Był to skrót myślowy wynikający z tego, że teraz to de facto trzeba by było budować tramwaj na wiadukcie, czyli kolejny duży koszt, wynikający z tego, że nie ma już rezerwy naziemnej. Tu powstały lokalne drogi, boiska, centrala TŁ? (tak mi się wydaje, że do tego służy ten budynek na trasie). Nie ma gdzie sensownie takiego tramwaju pociągnąć. Patrząc z mojego punktu widzenia jakbym ja to robił to chciałbym aby taka inwestycja obyła się bez dużej ilości wywłaszczeń pod budowę itp. Więc ta inwestycja nie mówię, że nie mogłaby powstać, tylko nakład finansowy i projektowy będzie zdecydowanie droższy i to na własne życzenie. Ponadto jak jeszcze TŁ jest do przeżycia to skrzyżowanie z Kobierzyńską również jest jeszcze gorsze. Gdzie by zaplanować tramwaj tak aby jak najmniej ludziom zabrać? A nawet jak to miejsce się znajdzie to znowu przebudowujemy to skrzyżowanie, które w czasie budowy TŁ już i tak było robione. Więc znowu uprzykrzamy mieszkańcom Zakrzówka życie przez kilka lat oraz marnujemy pieniądze na coś co już zostało zrobione. Więc na razie planowanie Kobierzyna i Zakrzówka spaliło na panewce. ;/Ankin pisze: 20 lut 2025, 20:20 Dlaczego? Wszystko rozbija się o mentalność rządzących Krakowem polityków oraz urzędników im podległych. Pomijamy oczywiście kwestie kosztów, tym bardziej kiedy widzimy bez wielkiego wysiłku jak wygląda miejska kasa i zarządzanie nią, ale... nie takie inwestycje transportowe widziały duże miasta leżące na zachód od granicy naszego pięknego kraju![]()
Owszem, na dziś, rozmowa o budowie torów tramwajowych do ul. Norymberskiej w odniesieniu do ww. trasy ma taki sam sens jak toczące się od lat debaty o budowie metra w Krakowie, z których nic nie wynikało, nie wynika i na 99% nic wynikać nie będzie.
Jednocześnie odłogiem leży tramwaj na Azory, Złocień itd. który zapewniłby o wiele szybciej i zdecydowanie mniejszym kosztem, niż megalomańska budowa metra na wzór warszawski, sporej liczbie mieszkańców Krakowa dostęp do szynowego transportu zbiorowego.
Metro / premetro
Re: Metro / premetro
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja
)

Re: Metro / premetro
Pełna zgoda.Teraz to już po herbacie...
Kiedy budowa TŁ była już klepnięta i tym samym wiadomo było, że układ torów będzie wyglądał tak a nie inaczej, pierwsze co przyszło mi do głowy w kwestii ewentualnych modyfikacji ww. układu torowego to to, że gdyby w bardzo dalekiej przyszłości ktoś zdecydowałby o budowie torów tramwajowych do Norymberskiej to najmniej inwazyjnie byłoby puszczenie tramwaju na ww. odcinku tunelem, ale na to raczej nie ma co liczyć dziś ani tym bardziej w perspektywnie najbliższych dziesięciu lat, co jest efektem tego, że w naszym mieście już od dawna brakuje kasy na podstawowe rzeczy.

Kiedy budowa TŁ była już klepnięta i tym samym wiadomo było, że układ torów będzie wyglądał tak a nie inaczej, pierwsze co przyszło mi do głowy w kwestii ewentualnych modyfikacji ww. układu torowego to to, że gdyby w bardzo dalekiej przyszłości ktoś zdecydowałby o budowie torów tramwajowych do Norymberskiej to najmniej inwazyjnie byłoby puszczenie tramwaju na ww. odcinku tunelem, ale na to raczej nie ma co liczyć dziś ani tym bardziej w perspektywnie najbliższych dziesięciu lat, co jest efektem tego, że w naszym mieście już od dawna brakuje kasy na podstawowe rzeczy.
Re: Metro / premetro
Nie wiem czy było już mówione.
W Warszawie jest Metro Warszawskie. Jak myślicie jak to będzie w Krakowie? Linia metra w ZDMK, tabor metra i obsługa w MPK?
Czy powstanie osobna spółka miejska?
Jeśli powstanie, to ZTP będzie jej płacić za wozokilometr, czy będzie jakiś założony budżet na rok?
Jeśli wzkm, to jaka może być stawka? Już teraz tramwaje są ponad dwukrotnie droższe od autobusu, to w metrze MPK chyba rzuciło by stawką około 50 zł/km?
W Warszawie jest Metro Warszawskie. Jak myślicie jak to będzie w Krakowie? Linia metra w ZDMK, tabor metra i obsługa w MPK?
Czy powstanie osobna spółka miejska?
Jeśli powstanie, to ZTP będzie jej płacić za wozokilometr, czy będzie jakiś założony budżet na rok?
Jeśli wzkm, to jaka może być stawka? Już teraz tramwaje są ponad dwukrotnie droższe od autobusu, to w metrze MPK chyba rzuciło by stawką około 50 zł/km?
-
- Miłośnik
- Posty: 52
- Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
- Kontakt:
Re: Metro / premetro
Osobna spółka by zapewne powstała, gdyby metro było zdecydowanie oddzielone taborowo i infrastrukturalnie od tramwajów - w przeciwnym razie będzie to domena MPK, bo inaczej mielibyśmy do czynienia z notorycznym odwdzięczaniem się pięknym za nadobne, jak to się dzieje po obu stronach obecnego sporu magistracko-firmowego.Piotr246 pisze: 03 mar 2025, 1:08 Nie wiem czy było już mówione.
W Warszawie jest Metro Warszawskie. Jak myślicie jak to będzie w Krakowie? Linia metra w ZDMK, tabor metra i obsługa w MPK?
Czy powstanie osobna spółka miejska?
Jeśli powstanie, to ZTP będzie jej płacić za wozokilometr, czy będzie jakiś założony budżet na rok?
Jeśli wzkm, to jaka może być stawka? Już teraz tramwaje są ponad dwukrotnie droższe od autobusu, to w metrze MPK chyba rzuciło by stawką około 50 zł/km?
Co do finansowania, najpewniej to będą identyczne zasady, jak przypadku tramwajów - będzie umowa wieloletnia na świadczenie usług przewozowych, za które będzie płacone od wozokilometra. Co do stawek za przejazd - Metro Warszawskie według raportu rocznego za 2023 r. miało 810 mln zł przychodów z tytułu działalności operacyjnej przy 51,5 mln wykonanych wagonokilometrach i 8,6 mln km przejechanych ogólnie przez pojazdy metra (przy czym ok. 0,7 mln wzkm to były przejazdy techniczne), co dałoby ok. 16 zł za wagonokilometr (wagon warszawskiego metra ma długość ok. 20 metrów). Na warunki krakowskie oczywiście wziąłbym odpowiednią poprawkę z tytułu mniejszej skali i wyższych kosztów związanych z amortyzacją powstałej infrastruktury tunelowej oraz dedykowanego taboru, który niekoniecznie musi być identyczny jak w Warszawie. Także możemy, ale nie musimy mieć jakichś kosmicznych stawek (idąc tym tropem, 50 zł by miało miejsce w przypadku ciężkich, spełniających wymogi UTK pojazdów 60-metrowych) - choć faktycznie, nie będą one niskie w porównaniu do autobusów.
https://metro.waw.pl/wp-content/uploads ... RR2023.pdf
Re: Metro / premetro
Tunel który powstanie od AGH do r. Młyńskiego będzie połączony z resztą sieci tramwajowej, linia będzie zaczynać trasę na którejś z nowohuckich pętli tramwajowych, i będzie obsługiwana przez tramwaje. Wg mnie nie ma potrzeby by powstała osobna spółka, tak jak nie powstała osobna do obsługi tunelów pod Dworcem Głównym i na Trasie Łagiewnickiej.
Re: Metro / premetro
Może w końcu doczekamy się REALNEGO szybkiego tramwaju, bo obecnie krakowski szybki tramwaj, szybki jest tylko z nazwyKaszmir pisze: 03 mar 2025, 9:57 Tunel który powstanie od AGH do r. Młyńskiego będzie połączony z resztą sieci tramwajowej, linia będzie zaczynać trasę na którejś z nowohuckich pętli tramwajowych, i będzie obsługiwana przez tramwaje

Poza tym, mam nadzieję że jeżeli w obecnych planach Kraków stawia na de facto jakiś % sieci tramwajowej umieszczonej w tunelu to tak zostanie i nasze "krakowskie metro" będzie takim samym metrem jakie turyści choćby znają z hiszpańskiej Malagi, czyli niczym innym jak tramwajem jeżdżącym z sensowną prędkością w tunelu jak i poza nim.
Oby, ale chyba sam doskonale wiesz, że gdzie kończy się logika zaczyna się Kraków i masa urzędniczych pomysłów, niekoniecznie rozsądnychKaszmir pisze: 03 mar 2025, 9:57Wg mnie nie ma potrzeby by powstała osobna spółka, tak jak nie powstała osobna do obsługi tunelów pod Dworcem Głównym i na Trasie Łagiewnickiej.

Re: Metro / premetro
W Bydgoszczy była taka sytuacja - do budowy i późniejszej obsługi linii na Fordon była powołana osobna spółka, chyba wynikało to z jakichś zawiłości związanych z przyznaniem dofinansowania z UE na ten projekt. Dopiero niedawno została zlikwidowana (włączona do MZK) bo okres trwałości projektu się skończył.
Także, wszystko możliwe
Także, wszystko możliwe

-
- Miłośnik
- Posty: 52
- Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
- Kontakt:
Re: Metro / premetro
W Łodzi do początków poprzedniej dekady istniały nawet dwie osobne spółki do obsługi tras podmiejskich - Tramwaje Podmiejskie oraz Międzygminna Komunikacja Tramwajowa, a i MPK Łódź też takową działalność prowadziła, i ostatecznie została jedynym operatorem linii pozałódzkich. No ale wiadomo, trasy podmiejskie rządzą się innymi prawami niż trasy miejskie, także tamta sytuacja była nieporównywalna w skali ogólnopolskiej - i oczywiście nijak tamte ciągi pasowały do specyfiki tytułowego zagadnienia 

- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Metro / premetro
Powstaje przebieg pierwszej linii metra. Wkrótce poznamy trasę
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/powst ... 60577.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/powst ... 60577.html
Trwają kolejne prace nad przygotowaniem budowy metra w Krakowie. Decyzją prezydenta miasta rozpoczął działalność interdyscyplinarny zespół, który ma opracować pełny przebieg pierwszej linii oraz potencjalne kolejne odcinki.
Zastępca prezydenta Krakowa, Stanisław Mazur, który pokieruje pracami zespołu, podkreśla, że celem jest stworzenie dokumentu bazującego na aktualnych badaniach ruchu, potencjale demograficznym oraz rozwojowym miasta.
Metro ma być kręgosłupem systemu transportu szynowego w Krakowie, ale zależy nam na jego mądrej integracji z koleją aglomeracyjną i siecią połączeń tramwajowych – zaznacza Mazur.
Planistyczny dokument powstanie w oparciu o najnowszy Model Transportowy Metropolii Krakowskiej, co pozwoli na obiektywną analizę możliwych wariantów przebiegu metra z uwzględnieniem potoków pasażerskich.
Dokument ma zostać zaprezentowany na przełomie drugiego i trzeciego kwartału tego roku
Re: Metro / premetro
Od zarysu/koncepcji przebiegu "metra", do wbicia łopaty a na finalizacji ww inwestycji kończąc, to w naszych krakowskich realiach oraz przy obecnym towarzystwie wzajemnej adoracji które rządzi Krakowem, daję min. 10-15 lat czekania na możliwość przejechania się REALNYM szybkim tramwajem 

Re: Metro / premetro
Stawiam, że nasze pokolenia zarejestrowanych na tym forum tego nie dożyją. Przypominam tylko, ile lat osiedle Azory czeka na tramwaj...Ankin pisze: 09 mar 2025, 9:30 Od zarysu/koncepcji przebiegu "metra", do wbicia łopaty a na finalizacji ww inwestycji kończąc, to w naszych krakowskich realiach oraz przy obecnym towarzystwie wzajemnej adoracji...

Dlatego temat metra w Krakowie traktuję jako Science fiction.
Re: Metro / premetro
Metro to marchewka na kiju na drugą kadencję. Natomiast ja bym się domagał, aby p. Kracik przestał już angażować się w infrastrukturę miejską. Niech przyjdzie ktoś nowy i robi projekty tramwajowe. Chyba, że będziemy mówić teraz, że coś jest bez sensu, po to tylko, żeby kilka lat oszczędzać budżet.
Re: Metro / premetro
Myślę że zamiast metra, Kraków powinien skorzystać z infrastruktury kolejowej i stworzyć SKMkę. Dlaczego nie skorzystać z tego co już jest?
Re: Metro / premetro
Czytałem kiedyś, że dzisiejsza sieć kolejowa w Krakowie obejmuje swoim zasięgiem więcej osób niż potencjalna pierwsza linia metra (chociaż źródła nie mam, więc może to nie być prawda). Oddanie pasażerom do użytku stacji Kraków Olsza oraz utworzenie nowych przystanków kolejowych, na przykład w okolicy ulicy Jabłonnej z pewnością poprawiłyby dodatkowo sytuację. Do tego oczywiście pociągi kursujące na każdej linii minimum co 15 minut oraz w pełni zintegrowane taryfowo z KMK dla mieszkańców Krakowa. Nietani pomysł, jednak z pewnością koszty jego wprowadzenia w życie byłyby wielokrotnie mniejsze niż w przypadku budowy i utrzymywania sieci metra.tomek_m pisze: 09 mar 2025, 14:41 Myślę że zamiast metra, Kraków powinien skorzystać z infrastruktury kolejowej i stworzyć SKMkę. Dlaczego nie skorzystać z tego co już jest?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: Metro / premetro
Zapewne tak będzie, to ja jestem człowiekiem wielkiej wiary i niepoprawnym optymistątomek_m pisze: 09 mar 2025, 13:00 Stawiam, że nasze pokolenia zarejestrowanych na tym forum tego nie dożyją.

Chyba ciut krócej niż Górka Narodowa

Napisałem w jednych z poprzednich postów dotyczących budowy tzw. metra w Krakowie, że w tej zabawie nie chodzi o to aby króliczka złapać lecz aby go nieustannie gonić

Najsmutniejsze jest to, że spora liczba wyborców, ciągle się łapie na bajeczki o metrze, zamiast domagać się od rządzących rozwijania tego co już się ma (czyt. sieć tramwajowa), aby za o wiele mniejsze pieniądze publiczne zapewnić jak największej liczbie mieszkańców sprawny, szybki, przystępny cenowo transport szynowy, który będzie stanowił realną alternatywę dla czterech kółek.
Ja osobiście pójdę jeszcze dalej. Zakaz piastowania publicznych stanowisk dla każdej osoby, która nabyła prawo do emerytury i pobiera ww. świadczenie. W moim subiektywnym odczuciu Kraków nic nie straci na tym kiedy polityczne gabinety zostaną zdecydowanie odmłodzone a najlepiej, dodatkowo znacząco odchudzone.mkm3 pisze: 09 mar 2025, 13:10 Natomiast ja bym się domagał, aby p. Kracik przestał już angażować się w infrastrukturę miejską.[...]
Jeżeli po latach dało się zakończyć dożywotnie prezydentury w miastach, ograniczając "królowanie" lokalnych kacyków do dwóch kadencji to i podobnie rozwiązania przy odrobinie chęci są możliwe do wdrożenia na gruncie prawa.
Kilkanaście lat temu w internecie krążyła ciekawa mapka z potencjalną lokalizacją przystanków kolejowych na terenie Krakowa zalokalizowanych m. in. na małej i dużej obwodnicy towarowej przecinającej naszej miasto, które miały stanowić fundament SKM-ki na wzór Trójmiasta bądź niewiele okrojoną wersję tego co ma Warszawa.Bayer2003 pisze: 09 mar 2025, 15:51 Czytałem kiedyś, że dzisiejsza sieć kolejowa w Krakowie obejmuje swoim zasięgiem więcej osób niż potencjalna pierwsza linia metra (chociaż źródła nie mam, więc może to nie być prawda). Oddanie pasażerom do użytku stacji Kraków Olsza oraz utworzenie nowych przystanków kolejowych, na przykład w okolicy ulicy Jabłonnej z pewnością poprawiłyby dodatkowo sytuację. Do tego oczywiście pociągi kursujące na każdej linii minimum co 15 minut oraz w pełni zintegrowane taryfowo z KMK dla mieszkańców Krakowa. Nietani pomysł, jednak z pewnością koszty jego wprowadzenia w życie byłyby wielokrotnie mniejsze niż w przypadku budowy i utrzymywania sieci metra.
Niestety nie mogę jej znaleźć, ale inna wersja ww. planów wykorzystania m. in. dużej i małej obwodnicy towarowej Krakowa prezentuje się następująco:

Sam wspomniałeś, że nie byłby to tani pomysł, więc jak już się rozmarzyliśmy to w sytuacji kiedy nasze praprapra wnuki

A teraz czas się obudzić i wrócić do szarej, krakowskiej rzeczywistości, gdzie nawet uruchomienie parkingów P+R wybudowanych w sąsiedztwie linii tramwajowej na Górkę Narodową, tak jak Pan Bóg przykazał, jest dla urzędników wyczynem podobnym do wspięcia się na Mount Everest w klapkach

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości