ZAŁĄCZNIK
Cytaty z opisu technicznego projektu „
Opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej pomiędzy skrzyżowaniami ulic Wielickiej, Teligi,Kostaneckiego a osiedlem Rżąka wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem Park&Ride” dotyczące wniosków z analizy. Komentarze do oryginalnego tekstu zostały zaznaczone kolorem czerwonym.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9. Wnioski
(...)
9.2.1. Dostępność dla uczestników komunikacji zbiorowej, pieszych i rowerzystów:
Lokalizacje przystanków uwzględniają „Sukcesywne wprowadzenie standardu by przystanki komunikacji zbiorowej były nie dalej niż 400 m od miejsca zamieszkania”.
Wariant W1, W2, W3, W5:
- linia tramwajowa w pasie dzielącym ul. Wielickiej skraca dojścia pieszych w kierunku północnym jak i południowym,
[Nieprawda, wydłuża dojście od strony północnej, w tym do przystanków już obecnie istniejących, które są obecnie łatwo dostępne.]
- zastosowano przejazdy i przejścia z sygnalizacją świetlną na wszystkich wlotach, które wpływają na bezpieczeństwo,
- przejścia zaprojektowano możliwie jak najbliżej tarcz skrzyżowania pod kątem prostym do drogi poprawiają czytelność oraz skracają trasę,
- lokalizacje przystanków pozwalają na zmiany środka transportu w obrębie skrzyżowania,
[Co wiąże się z długimi spacerami po całym skrzyżowaniu. Powinno zaprojektować się parę przystanków w obu kierunkach po jednej stronie skrzyżowania od strony centrum, gdyż prawdopodobnie nie będzie ruchu liniowego Wieliczka-Bieżanów.]
- długość trasy dojścia z przystanku Prokocim Szpital względem istniejącego stanu uległa poprawie (krótsza droga, łatwiejszy dostęp do przystanków).
[Tylko względem szpitala, za to wydłuża drogę i pogarsza dostęp od bloków po północnej stronie. Warto zaznaczyć, że przy przedłużeniu tramwaju do os. Rżąka szpital będzie łatwiej dostępny z nowych przystanków.]
Wariant W1, W2, W7:
- zastosowane azyle o szerokości od 3,00 – 6,85 m dają możliwość zatrzymania się podczas przekraczania jezdni lub torów tramwajowych,
- możliwość bezkolizyjnego przedostania się z północnej części ul. Wielickiej na południową za pomocą przejścia/przejazdu w obrębie projektowanej pętli.
Wariant W3:
- zaprojektowany ciąg pieszo-rowerowy między Szpitalem Uniwersyteckim a Poradnią Opieki Paliatywnej (Miejskie Centrum Opieki), przy Szkole Podstawowej Nr 157 (osiedle Rżąka) umożliwia łatwe skomunikowanie z ul. Wielicką.
[Całkowite pominięcie, że przyjęte dla tego wariantu torowisko po północnej stronie zapewnia łatwiejsze dojście od bloków po północnej stronie, bez konieczności przekraczania jezdni w ogóle, oraz zapewnia oczekiwanie na tramwaj w mniej uciążliwych warunkach (nie pomiędzy jezdniami).]
Wariant W4
- linia tramwajowa po północnej części ul. Wielickiej wydłuża trasę dojścia/dojazdu w kierunku południowym połączenie z osiedlem Rżąka wymaga przejścia na drugą stronę jezdni,
[Ale za to skraca trasę dojścia do przystanków od północnej strony, bez konieczności przekraczania jezdni w ogóle, oraz zapewnia oczekiwanie na tramwaj w mniej uciążliwych warunkach (nie pomiędzy jezdniami) ].
- przystanek tramwajowy Prokocim Szpital obsługuje dwie relacje Centrum Krakowa – Wielicka oraz Wielicka - Teligi dzięki czemu jest możliwość szybkiej zmiany kierunku jazdy bez potrzeby przejścia,
[Nieprawda, wg rysunków dla wariantu W4 każda relacja ma osobne pary przystanków i wymaga przejścia między nimi.]
- na całej długości ulicy Wielickiej zastosowano przejścia i przejazdy łączące południową część z północną, w tym celu wykorzystano istniejące pasy dzielące jako azyle o szerokości ponad 3,00 m,
- na odcinku ul. Mała Góra umożliwiono poruszanie się rowerzystów oddzielnie od samochodów za pomocą wspólnego ciągu pieszo-rowerowego co poprawia bezpieczeństwo, wpływa również na pieszych ponieważ w stanie istniejącym chodnik występował tylko po południowej stronie jezdni,
- prowadzenie ciągu pieszo-rowerowego nad autostradą w kierunku Wieliczki wpływa na atrakcyjność ciągu ale również komunikuje południową część autostrady z częścią północną.
Wariant W5
- wprowadzenie linii tramwajowej do tunelu wydłuża trasę/czas dojścia uczestnikom komunikacji miejskiej zwłaszcza jeżeli będą chcieli zmienić środek transportu. Wariant umożliwia korzystanie z przystanków osobom z niepełnosprawnościami. Dzięki takiemu rozwiązaniu przekroczenie ul. Wielickiej jest bezpieczniejsze i umożliwiło przybliżenie przejść dla pieszych bliżej tarczy skrzyżowania.
Z przedstawionych powyżej argumentów pod względem dostępności dla użytkowników komunikacji zbiorowej, pieszych oraz rowerzystów, z uwzględnieniem celu uwzględnieniem celu inwestycji tj. połączenie linii tramwajowej z osiedlem Rżąka najkorzystniejszymi wariantami są W1 oraz W2.
[Nieprawda! Utrudnia to dojścia na perony od strony północnej, sprawia że perony są węższe i oczekiwanie na tramwaj odbywa się w uciążliwych warunkach (pomiędzy jezdniami), a przesiadki wymagają dłuższych tras dojścia!]
9.2.2. Kolizja linii tramwajowej z ruchem drogowym:
Projektowane rozwiązania na ul. Wielickiej nie zmniejszają liczby pasów do poruszają się pojazdów względem stanu istniejącego.
Wariant W1, W2, W3:
Skrzyżowanie z Teligi:
- rozwiązanie poprawia czytelność skrzyżowania ale dzieli potoki ruchu na wprost i w lewo na wlocie od ul. Teligi przejściem dla pieszych. Może to wpływać na wydłużenie czasu przejazdu przez skrzyżowanie lub może powodować zatrzymywanie się pojazdów na przejściu/przejeździe. Polepszono sytuację dwóch pasów skręcających z ulicy Teligi na ul. Wielicką – mniejszy kąt, więcej pojazdów będzie mogło ustawić się na pasach skręcających w stosunku do stanu istniejącego.
[Skupienie się na ruchu samochodowym i całkowite pominięcie, że wariant W1,W2 przerzuca niepotrzebnie tramwaje na środek między jezdnie ul. Wielckiej. Czyli tramwaje jadące na Bieżanów, zamiast jechać bezkolizyjnie, będą musiały dwukrotnie przecinać jezdnie!]
Studialna analiza przejścia linią tramwajową przez autostradę A4
- wprowadzenie linii tramwajowej na obiekt razem z ruchem pojazdów będzie wiązało się ze wzmocnieniem i przebudową obiektu nad autostradą.
Wariant W1, W2,
Zjazd na pętle będzie powodować zatrzymanie się pojazdów z centrum.
Wariant W3
Zjazd tramwaju w kierunku pętli po stronie południowej będzie wymuszał zatrzymanie się pojazdów na południowej jezdni.
Wariant W4
Połączenie projektowanej linii tramwajowej z istniejącą na ul. Teligi powoduje znaczne wydłużenie się czasu i drogi oczekiwania na wlotach od ul. Teligi. Powyższa sytuacja może powodować zatrzymywania się pojazdów zarówno na przejściach dla pieszych jak i przejazdach tramwajowych. Sytuacje mogłaby poprawić rezygnacja z połączenia projektowanej linii z kierunkiem północnym na ul. Teligi,
[Skupienie się na ruchu samochodowym całkowite pominięcie, że wariant W3,W4 (czyli pozostawienie torowiska po północnej stronie ul. Wielickiej) to jedyne sensowne rozwiązanie z punktu widzenia ruchu tramwajowego (pomijając warianty tunelowe), które nie wprowadza niepotrzebnych kolizji z ruchem drogowym.]
- pozostały przebieg na ul. Wielickiej w tym wariancie nie wpływa negatywnie na ruch pojazdów.
Studialna analiza przejścia linią tramwajową przez autostradę A4
- rozwiązanie powoduje konieczność wybudowania kolejnego obiektu nad A4.
Wariant W5
- rozwiązania tunelowe zdecydowanie poprawiają czytelność skrzyżowania z ul. Teligi. Są rozwiązaniami bezpieczniejszymi nie tylko dla uczestników ruchu ale również dla pieszych i rowerzystów. Czasów przejazdów przez skrzyżowanie znacznie się skrócił. Pozostały przebieg linii w kierunku Wieliczki nie wpływa negatywnie na ruch pojazdów.
Wariant W7
Skrzyżowanie Wielicka – Teligi – Kostaneckiego jako skrzyżowanie o ruchu okrężnym, które upłynni ruch. Linia tramwajowa będzie przechodzić przez nowoprojektowane rondo. Pod rondem będzie przebiegać jezdnia w tunelu, dzięki czemu ruch zarówno tramwajowy jak i kołowy będzie dużo bardziej płynny i skanalizowany
Studialna analiza przejścia linią tramwajową przez autostradę A4
- wprowadzenie linii tramwajowej na obiekt razem z ruchem pojazdów będzie wiązało się ze wzmocnieniem i przebudową obiektu nad autostradą jak w wariancie W1, W2, W3.
Najkorzystniejsze rozwiązania to rozwiązania, w których ruch tramwajowy został przeniesiony do tunelu w obszarze skrzyżowania z ul. Teligi w wariancie W5.
[Tylko i wyłącznie z punktu widzenia ruchu samochodowego, nie tramwajowego, który nadal ma m.in. szykanę od strony centrum!]
(...)
9.7. Wariant rekomendowany
Zweryfikowana dokumentacja projektowa w oparciu o powyższą tabelę jak również kryteria środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i techniczne wskazują jako najkorzystniejszy wariant trasy W1/W2.
[W ocenie wyboru najlepszego wariantu całkowicie pominięte zostały parametry ruchowe tramwajów oraz wygody przesiadki. W wyniku tego “najkorzystniejszym” wariantem został ten, który spowalnia tramwaje pogarsza warunki podróżowania nimi na obecnej już relacji do Bieżanowa. Jest to niedopuszczalne biorąc pod uwagę, że to linia tramwajowa jest sednem tego projektu!]