DÜWAG GT8S/C/N
Re: DÜWAG GT8S/C/N
Bo MPK się tym nie chwali na prawo i lewo jak Poznań. Ja nie widzę nic złego w sprowadzaniu używanych czy to tramwajów czy autobusów. Jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma.
Re: DÜWAG GT8S/C/N
Akurat w wypadku sprowadzania tego szrotu powinna być awantura. Też nie mam nic przeciwko tramwajom używanym, ale na litość boską kupujmy coś co jest niskopodłogowe i jest nadzieja, że nie będzie hałasować oraz wibrować na pół kilometra...
-
- Ekspert
- Posty: 1255
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: DÜWAG GT8S/C/N
Lepsze od tego są E1, N8, czy nawet EU8N?

Można by oczywiście narzekać na politykę taborową, ale dziwnym trafem jesteśmy po zakupie 110 nowych wagonów i z przetargiem na 90 kolejnych, więc chyba jednak nie jest tak żle, prawda?


Re: DÜWAG GT8S/C/N
Tak, N8 oraz EU8N są lepsze od GT8N. Młodsze, osobiście odnoszę wrażenie, że mniej się trzęsą, a jeżeli w ogóle eksploatowane muszą być tramwaje 26-metrowe, 5 drzwi daje ogromną przewagę nad 4-drzwiowymi GT8N (krótsza wymiana pasażerska, a więc i mniejsze opóźnienia).kot_feliks pisze: 14 lut 2025, 22:19 N8, czy nawet EU8N?
Można by oczywiście narzekać na politykę taborową, ale dziwnym trafem jesteśmy po zakupie 110 nowych wagonów i z przetargiem na 90 kolejnych, więc chyba jednak nie jest tak żle, prawda?A jeśli kilka starych trupów zastąpią za grosze wygodniejsze dla pasażerów wagony, to nie wiem, co w tym złego
![]()
Oczywiście, że nie, jednak czy na pewno GT8N mają zastąpić E1 (zwłaszcza solowe)?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: DÜWAG GT8S/C/N
3202 jest z 1973 roku. Biorąc pod uwagę, że modernizacje wykonywane są co najmniej na 15 lat eksploatacji wagony będą jeździć do swojej 70-i. W Düsseldorfie pozostało już tylko siedem GT8SU, w tym jeden chyba zostawią na muzealny, a kolejny jest po wypadku. Reszta została wyrejestrowana i zezłomowana. Temat GT8SU powoli się kończy. Jeśli teraz tych pięciu Kraków nie weźmie, oddadzą je na złom. Ostatnio podróżowałem N8S i GT8N i mam odmienne wrażenie. N8S chyba najbardziej się ze wszystkich tramwajów tłuką.
Modernizacja to nie tylko zwykłe przemalowanie i wsadzenie kasowników. Takie sytuacje miały miejsce w przypadku sprowadzania innych tramwajów w Polsce czy w Krakowie z innymi modelami.
Istotne jest, że tramwaje GT8SU przechodzą kompleksową modernizację wszystkich elementów. Są rozebrane w całości do gołej blachy, która jest oczyszczona przez śrutowanie i zakonserwowana. Otrzymują w całości nowe przewody elektryczne a mechanika jest zregenerowana. Niski człon i klimatyzacja, którą dodatkowo otrzymują to wymóg teraźniejszości. Zarówno EU8N i GT8N to wagony wzięte z systemu kolejowego. EU8N z metra M5 a GT8SU z kolei miejskiej. Wagony do obsługi takich systemów są droższe i solidniejsze. Dlatego mogą być tak długowieczne. W Krakowie oba modele się sprawdzają, nie zawodzą. Po modernizacji są estetyczne zewnątrz i wewnątrz. Wprowadzenie ich i kasacja E1 solo to bardzo dobra decyzja MPK.
Modernizacja to nie tylko zwykłe przemalowanie i wsadzenie kasowników. Takie sytuacje miały miejsce w przypadku sprowadzania innych tramwajów w Polsce czy w Krakowie z innymi modelami.
Istotne jest, że tramwaje GT8SU przechodzą kompleksową modernizację wszystkich elementów. Są rozebrane w całości do gołej blachy, która jest oczyszczona przez śrutowanie i zakonserwowana. Otrzymują w całości nowe przewody elektryczne a mechanika jest zregenerowana. Niski człon i klimatyzacja, którą dodatkowo otrzymują to wymóg teraźniejszości. Zarówno EU8N i GT8N to wagony wzięte z systemu kolejowego. EU8N z metra M5 a GT8SU z kolei miejskiej. Wagony do obsługi takich systemów są droższe i solidniejsze. Dlatego mogą być tak długowieczne. W Krakowie oba modele się sprawdzają, nie zawodzą. Po modernizacji są estetyczne zewnątrz i wewnątrz. Wprowadzenie ich i kasacja E1 solo to bardzo dobra decyzja MPK.
Re: DÜWAG GT8S/C/N
Taborowy trzeci świat - jest pewna szansa, że w 2040 roku na całej planecie nie będą eksploatowane starsze tramwaje.impuls pisze: 15 lut 2025, 9:25 3202 jest z 1973 roku. Biorąc pod uwagę, że modernizacje wykonywane są co najmniej na 15 lat eksploatacji wagony będą jeździć do swojej 70-i.
Osobiście odnoszę odmienne wrażenie, jednak stałym pasażerem linii "1" nie jestem, więc mogę się mylić (weź zresztą pod uwagę, że GT8N modernizowane były kilka lat temu, a N8S ponad 30 lat temu).impuls pisze: 15 lut 2025, 9:25 W Düsseldorfie pozostało już tylko siedem GT8SU, w tym jeden chyba zostawią na muzealny, a kolejny jest po wypadku. Reszta została wyrejestrowana i zezłomowana. Temat GT8SU powoli się kończy. Jeśli teraz tych pięciu Kraków nie weźmie, oddadzą je na złom. Ostatnio podróżowałem N8S i GT8N i mam odmienne wrażenie. N8S chyba najbardziej się ze wszystkich tramwajów tłuką.
Jeżeli modernizacja jest tak kompleksowa (i przy tym skrajnie droga), czemu nie da się dołożyć po każdej stronie tramwaju piątych drzwi? Prototypowy egzemplarz RF313 został w nie wyposażony, jednak następne 30 niestety już nie, przez co "1" stała się jedną z najbardziej opóźnionych i jeżdżących nieregularnie linii. Na tle wszystkich prac które opisałeś, byłby to znikomy koszt, a dla pasażerów znacząca poprawa funkcjonalności tramwaju.impuls pisze: 15 lut 2025, 9:25 Modernizacja to nie tylko zwykłe przemalowanie i wsadzenie kasowników. Takie sytuacje miały miejsce w przypadku sprowadzania innych tramwajów w Polsce czy w Krakowie z innymi modelami.
Istotne jest, że tramwaje GT8SU przechodzą kompleksową modernizację wszystkich elementów. Są rozebrane w całości do gołej blachy, która jest oczyszczona przez śrutowanie i zakonserwowana. Otrzymują w całości nowe przewody elektryczne a mechanika jest zregenerowana. Niski człon i klimatyzacja, którą dodatkowo otrzymują to wymóg teraźniejszości.
Nie M5, a U6 - z pewnością nie jest to linia metra ciężkiego jak w Warszawie, chociaż jedzie po w pełni wydzielonym torowisku i ogólnie charakter metra ma. Część E6 przez trafieniem do Krakowa przeszła jednak także przez Utrecht, gdzie sieć miała już charakter bardziej tramwajowy. Obydwa te rodzaje tramwajów to zresztą typ Mannheim, raczej typowo tramwajowy. Z pewnością przystosowanie do eksploatacji na liniach lekkiego metra czy Stadtbahnu dało im pewną długowieczność, jednak nawet po modernizacji widać, że mamy do czynienia z przypudrowanym trupem.impuls pisze: 15 lut 2025, 9:25 Zarówno EU8N i GT8N to wagony wzięte z systemu kolejowego. EU8N z metra M5 a GT8SU z kolei miejskiej. Wagony do obsługi takich systemów są droższe i solidniejsze. Dlatego mogą być tak długowieczne. W Krakowie oba modele się sprawdzają, nie zawodzą. Po modernizacji są estetyczne zewnątrz i wewnątrz.
E1 solo to chyba jedyny typ tramwaju od którego GT8N są lepsze pod każdym (także pojemnościowym) względem. Jaka jest jednak pewność, że GT8N zastąpią właśnie solówki, a nie np. Bombardiery NGT6 na linii "13"? Już dziś niezbyt jestem w stanie wyobrazić sobie rozdział taboru po przywróceniu na Wzgórza "1" i "5", a co dopiero po wprowadzeniu do ruchu kolejnych egzemplarzy.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: DÜWAG GT8S/C/N
Na "1" głównie jeździły EU8N i najczęściej ze cztery NGT6. Na "5" były głównie N8C.Myślę że PCC w San Francisco i Peter Witt w Mediolanie przetrwają dłużejBayer2003 pisze: 15 lut 2025, 10:21 Taborowy trzeci świat - jest pewna szansa, że w 2040 roku na całej planecie nie będą eksploatowane starsze tramwaje.
Jeżeli modernizacja jest tak kompleksowa (i przy tym skrajnie droga), czemu nie da się dołożyć po każdej stronie tramwaju piątych drzwi? Prototypowy egzemplarz RF313 został w nie wyposażony, jednak następne 30 niestety już nie, przez co "1" stała się jedną z najbardziej opóźnionych i jeżdżących nieregularnie linii. Na tle wszystkich prac które opisałeś, byłby to znikomy koszt, a dla pasażerów znacząca poprawa funkcjonalności tramwaju.
E1 solo to chyba jedyny typ tramwaju od którego GT8N są lepsze pod każdym (także pojemnościowym) względem. Jaka jest jednak pewność, że GT8N zastąpią właśnie solówki, a nie np. Bombardiery NGT6 na linii "13"? Już dziś niezbyt jestem w stanie wyobrazić sobie rozdział taboru po przywróceniu na Wzgórza "1" i "5", a co dopiero po wprowadzeniu do ruchu kolejnych egzemplarzy.
Modernizacja RF313 była bardzo droga coś ponad 2 mln. Tam wymienili napęd i ingerencję w pudła wagonów. Dorobienie drzwi to nie tylko blacharka i zrobienie otworu. Dość drogie są mechanizmy i ingerencja w komputer. Dlatego też nie zrobiono ich w NGT6 I serii. Teraz mają trochę części z pozyskanych wagonów. Mogliby się pokusić o zrobienie tych drzwi.
Re: DÜWAG GT8S/C/N
W grudniu 2021 roku "zwykła" modernizacja GT8N kosztowała około 1 600 000 złotych, więc dzisiaj raczej te 2 miliony także przekracza. Myślę jednak, że dołożenie samych drzwi (bez wymiany napędu) nie podwyższa kosztów tak znacząco jak podwyższa funkcjonalność wagonu. NGT6 to trochę nowsza konstrukcja, jednak GT8N raczej nie mają komputera, a mechanizmy można wziąć np. z GT8SU, które nie przeszły modernizacji. Kwestia chęci, których niestety brak.impuls pisze: 15 lut 2025, 13:25 Modernizacja RF313 była bardzo droga coś ponad 2 mln. Tam wymienili napęd i ingerencję w pudła wagonów. Dorobienie drzwi to nie tylko blacharka i zrobienie otworu. Dość drogie są mechanizmy i ingerencja w komputer. Dlatego też nie zrobiono ich w NGT6 I serii. Teraz mają trochę części z pozyskanych wagonów. Mogliby się pokusić o zrobienie tych drzwi.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: DÜWAG GT8S/C/N
Kolejne 2 wagony GT8SU z Dusseldorfu przybyły do Krakowa. To wagony: 3220 oraz 3235. 
Re: DÜWAG GT8S/C/N
Co oznacza zatem ten skrót myślowy w wykonaniu MPK: 31+1?

- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: DÜWAG GT8S/C/N
Czyżby to sugerowało, że wyjedzie dwukierunkowiec bez modernizacji



- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: DÜWAG GT8S/C/N
No i mamy odpowiedź:
https://psmkms.krakow.pl/16-aktualnosci ... umer-rf341Dziś w nocy miały miejsce jazdy próbne wagonu GT8SU numer 3220. Pojazd ten został wczoraj wpisany na stan zajezdni Podgórze z numerem RF341, o czym poinformowała strona internetowa krakowskiego MPK. Być może już niedługo zobaczymy w ruchu liniowym zachowany niemal w oryginalnym stanie tramwaj z Dusseldorfu.
Re: DÜWAG GT8S/C/N
Bur*el na kółkach. Nie chodzi mi oczywiście o 51-letni tramwaj, a o politykę taborową krakowskiego MPK, które jeszcze kilkanaście lat temu miało 40 tramwajów dwukierunkowych, co na spokojnie wystarczyłoby dziś do uruchomienia linii do Ronda Grunwaldzkiego. Niestety w latach 2014-2017 wagony HK451-HK456 pozbawiono dwukierunkowości (co wcale nie poprawiło ich sprawności), a w 2024 roku zdjęto ze stanu HK458. Teraz braki te próbuje się rekompensować niezmodernizowanymi GT8SU - gorszymi dla pasażerów od N8S pod każdym względem.michal49944 pisze: 28 lut 2025, 23:13 No i mamy odpowiedź:
https://psmkms.krakow.pl/16-aktualnosci ... umer-rf341
Skandalem jest, że osoba odpowiedzialna za te decyzje prawdopodobnie dalej pracuje na swoim stanowisku, jednak co się stało, nie odstanie się i z dwojga złego lepsze GT8SU niż autobusy zastępcze, które przy remoncie Mostu Grunwaldzkiego na pewno utknęłyby w korku. Czy ktoś wie ile GT8SU może zostać uruchomionych do maja oraz czy do tego czasu ma szansę zakończyć się modernizacja RF332 (zapewne nie)? Gdyby miało być ich więcej, być może poza linią Czerwone Maki - Rondo Grunwaldzkie warto rozważyć także kursującą rzadziej linię Borek Fałęcki - Rondo Grunwaldzkie, która zapewniłaby sprawny dojazd do rejonów remontowanego mostu także z Łagiewnik oraz Borku Fałęckiego?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: DÜWAG GT8S/C/N
No sprowadzili 3 sztuki, więc raczej więcej niż 3 nie uruchomią - chyba że któryś z nich pójdzie na części, to wtedy jeszcze mniejBayer2003 pisze: 01 mar 2025, 9:08 Czy ktoś wie ile GT8SU może zostać uruchomionych do maja oraz czy do tego czasu ma szansę zakończyć się modernizacja RF332 (zapewne nie)? Gdyby miało być ich więcej, być może poza linią Czerwone Maki - Rondo Grunwaldzkie warto rozważyć także kursującą rzadziej linię Borek Fałęcki - Rondo Grunwaldzkie, która zapewniłaby sprawny dojazd do rejonów remontowanego mostu także z Łagiewnik oraz Borku Fałęckiego?

Co do układu linii, to zastanawiałem się w ogóle, czy nie warto byłoby zrobić może nieco kontrowersyjną rzecz. Skoro na Makach mamy ciasno i ciężko będzie wcisnąć tam linię zastępczą 7x bez zawieszenia / zmniejszenia częstotliwości na 11/17/18/52 - to czy nie lepiej byłoby skierować 7x np. do Borku Fałęckiego (a w zamian skrócić 22 do Łagiewnik)?
Pasażerowie z Maków jadący na Grunwaldzkie przesiadaliby się wtedy do 7x na Borsuczej, do tego mielibyśmy również bezpośrednie połączenie Grunwaldzki - Borek. Bo w przypadku jeśli 7x pojedzie do Maków, to takie połączenie do Borku będzie karkołomne - najpierw trzeba będzie wysiąść na Lipińskiego, podjechać do Łagiewnik i ponownie się przesiadać na 8/22, odjeżdżające z przystanku na Wadowickiej.
W kwestii samego wagonu GT8SU, to mnie ciekawi również, jak zostanie rozwiązana kwestia opuszczanych schodów - bo zgodnie z naklejkami na drzwiach, NIE WOLNO stać na tym opuszczanym podeście. W przeciwnym wypadku drzwi się nie otworzą, bo przecież stopień musi wtedy opaść w dół (i ludzie stojący na nim zwyczajnie by spadali razem z nim), analogicznie jest w drugą stronę - gdy drzwi są otwarte i ktoś będzie stał na podnoszonym stopniu, to drzwi się nie zamkną i stopień się nie podniesie


Więc w godzinach szczytu (jak wagon będzie załadowany na maxa) to powodzenia w zamknięciu drzwi i ruszeniu z przystanku


Tutaj są filmiki jak te podnoszone stopnie działają:
https://streamable.com/bkaufo
https://www.youtube.com/shorts/HOppZ3bKAkM
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 2 gości