Metro / premetro

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje

Czy jesteś za budową metra w Krakowie?

Tak, metra ciężkiego
22
25%
Tak, metra lekkiego (premetra)
48
55%
Nie
15
17%
Nie mam zdania
3
3%
 
Liczba głosów: 88

tomek_m
Ekspert
Posty: 511
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Metro / premetro

Post autor: tomek_m » 09 mar 2025, 17:03

Ankin pisze: 09 mar 2025, 16:24 Zapewne tak będzie, to ja jestem człowiekiem wielkiej wiary i niepoprawnym optymistą :lol:
Chyba ciut krócej niż Górka Narodowa :lol: Z przełomu lat 80/90 pamiętam fragment torów odchodzących w stronę Górki Narodowej na pętli Krowodrza Górka (przy którymś z generalnych remontów torów i przebudowie układu torów na pętli zostały one zdemontowane), ale nie przypominam sobie aby jakaś odnoga była przygotowana w stronę Azorów. Jeżeli się mylę proszę o sprostowanie.
O torowisku do Górki Narodowej, to w latach 80 nawet nikomu się nie śniło.
To o czym piszesz to była odnoga dla planowanego torowiska do osiedla Azory. Bo wówczas powstawała koncepcja, że w kilka lat po otwarciu linii tramwajowej do Osiedla XXX PRL(Krowodrza Górka), w max 2-3 lata zostanie wybudowane i otwarte torowisko na Azory. A jak wyszło wszyscy wiemy.

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Metro / premetro

Post autor: Ankin » 09 mar 2025, 17:51

Dziękuję za informację.
Swoją wiedzę w odniesieniu do ww. fragmentu torów jaka istniała przez lata na pętli na os. Krowodrza Górka, opierałem na informacjach kilku mieszkańców z którymi miałem okazję luźno rozmawiać odnośnie tego jak była oddawana do użytku linia na ówczesne os. XXX-lecia. Ich wiedza o szeroko pojętym zbiorkomie ogranicza się do tego, że tramwaj jeździ po szynach i jaka linia dojeżdża na ich osiedle :D
Pisząc o ww. odnodze na Azory, to jak się domyślam mówimy o tej samej inwestycji z okresu lat 80, która finalnie miała za sobą pociągnąć poza budową linii tramwajowej również budowę nowej zajezdni tramwajowej w rejonach ul. Łokietka.
Jak już zeszliśmy z głównego tematu metra/prametra, to kiedy pojawiła się ogólna koncepcja budowy linii tramwajowej na Górkę Narodową w mniej lub bardziej zbliżonym do obecnej śladzie?

tomek_m
Ekspert
Posty: 511
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Metro / premetro

Post autor: tomek_m » 09 mar 2025, 18:17

Ankin pisze: 09 mar 2025, 17:51 Jak już zeszliśmy z głównego tematu metra/prametra, to kiedy pojawiła się ogólna koncepcja budowy linii tramwajowej na Górkę Narodową w mniej lub bardziej zbliżonym do obecnej śladzie?
Już w XXI w chyba po 2005 roku. Natomiast dużo wcześniej (początek 90)była koncepcja budowy linii tramwajowej do Prądnika Czerwonego i dalej do Mistrzejowic, ale nie przez Meissnera tylko przedłużenie trasy z pętli Cmentarz Rakowicki, rejon ulicy Brogi itd... Na północ od wspomnianej pętli jest pozostawiona nawet rezerwa terenie dobrze widoczna na Google maps.
Koncepcja przez Meissnera to całkiem niedawno po 2010 roku. Wg mnie gorsza, bo nadal "huta" będzie wisieć na dwóch nitkach tramwajowych z resztą Krakowa.

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Metro / premetro

Post autor: Ankin » 09 mar 2025, 19:05

tomek_m pisze: 09 mar 2025, 18:17 Już w XXI w chyba po 2005 roku.
Dziękuję za informację.
tomek_m pisze: 09 mar 2025, 18:17 Natomiast dużo wcześniej (początek 90)była koncepcja budowy linii tramwajowej do Prądnika Czerwonego i dalej do Mistrzejowic, ale nie przez Meissnera tylko przedłużenie trasy z pętli Cmentarz Rakowicki, rejon ulicy Brogi itd... Na północ od wspomnianej pętli jest pozostawiona nawet rezerwa terenie dobrze widoczna na Google maps.
Koncepcja przez Meissnera to całkiem niedawno po 2010 roku. Wg mnie gorsza, bo nadal "huta" będzie wisieć na dwóch nitkach tramwajowych z resztą Krakowa.
Opisywana przez Ciebie koncepcja trasy na Prądnik Czerwony jako przedłużenie linii tramwajowej od pętli przy Cmentarzu Rakowickim jest mi jak najbardziej znana.
Pamiętam, że jeszcze kilka lat przed rozpoczęciem obecnej budowy linii do Mistrzejowic przez Meissnera, co bardziej świadomi aktywiści miejscy zwracali uwagę m. in. na poruszane przez Ciebie kwestie tzn. że pierwotny wariant ma tę przewagę nad koncepcją, która jest realizowana, że w przypadku np. wykolejenia tramwaju albo remontów pomiędzy Rondem Czyżyńskim a Mogilskim, lub jakiegoś zdarzenia na al. Pokoju, dojazd do nowohuckich osiedli byłby zapewniony przez odcinek biegnący ul. Rakowicką.
Rezerwa na ww. linie istnieje, może przyszłe pokolenia doczekają się w Krakowie rządzących, którzy myślą perspektywicznie i docelowo zrealizują ww. inwestycje zamiast bajdurzyć o budowie metra 8-)

canoe_bart
Miłośnik
Posty: 52
Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: canoe_bart » 09 mar 2025, 21:54

Ankin pisze: 09 mar 2025, 19:05 Rezerwa na ww. linie istnieje, może przyszłe pokolenia doczekają się w Krakowie rządzących, którzy myślą perspektywicznie i docelowo zrealizują ww. inwestycje zamiast bajdurzyć o budowie metra 8-)
Ślad w ul. Radomskiej faktycznie pozostał niemal nietknięty, ale ktoś za czasów poprzedniej ekipy wydał pozwolenie na budowę bloku tuż na samym początku owej rezerwy w okolicach stacji na Olszy (mapy Google z Krakowa są od prawie 7 lat nieaktualne, pod tym względem lepiej się posiłkować geoportalem), także tam sprawa nie będzie prosta (no chyba, że się wyburzy parę okolicznych domów jednorodzinnych). Poza tym pewien radny z Prądnika Czerwonego, a obecnie poseł, twierdził swego czasu, że trasa przez Olszę będzie trudna do zrealizowania przez mnogość stron postępowania w nieuregulowanych kwestiach spadkowych w tamtych stronach oraz niemożność zastosowania specustawy drogowej (choć ptaszki ćwierkały, że głównie chodziło o zdobycie głosów mieszkańców na Meissnera). Zgadzam się z przedmówcami co do zalet tej relacji, ale w praktyce żaden radny czy aktywista transportowy nie ma na tyle odwagi, by ją obecnie przeforsować.

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Metro / premetro

Post autor: Ankin » 10 mar 2025, 10:03

canoe_bart pisze: 09 mar 2025, 21:54 [...] trasa przez Olszę będzie trudna do zrealizowania przez mnogość stron postępowania w nieuregulowanych kwestiach spadkowych w tamtych stronach oraz niemożność zastosowania specustawy drogowej (choć ptaszki ćwierkały, że głównie chodziło o zdobycie głosów mieszkańców na Meissnera). Zgadzam się z przedmówcami co do zalet tej relacji, ale w praktyce żaden radny czy aktywista transportowy nie ma na tyle odwagi, by ją obecnie przeforsować.
+ dodatkowo dochodzą koszty takiej inwestycji, które znacząco rosną w oparciu o fakty, które przytoczyłeś (kwestie spadkowe itd.).
Teoretyzując, że ww. inwestycja doszłaby w dalekiej przyszłości do realizacji to zapewne też musiałaby iść tunelem na pewnych odcinkach, co najlepiej dowodzi tego, że potencjał do rozwijania premetra/szybkiego tramwaju Kraków ma spory co zresztą przed wyborami
Warunkiem jego rozwoju jest jednak to, że w końcu za jego realizację (teoretyczną i praktyczną) przede wszystkim zabiorą się ludzie, którzy mają pojęcie o transporcie a nie politycy, "myślący" w perspektywie obecnej i potencjalnie przyszłej kadencji.

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Metro / premetro

Post autor: Piotr246 » 10 mar 2025, 16:07

Mnie najbardziej dziwi i zastanawia, że wybrano wariant, przy którym wystarczy raz popatrzeć na mapę, by stwierdzić, że od Młyńskiej jadąc do centrum przez pewien czas będziemy się od niego oddalać.

A co terminu oddania metra/premetra, to miasto ma problem z wydłużeniem o kilkaset metrów linii do Piastów SKA, budowy lącznika Wielicka-Nowosądecka, które są drobnostkami w porównaniu z metrem.

Tak samo przygotowanie budowy linii na Azory trwające pół wieku nie nastraja optymizmem.
Załączniki
Screenshot_20250310-160359~2.png
Screenshot_20250310-160359~2.png (218.33 KiB) Przejrzano 5083 razy

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 482
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Metro / premetro

Post autor: Cyjan » 10 mar 2025, 16:25

Okej, ja się zgadzam geometrycznie, historycznie i logistycznie z tym, że KST IV powinno jechać za Rakowickim, ALE rejon Ugorka i Pilotów z wieżowcami, centrum biurowym i gęstymi osiedlami jest dużo lepszym generatorem ruchu niż niska zabudowa i domki jednorodzinne na Olszy...
Ostatnio zmieniony 10 mar 2025, 16:38 przez Cyjan, łącznie zmieniany 1 raz.
ona/jej

Ydhflx
Ekspert
Posty: 638
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Metro / premetro

Post autor: Ydhflx » 10 mar 2025, 16:32

Piotr246 pisze: 10 mar 2025, 16:07 Mnie najbardziej dziwi i zastanawia, że wybrano wariant, przy którym wystarczy raz popatrzeć na mapę, by stwierdzić, że od Młyńskiej jadąc do centrum przez pewien czas będziemy się od niego oddalać.

A co terminu oddania metra/premetra, to miasto ma problem z wydłużeniem o kilkaset metrów linii do Piastów SKA, budowy lącznika Wielicka-Nowosądecka, które są drobnostkami w porównaniu z metrem.

Tak samo przygotowanie budowy linii na Azory trwające pół wieku nie nastraja optymizmem.
Taniej (nie przebijamy się pod linią kolejową) i więcej ludzi w zasięgu, czas przejazdu ~5/7 minut dłuższy (czyli zauważalnie, ale tragedii nie ma), a różnica w przepustowości nieduża, bo problemem nie jest sama Mogilska, tylko zapchana pod korek Lubicz (której ten wariant by nie ominął). Przepustowość nieco skomplikowana: można by dużo lepiej wykorzystać 4 poc/h "2" która obecnie kończy na Rakowickim, ale można by istotnie mniej pociąć autobusy na Meissnera (samo 124/424 to też właśnie 4 poc/h na Lubicz).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6831
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: Kaszmir » 10 mar 2025, 16:40

Jeśli chodzi o przepustowość to największym problemem z tego co mi mówiono jest skrzyżowanie przy Wieczystej.

Lubicz raczej nie jest aż takim problemem bo od ronda Mogilskiego tras można rozdzielić na trzy ciągi (Tunel, Lubicz, Al. Powstania Warszawskiego), a kto wie czy w zamian też część autobusów nie zostanie ograniczona.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 638
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Metro / premetro

Post autor: Ydhflx » 10 mar 2025, 16:56

Kaszmir pisze: 10 mar 2025, 16:40 Jeśli chodzi o przepustowość to największym problemem z tego co mi mówiono jest skrzyżowanie przy Wieczystej.

Lubicz raczej nie jest aż takim problemem bo od ronda Mogilskiego tras można rozdzielić na trzy ciągi (Tunel, Lubicz, Al. Powstania Warszawskiego), a kto wie czy w zamian też część autobusów nie zostanie ograniczona.
Tunel - owszem, można, ale czy jest zapotrzebowanie? "5" jeździ z f15 w wozach 26m, a skierowanie tam dowolnej linii z Mistrzejowic będzie jeszcze bardziej naokoło. Al. Powstania Warszawskiego - owszem, tu trochę można, ale ponownie, czy jest zapotrzebowanie? Taka linia musiałaby ominąć dworzec i prawdopodobnie I obwodnicę. "49" jeździ tylko do TAKW, "12" omijające właśnie I obwodnicę się nie przyjęło i je zlikwidowano. Cięcia autobusów - owszem, ale czy to pozwoli na więcej niż Mogilska? Na Mogilskiej mamy 32 poc/h, czyli by doszło 8. Na Lubicz mamy 12 poc/h autobusów, a przecież raczej nie wylecą wszystkie - jak zostanie 4, to wyleci 8, czyli akurat tyle ile dojdzie tramwajów na Mogilskiej. Więc nawet gdyby na Mogilskiej zmieściło się więcej linii, to moim zdaniem byłoby to dawanie ich tam na siłę (bo do tunelu albo na APW, czyli tam gdzie są istotnie mniejsze potoki), a lepiej byłoby podaż zwiększać na tym etapie już dłuższym taborem.

Zresztą, czy wariant przez Rakowicką byłby lepszy? Nieco pewnie tak, ale chciałem po prostu powiedzieć, że nie jest tak źle jak to niektórzy przedstawiają. Co innego planowany tramwaj na os. Kliny - tam wariant przez ul. 8PU jest zarówno szybszy jak i obsłuży dużo więcej osób - co nie przeszkadza wiceprezydentowi twierdzić, że tramwaj w 8PU to "obraza mieszkańców". Ale zgodnie z tematem tego wątku, na 8PU nie robimy tramwaju bo "będzie metro" czy coś, a metra też nie robimy, bo trzeba analizy gdzie będzie.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Metro / premetro

Post autor: michal49944 » 10 kwie 2025, 22:16

Stanisław Mazur: Pracujemy nad wytyczeniem pełnej trasy linii metra
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/stani ... 61126.html
Jak poinformował dziś Stanisław Mazur – zastępca prezydenta Krakowa, trwają uzgodnienia środowiskowe dla centralnego sześciokilometrowego odcinka pierwszej linii. – Jesteśmy bliżej niż kiedykolwiek – mówi Mazur. Ale konkretna data „wbicia łopaty” wciąż nie pada.
Zespół opracowujący studium przebiegu metra kończy właśnie pracę nad dokumentem, który ma być podstawą do publicznej dyskusji. Jej start planowany jest na pierwszą połowę czerwca.
Według Mazura dużo większym wyzwaniem jest komunikacja społeczna. – W miastach, które budowały metro, powtarzała się jedna rzecz: ludzie czuli się niedoinformowani. Dlatego stawiamy na proces, nie na obietnice – mówi. Dodaje też, że kwestie środowiskowe są dziś równie czułe: – Jedno drzewo może zatrzymać cały projekt. To już nie są czasy, gdy inwestycję robiło się „po cichu”.

kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Metro / premetro

Post autor: kucyk » 15 kwie 2025, 11:52

Co wiemy o metrze w Krakowie? Najnowsze informacje:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/metro ... 61191.html

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 482
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Metro / premetro

Post autor: Cyjan » 20 maja 2025, 13:59

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/krako ... 61669.html

Mazurowi odjechał peron i rzekomo zobaczymy w czerwcu (szkoda, że nie przed wyborami) gdzie pojedzie metro o długości ~30km. Boje się że to będzie po prostu linia Azory - Pleszów z tunelem w środku i jest to tak liczone, no chyba że mieszkańcy Mogilan będą mieli miłą niespodziankę :lol:
– Będzie zaprezentowana pierwsza cała linia: 26-28 kilometrów oraz dodatkowe dwie linie, które powstaną w przyszłości – zaznaczył Stanisław Mazur.
ona/jej

fysztof
Ekspert
Posty: 877
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Metro / premetro

Post autor: fysztof » 20 maja 2025, 17:21

Miasto wprost przyznaje, że "78" jeździ tylko do Krowodrzy Górki a "16" jest zawieszone bez powodu, bo tegoż to miasta na to parę kursów więcej nie stać - ale na funkcjonowanie ~30km metra z kapelusza wyczarują miliard złotych rocznie... Będą się Mazur z Kracikiem ze swych kieszeni na to zrzucać, buahahaha???

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości