Metro / premetro

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje

Czy jesteś za budową metra w Krakowie?

Tak, metra ciężkiego
22
25%
Tak, metra lekkiego (premetra)
48
55%
Nie
15
17%
Nie mam zdania
3
3%
 
Liczba głosów: 88

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 1192
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Metro / premetro

Post autor: mkm3 » 26 sty 2025, 20:30

Nie będzie żadnego metra, a tylko kasę na kolejne dokumenty się wyda niepotrzebnie. Zamiast robić łączniki tramwajowe to energię marnujemy tylko na to, żeby pokazać, że ktoś kto obiecał metro coś robi w tym kierunku.

kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Metro / premetro

Post autor: kucyk » 28 sty 2025, 9:54

Dzisiaj ostatni dzień na uwagi do decyzji środowiskowej dotyczącej krakowskiego metra:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/ostat ... 60071.html

kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Metro / premetro

Post autor: kucyk » 04 lut 2025, 10:01

Kabaretu ciąg dalszy - Prezydent Krakowa coraz ostrożniej o metrze:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/niepo ... 60169.html

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 392
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Metro / premetro

Post autor: Aułrora » 04 lut 2025, 10:54

kucyk pisze: 04 lut 2025, 10:01 Kabaretu ciąg dalszy - Prezydent Krakowa coraz ostrożniej o metrze:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/niepo ... 60169.html
Uwielbiam to ich nazewnictwo i używanie naprzemiennie stwierdzeń, które mają dać złudzenie, że mówią ciągle o jednej rzeczy. W rzeczywistości mieszają pojęcia metra ciężkiego i premetra, tak, żeby "głupi lud" nie wiedział co i jak jest procedowane.

Ja tam fanem jestem metra ciężkiego, jednakże jeżeli tak to ma wyglądać to ja już wolę aby te pieniądze przepalane przeznaczyć na kilka kursów 194-ki...
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 482
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Metro / premetro

Post autor: Cyjan » 04 lut 2025, 10:55

kucyk pisze: 04 lut 2025, 10:01 Kabaretu ciąg dalszy - Prezydent Krakowa coraz ostrożniej o metrze:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/niepo ... 60169.html
Obrazek
ona/jej

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 327
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Metro / premetro

Post autor: obserwator » 04 lut 2025, 21:48

Absurdalny jest również fakt, iż dalej nie zaprezentowano mieszkańcom pełnej trasy albo choćby tego w których dzielnicach planowana jest jej kontynuacja.

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Metro / premetro

Post autor: Ankin » 05 lut 2025, 17:09

Im dłużej oglądam ten cyrk o nazwie "budowa metra w Krakowie", dochodzę do wniosku, że tutaj nie chodzi o to aby króliczka złapać ale nieustannie go gonić, jednocześnie przepalając niemałą kasę na ciągłe analizy, plany, korekty, debaty z których i tak nic nie wynika.
Miasto zadłużone pod korek, zbiorkom to od lat chłopiec do bicia którego celem nie jest służenie mieszkańcom ale jak najmniejsze "wyssanie" kasy z budżetu by można było kolejne miliony przewalić na pierdoły, premie dla swojaków itd.
Kraków ze swoją "klasą panującą" (czyt. politykami) porywa się na budowę metra kiedy do miana wejścia na Mount Everest w klapkach, uchodzi choćby podniesienie prędkości tramwajów na wydzielonych torowiskach do standardów rodem z Poznania, Bydgoszczy czy Warszawy, czy też wybudowanie kilku łącznic tramwajowych.
O budowie nowych linii tramwajowych już się nawet nie rozpisuję bo to de facto powrót do punktu wyjścia - miasto ma problem sprawnie zarządzać tym co już ma i to rozwijać a porywa się z motyką na księżyc.
To po prostu nie ma prawa się udać - za rok, za pięć ani za dziesięć lat.

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Metro / premetro

Post autor: Piotr246 » 06 lut 2025, 12:18

No właśnie.

Człowiek jedzie do innych krajów lub nawet do Warszawy i tak po prostu metro jest i ma się dobrze.

A u nas to tylko temat na rozmowy.

fysztof
Ekspert
Posty: 877
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Metro / premetro

Post autor: fysztof » 06 lut 2025, 14:06

Szkoda, że u nas tylko się dyskutuje a nie naprawdę coś działa. Gdyby rzetelnie zabrano się do roboty 20 lat temu, to z unijnym mocnym wspófinansowaniem jako miasto mogliśmy się wystarać o co najmniej trzy tunele pod centrum, które pozwoliłyby mocno usprawnić transport tramwajowy. Bo myślę właśnie o tym. Coś takiego, jak na przykład jest w Kolonii mogłoby już i w Krakowie fajnie działać:
Technical_map2.jpg
Technical_map2.jpg (183.28 KiB) Przejrzano 17590 razy
By Philld1991, Mikosch - https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... nglish.jpg, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.p ... d=57126394

Jak widać powyżej, są tam połączone właśnie części tunelowe, wydzielone torowiska jak i klasyczne torowiska uliczne. Głównie w centrum są linie podziemne (czarnym kolorem oznaczone na schemacie). I dla Krakowa taki system też uważam by się super sprawdził... i przede wszystkim gdyby od początku JM się za to zabrał, to w dużej części już byśmy tunelami jeździli... a tak, to mamy "tunel" w ciągu TŁ - nikomu niepotrzebny i niczemu realnie nie służący...

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Metro / premetro

Post autor: Ankin » 06 lut 2025, 14:52

fysztof pisze: 06 lut 2025, 14:06 Szkoda, że u nas tylko się dyskutuje a nie naprawdę coś działa. Gdyby rzetelnie zabrano się do roboty 20 lat temu, to z unijnym mocnym wspófinansowaniem jako miasto mogliśmy się wystarać o co najmniej trzy tunele pod centrum, które pozwoliłyby mocno usprawnić transport tramwajowy. Bo myślę właśnie o tym. Coś takiego, jak na przykład jest w Kolonii mogłoby już i w Krakowie fajnie działać:
[...]
Jak widać powyżej, są tam połączone właśnie części tunelowe, wydzielone torowiska jak i klasyczne torowiska uliczne. Głównie w centrum są linie podziemne (czarnym kolorem oznaczone na schemacie). I dla Krakowa taki system też uważam by się super sprawdził... i przede wszystkim gdyby od początku JM się za to zabrał, to w dużej części już byśmy tunelami jeździli... a tak, to mamy "tunel" w ciągu TŁ - nikomu niepotrzebny i niczemu realnie nie służący...
Podobne rozwiązania z powodzeniem działają w Hiszpanii (np. metro w Maladze) czy Portugalii (metro w Porto).
W mentalności krakowskich polityków, głębokie metro na wzór Warszawy, to jakiś wręcz fetysz, którego kultywowanie rodem z sekty, zamyka oczy na realne potrzeby transportowe miasta, które z powodzeniem o wiele mniejszym kosztem zapewniłyby ww. rozwiązania, niezależnie od tego jak urzędnicy/politycy bo sobie docelowo je nazwali.
Co zaś się tyczy wspomnianego przez Twoją osobę tunelu tramwajowego wybudowanego w ramach Trasy Łagiewnickiej to przykład tej inwestycji w sposób dobitny pokazuje brak szerszego planowania, zbędny minimalizm tam gdzie nie powinien on mieć miejsca i zwyczajne "nie czucie tematu" osób odpowiedzialnych za takie inwestycje odbija się nam czkawką.
W przypadku ww. budowy aż się prosiło by tory tramwajowe pociągnąć do ul. Norymberskiej podobnie jak ma to miejsce z częścią drogową omawianej trasy.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6831
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: Kaszmir » 06 lut 2025, 16:32

Ankin pisze: 06 lut 2025, 14:52W przypadku ww. budowy aż się prosiło by tory tramwajowe pociągnąć do ul. Norymberskiej podobnie jak ma to miejsce z częścią drogową omawianej trasy.
Dokładnie. A nie zrobiono drugiej połowy torowiska bo... projekt Trasy Łagiewnickiej opierał się na założeniach sprzed kilkudziesięciu lat, gdy jeszcze Ruczaj nie był tak zabudowany i torów do Czerwonych Maków nie było nawet w planach. Wtedy zatem nie było potrzeby doprowadzania tramwaju dalej wzdłuż TŁ. Trudno jednak zaakceptować, że zrobiono trasę za miliard złotych i nawet nie sprawdzono, czy planów nie trzeba zaktualizować.

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 392
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Metro / premetro

Post autor: Aułrora » 06 lut 2025, 17:56

Kaszmir pisze: 06 lut 2025, 16:32 Dokładnie. A nie zrobiono drugiej połowy torowiska bo... projekt Trasy Łagiewnickiej opierał się na założeniach sprzed kilkudziesięciu lat, gdy jeszcze Ruczaj nie był tak zabudowany i torów do Czerwonych Maków nie było nawet w planach. Wtedy zatem nie było potrzeby doprowadzania tramwaju dalej wzdłuż TŁ. Trudno jednak zaakceptować, że zrobiono trasę za miliard złotych i nawet nie sprawdzono, czy planów nie trzeba zaktualizować.
TŁ już wybudowana, więc jest już po ptokach. Mam tylko nadzieję, że po wybudowaniu 8PU poprawią siatkę komunikacyjną w Kobierzynie oraz po tym zabiorą się nad myśleniem nad tramwajem do Os. Pod Fortem (jak już robią "rezerwę" przy "pajączku", który będzie za SP14 to niech ta rezerwa nie będzie tylko na papierze) oraz zabiorą się za projektowanie jednej z najgorszej i najmniej wydajnej "wylotówki" z Krakowa czyli Skotnickiej (z tramwajem przy węźle) + niech przy budowie Trasy Pychowickiej pomyślą o tym aby tramwaju nie kończyć w Przegorzałach tylko go pociągnąć za te kilkadziesiąt lat po trasie Zwierzynieckiej do Bronowic.

Ważne jest to aby o tym pomyśleli. Władza się zmieniła to niech zmieni się patrzenie na infrastrukturę transportu Publicznego na bardziej przychylne niż na skupianie się gdzie tu można zrobić dodatkowy pas dla samochodów. Wprowadzają SCT a nie pomyślą o komunikacji miejskiej, która naturalnie by odsetek aut wjeżdżających zmniejszyła. Bez zmiany tego mindset-u Kraków będzie chylił się ku upadkowi w aspekcie paraliżu jaki będzie dotykał każdej głównej arterii w Krakowie. I takie rejony jak właśnie Kobierzyn, który opiera się notabene tylko na wąskiej Kobierzyńskiej, trochę szerszej ul. Bobrzyńskiego, "Grota" Roweckiego, która potoki z 2-óch poprzednich ulic łączy ze sobą, Babińskiego, która każdego dnia jest zakorkowana wraz z Zawiłą (którą w przyszłości troszeczkę odciąży 8PU, ale zobaczymy to w praktyce za te 2-3 lata) nie będą sobie radziły z takim natężeniem aut czy to z osiedli, których tu już na pęczki a już wiemy, że będzie więcej (przy Bunscha, na Łąkach Kobierzyńskich) czy ze Skawiny/pod-skawińskich miejscowości.
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 392
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Metro / premetro

Post autor: Aułrora » 19 lut 2025, 17:32

Zostawiam tu link, który znalazłem na profilu radnej Elizy Dydyńskiej w celu zapisania się na spotkanie na Zabłociu ws. metra. Może kogoś to zainteresuje:

Linkacz
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6831
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: Kaszmir » 20 lut 2025, 10:54

PKK też będzie obecne na debacie, zatem zapraszamy :)

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Metro / premetro

Post autor: Ankin » 20 lut 2025, 20:20

Zorza Polarna pisze: 06 lut 2025, 17:56 TŁ już wybudowana, więc jest już po ptokach.[...]
Dlaczego? Wszystko rozbija się o mentalność rządzących Krakowem polityków oraz urzędników im podległych. Pomijamy oczywiście kwestie kosztów, tym bardziej kiedy widzimy bez wielkiego wysiłku jak wygląda miejska kasa i zarządzanie nią, ale... nie takie inwestycje transportowe widziały duże miasta leżące na zachód od granicy naszego pięknego kraju :D
Owszem, na dziś, rozmowa o budowie torów tramwajowych do ul. Norymberskiej w odniesieniu do ww. trasy ma taki sam sens jak toczące się od lat debaty o budowie metra w Krakowie, z których nic nie wynikało, nie wynika i na 99% nic wynikać nie będzie.
Jednocześnie odłogiem leży tramwaj na Azory, Złocień itd. który zapewniłby o wiele szybciej i zdecydowanie mniejszym kosztem, niż megalomańska budowa metra na wzór warszawski, sporej liczbie mieszkańców Krakowa dostęp do szynowego transportu zbiorowego.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości