnym i dodatkowymi silnikami pomocniczymi, co czyniłoby taką konstrukcje nieco nieopłacalną.

Tak czy owak, jeśli przyjmiemy, że szerokość pasa to 3,5 to na 4 pasach masz 14 metrów. Torowisko niech ma ze 6 metrów. Razem mamy szerokość jezdni 20 metrów. A to za mało.
Czy ludzie są tego uczeni? Czy są na zajezdniowej dyspozytorni zdjęcia z takich przypadków jak ten, żeby oddziaływały na wyobraźnię i żeby informowały ile metrów potrzeba na wykonanie manewru?
Daje sobie nie powiem co na mizerię pokroić, że tego nie ma. Więc kierownik serio, kupić książkę I się dokształcić a nie podwładnym lecieć po premii.

Justforfun
Znawca
Posty: 167
Rejestracja: 29 sie 2022, 18:20

Re: 22.04.2025

Post autor: Justforfun » 23 kwie 2025, 0:45

Ja się ostatnio dowiedziałem ciekawej rzeczy. Choć nie pamiętam czy w Conecto jest przycisk zdjęcia blokady nadmiernego złamania przeguba oraz czy jest wyłącznik blokady hamulca przystankowego to wiem, że przeguba nie da się praktycznie zerwać nadmiernym jego wygięciem. Trzymając taki przycisk oraz zwalniając hamulce przystankowe da się jechać wlokąc przegub na chama jak naczepę w ciężarówce, testowane na "sucho" aby móc to zobaczyć na własne oczy. Oczywiście jest to do zastosowania awaryjnego i w tej sytuacji mogłoby pomóc. Inna sprawa, że za to zawracanie wypadałoby się zabrać troszkę inaczej ale rozumiem panikę kierowcy.
Ex kierowca MPK, PW.
Aktualnie: Kierowca KMŁ / o. Tarnów.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: 22.04.2025

Post autor: Kojak » 23 kwie 2025, 0:55

Justforfun pisze: 23 kwie 2025, 0:45 Ja się ostatnio dowiedziałem ciekawej rzeczy. Choć nie pamiętam czy w Conecto jest przycisk zdjęcia blokady nadmiernego złamania przeguba oraz czy jest wyłącznik blokady hamulca przystankowego to wiem, że przeguba nie da się praktycznie zerwać nadmiernym jego wygięciem. Trzymając taki przycisk oraz zwalniając hamulce przystankowe da się jechać wlokąc przegub na chama jak naczepę w ciężarówce, testowane na "sucho" aby móc to zobaczyć na własne oczy. Oczywiście jest to do zastosowania awaryjnego i w tej sytuacji mogłoby pomóc. Inna sprawa, że za to zawracanie wypadałoby się zabrać troszkę inaczej ale rozumiem panikę kierowcy.
Zerwać się nie da, bo się oprze kratownica członu A o czlon B.
Chodzi o to, że III oś będzie wypychania druga na zewnątrz. To już lepiej odkręcić koła zgodnie z kątem skrętu i tak cofać próbując go prostować.
To nie TIR, że koła napedowe ciągnika (przy przełamaniu powyżej 90 st ) kręcą się do przodu, a koła naczepy do tyłu. (Tak się czasem robi, jak brakuje miejsca żeby się wykręcić, to się przełamuje zestaw na siodle i na chama przesuwa naczepę do tyłu robiąc miejsce ciągnikowi, żeby się wykręcił. Ale ciągnik siodłowy z naczepa to nie autobus przegubowe. Autobus przegubowe można. Ardziej porównać do tamdemu).
Swoją drogą ciekawostka jak wygląda szkolenie kierowców na kat CE.
95% pracy przewozowej jest na ciągnik z naczepa, a 95% ośrodków szkolenia uczy na tandemie.
A ile.osrodkow szkolenia ma autobus przegubowy? Chyba żaden. Mpk kiedys miały ikarusy przegubowe w swojej szkole jazdy.

lukaszpdg
Pomiarowiec
Posty: 838
Rejestracja: 18 lut 2020, 0:07
Lokalizacja: Kraków

Re: 22.04.2025

Post autor: lukaszpdg » 23 kwie 2025, 21:17

Wczoraj w godzinach popołudniowych na "184" był MS636 jako AR.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości