Bieżanów, Prokocim, Rżąka

- Linie, trasy, rozkłady
kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: kucyk » 16 wrz 2024, 22:01

Znaki o tym fakcie informowały kierowców dobre 2 tygodnie temu. Sam osobiście je widziałem na ul. Bieżanowskiej. ;)

nizszecenybiletow
Pasażer
Posty: 46
Rejestracja: 18 lis 2024, 20:18

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: nizszecenybiletow » 22 lis 2024, 19:46

https://www.krakow.pl/aktualnosci/28910 ... nowie.html

Jak myślicie jakie zmiany w KM na Bieżanowie i Prokocimiu można spróbować przepchnąć, tak jak po ostatniej ławce na Wzgórzach pozostało 701?

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: kbieniu7 » 23 lis 2024, 0:24

Ja bym z chęcią widział znalezienie pieniędzy na wykonanie projektu przebudowy przystanku Kabel. Pisałem o tym na Kraboku rok temu, łaziłem z tym po urzędach by zmienić szkodliwy projekt nieposzerzania go. Udało się. Niestety cisza w tym temacie była przez miesiące, a po wysłaniu interpelacji odpowiedź, że nie ma piniendzy...

Interpelacja radnego Rafała Zawiślaka:
https://dt.bip.krakow.pl/interpelacje/k ... -11-13.PDF
Zwracam się z uprzejmą prośbą o zarezerwowanie w nadchodzącym budżecie środków na projekt poszerzenia peronu tramwajowego na przystanku “Kabel”.

Od momentu otwarcia estakady tramwajowej nad dworcem w Płaszowie w 2015 roku, przystanek "Kabel" jest najważniejszym punktem przesiadkowym między tramwajami w południowo-wschodniej części Krakowa. Obecnie przejeżdżają przez niego 44 tramwaje na godzinę w jednym kierunku, co jest największą wartością w całym mieście. Jest on również jedynym wspólnym przystankiem dla linii kurdwanowskich oraz bieżanowskich i umożliwia wygodne przesiadki między nimi bez zmiany peronu.

Problem dotyczy peronu w kierunku Bieżanowa i Kurdwanowa, który jest absolutnie niedostosowany do swojej funkcji:

1. Jest stanowczo za wąski. Ma szerokość zaledwie 2,50m (ograniczoną przez barierki), co czasami sprawia, że pasażerowie muszą stanąć na torowisku by przejść.

2. Przez wiele lat nie było wiaty, co uniemożliwiało ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Wiata została co prawda zamontowana w październiku 2023 roku, ale ze względu na niewielkie wymiary nadal nie zapewnia schronienia dla odpowiedniej liczby osób na przystanku.

3. Jest zlokalizowany tuż przy jezdni, na której jest duży ruch i po której pojazdy poruszają się z dużymi prędkościami mimo ograniczenia prędkości do 50 km/h (w przeszłości były przypadki wpadnięcia pojazdu na peron, na szczęście bez ofiar).

Wszystko to sprawia, że przesiadanie się na tym przystanku zniechęca do podróży tramwajem i negatywnie wpływa na wizerunek komunikacji miejskiej. Przystanek ten był przebudowywany w 2019 roku. Przebudowa miała m.in. na celu poprawę warunków oczekiwania dla pasażerów, jednak poszerzony został zaledwie o ok. 1 metr, nadal będąc stanowczo za wąskim. Jednocześnie zbudowano pas zjazdowy do sąsiednich bloków oraz zatokę autobusową (!) z buforem (!!). De facto przebudowa poprawiła warunki ruchu samochodów, pozostawiając pasażerów z substandardową infrastrukturą, co jest sytuacją skandaliczną, zupełnie stojąc w kontrze do miejskich strategii transportowych.

Projekt był realizowany na podstawie decyzji ZRID z 2016 roku, na koszt podmiotu prywatnego i miał zawierać jeszcze drugi etap przebudowy skrzyżowania (bez dalszej poprawy dla pasażerów). Jednakże z informacji otrzymanych od Zarządu Dróg Miasta Krakowa ów podmiot prywatny ogłosił upadłość, co uniemożliwiło realizację etapu drugiego. Jest to jednak paradoksalnie korzystna sytuacja, gdyż jest możliwość uniknięcia przebudowy konserwującej niefunkcjonalne rozwiązania.

Mimo posiadania decyzji ZRID należy odstąpić się od realizacji przebudowy wg obecnych koncepcji i zlecić opracowanie nowego projektu. Od opracowania starego projektu i wydania decyzji ZRID minęło już 8 lat, co jest bardzo długim okresem, w czasie którego zmieniło się sporo - w tym postrzeganie systemu transportowego oraz sposób planowania rozwiązań komunikacyjnych w mieście - co uzasadnia zmiany w projekcie. Przebudowa skrzyżowania wg dotychczasowego projektu oznaczać będzie utrwalenie niefunkcjonalnych i nieakceptowalnych rozwiązań dla pasażerów tramwajów zniechęcając do korzystania z nich, co jest sprzeczne ze strategią transportową Krakowa. Konieczna jest zmiana kształtu i zakresu przebudowy tego miejsca na bardziej propasażerską, m.in poprzez poszerzenie peronu w kierunku Bieżanowa i Kurdwanowa (do szerokości minimum 4,50m), oraz montaż wiat osłaniających całą szerokość i długość peronu.

Problem ten został zauważony przez mieszkańca i przekazany poprzednim władzom Urzędu Miasta, Zarządowi Transportu Publicznego oraz Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Przychylili się oni do pomysłu zmiany koncepcji dla tego miejsca (pisma w załączniku) i zdecydowano się podjąć działania ku poprawie tego miejsca dla pasażerów KMK. Do opracowania dokumentacji projektowej i wykonania prac budowlanych potrzebne jednak są środki finansowe, o których zabezpieczenie na rok 2025 wnoszę - minimum chociaż na dokumentację projektową.


Odpowiedź od wiceprezydenta Stanisława Kracika:
https://dt.bip.krakow.pl/interpelacje/k ... 1-13_2.PDF
Odpowiadając na Pana interpelację w sprawie poszerzenia peronu tramwajowego na przystanku „Kabel”, przekazaną przez Pana Jakuba Koska, Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa 13 listopada 2024 r., uprzejmie informuję.

W trakcie prac nad projektem budżetu Miasta Krakowa na rok 2025 oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa na lata następne rozważana była możliwość realizacji w latach 2025-2026 zadania pn. Przebudowa przystanku tramwajowo-autobusowego „Kabel”. Realizacja zadania w 2025 r. w ramach kwoty 200 000 zł miała obejmować ogłoszenie zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnej, zawarcie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnej oraz opracowanie dokumentacji projektowej. Natomiast na rok 2026 w ramach kwoty w wysokości 1 000 000 zł przewidywano ogłoszenie zamówienia publicznego na wykonanie robót, zawarcie umowy oraz realizację prac.

Aktualna trudna sytuacja finansowa Gminy Miejskiej Kraków uniemożliwiła ujęcie zadania pn. Przebudowa przystanku tramwajowo-autobusowego
Kabel” w planach finansowych Miasta. W sytuacji poprawy stanu gminnych finansów ponownie zostanie rozważona możliwość zabezpieczenia finansowania dla tego zadania.

z up. PREZYDENTA MIASTA
Stanisław Kracik
Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa

Na sam projekt żeby chociaż znaleźli, bez robót budowlanych, na sam projekt! Inaczej to się latami będzie ciągnąć...

kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: kucyk » 23 lis 2024, 9:46

Wszystko w Krakowie będzie przez najbliższe lata spłycane do twierdzenia: "mamy bardzo ciężką sytuację finansową w mieście, nie ma funduszy".

A to co jest potrzebne nam mieszkańcom może pozwolisz ale sami będziemy dyskutować z włodarzami. :x

A tak nawiasem to przystanek "Kabel" leży chyba w dzielnicy Podgórze XIII to więc niech władze tej dzielnicy się o ten problem starają. A jak nie to sprawą przystanku zajmie się miasto a nie obciąża takimi inwestycjami skromne budżety dzielnic. :evil:

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: kbieniu7 » 23 lis 2024, 13:01

kucyk pisze: 23 lis 2024, 9:46 Wszystko w Krakowie będzie przez najbliższe lata spłycane do twierdzenia: "mamy bardzo ciężką sytuację finansową w mieście, nie ma funduszy".

A to co jest potrzebne nam mieszkańcom może pozwolisz ale sami będziemy dyskutować z włodarzami. :x

A tak nawiasem to przystanek "Kabel" leży chyba w dzielnicy Podgórze XIII to więc niech władze tej dzielnicy się o ten problem starają. A jak nie to sprawą przystanku zajmie się miasto a nie obciąża takimi inwestycjami skromne budżety dzielnic. :evil:
"Kabel" leży na pograniczy dzielnic XII i XIII, przy czym jako punkt przesiadkowy głównie korzystają z niego mieszkańcy XI i XII.

Do finansowania jest przewidziany właśnie z budżetu miasta, ale nie są w stanie wydłubać nawet na dokumentację projektową. Bez tego cały czas będzie to substandardowy i mało bezpieczny przystanek. A bez wygodnych przesiadek wciąż będzie wracać dyskusja, że ludzie chcą więcej bezpośrednich połączeń, niż częściej jeżdżących linii.

nizszecenybiletow
Pasażer
Posty: 46
Rejestracja: 18 lis 2024, 20:18

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: nizszecenybiletow » 23 lis 2024, 13:15

Więc, nawet jeśli przebudowa ruszy, to sprawa dalekiej przyszłości.

A z problemów komunikacyjnych na Prokocimiu i Bieżanowie, ew propozycji szybkich zmian:

1. Kilka linii kursuje w soboty i niedzielę co 40 minut: 133,143,153,163,195, wg mnie na szybko można podnieść częstotliwość do 30 minut.

2. Z wydłużeń, to można poruszyć wydłużenie 513 na Aleksandry, ew kolejna linia na Złocień w postaci 133.

3. Poruszenie tematu linii tramwajowej na Rżąkę.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6831
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Kaszmir » 24 lis 2024, 18:54

nizszecenybiletow pisze: 23 lis 2024, 13:151. Kilka linii kursuje w soboty i niedzielę co 40 minut: 133,143,153,163,195, wg mnie na szybko można podnieść częstotliwość do 30 minut.
Tu trzeba uwzględnić koordynacje:
- "133" jest skoordynowane ze "135" do f20 między Kurdwanowem a Łagiewnikami, a "135" jest skoordynowane ze "155" i "254", a "254" z "214",
- "163" jest skoordynowane ze "123" i "193" między Mogiłą a Bieńczycami,
zatem zmiana częstotliwości tych linii wymagałaby również zmian na przynajmniej sześciu kolejnych: "123", "135", "155", "193", "214", "254" (te dwie ostatnie wymagają uzgodnienia z gminą Wieliczka).

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: kot_feliks » 24 lis 2024, 22:01

No i git, wtedy byłyby skoordynowane do f15 ;) F40 na linii miejskiej to już jednak pewne kuriozum :)

nizszecenybiletow
Pasażer
Posty: 46
Rejestracja: 18 lis 2024, 20:18

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: nizszecenybiletow » 25 lis 2024, 18:45

No właśnie. Albo narzekamy na korki, smog, rosnący do 621/1000 samochodów wskaźnik motoryzacji, deficyt miejsc parkingowych (będący wymówką przed zmianami w organizacji ruchu), albo utrzymujemy linie co 40 minut.

maszynista
Pasażer
Posty: 33
Rejestracja: 16 lis 2020, 15:40

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: maszynista » 25 lis 2024, 21:09

Tutaj podstawowym problemem dla Bieżanowa i Złocienia jest brak bezkolizyjnego przejazdu przez przejazdy kolejowe na ul. Półłanki, tu należy podjąć działania.....

dominQ92
Znawca
Posty: 103
Rejestracja: 03 paź 2022, 20:38

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: dominQ92 » 25 lis 2024, 22:31

Przejazd na Półłanki to jedno, ale drugim problem jest to, że tak naprawdę Półłanki to jedyna możliwość na przebicie się z okolic Złocienia/Małego Płaszowa w kierunku Bieżanowa/Prokocimia bez konieczności nadkładania drogi przez Kuklińskiego i Wielicką. I tego nawet najbardziej sprawny system komunikacji miejskiej nie rozwiąże. A sam Złocień rozwija się coraz szybciej (nowe bloki przy H.K Czeczów czy Domagały) a opcji wyjazdu z osiedla tak naprawdę nie przybyło, i finalnie stoi się w korku albo na Półłanki do Botewy, albo na Agatowej do wyjazdu na Półłanki albo na Sucharskiego do Bieżanowskiej. De facto przedłużenie Domagały do Śliwiaka w zasadzie potrzebne na wczoraj.

WIK
Specjalista
Posty: 219
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: WIK » 26 lis 2024, 11:06

Brakuje drogi z prawdziwego zdarzenia łączącej Złocień z Kokotowem. Tramwaju w kierunku Wieliczki oraz Brzegów. Parkingu P&R przy stacjach Kraków Złocień, Kraków Bieżanów, Kraków Bieżanów Drożdżownia.

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 392
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Aułrora » 26 lis 2024, 12:30

WIK pisze: 26 lis 2024, 11:06 Brakuje drogi z prawdziwego zdarzenia łączącej Zlocien z Kokotowem. Tramwaju w kierunku Wieliczki oraz Brzegów. Parkingu P&R przy stacjach Kraków Zlocien, Kraków Bieżanów, Kraków Bieżanów Drożdżownia.
Wystarczyłoby całą ulicę Jasieńskiego zrobić drogą z prawdziwego zdarzenia i pierwszy podpunkt już byłby rozwiązany. Jakby to zrobili w granicach miasta to 143-kę można by było wydłużyć wtedy do Złocienia przez Jasieńskiego i Czeczów.
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

pjetrek
Ekspert
Posty: 771
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: pjetrek » 21 lut 2025, 19:07

Dziś w nocy awaryjna naprawa torowiska na Wielickiej na wysokości Wlotowej:
Szanowni Pasażerowie,

uprzejmie informujemy, że od ok. godz. 23:00 w dniu 21.02.2025 r. (piątek) do ok. godz. 04:30 w dniu 22.02.2025 r. (sobota) w związku z awaryjną naprawą torowiska w ciągu ul. Wielickiej (w rejonie przystanków Wlotowa) nastąpi zmiana tras linii 3, 9, 13, 69 w obu kierunkach.

Linie 3, 9, 13, 69:

Krowodrza Górka P+R/Rondo Hipokratesa/Bronowice/Górka Narodowa P+R – … – przystanek Bieżanowska 03/04 – Nowosądecka, Witosa – Kurdwanów P+R;
na trasach zmienionych będą obsługiwane wszystkie istniejące przystanki;
bez obsługi pozostaną przystanki tramwajowe w obu kierunkach na odcinku Wlotowa – Nowy Bieżanów P+R.
Zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa ZA TRAMWAJ na trasie:

Bieżanowska 09 – (powrót: Wolska, Na Kozłówce), Wielicka, Teligi, Ćwiklińskiej – Nowy Bieżanów P+R 03;
autobusy będą kursowały w godzinach od ok. 22:30 do ok. 05:00;
autobusy będą zatrzymywały się na istniejących przystankach autobusowych.
Rozkłady jazdy nie zostaną zmienione.

Za utrudnienia przepraszamy!
https://ztp.krakow.pl/kmk/komunikaty/12 ... ucnAHl1BAg

Awatar użytkownika
gadolin
Pasażer
Posty: 46
Rejestracja: 21 kwie 2023, 13:38

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: gadolin » 21 lut 2025, 19:40

To nie dałoby się puścić 669 w miejsce 69, zamiast robić zatramwaje?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: gadolin, Semrush [Bot] i 3 gości