Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka
: 16 wrz 2024, 22:01
Znaki o tym fakcie informowały kierowców dobre 2 tygodnie temu. Sam osobiście je widziałem na ul. Bieżanowskiej. 

www.forum.pkk.net.pl
https://forum.pkk.net.pl/
Zwracam się z uprzejmą prośbą o zarezerwowanie w nadchodzącym budżecie środków na projekt poszerzenia peronu tramwajowego na przystanku “Kabel”.
Od momentu otwarcia estakady tramwajowej nad dworcem w Płaszowie w 2015 roku, przystanek "Kabel" jest najważniejszym punktem przesiadkowym między tramwajami w południowo-wschodniej części Krakowa. Obecnie przejeżdżają przez niego 44 tramwaje na godzinę w jednym kierunku, co jest największą wartością w całym mieście. Jest on również jedynym wspólnym przystankiem dla linii kurdwanowskich oraz bieżanowskich i umożliwia wygodne przesiadki między nimi bez zmiany peronu.
Problem dotyczy peronu w kierunku Bieżanowa i Kurdwanowa, który jest absolutnie niedostosowany do swojej funkcji:
1. Jest stanowczo za wąski. Ma szerokość zaledwie 2,50m (ograniczoną przez barierki), co czasami sprawia, że pasażerowie muszą stanąć na torowisku by przejść.
2. Przez wiele lat nie było wiaty, co uniemożliwiało ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Wiata została co prawda zamontowana w październiku 2023 roku, ale ze względu na niewielkie wymiary nadal nie zapewnia schronienia dla odpowiedniej liczby osób na przystanku.
3. Jest zlokalizowany tuż przy jezdni, na której jest duży ruch i po której pojazdy poruszają się z dużymi prędkościami mimo ograniczenia prędkości do 50 km/h (w przeszłości były przypadki wpadnięcia pojazdu na peron, na szczęście bez ofiar).
Wszystko to sprawia, że przesiadanie się na tym przystanku zniechęca do podróży tramwajem i negatywnie wpływa na wizerunek komunikacji miejskiej. Przystanek ten był przebudowywany w 2019 roku. Przebudowa miała m.in. na celu poprawę warunków oczekiwania dla pasażerów, jednak poszerzony został zaledwie o ok. 1 metr, nadal będąc stanowczo za wąskim. Jednocześnie zbudowano pas zjazdowy do sąsiednich bloków oraz zatokę autobusową (!) z buforem (!!). De facto przebudowa poprawiła warunki ruchu samochodów, pozostawiając pasażerów z substandardową infrastrukturą, co jest sytuacją skandaliczną, zupełnie stojąc w kontrze do miejskich strategii transportowych.
Projekt był realizowany na podstawie decyzji ZRID z 2016 roku, na koszt podmiotu prywatnego i miał zawierać jeszcze drugi etap przebudowy skrzyżowania (bez dalszej poprawy dla pasażerów). Jednakże z informacji otrzymanych od Zarządu Dróg Miasta Krakowa ów podmiot prywatny ogłosił upadłość, co uniemożliwiło realizację etapu drugiego. Jest to jednak paradoksalnie korzystna sytuacja, gdyż jest możliwość uniknięcia przebudowy konserwującej niefunkcjonalne rozwiązania.
Mimo posiadania decyzji ZRID należy odstąpić się od realizacji przebudowy wg obecnych koncepcji i zlecić opracowanie nowego projektu. Od opracowania starego projektu i wydania decyzji ZRID minęło już 8 lat, co jest bardzo długim okresem, w czasie którego zmieniło się sporo - w tym postrzeganie systemu transportowego oraz sposób planowania rozwiązań komunikacyjnych w mieście - co uzasadnia zmiany w projekcie. Przebudowa skrzyżowania wg dotychczasowego projektu oznaczać będzie utrwalenie niefunkcjonalnych i nieakceptowalnych rozwiązań dla pasażerów tramwajów zniechęcając do korzystania z nich, co jest sprzeczne ze strategią transportową Krakowa. Konieczna jest zmiana kształtu i zakresu przebudowy tego miejsca na bardziej propasażerską, m.in poprzez poszerzenie peronu w kierunku Bieżanowa i Kurdwanowa (do szerokości minimum 4,50m), oraz montaż wiat osłaniających całą szerokość i długość peronu.
Problem ten został zauważony przez mieszkańca i przekazany poprzednim władzom Urzędu Miasta, Zarządowi Transportu Publicznego oraz Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Przychylili się oni do pomysłu zmiany koncepcji dla tego miejsca (pisma w załączniku) i zdecydowano się podjąć działania ku poprawie tego miejsca dla pasażerów KMK. Do opracowania dokumentacji projektowej i wykonania prac budowlanych potrzebne jednak są środki finansowe, o których zabezpieczenie na rok 2025 wnoszę - minimum chociaż na dokumentację projektową.
Odpowiadając na Pana interpelację w sprawie poszerzenia peronu tramwajowego na przystanku „Kabel”, przekazaną przez Pana Jakuba Koska, Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa 13 listopada 2024 r., uprzejmie informuję.
W trakcie prac nad projektem budżetu Miasta Krakowa na rok 2025 oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa na lata następne rozważana była możliwość realizacji w latach 2025-2026 zadania pn. Przebudowa przystanku tramwajowo-autobusowego „Kabel”. Realizacja zadania w 2025 r. w ramach kwoty 200 000 zł miała obejmować ogłoszenie zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnej, zawarcie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnej oraz opracowanie dokumentacji projektowej. Natomiast na rok 2026 w ramach kwoty w wysokości 1 000 000 zł przewidywano ogłoszenie zamówienia publicznego na wykonanie robót, zawarcie umowy oraz realizację prac.
Aktualna trudna sytuacja finansowa Gminy Miejskiej Kraków uniemożliwiła ujęcie zadania pn. Przebudowa przystanku tramwajowo-autobusowego
Kabel” w planach finansowych Miasta. W sytuacji poprawy stanu gminnych finansów ponownie zostanie rozważona możliwość zabezpieczenia finansowania dla tego zadania.
z up. PREZYDENTA MIASTA
Stanisław Kracik
Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa
"Kabel" leży na pograniczy dzielnic XII i XIII, przy czym jako punkt przesiadkowy głównie korzystają z niego mieszkańcy XI i XII.kucyk pisze: 23 lis 2024, 9:46 Wszystko w Krakowie będzie przez najbliższe lata spłycane do twierdzenia: "mamy bardzo ciężką sytuację finansową w mieście, nie ma funduszy".
A to co jest potrzebne nam mieszkańcom może pozwolisz ale sami będziemy dyskutować z włodarzami.![]()
A tak nawiasem to przystanek "Kabel" leży chyba w dzielnicy Podgórze XIII to więc niech władze tej dzielnicy się o ten problem starają. A jak nie to sprawą przystanku zajmie się miasto a nie obciąża takimi inwestycjami skromne budżety dzielnic.![]()
Tu trzeba uwzględnić koordynacje:nizszecenybiletow pisze: 23 lis 2024, 13:151. Kilka linii kursuje w soboty i niedzielę co 40 minut: 133,143,153,163,195, wg mnie na szybko można podnieść częstotliwość do 30 minut.
Wystarczyłoby całą ulicę Jasieńskiego zrobić drogą z prawdziwego zdarzenia i pierwszy podpunkt już byłby rozwiązany. Jakby to zrobili w granicach miasta to 143-kę można by było wydłużyć wtedy do Złocienia przez Jasieńskiego i Czeczów.WIK pisze: 26 lis 2024, 11:06 Brakuje drogi z prawdziwego zdarzenia łączącej Zlocien z Kokotowem. Tramwaju w kierunku Wieliczki oraz Brzegów. Parkingu P&R przy stacjach Kraków Zlocien, Kraków Bieżanów, Kraków Bieżanów Drożdżownia.
https://ztp.krakow.pl/kmk/komunikaty/12 ... ucnAHl1BAgSzanowni Pasażerowie,
uprzejmie informujemy, że od ok. godz. 23:00 w dniu 21.02.2025 r. (piątek) do ok. godz. 04:30 w dniu 22.02.2025 r. (sobota) w związku z awaryjną naprawą torowiska w ciągu ul. Wielickiej (w rejonie przystanków Wlotowa) nastąpi zmiana tras linii 3, 9, 13, 69 w obu kierunkach.
Linie 3, 9, 13, 69:
Krowodrza Górka P+R/Rondo Hipokratesa/Bronowice/Górka Narodowa P+R – … – przystanek Bieżanowska 03/04 – Nowosądecka, Witosa – Kurdwanów P+R;
na trasach zmienionych będą obsługiwane wszystkie istniejące przystanki;
bez obsługi pozostaną przystanki tramwajowe w obu kierunkach na odcinku Wlotowa – Nowy Bieżanów P+R.
Zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa ZA TRAMWAJ na trasie:
Bieżanowska 09 – (powrót: Wolska, Na Kozłówce), Wielicka, Teligi, Ćwiklińskiej – Nowy Bieżanów P+R 03;
autobusy będą kursowały w godzinach od ok. 22:30 do ok. 05:00;
autobusy będą zatrzymywały się na istniejących przystankach autobusowych.
Rozkłady jazdy nie zostaną zmienione.
Za utrudnienia przepraszamy!