Czyżby? Nie byłbym tego taki pewien. MPK najpierw przywozi coś z zachodu, a później się tym chwali. Czasem coś mówią, a później zmieniają zdanie. Mówili że zakończyli sprowadzanie GT8S/GT8SU po czym sprowadzili pięć i właśnie kończą modernizacje z których zrobili trzy. Wykazałem, że nawet przetarg na nowych 90 tramwajów nie zastąpi wszystkich 40 letnich wagonów. Więc trzeba myśleć o sprowadzeniu czegoś co wspomoże w pewnej perspektywie na zastąpienie wszystkich wagonów 40 czy 50 letnich.
Nadal występuje kilkuletnie opóźnienie w dostawach tramwajów do zachodnich miast ze względu na pandemię i inne problemy. Alstom, który przejął Bombardiera ma cały czas problem z dostawami, bo kontraktów Bombardier przyjął dużo. Skoda też ma duże obsuwy. Ale dostawy do wielu miast ruszają i zaczną się zwalniać wagony. Za to Rumunia i Turcja trochę nasyciła się nowymi wagonami i nie będzie już tak chłonnie przyjmować używane. Problemem może być Ukraina zwłaszcza jak się wojna skończy. To będą używane tramwaje przerabiać na szeroki tor i tam je zachodu wysyłać.
MPK powinno nie tylko szukać w Niemczech ale też we Francji, Belgii czy Szwajcarii. W Duisburgu kasują GT10 NC-DU czteroczłonowe Duewagi 32,6 metrowe, tylko częściowo niskopodłogowe. Są niestety szerokości naszych wiedni. Ciągle liczę na współpracę z Norymbergą i że odstąpią nam kilka GT6N. Może z Magdeburga uda się NGT8D 30 metrowe, ale najpierw tam muszą skasować wszystkie Tatry. Z Bonn sobie zarezerwował Poznań. Może Duewagi typu R z Frankfurtu nad Menem. Jest jeszcze Monachium z GT6N. Wymienione, to są tramwaje na 1435 mm z miast z których będą się pozbywać.