Bilety, kontrole, integracja taryfowa

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6837
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole

Post autor: Kaszmir » 06 wrz 2020, 15:36

PiotrDeda pisze: 06 wrz 2020, 15:23
pasazer_mobilisu pisze: 06 wrz 2020, 9:12 Skąd ta połowa? Przed epidemią 50% pokrywały bilety, a reszta to była miejska kasa? Nie mam dokładnych danych, ale chyba były nieco inne.
W budżecie na rok 2019 wydatki na komunikację miejską wyniosły 562 mln zł, a dopłata miasta 269 mln zł (czyli 47,86%).
Dyr. Franek w jednej z rozmów o podwyżkach też wspominał, że bilans jest ok. 50:50.

pasazer_mobilisu - tak jak piszesz, dawniej były to inne proporcje, wpływy z biletów pokrywały więcej. Potem jednak wprowadzono Kartę Krakowską, do tego przez lata nie było podwyżek cen podczas gdy koszty rosły.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1566
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Bilety, kontrole

Post autor: pasazer_mobilisu » 06 wrz 2020, 15:37

PiotrDeda pisze: 06 wrz 2020, 15:23
pasazer_mobilisu pisze: 06 wrz 2020, 9:12 Skąd ta połowa? Przed epidemią 50% pokrywały bilety, a reszta to była miejska kasa? Nie mam dokładnych danych, ale chyba były nieco inne.
W budżecie na rok 2019 wydatki na komunikację miejską wyniosły 562 mln zł, a dopłata miasta 269 mln zł (czyli 47,86%).
Na https://www.krakow.pl/aktualnosci/22767 ... towa_.html przeczytałem 55% bilety, reszta miasto i myślałem że po podwyżce dobili do tych 60% czy ile tam chcieli. Ciekawe ile wyjdzie w 2020 roku i czy w końcu będzie ta podwyżka i dla kogo.
Nie karmić troli :!:

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Bilety, kontrole

Post autor: kot_feliks » 06 wrz 2020, 16:45

pasazer_mobilisu pisze: 05 wrz 2020, 15:13 Akurat w weekend nikt nie jeździ na określoną godzinę, więc raczej wybierze tramwaj na który poczeka dłużej, ale dojedzie bezpośrednio.
Oczywiście nigdy 100% relacji nie będzie obsłużona połączeniem bezpośrednim, sam się o tym boleśnie przekonałem jeżdżąc w wakacje kilka razy z przesiadką między liniami z f30 i z f80 :(
A jeszcze bardziej prawdopodobne, że pojedzie czymś innym, bo "zobacz, jak ta KMK dzisiaj rzadko jeździ". Raz, że wyjazdy weekendowe to w dużej mierze więcej niż jedna osoba, dwa, że o ile jadąc z domu owszem, wyjdziesz sobie na ten tramwaj, czy autobus co pół godziny, ale powrót to już zazwyczaj czekanie na przystanku, trzy, KMK przecież nie funkcjonuje w próżni, są rowery, hulajnogi, taxi, uber, bolt...

I tak z osób, które codziennie jechałyby tą KMK do pracy + korzystałyby z niej też wieczorem, czy w weekendy ("bo mam KKM, to czemu nie"), robi się coś w stylu: "czasem dojazd do pracy" (bo w weekend to "do bani", "rzadko", "popatrz ile musimy czekać") = "po co mam kupować KMK?"

Tak, jak pisałem wcześniej: odchodzimy imho powoli od modelu "5 dni w tygodniu po 8h pracy w biurze", czyli "codziennie jeżdżę do pracy KMK", a co za tym idzie tego, że KMK ma funkcjonować dobrze głównie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego. Obecnie to zaczyna być raczej: "czasem" / "2-3x w tygodniu" / "raz na dwa tygodnie" jadę do biura, a tak mam pracę z domu / dowolnego miejsca. I coraz mniej przekonujące do zakupu sieciówki jest to, że "oszczędzę na dojazdach do pracy", a coraz bardziej zachęcające byłoby "KMK mogę się w miarę wygodnie dostać do pracy, do knajpy, do znajomych". A TEGO NIESTETY NIE MA :)

Zresztą czytałem gdzieś ostatnio raport o tym, jak zmienia się rynek pracy (i generalnie rynek biurowy obecnie). Prawie 70%(!) firm ogółem (oczywiście z branż wynajmujących powierzchnie biurowe, a nie np. firm produkcyjnych) chce przejść +/- docelowo na model hybrydowy. Na pracę zdalną chciałoby / przeszło jedynie ok. 10% firm i to tylko w skali IT (a nie ogółem). Preferowaną formą pracy z drugiej strony (a więc od strony pracownika) również zgodnie z przewidywaniami wcale nie jest home office, a coś w stylu "idę do biura kiedy chcę / muszę" - czyli właśnie model hybrydowy. I wcale nie musi to wpłynąć negatywnie na rynek biurowy (biura i tak muszą być), ale już na komfort pracy, zadowolenie pracowników i ILOŚĆ ODBYWANYCH CODZIENNIE PODRÓŻY jak najbardziej tak :)

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 715
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Bilety, kontrole

Post autor: Łukasz » 06 wrz 2020, 18:52

kot_feliks pisze: 06 wrz 2020, 16:45
Tak, jak pisałem wcześniej: odchodzimy imho powoli od modelu "5 dni w tygodniu po 8h pracy w biurze", czyli "codziennie jeżdżę do pracy KMK", a co za tym idzie tego, że KMK ma funkcjonować dobrze głównie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego. Obecnie to zaczyna być raczej: "czasem" / "2-3x w tygodniu" / "raz na dwa tygodnie" jadę do biura, a tak mam pracę z domu / dowolnego miejsca.
Chyba masz na myśli pracę w prywatnym korpo z kapitałem zagranicznym, bo raczej w państwowych budżetówkach nikt nie myśli o takim modelu pracy.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Bilety, kontrole

Post autor: kot_feliks » 07 wrz 2020, 9:32

Łukasz pisze: 06 wrz 2020, 18:52Chyba masz na myśli pracę w prywatnym korpo z kapitałem zagranicznym, bo raczej w państwowych budżetówkach nikt nie myśli o takim modelu pracy.
To byś się mocno zdziwił :mrgreen:

Akurat mamy w pracy do czynienia dosyć sporo z NCBR, Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, BGK itd. i wszędzie jest obecnie nadal praca hybrydowa :twisted:

Natomiast faktycznie, w pierwotnej wypowiedzi miałem na myśli raczej prywatne firmy (i niekoniecznie korpo, bo to jednak jest obecnie trend masowy).

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 715
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Bilety, kontrole

Post autor: Łukasz » 07 wrz 2020, 14:27

MANDAT TO ZA MAŁO. RADNY CHCE ZMIANY PRAWA
https://krakowwpigulce.pl/2020/09/07/ma ... f8Ku7v8yUs
Radny wpadł na pomysł by zajęli się tym kontrolerzy biletów i brak maseczki traktowali tak jak brak biletu. Musiałby się jednak zmienić regulamin przewoźnika by można wprowadzić takie kary. Do tego właśnie dąży radny z Krakowa argumentując, że osoby bez maseczek pozostają bezkarne.

Jamnik
Ekspert
Posty: 1122
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Bilety, kontrole

Post autor: Jamnik » 07 wrz 2020, 14:34

Łukasz pisze: 07 wrz 2020, 14:27 MANDAT TO ZA MAŁO. RADNY CHCE ZMIANY PRAWA
https://krakowwpigulce.pl/2020/09/07/ma ... f8Ku7v8yUs
Radny wpadł na pomysł by zajęli się tym kontrolerzy biletów i brak maseczki traktowali tak jak brak biletu. Musiałby się jednak zmienić regulamin przewoźnika by można wprowadzić takie kary. Do tego właśnie dąży radny z Krakowa argumentując, że osoby bez maseczek pozostają bezkarne.
On jak coś wymyśli... :roll:
Jednak nic nie przebije jego pomysłu wsiadania tylko pierwszymi drzwiami, żeby kierowcy sprawdzali maski ;)

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1395
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole

Post autor: GoMeZz391 » 08 wrz 2020, 12:51

Ministerstwo Finansów chce wprowadzić 0 proc. podatku na usługi komunikacyjne.
Wprowadzenie ma na celu walkę z wykluczeniem komunikacyjnym oraz pomóc branży w walce ze skutkami epidemii koronawirusa.

