kbieniu7 pisze: 01 kwie 2025, 18:16
https://obywatelski.krakow.pl/aktualnosci/293104,2144,komunikat,tramwaj_na_kliny___jak_go_poprowadzimy_.html
"Tramwaj na Kliny – jak go poprowadzimy?" - na pewno Z DALA OD PASAŻERÓW!
Trzy warianty, każdy gorszy od poprzedniego, dokładnie omijające jakąkolwiek zabudowę - połowa Klinów nie ma dostępu do tramwajów, a torowisko nie sięga stacji w Opatkowicach...
Serio, nie spodziewałem się, że będzie aż tak źle. Tamte warianty pokazane wcześniej były dość szczegółowe, pokazywały miejsca przystanków i że była założona integracja z koleją. Wszystko to wywalono do kosza. Tutaj wygląda, jakby ktoś otworzył painta i sobie narysował wesoło parę kresek, jak mu się podobało...
Przecież to jest jakaś farsa... Ani tak nie powinny wyglądać konsultacje, ani tak nie powinno wyglądać projektowanie transportu zbiorowego. To jest pójście na urzędniczą łatwiznę i budowanie, żeby cokolwiek zbudować, a nie żeby miało sens i żeby dać dobry transport mieszkańcom - bo większość nawet będzie zbyt daleko od niego. Tramwaj dla dzików co najwyżej...
Trzymam kciuki że to jest nieśmieszny żart prima-aprilisowy, choć wszyscy wiemy że tak nie jest, oraz czyja to "zasługa" (konkretniej, którego wiceprezydenta). Gdzie są analizy pasażerów, proponowane przystanki? Choć może lepiej że nie ma, jeszcze by się okazało że pasażerów nie ma a przystanków też nie bo bez sensu je dawać w polu. Gdzie jest cokolwiek innego niż kreski w Paincie? Otóż nic nie ma, bo po co.
To jest farsa, a najlepiej dowodzi tego fakt, że ma być to w teorii tramwaj w jedno z najgęściej zaludnionych miejsc w Krakowie, a wariant 3 przebiega wzdł. "planowanej drogi (...)". Takie pole, że nie ma nawet drogi gruntowej... Być może aby uzasadnić sensowność najgorszego z wcześniej proponowanych wariantów, zaproponowano dwa tak złe że aż absurdalne.
Trzymam gorące kciuki że tramwaj w żadnym z tych wariantów nie powstanie. Już lepiej nie zrobić absolutnie nic, a niech następnicy zbudują porządnie z zaoszczędzonych pieniędzy.
Żeby niektórych zdenerwować bardziej, załączam moje dość konkretne pytania do urzędu miasta zadane jako wniosek o dostęp do informacji publicznej, oraz "odpowiedź", która wbrew ustawie nie zawiera informacji o które pytałem:
1. Kto, ewentualnie która jednostka miejska, odpowiada za prowadzenie tej inwestycji?
2. Kto podjął konkretnie tę tecyzję o ograniczeniu liczby wariantów i odwołaniu/przełożeniu konsultacji?
3. Dlaczego konkretnie Miasto uznało, że wariant który zapewni najszybszy przejazd do centrum i obsłuży najwięcej osób, jest tak zły, że nie warto go nawet konsultować z mieszkańcami?
4. Czy w świetle wypowiedzi wiceprez. Kracika o tej sprawie: „Z pięciu przygotowanych propozycji, cztery były chyba po to, żeby drażnić mieszkańców” - czy zrezygnowano z konsultowania tych wariantów dlatego żeby nie „drażnić mieszkańców”?
5. Wiceprez. Kracik tłumaczył, że niektóre z wariantów były „bez sensu”. Warianty zostały zaproponowane przez Miasto, są one również krótsze i obsłużą więcej mieszkańców. Jakie nieznane szerzej informacje posiada wiceprezydent, które pozwalają mu tak twierdzić?
6. W świetle powyższego, skoro analiza wykonana przez specjalistów nie wykazała że warianty są „bez sensu”, a Miasta samo dysponuje taką wiedzą - czy nakazano poprawki w analizie, a jeśli nie, to dlaczego?
I odpowiedź:
Szanowny Panie ,
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej informuję, że celem rozpoczętych
15 listopada 2024 r. i zaplanowanych do 6 grudnia 2024 r. konsultacji było zaprezentowanie
Mieszkańcom dotychczasowych wyników studium wykonalności linii tramwajowej do osiedla Kliny
jak również zebranie ich opinii do przedstawionych rozwiązań. Konsultacje prowadzone były przez
ówczesny Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu UMK we współpracy z firmą Databout
Sp. z o.o. (grupa ekspertów oferująca nowoczesne rozwiązania dla transportu i środowiska,
wykorzystująca wiedzę i doświadczenie pozwalające planować i projektować efektywne
rozwiązania)oraz Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia UMK.
Zamierzenie, o którym mowa ma na celu poprawę dostępności obszaru Klin poprzez usprawnienie
komunikacji zbiorowej. Zostało opracowanych pięć wariantów poprowadzenia linii tramwajowej
oraz jeden wariant zakładający obsługę obszaru Klin innym niż tramwaj środkiem transportu.
Wyniki studium, stanowiącego pierwszy etap prac projektowych, zebrane opinie mieszkańców
i instytucji opiniujących miały stanowić podstawę do podjęcia ewentualnych dalszych prac
projektowych w zakresie rozwoju układu komunikacyjnego obszaru Klin.
Jednakże ze względu na negatywną ocenę niektórych rozwiązań (względy ekonomiczne
i techniczne), które objęte były Studium, zdecydowano o przerwaniu konsultacji społecznych.
W analizach tych brano pod uwagę m.in. nakłady inwestycyjne, efektywność ekonomiczną oraz
koszt usunięcia kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną. Istotną dla odrzucenia części
wariantów była zbyt duża ingerencja w istniejące tereny prywatne i zielone, a szczególnie w Las
Borkowski.
Należy wskazać, że przygotowanie do realizacji inwestycji zawsze wymaga rozpatrzenia kilku
jej wariantów, spośród których wybiera się te rekomendowane, które powinny być przedmiotem
prac na kolejnych etapach oraz odrzuca się opcje najmniej korzystne. Dzięki wykonanemu Studium
rozpoznano zalety i wady przebiegów poszczególnych ciągów komunikacyjnych oraz jakie
oddziaływanie wywołałoby funkcjonowanie linii tramwajowej na danej trasie w przyszłości.
Zaznaczam, że temat dotyczący linii tramwajowej do osiedla Kliny jest na wczesnym etapie –
przeprowadzania prognoz i analiz ruchu dla poszczególnych tras w różnych perspektywach
czasowych. Stąd wyniki dla poszczególnych wariantów są orientacyjne i stanowią jedynie sugestię
dla bardziej dokładnego zbadania danej propozycji. Równocześnie istotnym aspektem są głosy
mieszkańców w przedmiotowej sprawie.
Na podstawie wyników opracowania oraz uwag, jakie wpłynęły do Urzędu Miasta Krakowa podjęto
decyzję o przeprowadzeniu dodatkowych analiz przebiegów linii łączących osiedle Kliny z istniejącą
siecią tramwajową poprzez pętlę Czerwone Maki P+R, które obecnie znajdują się na końcowym
etapie.
Z wyrazami szacunku
z up. Prezydenta Miasta
Ewa Bielas
Zastępca Dyrektora Wydziału
Zwracam uwagę, że w odpowiedzi - pomimo lania wody - totalnie olano pytania nr 2 (typu kto, więc powinno się łatwo dać), 5 (typu proszę o informację, jeśli istnieje), 6 (typu tak/nie). Z kolei na pytanie nr 3 odpowiedziano, że największym problemem jest zahaczanie o Las Borkowski... o który linia przez 8PU nie zahacza! Poza tym, skąd oni to wiedzą, skoro nie poddano tego pod konsultacje? Otóż pani śpieszy z wyjaśnieniem: "Na podstawie wyników opracowania oraz uwag, jakie wpłynęły do Urzędu Miasta Krakowa". Uwag od kogo? Deweloperów? Bo przecież nie mieszkańców - konsultacje społeczne odwołano.
Poniżej jednak fragment najbardziej podnoszący ciśnienie:
Zaznaczam, że temat dotyczący linii tramwajowej do osiedla Kliny jest na wczesnym etapie –
przeprowadzania prognoz i analiz ruchu dla poszczególnych tras w różnych perspektywach
czasowych. Stąd wyniki dla poszczególnych wariantów są orientacyjne i stanowią jedynie sugestię
dla bardziej dokładnego zbadania danej propozycji. Równocześnie istotnym aspektem są głosy
mieszkańców w przedmiotowej sprawie.
Jak wczesny etap, to dlaczego już odrzucono warianty???
I przede wszystkim, niech nie p***dolą że istotnym aspetkem są głosy mieszkańców - odrzucili dwa najlepsze warianty PRZED konsultacjami społecznymi!!! Niech ktoś mnie trzyma bo zaraz nie wytrzymam.