Strona 17 z 18

Re: Buspasy

: 12 lut 2025, 15:42
autor: kot_feliks
W sensie lepiej pobudować wszędzie 2x2 kosztem miejsc postojowych, a jak już dojedziesz autem do domu, to powiesisz go na haczyku nad blokiem ;)

A, i najlepiej polikwidować te miejsca mieszkańcom w trosce o osoby mieszkające poza Krakowem, prawda?

Tak tylko przypominam, że:
- przy SKA Piastów jest olbrzymi teren po stronie Zielonek, gdzie można by zrobić P+R, ale... Zielonki sobie tam wpisały zabudowę w MPZP i się na to nie zgadzają, bo P+R jest dla nich mniej opłacalny :mrgreen:
- czemu sie nie zgadzają? No bo przecież Krk dla ich mieszkańców powinien poszerzyć Piasta Kołodzieja, udrożnić inne drogi itd., i wziąć wszystko a siebie :)

Re: Buspasy

: 12 lut 2025, 16:40
autor: Kojak
Piotr246 pisze: 12 lut 2025, 10:48 Zmiany, gdzie zwężono z dwóch do jednego pasa i na prawym pasie wyznaczono miejsca parkingowe też skrytykujesz?
To należy skrytykować przede wszystkim. Jest to skrajnie idiotyczna inicjatywa, sztucznego korkowania miasta i sztucznego zatruwania powietrza w mieście.

Re: Buspasy

: 12 lut 2025, 20:21
autor: Piotr246
Przecież największym problemem wg kierowców jest deficyt miejsc parkingowych. Przecież w ten sposób zrobiono dobrze kierowcom.

I jakbyś chciał wybudować tyle parkingów, to znowu byś musiał zabudować kolejne tereny zielone i też by to miało wpływ na jakość powietrza.

Dąbrowskiej 10 lat temu: https://maps.app.goo.gl/UpKrhxqKTzbbKyc49?g_st=ac

Obecnie: https://maps.app.goo.gl/6ZNcuYFXB1RUGrTf7?g_st=ac

Saska 2017 rok: https://maps.app.goo.gl/VqsLcyA8NnrsRjs1A?g_st=ac

Obecnie: https://maps.app.goo.gl/ggTkzpdWpxF1BkVm9?g_st=ac

Medweckiego, puste dwa pasy: https://maps.app.goo.gl/2pfV27tB2gc8fMVL9?g_st=ac

Obecnie: https://maps.app.goo.gl/7iphG6YKbeGj1Cq49?g_st=ac

Tak samo na Ćwiklińskiej, 10 lat temu: https://maps.app.goo.gl/3FJ4JmsnW7kfxJkm9?g_st=ac

Obecnie: https://maps.app.goo.gl/944sNW6KWXFhhs3U9?g_st=ac

Jeszcze Wybickiego, Stojałowskiego, Doktora Twardego.
W tych miejscach nie ma korków nawet w godzinach szczytu, a teraz pytanie gdzie byś zbudował parkingi? No i czy w tych miejscach były wykorzystywane te dwa pasy?

Re: Buspasy

: 12 lut 2025, 20:50
autor: Kojak
Piotr246 pisze: 12 lut 2025, 20:21 Przecież największym problemem wg kierowców jest deficyt miejsc parkingowych. Przecież w ten sposób zrobiono dobrze kierowcom.

I jakbyś chciał wybudować tyle parkingów, to znowu byś musiał zabudować kolejne tereny zielone i też by to miało wpływ na jakość powietrza.

Dąbrowskiej 10 lat temu: https://maps.app.goo.gl/UpKrhxqKTzbbKyc49?g_st=ac

Obecnie: https://maps.app.goo.gl/6ZNcuYFXB1RUGrTf7?g_st=ac

Saska 2017 rok: https://maps.app.goo.gl/VqsLcyA8NnrsRjs1A?g_st=ac

Obecnie: https://maps.app.goo.gl/ggTkzpdWpxF1BkVm9?g_st=ac

Medweckiego, puste dwa pasy: https://maps.app.goo.gl/2pfV27tB2gc8fMVL9?g_st=ac

Obecnie: https://maps.app.goo.gl/7iphG6YKbeGj1Cq49?g_st=ac

Tak samo na Ćwiklińskiej, 10 lat temu: https://maps.app.goo.gl/3FJ4JmsnW7kfxJkm9?g_st=ac

Obecnie: https://maps.app.goo.gl/944sNW6KWXFhhs3U9?g_st=ac

Jeszcze Wybickiego, Stojałowskiego, Doktora Twardego.
W tych miejscach nie ma korków nawet w godzinach szczytu, a teraz pytanie gdzie byś zbudował parkingi? No i czy w tych miejscach były wykorzystywane te dwa pasy?
No i jeszcze Dietla...
Na Stojałowskiego nie ma korków? To bardzo interesujące co mówisz. Na Doktora Twardego nie ma korków? Mhm interesujace. Wydaje mi się, że różnimy się w ocenie stanu faktycznego.

Re: Buspasy

: 12 lut 2025, 22:08
autor: kbieniu7
Kojak pisze: 12 lut 2025, 20:50 No i jeszcze Dietla...
Na Stojałowskiego nie ma korków? To bardzo interesujące co mówisz. Na Doktora Twardego nie ma korków? Mhm interesujace. Wydaje mi się, że różnimy się w ocenie stanu faktycznego.
Bardzo się różnimy.

Na Stojałowskiego są korki, ale wynikają ze skrzyżowania z Herberta, a nie ze zwężenia przekroju i zrobienia pasa do parkingowego wcześniej. Sam przed przebudową próbowałem wywalczyć dorobienie pasa do lewoskrętu do Dekady, a prawy przeznaczyć na prawoskręt w Halszki, ew. z krótkim buspasem, ale ZDMK - jak to ma w swoim zwyczaju - olał wszystko.

Dietla w obecnej formie myślałem, że nie doczekam, ale jednak pozytywnie się zaskoczyłem. Najczęściej jeżdżę tamtędy samochodem i owszem, stoję w korku, ale jednak te ~kilkaset miejsc parkingowych tam całkowicie to rekompensują. Ale nie to jest najważniejsze we wszystkim. Najważniejsze, że dzięki zwężeniom można było wyłączyć sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ze Starowiślną - ile czasu tam tramwaje traciły na czekaniu na swoją fazę! Ze względu na rozległość skrzyżowania oraz mnogość relacji skrętnych nie działało to dobrze. Podobnie było na skrzyżowaniu ze Św. Sebastiana i Orzeszkową, gdzie również tramwaje często musiały się zatrzymywać. Jedynie skrzyżowanie na Stradomiu moim zdaniem lepiej wypada z działającą sygnalizacją (no i może przejście dla pieszych na Bulwarach, w wakacje tam jest dużo turystów).

Jest wiele miejsc, gdzie te dwa pasy ruchu nie miały uzasadnienia ruchowego, albo dzięki zwężeniu uzyskaliśmy coś w zamian.

A żeby nie było OT, takie pismo wystosowałem:
Szanowni Państwo,

Chciałbym się odnieść do doniesień medialnych wskazujących na decyzję na usunięciu buspasów z ul. Mikołajczyka w Nowej Hucie. Korki są dużym problemem problemem większości mieszkańców Krakowa, jednak należy pamiętać, że nie zawsze zwiększenie przepustowości w danym miejscu będzie skutecznym rozwiązaniem - zwłaszcza, gdy jednocześnie oznacza to likwidację priorytetu dla komunikacji zbiorowej.

Korek na ul. Mikołajczyka wydaje się być spowodowany nie samym Ronda Piastowskim, ale skrzyżowaniami na ul. Piasta Kołodzieja. Ten korek niejako "wylewa się" aż na Rondo Piastowskie i ul. Mikołajczyka. Ciągłość dwóch pasów ruchu niewiele w takim wypadku zmieni - nawet jeśli przepustowość samej ul. Mikołajczyka zostanie zwiększona, to wciąż wciąż samochody staną w korku na ul. Piasta Kołodzieja - z tą różnicą, że tym razem jednak autobusy będą stały wraz z samochodami.

Do tego należy wziąć pod uwagę fakt, że niepełne otwarcie IV obwodnicy sporo miesza w tym obszarze. Dla wielu kierowców jadących w relacji drogi S7 (Nowa Huta - Warszawa) czy też jadących z S7 na północną obwodnicę (Nowa Huta - Węgrzce) przejazd przez ul. Piasta Kołodzieja jest atrakcyjnym skrótem, który pozwala ominąć wciąż budowany węzeł Mistrzejowice. Ułatwienie przejazdu tutaj może zachęcić jeszcze więcej kierowców jadących w takich relacjach, dla których nawet stanie w korku na ul. Piasta Kołodzieja będzie lepsze niż jazda na około IV obwodnicą lub po ul. Opolskiej.

W związku z tym wnoszę o ponowne przemyślenie, czy aby likwidacja buspasów na ul. Mikołajczyka to aby na pewno dobry pomysł. Przynajmniej do momentu oddania trasy tramwajowej Mistrzejowice - Meissnera, która odciąży komunikację autobusową w tym rejonie i spora część mieszkańców będzie miała alternatywę w postaci niezależnego od korków tramwaju.

Co więcej wnoszę również o wprowadzenie poniższej zmiany w organizacji ruchu na Rondzie Piastowskim - niezależnie od tego, co stanie się z ul. Mikołajczyka. Chodzi o taką zmianę, aby autobusy jadące w stronę os. Piastów mogły ominąć kolejkę samochodów lewym pasem zarówno na dojeździe do Ronda Piastowskiego (najlepiej na jak najdłuższym odcinku) jak i na samym Rondzie Piastowskim - tak, jak przedstawione jest to na załączonych grafikach. Pozwoli to na płynniejszy przejazd autobusów nadjeżdżających zarówno od ul. Mikołajczyka jak i od strony ul. Srebrnych Orłów.

Uniezależnienie komunikacji miejskiej od korków jest kluczowym działaniem, jeśli chcemy przeciwdziałać coraz większej liczbie samochodów na krakowskich drogach. Mimo iż jest to obszar odległy od centrum, tak Bieńczyce i Mistrzejowice to obszar o największej gęstości zaludnienia w całym mieście, który ma dużo pasażerów wciąż zależnych od autobusów.

Pragnę przypomnieć, że wg wszelkich strategii transportowych, w tym oficjalnych dokumentów miasta, to komunikacja miejska powinna być traktowana priorytetowo. Jako mieszkańcy możemy słyszeć, jak miasto poważnie traktuje KMK, jednak wciąż wielokrotnie wszystko rozbija się w momencie, gdy trzeba wprowadzić ten priorytet w prawdziwej organizacji ruchu.

“CEL STRATEGICZNY IV Kraków – miasto przyjazne do życia
CEL OPERACYJNY IV.4
(…)
pkt. 28: Wprowadzenie zdecydowanego uprzywilejowania komunikacji zbiorowej w ruchu miejskim oraz lepszej dostępności i odpowiedniej częstotliwości kursów.
(…)
pkt. 38: Wyznaczenie wydzielonych pasów ruchu przeznaczonych dla autobusów (bus pasy) w celu zwiększania niezawodności transportu zbiorowego.”


Swoje pismo kieruję do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury UMK, Zarządu Transportu Publicznego oraz do Rad Dzielnic: XV Mistrzejowice i XVI Bieńczyce.
Obrazek

Obrazek

Re: Buspasy

: 12 lut 2025, 22:15
autor: Kojak
Co do Stojałowskiego to tak, korki powodowane są skrzyżowaniem z Herberta. Ale te korki potrafią się ciągnąć niemalże od pętli autobusowej na Kurdwanowie. I te zwężki w rejonie Halszki to nieporozumienie. Tam jak już chcieli robić roszady z pasami. To tak jak mówisz, prawoskręt w Halszki osobnym pasem. Ale 2 pasy na wprost w kierunku Herberta. A 1 pas jak teraz w kierunku pętli Kurdwanów.
Owszem w dalszej części Stojałowskiego ruch już nie jest taki duży, więc tam te miejsca parkingowe na pasie ruchu nie powodują problemów.

Co do Dietla... to tam się masakra dzieje właśnie przez te miejsca postojowe.
A wyłącznie sygnalizacji w centrum - przerabialiśmy to wiele razy. Wyłączyć sygnalizację i ruch staje się płynniejszy, szczególnie dla tramwajów.

Re: Buspasy

: 12 lut 2025, 23:52
autor: Kaszmir
kbieniu7 pisze: 12 lut 2025, 22:08Dietla w obecnej formie myślałem, że nie doczekam, ale jednak pozytywnie się zaskoczyłem. Najczęściej jeżdżę tamtędy samochodem i owszem, stoję w korku, ale jednak te ~kilkaset miejsc parkingowych tam całkowicie to rekompensują.
Tak, choć niestety oberwała przez to komunikacja miejska. Gdy rozcięto "184" i część północną zakończono przy r. Grzegórzeckim, zaproponowaliśmy ZTP by wydłużyć linię do os. Podwawelskiego. Ostatecznie po długich rozmowach skończyło się na Starowiślnej, ZTP nie chciało przedłużać linii dalej ze względu na korki na Dietla.

Re: Buspasy

: 13 lut 2025, 11:20
autor: Aułrora
Kaszmir pisze: 12 lut 2025, 23:52 Tak, choć niestety oberwała przez to komunikacja miejska. Gdy rozcięto "184" i część północną zakończono przy r. Grzegórzeckim, zaproponowaliśmy ZTP by wydłużyć linię do os. Podwawelskiego. Ostatecznie po długich rozmowach skończyło się na Starowiślnej, ZTP nie chciało przedłużać linii dalej ze względu na korki na Dietla.
Już kiedyś to tu pisałem, ale teraz napisze z poprawką na czekające nas remonty.

Remont Mostu Grunwaldzkiego można by było wykorzystać do stworzenia pasu A+T na ciągu Most Grunwaldzki - Stradom, a w którymś momencie remontu Starowiślnej zrobić dokładnie to samo na odc. Stradom- Św Sebastiana. Po prostu tej infrastruktury tu brakuje i przykład 184-ki pokazuje, że to rozwiązanie powinno kiedyś na Dietla powstać. Tak aby i mieszkańcy mogli pod domem parkować, autobus mógł swobodnie jechać a auta były właśnie takimi rozwiązaniami zachęcane do KM (na swój sposób). Bo wtedy można by nawet z innymi liniami autobusowymi eksperymentować nie tylko ze 184-ką i gdyby była potrzeba puścić je po wydzielonym pasie, który w żaden sposób (nie licząc świateł) wpływałby na ich czas przejazdu, ba kierowcy by mogli na tym odcinku pewne straty czasowe nadrabiać (jak robią to linie tramwajowe na ciągu "Grota" Roweckiego - Bobrzyńskiego).

Re: Buspasy

: 13 lut 2025, 12:27
autor: fysztof
Też to pisałem, ale też to powtórzę - a ja akurat fanem buspasa na Dietla nie jestem.

Ta ulica i tak już z reprezentacyjnej alei jaką była po powstaniu została sprawdzona do dzisiejszej dziadowskiej postaci. Wybetonowanie torowiska już całkowicie dobije jej wygląd. Minimum, jakie powinno zostać wykonane to torowisko zielone - w ogóle cała Grzegórzecka i Dietla powinny zostać objęte planem adaptacji ich wyglądu do XXI wieku. Począwszy od hali targowej aż po Wisłę powinny stanowić świetną miejską aleję. Ale widzimy jak Krakowowi wspaniale udało się przygotować przestrzeń wokół hali targowej i jak elegancko zrealizowane zostały zamierzenia reorganizacji przestrzeni przy samym nowym przystanku kolejowym Grzegórzki... a co dopiero myśleć o całej ulicy. Przynajmniej pod nowymi estakadami jest dalej swojsko - jeden śmietnik, błoto i darmowy parking. Więc jest po krakosku!

Polecam przy okazji wrócić tutaj.

Co do "184", to uważam, że ta linia w normalnym mieście i przy normalnym organizatorze komunikacji miejskiej mogłaby jeździć przez Pocztę Główną, Plac Wszystkich Świętych i Zwierzyniecką. Dla mnie dalej przez Rondo Grunwaldzkie i po starej trasie na Kurdwanów - ale teraz propagandowo niech przynajmniej zostanie wydłużona do pętli "Nowy Świat"!

Re: Buspasy

: 01 mar 2025, 13:24
autor: Piotr246
Jak myślicie czy miasto ma ,,jaja", by wprowadzić buspas na Konopnickiej od Ludwinowa w kierunku Matecznego, nawet na oba kierunki?

Re: Buspasy

: 01 mar 2025, 14:54
autor: kot_feliks
Bardziej bym się spodziewał likwidacji jakichś kolejnych buspasów, aby "Nie róbmy sobie jaj, żeby wprowadzać kolejne ograniczenia jak są remonty".

Tak, to 100% Bareja niestety...

Na ten moment efekty miasta pod kątem zachęcania do KMK to:

- likwidacja buspasa na Opolskiej
- decyzja o likwidacji buspasa na Mikołajczyka
- decyzja o braku priorytetu dla KMK na Kalwaryjskiej
- wpuszczeniu aut na torowisko na Straszewskiego
- wywalenie przedłużenia tramwaju do SKA Piastów
- utrata DUŚ dla tramwaju na Azory
- próba rezygnacji z remontu Starowiślnej, żeby wrócić do projektu z dwoma kierunkami ruchu

Ambitnie, jak na niecały rok pracy nowego wiceprezydenta...

W tym tempie zaczynam się obawiać, czy zostaniemy z buspasami na koniec kadencji, bo przecież gdyby były 3 pasy ruchu na ATW, to z pewnością korki byłyby mniejsze :mrgreen:

Re: Buspasy

: 01 mar 2025, 15:48
autor: kbieniu7
Piotr246 pisze: 01 mar 2025, 13:24 Jak myślicie czy miasto ma ,,jaja", by wprowadzić buspas na Konopnickiej od Ludwinowa w kierunku Matecznego, nawet na oba kierunki?
Do Matecznego był jakoś parę lat temu, w ramach remontu ronda Matecznego właśnie. Dobrze by go było mieć w pogotowiu.

W stronę Ludwinowa jednak niezbyt jest potrzeba. Obecnie tam nie ma problemów, a jeśli na Matecznym by wprowadzić większy priorytet dla tramwajów, to jeszcze mniej pojazdów będzie wpuszczane ZA rondo, w kierunku ICE.

Można pomyśleć za to nad czymś od Kamieńskiego - np wydzieleniu śluzy autobusowej do jazdy na wprost, kosztem jednego pasa do skrętu w lewo - i tak teraz nie ma potrzeby na dwa lewoskręty w Wadowicką, co sam WMIR mi kiedyś w piśmie przyznał.

Re: Buspasy

: 01 mar 2025, 16:24
autor: tramwajowy
Ale jak ma być dobrze, skoro obecne buspasy nie są kontrolowane (czasem tylko ten przy Bonarce). Dodatkowo warto zauważyć kompletny brak nadzoru nad odcinkiem przy przystanku Rondo Grunwaldzkie w kierunku Jubilatu. Jest tam słupek przeszkodowy z tabliczką pod strzałką ,,Nie dotyczy KMK". W godzinach szczytu przez skrzyżowanie przejeżdża tam bus, 5 taksówek i 0 autobusów, bo się nie mieszczą.

Re: Buspasy

: 01 mar 2025, 17:16
autor: yosujiro
Ja jeszcze chciałem zauważyć, że buspas na Alejach powoli przestaje spełniać swoją rolę. W ostatnich latach ilość taksówek w Krakowie zwiększyła się znacznie, do tego coraz więcej elektryków i mamy efekty takie, że buspas do Kleparza potrafi stać od "ślimaka", potem wzdłuż całego Parku Krakowskiego, a do Placu Inwalidów połowę tej długości (tu akurat moim zdaniem należy zakazać wjazdu w Karmelicką, a ruch przerzucić na Łozbowską gdzie jest dużo mniejszy ruch pieszych i skręt w prawo będzie płynniejszy czy na Zielonym, czy na "strzałce").
A drugim problemem jest właśnie śmiesznie mała kara za jazdę buspasem (100zł i 1pkt) oraz kompletny brak kontroli... Zapowiadano system kamer na Alejach, który będzie służył do karania, ale obecnie chyba służy tylko jak zwykły monitoring...

Re: Buspasy

: 06 mar 2025, 10:44
autor: kbieniu7
Dostałem odpowiedź od ZTP ws. buspasu na Mikołajczyka oraz mojej propozycji śluzy na Rondzie Piastowskim. Generalnie: na Mikołajczyka nie będzie likwidowany w całości, a na Rondo Piastowskie mieli pomysł identyczny do mojego. No to mam nadzieję, że zarządca ruchu to wdroży na Rondzie jednak.

Obrazek