Info: DGP, Transinfo.

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 327
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Bilety, kontrole

Post autor: obserwator » 08 wrz 2020, 13:04

Ile aktualnie wynosi podatek na usługi komunikacyjne?

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1395
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole

Post autor: GoMeZz391 » 08 wrz 2020, 16:26

obserwator pisze: 08 wrz 2020, 13:04 Ile aktualnie wynosi podatek na usługi komunikacyjne?
Z tego co kojarzę to od 01.01.2010 mamy stawkę 8%.
Jak ktoś ma dokładniejsze informacje to proszę mnie poprawić.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6837
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole

Post autor: Kaszmir » 09 wrz 2020, 14:05

Prezydent podtrzymuje propozycję podwyżek cen biletów którą byłą przedstawiona wcześniej, w szczególności zmianę ceny biletu miesięcznego z 69 na 96 zł, bilet 10-minutowy zamiast 20 oraz bilet 60-minutowy, czy likwidację biletów na 1 i 2 linie. Jeśli Radni Miejscy to zaakceptują, zmiany wejdą w życie 1 grudnia i szacuje się, że budżet zyska przez nie 100 mln zł rocznie. Pojawiła się jednak i nowość:
Nowością byłby bilet półroczny, za który trzeba by było zapłacić 469 złotych (miesięczna jazda kosztowałaby ok. 78 złotych).
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/prezy ... 37525.html

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 1192
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Bilety, kontrole

Post autor: mkm3 » 09 wrz 2020, 14:10

Mnie się podoba strona zarządcy komunikacji w Poznaniu, nawet są fajne zakładki typu "jak jeździć taniej". Dlaczego w Krakowie takie coś nie zrobić? Jak walną cenę 400 zł za pół roku to kogo to zachęci? A jakby powiedzieli "Dodając kolejny miesiąc do biletu miesięcznego zyskujesz zniżkę 5% za każdy miesiąc" to już coś. W dodatku ceny powinny być zaokrąglone, a nie jakieś końcówki 96.. tak narzekają, że z monetami są problemy to niech zrobią cenę 90zł, a na kartę krakowską 10zł mniej. Tak samo postuluję wprowadzenia więcej możliwości tj.:
- bilet sieciowy aglo tylko w obrębie 1 gminy
- bilet 1 linia aglo + sieć miejska
Po co mieszkańców gmin ościennych mamy katować wielkimi cenami, skoro najczęściej korzystają z 1 linii aglo lub/i 1 lub 2 w Krakowie.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1566
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Bilety, kontrole

Post autor: pasazer_mobilisu » 09 wrz 2020, 15:15

Widzę że komuś przeszkadza obecna ilość pasażerów w KMK i za wszelką cenę chcą by ludzie korzystali z innych środków transportu.
Nie karmić troli :!:

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Bilety, kontrole

Post autor: kot_feliks » 10 wrz 2020, 11:42

Prosty przykład - przejazd dwóch osób do centrum (u nas akurat +/- 15 min):
- obecnie: 2x3,40 = 6,80 pln;
- po zmianach: 2x6,00 = 12,00 pln :mrgreen:

Uber / bolt / freenow - 10,00 pln.

jeśli to miałby być system jak w Poznaniu (PEKA), gdzie płaci się za każdy przejechany przystanek to ok. Ale u nas będzie... 10 min - 3,00 pln, 11 min - 6,00 pln/os :lol:

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Bilety, kontrole

Post autor: Zieleńczanin » 10 wrz 2020, 11:47

Skomentuję te podwyżki:
- cena biletu okresowego 96 zł - no ok, niech będzie, w Łodzi jest dokładnie tyle samo, w Poznaniu i w Warszawie jest drożej;
- cena 6 zł za bilet 60-minutowy - da się znieść;
- brak biletu 20-minutowego - jak najszybciej powinno to zostać naprawione, np. zamiast biletu 10-minutowego za 3 zł 20-minutowy za 4 zł.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości