Buspasy

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
hlsd
Pasażer
Posty: 11
Rejestracja: 14 cze 2020, 20:18

Re: Buspasy

Post autor: hlsd » 12 paź 2024, 14:01

To punkt 6.2.1.2 z rozporządzenia Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dzie ... z-17066287
Nie dopuszcza się, w przypadku ruchu z kierunku przeciwnego, stosowania sygnału ogólnego dla skręcających w lewo, jeżeli dla pojazdów skręcających przeznaczone są co najmniej dwa pasy ruchu.
Wygląda na to że ten przepis nie zmienił się przynajmniej od 2008 roku. Więc teoretycznie brzmi jakby na Czarnowiejskiej było nie do końca legalne rozwiązanie.

btw, czy ktoś wie jakie są planowane buspasy na Opolskiej po remoncie? Bo była tam trochę afera o nie, i jestem ciekawy czy pozostaną tam buspasy, a jak będą usuwać to gdzie, żeby nie ucięli potrzebnych fragmentów.

Awatar użytkownika
elot360
Specjalista
Posty: 390
Rejestracja: 09 sie 2022, 8:21
Lokalizacja: Bytom

Re: Buspasy

Post autor: elot360 » 12 paź 2024, 14:20

Dalej nie widzę w przytoczonym przepisie jakiegokolwiek słowa że z kierunku przeciwnego nie mogą być dwa pasy dla zastosowania sygnalizacji ogólnej. O dwóch pasach mowa wyłącznie dla kierunku skręcającego

pittorseque
Pasażer
Posty: 49
Rejestracja: 12 sty 2022, 19:42

Re: Buspasy

Post autor: pittorseque » 12 paź 2024, 16:08

hlsd pisze: 12 paź 2024, 14:01 To punkt 6.2.1.2 z rozporządzenia Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dzie ... z-17066287



Wygląda na to że ten przepis nie zmienił się przynajmniej od 2008 roku. Więc teoretycznie brzmi jakby na Czarnowiejskiej było nie do końca legalne rozwiązanie.

btw, czy ktoś wie jakie są planowane buspasy na Opolskiej po remoncie? Bo była tam trochę afera o nie, i jestem ciekawy czy pozostaną tam buspasy, a jak będą usuwać to gdzie, żeby nie ucięli potrzebnych fragmentów.

Rozwiązanie z Czarnowiejskiej jest niezgodne z przepisami i pewnie trzeba będzie je usunąć ;)

A odnośnie bus-pasów. Znika cały nowy bus-pas od Wyki do Mehoffera (w stronę Ikei). Pozostałe odcinki zostają bez zmian.

krawiec
Specjalista
Posty: 424
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Buspasy

Post autor: krawiec » 12 paź 2024, 23:59

pittorseque pisze: 12 paź 2024, 16:08 Rozwiązanie z Czarnowiejskiej jest niezgodne z przepisami i pewnie trzeba będzie je usunąć ;)

A odnośnie bus-pasów. Znika cały nowy bus-pas od Wyki do Mehoffera (w stronę Ikei). Pozostałe odcinki zostają bez zmian.
A dlaczego jest niezgodne z przepisami? Przepraszam, nie jestem specjalistą w temacie, a ustawa napisana jest językiem prawniczym. Mógłby ktoś napisać po ludzku?

Kacper
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 08 paź 2022, 16:35

Re: Buspasy

Post autor: Kacper » 13 paź 2024, 8:30

krawiec pisze: 12 paź 2024, 23:59 A dlaczego jest niezgodne z przepisami? Przepraszam, nie jestem specjalistą w temacie, a ustawa napisana jest językiem prawniczym. Mógłby ktoś napisać po ludzku?
Chodzi o skręt z Czarnowiejskiej w lewo w Aleje. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której do skrętu w lewo są 2 pasy i jest to skręt kolizyjny (z naprzeciwka jednocześnie zielony sygnał ogólny mają pojazdy wyjeżdżające z centrum, Czarnowiejską od strony Rajskiej i Dolnych Młynów - to oni jadąc prosto mają pierwszeństwo).
Dlatego też przy Kleparzu od Prądnickiej "niedasię" dopuścić lewoskrętu autobusów z prawego pasa, ponieważ jednocześnie prosto jadą pojazdy z ul. Długiej i byłyby to już 2 pasy skręcające w lewo kolizyjnie.

Rozwiązaniem jest zredukowanie lewoskrętu do 1 pasa, albo przeprogamowanie sygnalizacji tak, aby skręty w lewo były bezkolizyjne, jednak na pewno popsuje to przepustowość takich kluczowych skrzyżowań przy Alejach - należałoby wydzielić całą dodatkową fazę, a ta na której dziś pojazdy skręcają w lewo dalej musiałaby pozostać długa ze względu na czas potrzebny pieszym na przejście szerokiej ulicy

Kierman
Ekspert
Posty: 600
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Buspasy

Post autor: Kierman » 13 paź 2024, 11:13

Generalnie prawo nie działa wstecz, więc nie powinni tamtego skrzyżowania na Czarnowiejskiej ruszać

krawiec
Specjalista
Posty: 424
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Buspasy

Post autor: krawiec » 13 paź 2024, 16:33

Zmiany na tym skrzyżowaniu spowodują jeszcze większe korki w tym rejonie

Awatar użytkownika
elot360
Specjalista
Posty: 390
Rejestracja: 09 sie 2022, 8:21
Lokalizacja: Bytom

Re: Buspasy

Post autor: elot360 » 13 paź 2024, 17:26

Kierman pisze: 13 paź 2024, 11:13 Generalnie prawo nie działa wstecz, więc nie powinni tamtego skrzyżowania na Czarnowiejskiej ruszać
Trudno tu mówić o prawie wstecz, jeśli weszło ono w 2008 roku (ktoś napisał że od tamtego czasu brzmienie nie uległo zmianie) a w 2019 dopiero wyznaczono drugi pas do skrętu z Czarnowiejskiej w lewo.

Czyli jak się chce to można 🤷‍♂️

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 23 paź 2024, 15:10

Ahoj, dawno mnie nie było z projektami.

Z racji, że powoli zbliża się otwarcie północnej obwodnicy i jest wiele dyskusji, co zrobić z siecią drogową na północy Krakowa, sam również przyjrzałem się temu zagadnieniu. Jest to spora szansa, by próbować przepchnąć jakieś nowe usprawnienia dla KMK, nawet jeśli kosztem przepustowości dla pozostałego ruchu - w końcu kierowcy lokalni i tranzyt dostają nową alternatywę do podróży międzydzielnicowych.

Jednym z miejsc, gdzie o buspas prosiło i wnosiło się od dawna, jest tunel pod dworcem kolejowym. Jeździ tam sporo autobusów, którym zdarza się utknąć albo w tunelu, albo (co częstsze) na dojeździe do ul. Rakowickiej - to drugie miejsce jest nawet istotniejsze, bo tam mamy również ogrom busów, autobusów regionalnych i autokarów dalekobieżnych. Wyjazd z głównego węzła komunikacyjnego miasta jednak powinien być sprawny dla transportu zbiorowego.

Dlatego też proponuję taką zmianę:
1. Tworzymy buspas w tunelu w kierunku wschodnim (tj. od Politechniki do UEK).
2. Buspas również jest na fragmencie ronda - trzeba zapewnić
3. Buspas jest również na rampie dojazdowej do ul. Rakowickiej. Z buspasa również jest też dopuszczony skręt w Rakowicką, ale jazda na wprost tylko z lewego pasa.

Można spróbować zrekompensować zwężenie z punktu 3 modyfikacją cyklu sygnalizacji świetlnej, aby wyjazd z MDA miał trochę więcej czasu zielonego, nawet jeśli kosztem estakady na Wita Stwosza - na estakadzie nie jeździ KMK. Może to być taki "zbiornik akumulacyjny", gdzie skupimy kolejki dozując trochę ruch na tyle, aby zachować płynny przejazd na odcinku Rakowicka - Rondo Mogilskie. Może to brzmieć jak robienie "sztucznego korka" - ale dzięki temu ten korek przesunęlibyśmy w miejsce, gdzie nie ma KMK, a dojazd Lubomirskiego do ronda mógłby być szybszy.

Dodatkowa rzecz, to zastanawiam się, czy może nie utworzyć przystanku nowego tuż za wylotem tunelu pod dworcem? Autobusy tam zatrzymują się dopiero pod UEK, za skrzyżowaniem z Rakowicką. Oddala to sporo pasażerów od hali dworca. Miejsca tam trochę jest, może dałoby się coś ogarnąć?

Chętnie przyjmę komentarze :)

Pełny rozmiar grafik:
ARKUSZ 1 - PAWIA
ARKUSZ 2 - MDA

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 482
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Buspasy

Post autor: Cyjan » 23 paź 2024, 15:34

kbieniu7 pisze: 23 paź 2024, 15:10 Obrazek
Pomysł bardzo dobry, bo przekraczanie linii kolejowych to jest zawsze wąskie gardło, natomiast ten przystanek przy MDA - marzenie, miałby totalnie branie z jednego prostego powodu - w piątki setki studentów wsiadają w 501 i wysiadają na Politechnice, tylko po to żeby dostać się do Dworca lub MDA.
ona/jej

hlsd
Pasażer
Posty: 11
Rejestracja: 14 cze 2020, 20:18

Re: Buspasy

Post autor: hlsd » 23 paź 2024, 23:48

Skoro już tak w marzeniach, to kiedyś siedząc w kręcącym kółka 192, myślałem o tym że powinien być na wlocie do tunelu przystanek, więc pozwoliłem sobie go dorysować w paincie wraz z przejściem. Może i 192 pocięte, ale fajnie byłoby żeby te 501, 511 zatrzymywały się przy dworcu, niby nie jest daleko z ekonomicznego, ale jednak mogłoby być lepiej.
Dorysowałem jeszcze alternatywny przystanek na pomarańczowo w stronę Mogilskiego, jest trochę dalej i wymagałoby to raczej trochę większych prac, ale plus byłby taki, że byłby jeden przystanek żeby jechać na Mogilskie/Pilotów, zamiast zastanawiać się który będzie pierwszy i na który przystanek trzeba iść.
Obrazek

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6831
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 27 paź 2024, 19:08

Zwrócił się do mnie mieszkaniec z propozycją wyznaczenia buspasa na rondzie Piastowskim, dla linii "159", "182", "198" jadących w stronę Kruszwickiej. Czerwoną linią na poniższej mapce google zaznaczył proponowany buspas - opisał, że ten lewoskręt zwykle pusty. Oczywiście auta skręcające w lewo (w stronę Mistrzejowic) korzystałyby z tego pasa bez zmian, jak obecnie.

Co sądzicie?

Obrazek

pjetrek
Ekspert
Posty: 771
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Buspasy

Post autor: pjetrek » 27 paź 2024, 20:45

Tylko czy potem autobusy zdążą przejechać na prawy pas, żeby obsłużyć przystanek Kleeberga? To już może prawy pas jako buspas a lewy ogólny do lewoskrętu i do jazdy Piasta Kołodzieja?

Chociaż wątpię, że MIR pójdzie na jakiekolwiek zmiany w obrębie ronda...

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 27 paź 2024, 20:47

Kaszmir pisze: 27 paź 2024, 19:08 Zwrócił się do mnie mieszkaniec z propozycją wyznaczenia buspasa na rondzie Piastowskim, dla linii "159", "182", "198" jadących w stronę Kruszwickiej. Czerwoną linią na poniższej mapce google zaznaczył proponowany buspas - opisał, że ten lewoskręt zwykle pusty. Oczywiście auta skręcające w lewo (w stronę Mistrzejowic) korzystałyby z tego pasa bez zmian, jak obecnie.

Co sądzicie?
Nie znam tamtego rejonu, więc nie wypowiem się w szczegółach. Ale na oko wszystko wygląda sensownie.

Kacper
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 08 paź 2022, 16:35

Re: Buspasy

Post autor: Kacper » 27 paź 2024, 22:25

Ja bym jednak utworzył buspas na prawym pasie - może przy dobrym przeorganizowaniu ruchu na całym rondzie (samą farbą) autobusy jadące od Srebrnych Orłów (159 182 189 i busy Michałowic) mogłoby po obsłużeniu przystanku Rondo Piastowskie skręcić w lewo z prawego pasa (bez wciskania się przez ciągłą) i dalej tym buspasem przecisnąć się obok korka aż na przystanek Kleeberga - tam raczej niezbędne byłoby ścięcie trawnika by zrobić bezpośrednią śluzę do zatoczki. Po drodze skorzystałoby też 193. Fajny pomysł!

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość