Mr. Passenger pisze: wczoraj, 16:34
Osobiście jestem sceptyczny wobec istnienia duetu "x24" po otwarciu tramwaju przez Meissnera. Problemem jest obsługa ulicy Ułanów, ale moim zdaniem najprostszym rozwiązaniem byłoby przetrasowanie tamtędy "128". Nie zapewnia może bezpośredniego połączenia z centrum, ale rekompensatą będą tramwaje na Meissnera ze znacznie lepszą częstotliwością niż obecne "x24". Najgorzej wyjdą na tym mieszkańcy bloków przy Spadochroniarzy, którzy będą mieli do tramwaju ponad 600 metrów, ale zawsze będą mieli możliwość złapania "128" i podjechania nim na "Tauron Wieczystą", gdzie linii tramwajowych do wyboru będzie jeszcze więcej. A w razie potrzeby można jechać jeszcze dalej i przesiąść się na Dąbiu (np. na "22").
Moim zdaniem pozostawienie "x24" na obecnej trasie byłoby trochę przepalaniem pieniędzy na linię, która na większości swojej trasy będzie pokrywać się z tramwajami, a jej kosztem pocięte mogą zostać bardziej dalekobieżne połączenia. Obsługę Łukasiewicza, Prażmowskiego i Beliny-Prażmowskiego mogłaby wziąć na siebie "152", natomiast do Os. Podwawelskiego można przedłużyć "502", które, według mnie, po zmianach powinno dostać f7,5 i być głównym szkieletem komunikacyjnym na trasie Stare Miasto-Młyńskie-Huta.
Całościowo układ autobusowy po zmianach widziałbym tak:
103: likwidacja
124/424: likwidacja
128: Górka Narodowa - stała trasa -
Pilotów - Ułanów - stała trasa - Zajezdnia Płaszów P+R
129: Dworzec Główny Zachód - stała trasa -
Bora-Komorowskiego - Stella-Sawickiego -
/ > Medweckiego - Bieńczycka / < Al. JPII / - Aleja Pokoju - Centralna - Sołtysowska - Podbipięty - LESISKO (f15) (jeśli udałoby się wyznaczyć jakąś pętlę, na której mógłby zawrócić przegubowiec to równie dobrze może kończyć wcześniej w okolicy Na Załęczu)
132: likwidacja
138: Kombinat - stała trasa -
Bora-Komorowskiego - stała trasa - Azory
139: WIZJONERÓW - Wizjonerów - ROK - Armii Krajowej - stała trasa - KOMBINAT
(f7,5)
152: Czyżyny Dworzec - stała trasa -
Bora-Komorowskiego - Młyńska - Pilotów -
/ > Łukasiewicza - Chrobrego / < Grochowska / - Beliny-Prażmowskiego - stała trasa - Cmentarz Olszanica
182/482: likwidacja
189: ZALEW NOWOHUCKI - Aleja Solidarności - Aleja Róż - Żeromskiego - Obrońców Krzyża - Dunikowskiego - Andersa -
Bora-Komorowskiego - stała trasa - Nowy Kleparz (możliwe przedłużenie do Azorów przez Wrocławską w przyszłości)
413: Czyżyny Dworzec - stała trasa -
NPM - Podbipięty - LESISKO
501: Chełmońskiego Pętla - stała trasa -
Okulickiego - Jagiełły - Architektów - OS. NA STOKU (f7,5)
502: PLAC CENTRALNY - Andersa - stała trasa -
Krasińskiego - Konopnickiej - OS. PODWAWELSKIE (f7,5)
511: likwidacja
Najważniejsze zmiany w skrócie:
- "129" zapewnia obsługę nowym osiedlom przy Ciepłowniczej i Sołtysowskiej w dojeździe do centrów handlowych przy Bora-Komorowskiego i centrum, a dzięki wyprostowaniu trasy przez Bora-Komorowskiego czas przejazdu między Czyżynami i starym miastem się zmniejszy. Obsługę domów przy NMP bierze na siebie wydłużone "413", dzięki czemu "103" nie jest już dłużej potrzebne
- "129", "138", "152", "189" lądują na Bora-Komorowskiego, a na Dobrego Pasterza zostają tylko "139" i "442"
- "139" odzyskuje dobrą częstotliwość dzięki wchłonięciu "132" (co było konieczne ze względu na przesunięcie "501' z Huty na Stoki), a z drugiej strony trasy zostaje przedłużone na końcówkę przy Wizjonerów. Mam obawy o to czy zwiększenie częstotliwości nie wiązałoby się z całkowitą likwidacją "199", tylko pytanie co w takiej sytuacji zrobić z obsługą Mydlnik (jeśli ktoś ma jakiś pomysł to chętnie posłucham)
- "501" i "511" złączone w jedną mocną linię mającą zapewnić możliwie jak najszybsze połączenie Os. Na Stoku z centrum. Rekompensatą dla Starej Huty jest przetrasowane "189" (zdaję sobie sprawę, że jego istnienie jest niepewne, więc gdyby budżet bardzo się nie spinał można zdegradować tę linię do roli szczytówki, ponieważ i tak na większości trasy będzie pokrywać się ze "139")
- Jak wspomniałem wyżej, "502" robi za główny kręgosłup komunikacyjny między Hutą a centrum. Wydłużenie jej na Os. Podwawelskie pozwala zachować relację obecnie zapewnianą przez "124", natomiast dostęp do punktu socjalnego tamże daje nam możliwość wydłużenia jej z drugiej strony do Placu Centralnego