Ahoj,
Na temat przystanku "Kabel" - od momentu otwarcia estakady tramwajowej nad dworcem w Płaszowie w 2015 roku, przystanek ten jest najważniejszym punktem przesiadkowym między tramwajami w południowo-wschodniej części Krakowa. Jedyny wspólny przystanek dla linii kurdwanowskich oraz bieżanowskich, i umożliwiając przesiadki między nimi z tego samego peronu.
O ile peron w kierunku centrum jest wygodny, szeroki i zapewnia adekwatny komfort oczekiwania na tramwaj, to peron w kierunku Bieżanowa i Kurdwanowa jest absolutnie niedostosowany do swojej funkcji:
- Jest stanowczo za wąski. Ma szerokość zaledwie 2,50m, co czasami sprawia, że pasażerowie muszą stanąć na torowisku by przejść.
- Nie ma wiaty, co uniemożliwia ochronę przed opadami, słońcem i wiatrem, a w przypadku deszczu pasażerowie muszą salwować się swoimi parasolami, jeszcze bardziej zmniejszając dostępną powierzchnię peronu.
- Jest zlokalizowany tuż przy jezdni, na której jest duży ruch i na której pojazdy poruszają się z dużymi prędkościami mimo ograniczenia prędkości (w przeszłości były przypadki wpadnięcia pojazdu w peron, na szczęście bez ofiar).
Przystanek ten był przebudowywany w 2019 roku. Przebudowa miała m.in. na celu poprawę warunków oczekiwania dla pasażerów, jednak poszerzony został zaledwie o ~1m, nadal będąc za wąskim wobec potrzeb oraz nie mając wiaty. Jednocześnie zbudowano pas zjazdowy do sąsiednich bloków oraz zatokę autobusową (!) z buforem (!!). De facto więc przebudowa poprawiła warunki ruchu samochodów, pozostawiając pasażerów z substandardową i niebezpieczną infrastrukturą, co jest sytuacją skandaliczną i wymagającą zmiany.
Pamiętałem jednak, że urzędnicy mówili, że miejsce to ma być przebudowywane w dwóch etapach. Od paru lat jednak jest cisza w tym temacie, więc postanowiłem napisać z pytaniem do ZDMK, co się dzieje, jaki jest harmonogram oraz zakres projektu.
Szanowni Państwo
Uprzejmie proszę o informację, na jakim etapie znajdują się projekt poszerzenia przystanku tramwajowego "Kabel". W szczególności chodzi mi o odpowiedź na poniższe pytania:
a. Na jakim etapie obecnie znajduje się inwestycja?
b. Jakie są przewidywane terminy rozpoczęcia i zakończenia prac budowlanych.
c. Jak na dziś wygląda finansowanie inwestycji? Czy nadal ma być realizowana przez podmiot prywatny?
Przystanek "Kabel" jest najważniejszym przystankiem przesiadkowym na całym ciągu od czasu oddania estakady tramwajowej nad dworcem w Płaszowie. Mimo upływu prawie 8 lat, nadal warunki dla pasażerów są skandaliczne. Kilka lat temu doszło do częściowej przebudowy tego miejsca (w tym budowy zatoki autobusowej, która pomaga tylko kierowcom samochodów) w ramach współpracy z prywatnym deweloperem, jednak stan po przebudowie nadal jest daleki od wystarczającego. Wg informacji w mediach dalsze działania miały zostać podjęte, ale od lat nie ma nowych informacji o tym przystanku.
Z góry dziękuję i pozdrawiam
Odpowiedź:
Pierwsza myśl: niezła heca, inwestor ich zghostował. No cóż, bywa. Brakuje mi jednak kluczowej odpowiedzi: jaki dokładnie zakres ma mieć etap II i czy na pewno będzie poprawiany przystanek, więc poprosiłem ich o sprecyzowanie.
Szanowni Państwo,
Bardzo dziękuję za odpowiedź (IE.0161.1.50.2023 z dnia 21 czerwca 2023). Chciałbym prosić o jedno sprecyzowanie jednej rzeczy:
Czy Etap II przebudowy okolicy przystanku "Kabel" obejmuje również poszerzenie peronu przystanku tramwajowego w stronę Bieżanowa/Kurdwanowa?
Z góry dziękuję i pozdrawiam
Odpowiedź:
No i wylądował i cały misterny plan też wylądował. Planując tę inwestycję nikt nie ogarnął, że to będzie niefunkcjonalne

Damy im pół metra użytkowej szerokości, ale bez wiaty, pora na csa. Jak oni tam mają wywalone na pasażerów, to ja nawet nie
Jak dla mnie powinno się wykorzystać fakt ghostingu przez inwestora i próbować zmienić projekt - bo zostaniemy na dekadę lub więcej z absolutnie niefunkcjonalnym węzłem przystankowym, za to przystosowanym do wygody kierowców.