Buspasy

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
nizszecenybiletow
Pasażer
Posty: 46
Rejestracja: 18 lis 2024, 20:18

Re: Buspasy

Post autor: nizszecenybiletow » 05 gru 2024, 11:32

Stanowisko Miejskiego Inżyniera Ruchu:

W odpowiedzi na przekazane zgłoszenie, pragniemy poinformować, że w ostatnim czasie został zatwierdzony projekt stałej organizacji ruchu na przebudowę istniejącego układu drogowego i między innymi poszerzenia łącznicy zjazdowej z ul. Powstańców Wielkopolskich do dwóch pasów
ruchu. W związku z powyższym po wprowadzeniu ww. projektu sytuacja w omawianej lokalizacji powinna ulegnąć poprawie.

Dodatkowo w obszarze skrzyżowania Kuklińskiego – Klimeckiego - Powstańców Wielkopolskich –Nowohucka planowane jest zadanie inwestycyjne polegające na wydzieleniu pasa ruchu dla autobusów w celu ułatwienia przejazdu. Zadanie to jest realizowane w ramach obsługi komunikacyjnej inwestycji nie drogowej. Zgodnie z posiadaną wiedzą Zarząd Dróg Miasta Krakowa posiada uzgodnioną dokumentację projektową. Termin realizacji inwestycji zależy od podmiotu
prywatnego.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 05 gru 2024, 11:45

"Projekt stałej organizacji ruchu na przebudowę"...? Że jak? :roll:

Zadanie o którym mowa w drugim akapicie to miało mieć oryginalny termin w kwietniu 2024 albo w sierpniu 2023, ale ZDMK tak odpisuje mi na pisma, że po dwóch latach wciąż nie mogę ich rozczytać :lol: Niemniej jesteśmy już po terminie. Plan tej przebudowy jest na audytach: https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... klinskiego

Niemniej jednak to nie pomoże w pełni, bo równie duży problem jest dojechać z przystanku "Kuklińskiego" do połączenia z jezdnią główną przed wiaduktem kolejowym. Potem to jakoś idzie. Moje propozycje - w trzech krokach - wyglądały mniej więcej tak:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Obecnie z radnymi dzielnicy próbujemy przeforsować chociaż fragment ul. Kiełkowskiego jako jednokierunkowy tak, aby skrótowcy nie blokowali tak bardzo ruchu na łącznicy. Nadal będzie można z ul. Turbasy wyjechać, ale ona mniej dławi główny ciąg.
Ul. Powstańców Wielkopolskich jest częścią bardzo istotnych ciągów komunikacyjnych w południowej części Krakowa: łączący szeroko pojęte Podgórze z Nową Hutą, jak również jest częścią II obwodnicy. Obecnie w godzinach szczytu ta droga notuje bardzo duże zatory, będąc najtrudniejszym do pokonania punktem na całym ciągu, zwłaszcza dla pojazdów wyjeżdżających z dolnego poziomu skrzyżowania. Problem ten dotyczy zarówno komunikacji zbiorowej jaki i indywidualnej. Sam dojazd do głównego ciągu w skrajnych przypadkach potrafi zająć i 30 minut, podczas gdy przejazd górą po estakadzie - mimo korków - jest nieco łatwiejszy, gdyż ruch generalnie cały czas posuwa się do przodu w równym tempie. Taka sytuacja rodzi dwa poważne problemy: zniechęca pasażerów do korzystania z komunikacji miejskiej, oraz zachęca kierowców do szukania alternatywnych tras i skrótów przez wnętrze rejonu Zabłocia i boczne ulice.

Dwa najczęściej używane przez kierowców skróty to ul. Turbasy i ul. Kiełkowskiego, które łączą się z ul. Powstańców Wielkopolskich w dwóch punktach. W czasie korków, kierowcy jadący łącznicą - relacją priorytetową - zazwyczaj wpuszczają tych pierwszych “na suwak” - jeden do jednego. Jest to uprzejme zachowanie z ich strony, jednak powoduje niestety sytuację, że ruch po łącznicy jest "dławiony", a kierowcy wyjeżdżający wylotem z ul. Kiełkowskiego w praktyce uzyskującym znacznie wyższy priorytet względem całego ruchu na łącznicy (w tym autobusów KMK) niż powinno to wynikać z potrzeb ruchowych. Potęguje to tylko problem tego miejsca.

Dla mieszkańców Zabłocia również jest to oczywiście problem. Ruch tranzytowy, skracający sobie drogę przez boczne uliczki (ul. Kiełkowskiego, ul. Turbasy, ul. Dekerta), jest bardzo uciążliwy: utrudnia poruszanie się po własnej okolicy, zwiększa hałas i zanieczyszczenie, a także zmniejsza bezpieczeństwo - gdyż kierowcy tranzytowi zazwyczaj starają się jak najszybciej nadgonić czas spędzony w korkach. Te ulice nie były projektowane pod taki ruch.

Doraźnym rozwiązaniem może być uniemożliwienie tranzytu na ul. Kiełkowskiego poprzez wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na tej ulicy w kierunku północno-wschodnim (tj. od ul. Powstańców Wielkopolskich) na odcinku od stacji benzynowej do skrzyżowania w rejonie ul. Turbasy. Projekt zakłada dopuszczenie ruchu rowerowego w obu kierunkach oraz wyznaczenie dodatkowych miejsc parkingowych, bardzo potrzebnych w tej okolicy. Ponadto można zmienić zasady pierwszeństwa na skrzyżowaniu w rejonie ul. Turbasy.

Taka organizacja ruchu zmniejszy również zysk z korzystania ze skrótów bocznymi uliczkami (w tym ul. Dekerta), co powinno jednocześnie też ułatwić poruszanie się pojazdów na łącznicy w ciągu ul. Powstańców Wielkopolskich (tj. tam, gdzie powinien odbywać się tranzyt) poprzez usunięcie jednego z dwóch punktów "dopływu" pojazdów.

W załączniku znajduje się wizualzacja proponowanego rozwiązania.

Obrazek
Niestety MIR w tym temacie jest impregnowany jak mało gdzie. Dla nich nie ma sensu nic tam zmieniać, bo nic to nie zmieni, jeśli nie powstanie wiadukt nad Wielicką, to dobrze że kierowcy są uprzejmi i się wpuszczają, dobrze że skracają sobie drogę przez środek Zabłocia bo nie obciążają tak świateł na Kuklińskiego, a poza tym skoro jest źle, to czemu ZTP twierdzi, że jest dobrze (płot twist: wcale tak nie twierdzi). Dlatego próbujemy przez dzielnicę.

Jeśli uważacie te zmiany za dobre, to serio - ZACHĘCAM MOCNO - do słania postulatów do WMIR, ZTP i Rady Dzielnicy 13 i próśb o przyspieszenie autobusów.

nizszecenybiletow
Pasażer
Posty: 46
Rejestracja: 18 lis 2024, 20:18

Re: Buspasy

Post autor: nizszecenybiletow » 05 gru 2024, 19:04

kbieniu7 pisze: 05 gru 2024, 11:45 "Projekt stałej organizacji ruchu na przebudowę"...? Że jak? :roll:
W sumie to nie wiem na który podpunkt mi odpisali, ale wnioskowałem o ten fragment: https://maps.app.goo.gl/rgEEKKtFSPEnwt1T9

By zrobić dwa pasy od dołu (jak jadą autobusy), a jeden z estakady.

Choć bardziej chodzi o ten fragment: https://maps.app.goo.gl/PHqbW7Vg9pJK54gr8

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 05 gru 2024, 23:07

nizszecenybiletow pisze: 05 gru 2024, 19:04 W sumie to nie wiem na który podpunkt mi odpisali, ale wnioskowałem o ten fragment: https://maps.app.goo.gl/rgEEKKtFSPEnwt1T9

By zrobić dwa pasy od dołu (jak jadą autobusy), a jeden z estakady.

Choć bardziej chodzi o ten fragment: https://maps.app.goo.gl/PHqbW7Vg9pJK54gr8
To pewnie na ten drugi, pod Tandetą, po przy estakadzie Obrońców Lwowa nic nie jest planowane. Inny to może być poszerzenie wylotu od strony skrzyżowania z Wielicką, ale to nie pasuje do opisu.

tomta1
Ekspert
Posty: 720
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Buspasy

Post autor: tomta1 » 07 gru 2024, 6:41

kbieniu7 pisze: 05 gru 2024, 11:45 "Projekt stałej organizacji ruchu na przebudowę"...? Że jak? :roll:
Każda przebudowa wymaga zatwierdzenia projektu stałej organizacji ruchu. Nawet taka, gdzie nie stawia się żadnego znaku.

Formalnie zatwierdzenie organizacji ruchu jest także zatwierdzeniem geometrii drogi, bo to wynika z przepisów o ruchu drogowym:
Art. 10 ust. 10b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251) pisze: 10b. Ruch na drodze odbywa się na podstawie zatwierdzonej organizacji ruchu, przez którą rozumie się:
1) geometrię drogi i zakres dostępu do drogi;
2) sposób umieszczania znaków pionowych, poziomych, sygnalizatorów i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;
3) zasady i sposób działania sygnalizacji, znaków świetlnych, znaków o zmiennej treści i innych zmiennych elementów.

Kacper
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 08 paź 2022, 16:35

Re: Buspasy

Post autor: Kacper » 07 gru 2024, 9:42

Pojawił się fragment buspasu na szerokim odcinku Obrońców Krzyża, po środku jezdni.

Wyjątkowo nie spodobał się on mieszkańców😃
https://www.facebook.com/share/p/1ArSrFigLU/

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 715
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Buspasy

Post autor: Łukasz » 07 gru 2024, 12:08

Przecież ten bus pas jest już od roku.

lukaszpdg
Pomiarowiec
Posty: 837
Rejestracja: 18 lut 2020, 0:07
Lokalizacja: Kraków

Re: Buspasy

Post autor: lukaszpdg » 10 lut 2025, 8:44

Ta ulica to koszmar kierowcy. Domagają się dwóch pasów ruchu na Mikołajczyka
https://gazetakrakowska.pl/ta-ulica-to- ... 2-27252739

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1645
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Buspasy

Post autor: yosujiro » 10 lut 2025, 9:06

Skończy się tym, że te światła na przejściach dla pieszych oraz cwaniaki jadący w stronę Piastowa do oporu lewym pasem spowodują nie zmniejszenie, a zwiększenie korków. Dopóki nie zostanie zrobiony zjazd z tej ulicy do Okulickiego, a także nie zrobi się czegokolwiek przepustowością Piasta Kołodzieja, to tam dobrze nie będzie. Tylko czekać aż zaczną się płacze, że autobusy jeżdżą jak chcą i nie można się na nie doczekać

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Buspasy

Post autor: Piotr246 » 10 lut 2025, 11:59

Jest na Mikołajczyka jedno przejście dla pieszych z dwoma pasami, tj. lewy i bus pas na wysokości Dunikowskiego w kierunku Ronda Piastowskiego i autobusy są często wyprzedzanie.

Wg mnie można zaproponować rozwiązanie, które pogodzi wszystkie strony.

1. Bus pas można skrócić tylko do odcinka Rondo Hipokratesa - przystanek Dunikowskiego. Za przystankiem i tak linie 132 oraz 139 zajmą lewy pas, który będzie szybszy.
2. Przed przejściem dla pieszych obok przystanku tramwajowego i tym następnym, zamienić zwężenie na pachołki SIG pomiędzy pasami i progi zwalniające.

Będą dwa pasy, a przed przejściami samochody zwolnią do 30 km/h i nie będzie wyprzedzania.

kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Buspasy

Post autor: kucyk » 12 lut 2025, 8:26

"Pierwsze koty za płoty". Szacun dla odważnych. ;)

Na ulicy Mikołajczyka będą ponownie 2 pasy ruchu:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/na-ul ... 60285.html

Należy się poważnie zastanowić i wspólnie zdecydować gdzie można przywrócić normalne funkcjonowanie ruchu na ulicach Krakowa. Ostatnimi latami bardzo modne było montowanie zasieków, wprowadzanie buspasów, tworzenie ścieżek rowerowych gdzie popadnie na jezdniach zabierając pasy ogólne. W dodatku nie budowano parkingów na obrzeżach aby zachęcić przyjezdnych do pozostawiania pojazdów na nich a mocne linie KM rozdrabniano i cięto kursy. Wszystko to spowodowało wielkie korki i utrudnienia w ruchu w mieście. :o

A potem się dziwimy, że powietrze w mieście jest takie jakie jest. ;) :)

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1645
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Buspasy

Post autor: yosujiro » 12 lut 2025, 8:30

Chyba sobie zapomnieli jakie korki były przed buspasem, a także ile dzięki niemu samochodów przestało tamtędy jeździć. Już nie wspomnę, że wróci stare cwaniactwo czyli jazda do oporu lewym pasem i blokowanie go próbą wciśnięcia się na kierunek Piasta Kołodzieja... Tam bez zjazdu na Okulickiego i poprawie jakiejkolwiek na Piasta Kołodzieja nie będzie lepiej. Likwidują buspas, wrócą auta które tamtędy nie jechały, teraz jeszcze gorzej nawet, bo są dodatkowe na obwodnicę, do tego sygnalizacja wzbudzana na przejściach zawsze działa na niekorzyść kierowców, więc sami nie wiedzą co czynią, bo korki moim zdaniem będą większe... Tylko czekać aż pojawi się płacz stamtąd i innych częściach miasta, że autobusy jeżdżą opóźnione/ nie przyjeżdżają Mam nadzieję, że chociaż zostanie ten od Dunikowskiego do Hipokratesa, bo on jest tam akurat ratujący życie autobusom...
Ostatnio zmieniony 12 lut 2025, 8:30 przez yosujiro, łącznie zmieniany 1 raz.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Buspasy

Post autor: kot_feliks » 12 lut 2025, 8:33

kucyk pisze: 12 lut 2025, 8:26 "Pierwsze koty za płoty". Szacun dla odważnych. ;)

Na ulicy Mikołajczyka będą ponownie 2 pasy ruchu:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/na-ul ... 60285.html

Należy się poważnie zastanowić i wspólnie zdecydować gdzie można przywrócić normalne funkcjonowanie ruchu na ulicach Krakowa. Ostatnimi latami bardzo modne było montowanie zasieków, wprowadzanie buspasów, tworzenie ścieżek rowerowych gdzie popadnie na jezdniach zabierając pasy ogólne. W dodatku nie budowano parkingów na obrzeżach aby zachęcić przyjezdnych do pozostawiania pojazdów na nich a mocne linie KM rozdrabniano i cięto kursy. Wszystko to spowodowało wielkie korki i utrudnienia w ruchu w mieście. :o

A potem się dziwimy, że powietrze w mieście jest takie jakie jest. ;) :)
Wiadomo, że jak:
- wpuścimy tam więcej aut
- zlikwidujemy buspas
- przesadzimy część osób KMK -> auta
- dodatkowo zbudujemy parking na kilkaset aut na Kalinowym

To jeśli będzie więcej aut, to korki się zmniejszą :lol:

Taka podpowiedź: tam w kierunku r. Piastowskiego korek jest do Piasta Kołodzieja. Choćby zrobili 10 pasów na Mikołajczyka, to i tak ogonek będzie wystawał za rondo Piastowskie.

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Buspasy

Post autor: Piotr246 » 12 lut 2025, 10:48

Spokojnie, drugi etap za 1 - 1,5 roku, a wtedy będzie otwarty tramwaj przez Dobrego Pasterza, to usuną lub przeniosą 132 i 139.

A co do korka, to może odwrócić ponownie pierwszeństwo na Rondzie Piastowskim? By pierwszeństwo miały auta od Mikołajczyka.
kucyk pisze: 12 lut 2025, 8:26 "Pierwsze koty za płoty". Szacun dla odważnych. ;)

Na ulicy Mikołajczyka będą ponownie 2 pasy ruchu:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/na-ul ... 60285.html

Należy się poważnie zastanowić i wspólnie zdecydować gdzie można przywrócić normalne funkcjonowanie ruchu na ulicach Krakowa. Ostatnimi latami bardzo modne było montowanie zasieków, wprowadzanie buspasów, tworzenie ścieżek rowerowych gdzie popadnie na jezdniach zabierając pasy ogólne. W dodatku nie budowano parkingów na obrzeżach aby zachęcić przyjezdnych do pozostawiania pojazdów na nich a mocne linie KM rozdrabniano i cięto kursy. Wszystko to spowodowało wielkie korki i utrudnienia w ruchu w mieście. :o

A potem się dziwimy, że powietrze w mieście jest takie jakie jest. ;) :)
Zmiany, gdzie zwężono z dwóch do jednego pasa i na prawym pasie wyznaczono miejsca parkingowe też skrytykujesz?

kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Buspasy

Post autor: kucyk » 12 lut 2025, 15:35

Piotr246 pisze: 12 lut 2025, 10:48 Zmiany, gdzie zwężono z dwóch do jednego pasa i na prawym pasie wyznaczono miejsca parkingowe też skrytykujesz?
Tak - też skrytykuję. Generalnie cała polityka transportowa miasta działa na zasadzie "jakoś to będzie".
Aby coś gdzieś usprawnić to wygląda na to, że nie ma pomysłów, planów itd. :shock:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość