Strona 2 z 2

Re: 03.12.2025

: 03 gru 2025, 19:21
autor: Ydhflx
Bayer2003 pisze: dzisiaj, 19:11 Już pojawiają się informacje, że rannych jest 35 osób. Do czasu wyjaśnienia sprawy wszystkie tramwaje N8C oraz 105Na powinny zostać tymczasowo wyłączone z eksploatacji, jednak czy MPK zdecyduje się na taki krok?
105Na? Przecież on sobie stał xD

Swoją drogą krok standardowy w lotnictwie, więc nie jest to takie abstrakcyjne żądanie jak może brzmieć.

Re: 03.12.2025

: 03 gru 2025, 19:24
autor: Bautosz
Bayer2003 pisze: dzisiaj, 19:11 Już pojawiają się informacje, że rannych jest 35 osób. Do czasu wyjaśnienia sprawy wszystkie tramwaje N8C oraz 105Na powinny zostać tymczasowo wyłączone z eksploatacji, jednak czy MPK zdecyduje się na taki krok?
Pytanie, co zawiniło. Można wręcz kategorycznie powiedzieć, że to "wina" N8C, ponieważ to ono nie wyhamowało. Sytuacja, w której np. motorniczy trójskładu gwałtownie zahamował nie dając czasu motorniczemu N8C na reakcję właściwie nie ma technicznego i logicznego prawa się wydarzyć. Jedyną inną opcją byłoby zasłabnięcie motorniczego. Jeśli zawinił układ hamulcowy N8C, to powinny one zostać wstrzymane, a czym MPK się zdecyduje? Raczej nie, chyba że sprawa obejdzie się sporym echem (a patrząc na skalę, jest taka szansa).

Re: 03.12.2025

: 03 gru 2025, 19:26
autor: Bayer2003
Ydhflx pisze: dzisiaj, 19:21 105Na? Przecież on sobie stał xD
Na filmie pod linkiem https://interia-r-e3-15.pluscdn.pl/-/00 ... F1W-V1.mp4 wyraźnie widać, że pierwszy wagon stoi kilkanaście metrów przed drugim oraz trzecim. Zastanawiam się, czy nie mogło dojść do "zgubienia" drugiego i trzeciego wagonu.
Ydhflx pisze: dzisiaj, 19:21 Swoją drogą krok standardowy w lotnictwie, więc nie jest to takie abstrakcyjne żądanie jak może brzmieć.
Dlatego w lotnictwie wypadków jest niewiele. W krakowskiej komunikacji miejskiej nie jest to pierwsza tak poważna sytuacja i mam spore obawy, że nie będzie niestety także ostatnia.
Bautosz pisze: dzisiaj, 19:24 Pytanie, co zawiniło. Można wręcz kategorycznie powiedzieć, że to "wina" N8C, ponieważ to ono nie wyhamowało. Sytuacja, w której np. motorniczy trójskładu gwałtownie zahamował nie dając czasu motorniczemu N8C na reakcję właściwie nie ma technicznego i logicznego prawa się wydarzyć. Jedyną inną opcją byłoby zasłabnięcie motorniczego. Jeśli zawinił układ hamulcowy N8C, to powinny one zostać wstrzymane, a czym MPK się zdecyduje? Raczej nie, chyba że sprawa obejdzie się sporym echem (a patrząc na skalę, jest taka szansa).
Większa szansa jest, że wina była po stronie N8C (lub prowadzącego ten tramwaj), jednak dopóki sprawa nie zostanie jednoznacznie wyjaśniona, niczego wykluczyć się nie da.

Re: 03.12.2025

: 03 gru 2025, 19:29
autor: Ydhflx
Bayer2003 pisze: dzisiaj, 19:26 Na filmie pod linkiem https://interia-r-e3-15.pluscdn.pl/-/00 ... F1W-V1.mp4 wyraźnie widać, że pierwszy wagon stoi kilkanaście metrów przed drugim oraz trzecim. Zastanawiam się, czy nie mogło dojść do "zgubienia" drugiego i trzeciego wagonu.


Dlatego w lotnictwie wypadków jest niewiele. W krakowskiej komunikacji miejskiej nie jest to pierwsza tak poważna sytuacja i mam spore obawy, że nie będzie niestety także ostatnia.


Większa szansa jest, że wina była po stronie N8C (lub prowadzącego ten tramwaj), jednak dopóki sprawa nie zostanie jednoznacznie wyjaśniona, niczego wykluczyć się nie da.
Jeśli tak to racja, ale ustalenie czy rozerwanie było wynikiem wypadku czy w skutek wypadku powinno być bardzo proste.

Re: 03.12.2025

: 03 gru 2025, 19:30
autor: michal49944
Bayer2003 pisze: dzisiaj, 19:26 Na filmie pod linkiem https://interia-r-e3-15.pluscdn.pl/-/00 ... F1W-V1.mp4 wyraźnie widać, że pierwszy wagon stoi kilkanaście metrów przed drugim oraz trzecim. Zastanawiam się, czy nie mogło dojść do "zgubienia" drugiego i trzeciego wagonu.
Przyznam, że wygląda to interesująco. Może N8 uderzył w tył, a motorniczy 105Na ruszył, bo nie zauważył, a 2. i 3. wagon zostały, bo kabelki nie stykały od uderzenia? Taka teoria, nie znam się dokładnie na konstrukcji tych tramwajów.

Patrząc na ten film to chyba nie ma szans na powrót żadnego z tych tramwajów.

Chyba, że coś dziwnego stało się w Konstalu i nagle 2. oraz 3. zaczęły jechać do tyłu, to też by wyjaśniało sytuację, choć nie wiem, czy jest to możliwe.

Re: 03.12.2025

: 03 gru 2025, 19:33
autor: Bayer2003
Ydhflx pisze: dzisiaj, 19:29 Jeśli tak to racja, ale ustalenie czy rozerwanie było wynikiem wypadku czy w skutek wypadku powinno być bardzo proste.
Powinno, jednak to nie stanie się do wczesnych godzin porannych jutrzejszego dnia. W związku z tym 105Na także nie powinny opuszczać zajezdni do czasu rozwiązania sprawy.
michal49944 pisze: dzisiaj, 19:30 Przyznam, że wygląda to interesująco. Może N8 uderzył w tył, a motorniczy 105Na ruszył, bo nie zauważył, a 2. i 3. wagon zostały, bo kabelki nie stykały od uderzenia? Taka teoria, nie znam się dokładnie na konstrukcji tych tramwajów.

Patrząc na ten film to chyba nie ma szans na powrót żadnego z tych tramwajów.

Chyba, że coś dziwnego stało się w Konstalu i nagle 2. oraz 3. zaczęły jechać do tyłu, to też by wyjaśniało sytuację, choć nie wiem, czy jest to możliwe.
Tak wiele pytań, tak mało odpowiedzi - przyczyn tak groźnego wypadku może być sporo.

Re: 03.12.2025

: 03 gru 2025, 19:48
autor: yosujiro
Ja tylko od siebie dodam, że HK454 jechałem w poniedziałek na 5 i aż byłem pozytywnie nim zaskoczony, bo ani nie skrzypiał, ani się nie tłukł i nie wpadał w wibracje, jak ten model ma w zwyczaju. Wydawał się być w świetnym stanie, bo jazda była płynna i przyjemna.

Re: 03.12.2025

: 03 gru 2025, 20:04
autor: michal49944
Na zdjęciach na facebooku Krakow PL widać, że ewidentnie coś dziwnego zadziało się między 1. a 2. członem. Pytanie tylko czy było to skutkiem zderzenia czy jego przyczyną.

Re: 03.12.2025

: 03 gru 2025, 20:14
autor: boms
Ciekawe czy do rozerwania się 1 i 2 wagonu doszło przed uderzeniem czy w wyniku uderzenia. Na przodzie 2 wagonu widać ślady że musiał uderzyć w tył 1, ale aż tak mocno że się rozłączyły?