Komunikacja miejska w 2020 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Krakowianin
Pomiarowiec
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:08

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: Krakowianin » 15 wrz 2020, 10:32

Na BIP ZTP pojawił się o taki przetarg. Krótko mówiąc ankiety na terenie wszystkich dzielnic i termin realizacji według SIWZ do 24 września i 1300 ankiet

8. Przeprowadzenie "Badań ankietowych zachowań komunikacyjnych mieszkańców Krakowa"

https://www.bip.krakow.pl/?bip_id=616&mmi=16684

Krakowianin
Pomiarowiec
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:08

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: Krakowianin » 16 wrz 2020, 10:58

W najbliższa niedzielę z okazji odpustu w Mogile kursować będzie linia "16", do tego przegubowe autobusy pojawiają się na 123, 163, 174 oraz 193. A w przypadku linii 123, 163 oraz 193 mamy objazd więc dla przegubowców będzie wyczyn..

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1279
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: Kitek » 28 wrz 2020, 21:03

Od połowy września trwa ostatni etap prac przy wymianie rozjazdów na skrzyżowaniach ulicy św. Gertrudy z ulicą Starowiślną oraz z ulicą Dominikańską. Po dwóch tygodniach robót, ich koniec jest coraz bliższy. Tramwaje powinny powrócić na krótki odcinek ulicy św. Gertrudy najpóźniej za dwa tygodnie.
http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... w-gertrudy
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1279
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: Kitek » 30 wrz 2020, 17:05

Kapitalny tekst Klubu 428:
Ofiarą podobnego myślenia padł 184, o którego walka cały czas trwa. Frekwencja na liniach 155 i 165 jest marna, za to opóźnienia autobusów, niewiele mniejsze, ponieważ marszruty nieatrakcyjne to przewożą powietrze.
https://klub428.pl/index.php/c_news/wiecej/802
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: Kaszmir » 09 paź 2020, 13:47

Od poniedziałku dodatkowy kurs "16" rano z Mistrzejowic oraz dwa dodatkowe "139" w obie strony popołudniu - zawsze coś.
16, 112, 139, 151, 176, 422, 451
od 10.10.2020
Korekty rozkładów jazdy

Szanowni Pasażerowie,

Uprzejmie informujemy, że na wniosek pasażerów, od dnia 10.10.2020 r. (sobota) zostaną wprowadzone następujące korekty rozkładów jazdy w dni powszednie:

* linia 16 - uruchomienie dodatkowego kursu o godz. 6:26 z Mistrzejowic oraz korekta odjazdu z Bardosa z godz. 5:55 na godz. 5:54;
* linia 112 - korekta odjazdu z Ronda Grunwaldzkiego z godz. 4:04 na godz. 4:02 oraz z Tyńca Kamieniołomu z godz. 4:35 na godz. 4:30;
* linia 139 - uruchomienie 2 dodatkowych kursów w każdym kierunku w godz. ok. 13:00 - 14:00 (wydłużenie okresu kursowania z wysoką częstotliwością w okresie szczytu popołudniowego);
* linia 151/451 - korekta wybranych godzin odjazdu w okresie porannego szczytu;
* linia 176 - korekta wybranych godzin odjazdów;
* linia 422 - korekta odjazdu z Alei Przyjaźni z godz. 4:15 na godz. 4:13 oraz z Zesławic z godz. 4:47 na godz. 4:45.
http://kmkrakow.pl/

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: Kaszmir » 13 paź 2020, 12:39

Wychodzi, że ZTP utworzył nowy układ częstotliwości dla autobusów, ~f=15/20 (szczyt / międzyszczyt) oraz dwukrotność ~f=7,5/10. Takie takty dostały "143", "174", "178+578", "182", "194", a także "142" i "112+162" (trzy ostatnie mogą jednak mieć to tymczasowo, ze względu na covidowe cięcia).

Mam mieszane uczucia. Dla "143" czy "182" to wzrost ~f, więc na pewno na plus. No i "194" czy "178+578" na wspólnym odcinku są naprawdę mocnymi liniami. Z drugiej - to kolejny zestaw częstotliwości, a tym samym coraz trudniejszy do koordynacji z innymi. We wschodniej części miasta do tej pory dominował układ ~f=7,5/15 oraz 15/15, z kolei na zachodnio-południowej przeważał ~f=12/20, choć oczywiście były wyjątki. Teraz dochodzi trzeci układ.

W efekcie, takiego "174" już nie skoordynujemy ze "179" w szczycie, co jest tym dotkliwsze wobec zabrania "184/484". "182" nie skoordynujemy z "501" poza szczytem, itd. - może kiedyś wróci "482", jednak na razie jest jak jest.

Marzyłaby mi się większa unifikacja. Układ 15/20 oraz 7,5/10 może nie być zły, jednak wtedy powinno się więcej (większość) linii dostosować do takich częstotliwości. I to mogłoby nawet działać.

Radek_D
Pomiarowiec
Posty: 75
Rejestracja: 24 lut 2020, 15:27
Lokalizacja: Skarżysko-Kamienna/ Kraków

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: Radek_D » 13 paź 2020, 18:59

Kaszmir pisze: 13 paź 2020, 12:39 (...) No i "194" czy "178+578" na wspólnym odcinku są naprawdę mocnymi liniami. Z drugiej - to kolejny zestaw częstotliwości, a tym samym coraz trudniejszy do koordynacji z innymi. We wschodniej części miasta do tej pory dominował układ ~f=7,5/15 oraz 15/15, z kolei na zachodnio-południowej przeważał ~f=12/20, choć oczywiście były wyjątki. Teraz dochodzi trzeci układ.
578 dla Mnie to trochę dziwna linia. Niby ok, pospieszna i dla tych co lubią takie linie to jest strzał w dziesiątkę. Ale dość często jeżdżę na odcinku Stella-Sawickiego - Kuklińskiego do pracy 178 i widzę, że gdyby ta linia miała f-7,5 to by zdobyła większe zainteresowanie. Niestety 578 omija według Mnie 2 ważne przystanki, które dawać by mogły pasażerów: Koszykarska i Kuklińskiego. Wszak i tak i tak 578 utyka rano w korku w stronę Mistrzejowic koło, 15 w stronę Łagiewnik. No i problem w weekendy. 178 jest co 30 minut, 174 podobnie, co prawda jest w weekend na odcinku Rondo 308 Dywizjonu - Podgórze SKA synchronizacja między tymi liniami tak że są co 15 minut ale mizerną ofertę mają Ci co chcą jechać z os. Dywizjonu 303, Avii lub II pułku Lotniczego. No ale problem weekendów to chyba może być kolejny temat 🤔🙃

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: Kaszmir » 14 paź 2020, 10:31

Radek_D pisze: 13 paź 2020, 18:59Ale dość często jeżdżę na odcinku Stella-Sawickiego - Kuklińskiego do pracy 178 i widzę, że gdyby ta linia miała f-7,5 to by zdobyła większe zainteresowanie.
Co masz na myśli? W sensie, że "178" ma większe obłożenie niż "578"? Czy opinie pasażerów?

W kontekście starań Krakowa o zmniejszenie ruchu samochodów było wspomniane, że chcą stawiać na szybkie dalekobieżne linie. Prawdopodobnie zatem może nas czekać więcej tworów takich jak "572" czy "578". Ja mam mieszane uczucia, choć to chyba głównie kwestia słabej częstotliwości "578" poza szczytem, zwłaszcza w weekendy.
Radek_D pisze: 13 paź 2020, 18:59Niestety 578 omija według Mnie 2 ważne przystanki, które dawać by mogły pasażerów: Koszykarska i Kuklińskiego.
Ja bym dorzucił jeszcze Os. Dywizjonu 303 - po utworzeniu "578" było wiele głosów o ten przystanek, bo jest najbliższy dla pracowników SSE Czyżyny. Oni i tak mają pod górkę, a teraz jest im tym trudniej.
Radek_D pisze: 13 paź 2020, 18:59178 jest co 30 minut, 174 podobnie, co prawda jest w weekend na odcinku Rondo 308 Dywizjonu - Podgórze SKA synchronizacja między tymi liniami tak że są co 15 minut ale mizerną ofertę mają Ci co chcą jechać z os. Dywizjonu 303, Avii lub II pułku Lotniczego. No ale problem weekendów to chyba może być kolejny temat 🤔🙃
Dokładnie. Jednak bardziej mnie przekonuje układ "172+572" gdzie linia bazowa (i kursująca na dłuższej trasie) ma względnie mocny rozkład cały czas, a do tego dostaje wzmocnienie w postaci przyspieszonej szczytówki.

Tak jak wspomniałeś, "174" jest skoordynowane ze "178", podobnie jak "578". W efekcie... "174" i "578" jadą stadnie między r. 308 Dywizjonu a Podgórzem SKA. Nowohucka to jedna z ważniejszych arterii łączących Hutę i Podgórze i osoby podróżujące między nimi dostały zmianę mocno na minus - miałem takt ~f=6/10/10/10, teraz w praktyce mam ~f=7,5/10/15/15.

Co więcej, pocięto również "174" by dostosować je do rozkładu "178", na czym stratnie wyszła Huta. W szczycie ~f=15 zamiast 12 jeszcze da się przeżyć. Jednak w weekendy to zmiana ~f=20 na 30 i to już jest słabe. Z tego względu nie da się również skoordynować "174" ze "179" od Kurdwanowa do Bonarki - było mocne połączenie co 10 minut w weekendy, teraz w soboty jest ~f=20 na jednej i ~f=30 na drugiej.

Był już czas że "174" i "178" jeździły w weekendy co pół godziny i bardzo chwaliliśmy ekipę Franka gdy to poprawili. Teraz zrobiono krok wstecz...

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: prezes » 14 paź 2020, 11:08

Kaszmir pisze: 14 paź 2020, 10:31
Radek_D pisze: 13 paź 2020, 18:59Ale dość często jeżdżę na odcinku Stella-Sawickiego - Kuklińskiego do pracy 178 i widzę, że gdyby ta linia miała f-7,5 to by zdobyła większe zainteresowanie.
Co masz na myśli? W sensie, że "178" ma większe obłożenie niż "578"? Czy opinie pasażerów?

W kontekście starań Krakowa o zmniejszenie ruchu samochodów było wspomniane, że chcą stawiać na szybkie dalekobieżne linie. Prawdopodobnie zatem może nas czekać więcej tworów takich jak "572" czy "578". Ja mam mieszane uczucia, choć to chyba głównie kwestia słabej częstotliwości "578" poza szczytem, zwłaszcza w weekendy.
Ja mam wrażenie, że chodzi o to, że "578" pomija niektóre ważne przystanki, które obsługuje "178". Na Nowohuckiej zatrzymuje się tylko przy M1 i przy Rondzie 308. dywizjonu. Szczerze, myślę, że tworzenie linii przyspieszonej na ciągu, który nie ma jakiejś rewelacyjnej oferty przewozowej nie ma racji bytu. "578" na odcinku Mistrzejowice-Łagiewniki jest szybsze o zaledwie 4 minuty względem "178", a to, że cieszy się mniejszym zainteresowaniem świadczy, że lepiej już zrobić ze "178" mocną linię z f=7,5 zamiast się bawić w takie rozdrabnianie. Na Ruczaju pasażerowie niewiele by stracili, gdyż "578" i tak nie cieszy się tam dużym zainteresowaniem.

Linie przyspieszone mają sens istnienia, jeśli dany ciąg nie straci za wiele na tym, że dana linia pomija część przystanków. przykładem są chyba linie "304" i "503", które są jednymi z najważniejszych linii w mieście, a i pasażerowie np. z Kamieńskiego nie tracą na ich braku, gdyż z tamtych rejonów podobną relację zapewniają linie "144", "169" i "173".

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: Kaszmir » 14 paź 2020, 15:26

Ja tu stoję trochę pośrodku. Z jednej strony też wolałbym jedną, mocną linię. Z drugiej - trochę zmieniłem zdanie gdy kiedyś musiałem przejechać bodajże z ronda Ofiar Katynia na Bora-Komorowskiego i okazało się, że "572" jest znacznie szybciej niż czekając 10 minut na "172" - nawet mimo tego, że musiałem jechać na Wiślicką i potem cofać się ten długi przystanek inną linią. Fakt, że było to w godzinach wieczornych, jednak w ciągu dnia "572" też często śmiga na całego po estakadach. I z tego co kojarzę linia się dość sprawdziła.

Do tego pewnie jest grupa pasażerów, dla których ~f=15 jest akceptowalne, a przyciąga ich to że autobus jedzie naprawdę szybko - może jest to jakaś metoda na zachęcanie kolejnych osób do pozostawienia samochodu? Odpada argument, że "autobus się wlecze, a auto pędzi".

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1279
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: Kitek » 14 paź 2020, 18:42

Kaszmir pisze: 14 paź 2020, 15:26 Ja tu stoję trochę pośrodku. Z jednej strony też wolałbym jedną, mocną linię. Z drugiej - trochę zmieniłem zdanie gdy kiedyś musiałem przejechać bodajże z ronda Ofiar Katynia na Bora-Komorowskiego i okazało się, że "572" jest znacznie szybciej niż czekając 10 minut na "172" - nawet mimo tego, że musiałem jechać na Wiślicką i potem cofać się ten długi przystanek inną linią. Fakt, że było to w godzinach wieczornych, jednak w ciągu dnia "572" też często śmiga na całego po estakadach. I z tego co kojarzę linia się dość sprawdziła.

Do tego pewnie jest grupa pasażerów, dla których ~f=15 jest akceptowalne, a przyciąga ich to że autobus jedzie naprawdę szybko - może jest to jakaś metoda na zachęcanie kolejnych osób do pozostawienia samochodu? Odpada argument, że "autobus się wlecze, a auto pędzi".
Tylko jest pytanie czy lepiej mieć linię przyspieszoną na całej trasie (w przypadku "578" aż na Czerwone Maki) czy lepiej puścić tę linię zwykłą po dłuższej trasie a tę przyspieszoną po skróconej (w tym wypadku "178" na Maki a "578" do Łagiewnik). Przy maksymalizacji zamieniono końcówkami "172" i "572" (by "172" jechało pod Kombinat) a utworzenie "578" przeczy poniekąd tej logice sprzed prawie 3 lat (pewnie ze względu na oszczędności).
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: Kaszmir » 14 paź 2020, 19:40

Kitek pisze: 14 paź 2020, 18:42Tylko jest pytanie czy lepiej mieć linię przyspieszoną na całej trasie (w przypadku "578" aż na Czerwone Maki) czy lepiej puścić tę linię zwykłą po dłuższej trasie a tę przyspieszoną po skróconej (w tym wypadku "178" na Maki a "578" do Łagiewnik). Przy maksymalizacji zamieniono końcówkami "172" i "572" (by "172" jechało pod Kombinat) a utworzenie "578" przeczy poniekąd tej logice sprzed prawie 3 lat (pewnie ze względu na oszczędności).
Przy "172/572" też tak uważam, z racji że ta druga jest tylko szczytówką - to był duży błąd, że al. Solidarności miała ten autobus tylko w szczycie.

Ze "178/578" sprawa nie jest tak oczywista bo obie mają zbliżone rozkłady - chyba jedyna różnica to przycięcie "578" w weekendy, rano i wieczorem. Choć może z tego względu rzeczywiście lepsze do Czerwonych Maków byłoby "178"... :?:

lukasmaj
Specjalista
Posty: 279
Rejestracja: 19 lut 2020, 13:44

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: lukasmaj » 14 paź 2020, 19:44

Trwa liczenie pasażerów na wybranych liniach autobusowych. Do tego służą Solarisy IV generacji z każdej zajezdni. Linie objęte pomiarami: 133, 138, 135, 165, 917, 937.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1279
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: Kitek » 14 paź 2020, 20:14

Kaszmir pisze: 14 paź 2020, 19:40 Ze "178/578" sprawa nie jest tak oczywista bo obie mają zbliżone rozkłady - chyba jedyna różnica to przycięcie "578" w weekendy, rano i wieczorem. Choć może z tego względu rzeczywiście lepsze do Czerwonych Maków byłoby "178"... :?:
Tylko znowu można wyciągnąć argument (znany poniekąd z Dietla), że autobus dubluje tramwaj od pętli Czerwone Maki do Łagiewnik (gdzie operuje cały tydzień linia "11") stąd lepsze jest "578" (gdyż nie jeździ w pełnym wymiarze czasowym). Z drugiej strony, jest to linia przyspieszona, więc nie obsługuje wszystkich przystanków na tym odcinku, co powoduje niższą frekwencję w pojazdach. Jak widać, trudno o optymalne rozwiązanie.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Radek_D
Pomiarowiec
Posty: 75
Rejestracja: 24 lut 2020, 15:27
Lokalizacja: Skarżysko-Kamienna/ Kraków

Re: Komunikacja miejska w 2020 roku

Post autor: Radek_D » 14 paź 2020, 22:06

Kaszmir pisze: 14 paź 2020, 10:31 Co masz na myśli? W sensie, że "178" ma większe obłożenie niż "578"? Czy opinie pasażerów?
No niestety tak, obserwując dość dokładnie te dwie linie i samemu z nich korzystając to "178" jest lepszym wariantem niż przyspieszone "578". Co do opinii pasażerów to tutaj zdania są i będą podzielone, bo jednym na rękę jak jadą na Łagiewniki czy Podgórze z Mistrzejowic bo kilka minut faktycznie może i ugrają ale zaś tak już wspomniałeś takie Dywizjonu 303 to musi na Wiślicką podejść by skorzystać z oferty przewozowej a tu już nie każdemu w smak. Na Ruczajskim odcinku linia nie zadowala frekwencją, w weekendy też nie bardzo bo nawet już AMZ jeżdżą i godziny kursowania przecięte więc coś chyba z tą linią jest tak nie do końca ok. Może faktycznie zamiana końcówek ze 178 by coś dała ale boję się, że wtedy ta druga by cierpiała z powodu korków jakie i tak się tworzyły jak była do pętli Pod Fortem.
Może to co napiszę będzie śmiałym stwierdzeniem, lecz chyba wolałbym zlikwidować 578 na poczet zwiększenia częstotliwości 178 a zaoszczędzone wzkm przeznaczyć tam gdzie to potrzeba.

Zablokowany

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości