Strona 163 z 173

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 28 mar 2025, 11:56
autor: suchy
Bayer2003 pisze: 28 mar 2025, 11:34 Jeżeli prawo nie służy obywatelom, w niektórych sytuacjach trzeba je nieco nagiąć. Przy czym nie uważam tramwajów tureckich za idealną receptę na wszystkie problemy krakowskiej komunikacji miejskiej - prawdopodobnie miałyby one swoje problemy i wady, a ich serwis byłby utrudniony. Z tramwajami PESY problemy jednak będą na pewno, a ich cena także będzie znacząco większa.
NIE, NIE MOŻNA NAGIĄĆ - chcesz iść siedzieć za złamanie prawa, to zgłoś się do Zarządu i podpisz własnoręcznie taki przetarg oraz umowę, wtedy to ty będziesz odpowiadał przed sądem 8-)

Dwa - na jakiej podstawie twierdzisz, że NA PEWNO będą problemy z nowymi Pesami, skoro od czasu Krakowiaków producent wyprodukował kilkaset kolejnych wagonów - i w ostatnich latach nie słychać o ogromnych awariach np. z GOPu, Wrocławia, Częstochowy, itp?
Czyli mamy do czynienia z podwójnymi standardami. Tramwaj z drobną usterką, nie sprawiającą większej uciążliwości dla motorniczego ani pasażerów musi zostać odesłany do zajezdni, jednak przekrzywiony tramwaj z kwadratowymi kołami, śmierdzący spalenizną jak najbardziej może już jeździć liniowo? Dziwię się, że nikt wcześniej nie zauważył i nie nagłośnił tej sprawy, bo mamy chyba do czynienia z największą transportową patologią w historii.
O odesłaniu tramwaju "z drobną usterką" decyduje ZTP jako organizator, zapewne stosowny zapis jest gdzieś ujęty w umowie podpisanej z MPK na świadczenie przewozów. Zaś jeśli w tejże umowie nie ma możliwości kontroli np. kwadratowych kół przez ZTP - to póki wagon normalnie jedzie do przodu, to nie mają podstaw do odesłania. Dwa, że najpierw musieliby akurat TEN KONKRETNY skład skontrolować, żeby wogóle zauważyć występujący problem ;)
MM869 pisze: 28 mar 2025, 11:37 A to nie można wysłać z zajezdni motorniczego na podmianę sprawnym pojazdem tej samej wielkości?
A skąd ten motorniczy miałby się znajdować na tej zajezdni? ;) Uważasz że codziennie na dyspozytorni siedzi po kilka osób przez 9-10h zmianę? Owszem jest tzw. "rezerwa bierna" - ale to jest tylko przez ok. 3-4h w porze porannych wyjazdów z zajezdni oraz popołudniowych wyjazdów / wymiany prowadzących ze zmian A / B.

Polega to na tym, że np. o 3-4 rano / 12-13 popołudniu prowadzący przychodzi na zajezdnię, nie ma przydzielonej na ten dzień żadnej linii, siada sobie na krzesełku i po prostu czeka - czy wszyscy jego koledzy i koleżanki, którzy mają wyjazdy z zajezdni / odbiory na mieście przyjdą do pracy. Jeśli ktoś nie przyjdzie na wyjazd lub na odbiór (bo zaspał / zachorował) - to wtedy dyspozytor wysyła takiego rezerwowego kierowcę / motorniczego na daną "nieobecną" brygadę. A jeśli wszyscy przyjdą do pracy - to prowadzący idzie do domu.

Czasami zdarza się, że któryś z mechaników zajezdniowych wyjedzie tramwajem na podmianę (zdarzało mi się widzieć np. na Borku czy na Makach jak przyjeżdżał mechanik w roboczym czerwonym stroju wagonem "Przejazd Techniczny", po czym wymieniali się pojazdami z motorniczym wagonu liniowego). Ale do czegoś takiego podejrzewam musi być akurat jakiś wolny mechanik, który może taką podmianę szybko przeprowadzić (przecież oni też mają swoją pracę na zajezdni do wykonania - jak pojedzie podmieniać wagon, to nie może zająć się naprawą zepsutego wagonu na hali).
MM869 pisze: 28 mar 2025, 11:40 ZTP nic do zajezdni nie wysyła.

Oni robią kontrolę i protokół i naliczają później karę. To już kwestia przewoźnika co z tym robi. Może sobie ustalić procedury na tę okoliczność i sam takie usterki wyłapywać wcześniej i podmieniać tabor (lub wysłać pogotowie techniczne na końcówkę, lub inne rzeczy jeszcze).

Nie wiem jak z tramwajami, ale np. w nowej umowie z Mobilisem jest zapis, że za takie usterki typu nie działający wyświetlacz, kasownik itp. - kara może być naliczona tylko raz dziennie. Więc teoretycznie pojazd z taką niesprawnością może jeździć do końca dnia na linii bo to i tak już niczego nie zmieni (w kwestii kary).
Nie wiem jak to formalnie wygląda, nie znam zapisów umowy między ZTP a MPK. Ale kiedyś znajomy motorniczy powiedział mi, że miał kontrolę ZTP, wykryli niesprawny automat biletowy, którego Pogotowie Techniczne MPK na pętli nie było w stanie naprawić - więc dostał polecenie zjazdu do zajezdni i wymiany wagonu na nowy ze sprawnym automatem biletowym.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 28 mar 2025, 12:04
autor: Bayer2003
suchy pisze: 28 mar 2025, 11:56 NIE, NIE MOŻNA NAGIĄĆ - chcesz iść siedzieć za złamanie prawa, to zgłoś się do Zarządu i podpisz własnoręcznie taki przetarg oraz umowę, wtedy to ty będziesz odpowiadał przed sądem 8-)

Dwa - na jakiej podstawie twierdzisz, że NA PEWNO będą problemy z nowymi Pesami, skoro od czasu Krakowiaków producent wyprodukował kilkaset kolejnych wagonów - i w ostatnich latach nie słychać o ogromnych awariach np. z GOPu, Wrocławia, Częstochowy, itp?
Być może lepiej ponosić konsekwencje złamania prawa przez kilka lat niż konsekwencje postąpienia zgodnie z prawem przez kilkadziesiąt lat. A te konsekwencje na pewno będą, nie wierzę że ten marnej jakości producent poprawił jakość swoich produktów znacząco. Ponadto w wymienionych przez Ciebie miastach tramwaje PESY nie mają ponad 40 metrów długości, więc konstrukcja dla Krakowa znowu będzie prototypem, co nie wróży nic dobrego.
suchy pisze: 28 mar 2025, 11:56 O odesłaniu tramwaju "z drobną usterką" decyduje ZTP jako organizator, zapewne stosowny zapis jest gdzieś ujęty w umowie podpisanej z MPK na świadczenie przewozów. Zaś jeśli w tejże umowie nie ma możliwości kontroli np. kwadratowych kół przez ZTP - to póki wagon normalnie jedzie do przodu, to nie mają podstaw do odesłania. Dwa, że najpierw musieliby akurat TEN KONKRETNY skład skontrolować, żeby wogóle zauważyć występujący problem ;)
Krążą pogłoski, że forum to jest czytane przez pracowników ZTP. O problemach ze składem RZ242+RZ243 było już tutaj pisane wielokrotnie, a objazdowa trasa "13", na której skład ten dziś jeździ, przebiega prosto pod oknami tej jednostki. Gdyby chcieli, skontrowaliby ten skład bez absolutnie żadnego wysiłku. Niestety najwidoczniej lepiej do zajezdni odsyłać tramwaje niskopodłogowe i dłuższe z dużo mniej istotnymi usterkami.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 28 mar 2025, 12:23
autor: suchy
Bayer2003 pisze: 28 mar 2025, 12:04 Być może lepiej ponosić konsekwencje złamania prawa przez kilka lat niż konsekwencje postąpienia zgodnie z prawem przez kilkadziesiąt lat.
No tak jasne - wyrok sądowy (najczęściej zakazujący ci pracy w instytucjach publicznych przez najbliższe 5 czy 10 lat), do tego kilkuletnia odsiadka w więzieniu. Ponadto, na przedsiębiorstwo również może zostać nałożona kara finansowa przez Prezesa UZP. Wszyscy urzędnicy czy zarządy firm wprost marzą o takich konsekwencjach :lol: :lol: :lol: :lol:

Człowieku, weź ty się zastanów, co za głupoty pociskasz, bo już się czytać tych bzdur nie chce - specjalista od przepisów prawa się znalazł :roll: :roll:
Krążą pogłoski, że forum to jest czytane przez pracowników ZTP. O problemach ze składem RZ242+RZ243 było już tutaj pisane wielokrotnie, a objazdowa trasa "13", na której skład ten dziś jeździ, przebiega prosto pod oknami tej jednostki. Gdyby chcieli, skontrowaliby ten skład bez absolutnie żadnego wysiłku. Niestety najwidoczniej lepiej do zajezdni odsyłać tramwaje niskopodłogowe i dłuższe z dużo mniej istotnymi usterkami.
To zadzwoń do ZTP, zgłoś problem z wagonem i poproś ich o interwencję / kontrolę wagonu, zamiast jojczeć tylko na forum ;) ;)

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 28 mar 2025, 12:24
autor: pasazer_mobilisu
Bayer2003 pisze: 28 mar 2025, 12:04 Być może lepiej ponosić konsekwencje złamania prawa przez kilka lat niż konsekwencje postąpienia zgodnie z prawem przez kilkadziesiąt lat.
A wiesz, że w zakładzie karnym nie miałbyś dostępu do Internetu i nie mógł pisać tu na forum? :lol:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 28 mar 2025, 13:00
autor: MM869
suchy pisze: 28 mar 2025, 11:56 A skąd ten motorniczy miałby się znajdować na tej zajezdni? ;) Uważasz że codziennie na dyspozytorni siedzi po kilka osób przez 9-10h zmianę? Owszem jest tzw. "rezerwa bierna" - ale to jest tylko przez ok. 3-4h w porze porannych wyjazdów z zajezdni oraz popołudniowych wyjazdów / wymiany prowadzących ze zmian A / B.

Polega to na tym, że np. o 3-4 rano / 12-13 popołudniu prowadzący przychodzi na zajezdnię, nie ma przydzielonej na ten dzień żadnej linii, siada sobie na krzesełku i po prostu czeka - czy wszyscy jego koledzy i koleżanki, którzy mają wyjazdy z zajezdni / odbiory na mieście przyjdą do pracy. Jeśli ktoś nie przyjdzie na wyjazd lub na odbiór (bo zaspał / zachorował) - to wtedy dyspozytor wysyła takiego rezerwowego kierowcę / motorniczego na daną "nieobecną" brygadę. A jeśli wszyscy przyjdą do pracy - to prowadzący idzie do domu.
Ja wiem na czym rezerwa zajezdniowa polega, nie musisz mi tłumaczyć. U prywatnego, Ci kierowcy (oczywiście jak w danym momencie nie brakuje ludzi - wiadomo) siedzą pełną zmianę - właśnie po to, żeby już po wyjazdach, jak wszyscy przyszli do pracy, robić podmiany na mieście itp. przejazdy. Zresztą zawsze może się zdarzyć że jakiegoś prowadzącego trzeba będzie podmienić później w ciągu zmiany - np. źle się poczuł czy coś. To czemu wtedy rezerwa czynna ma być uwiązana do końca zmiany? Wysyła się podmianę kierowcy z zajezdni, a rezerwa czynna nie jest angażowana (albo tylko na kurs, lub dwa).

To jest proste rozwiązanie i aż dziwne że taki profesjonalny przewoźnik jak MPK na to nie wpadł... Myślę, że koszty płacenia ludziom za taki dyżur też spokojnie będą niższe niż widmo ewentualnych kar za niesprawne pojazdy jeżdżace po mieście "bo może się uda i ZTP nie zauważy".

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 28 mar 2025, 20:58
autor: Piotr246
Bayer2003 pisze: 28 mar 2025, 11:34


Dobry pomysł, tylko co miałoby wieczorami wyjeżdżać zamiast ponad 40-metrowego taboru? Jeżeli byłyby to 33-metrowe tramwaje, np. kursujące na szczytówkach "50" i "75", nie mam nic przeciwko, jednak 26-metrowe tramwaje w żadnych godzinach nie sprawdzą się na najpopularniejszych liniach i efekt będzie taki jak na łączeniach z nockami (czyli przepełnienia, których przecież chyba wszyscy chcemy jak najmniej).
Oczywiście, że tabor 33-metrowy i to nie tylko z 50 i 75. Z linii 8 (na 4 i 52, podmiany na BM i CM), może też pojedyńcze brygady z 3,14,22.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 28 mar 2025, 23:10
autor: krakus
Piotr246 pisze: 28 mar 2025, 20:58 Oczywiście, że tabor 33-metrowy i to nie tylko z 50 i 75. Z linii 8 (na 4 i 52, podmiany na BM i CM), może też pojedyńcze brygady z 3,14,22.
Pominąłes 24, podmiany na CM lub Kurdwanowie.
Ale priorytetem jest skrócenie pracy ufoków. Podmiany na CM jak wspomniałeś lub brygady 50 kończące na Kurdwanowie bo najbliżej.
Rozwiązanie to fajnie funkcjonowało w latach 90-tych ubiegłego wieku.
Ufoki z linii 3, 8, 22 były zastępowane przez składy z 43, 19, 24, 42.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 29 mar 2025, 10:55
autor: Piotr246
Pesy też warto by zjeżdżały wcześniej.

Linia 4: Najwcześniejszy wyjazd z Podgórza o 3:56, najpóźniejszy zjazd 0:25. W Nowej Hucie są dwa wyjazdy o 6:05 i 6:32, oraz zjazdy 20:59 i 21:41, ale ogólnie mechanicy mają tylko kilka godzin by zrobić OC i usunąć usterki.

Jeśli motorniczy z tego wozu co zjedzie 0:25 zgłosi jakieś usterki wymagające większego nakładu pracy, to trudno wystawić rano taki wagon.

W sumie w obu zajezdniach jest teraz 231 brygad, nawet jeśli tylko 1/3 motorniczych zauważy jakieś usterki, to jest spora ilość pracy do wykonania, więc lepiej by najbardziej usterkowe Pesy i Konstale zjeżdżały w miarę możliwości jako pierwsze, przed największym szczytem zjazdów około 23-24.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 29 mar 2025, 12:45
autor: michal49944
Kolejna sobota i kolejny bezsensowny weekendowy wyjazd uffoka na jedną brygadę 52. Wykorzystanie Pes w Podgórzu to 50%. Czy naprawdę aż połowa jest niesprawna do jazdy, żeby chociaż jeden z nich wyjechać?! :x

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 29 mar 2025, 19:25
autor: Kowalik
Bayer2003 pisze: 28 mar 2025, 12:04 Krążą pogłoski, że forum to jest czytane przez pracowników ZTP. O problemach ze składem RZ242+RZ243 było już tutaj pisane wielokrotnie, a objazdowa trasa "13", na której skład ten dziś jeździ, przebiega prosto pod oknami tej jednostki. Gdyby chcieli, skontrowaliby ten skład bez absolutnie żadnego wysiłku. Niestety najwidoczniej lepiej do zajezdni odsyłać tramwaje niskopodłogowe i dłuższe z dużo mniej istotnymi usterkami.
Zapewne przepisy określają, podobnie jak w ruchu kolejowym wytyczne jak duże może być płaskie miejsce na zestawie kołowym. Skoro pojazd ten kursuje, to sprawdzono, że wartość ta nie przekroczyła granicy, po której zostałby skierowany do reprofilacji. Nie jest to tani zabieg, więc nic w tym dziwnego, że jeździ podkuty.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 31 mar 2025, 7:44
autor: michal49944
Kolejny tydzień i rozdział taboru bez poprawy. Na 52 znów 2xSTL, chociaż dzisiaj nie ma Protrama. :x

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 01 kwie 2025, 10:18
autor: Bayer2003
michal49944 pisze: 31 mar 2025, 7:44 Kolejny tydzień i rozdział taboru bez poprawy. Na 52 znów 2xSTL, chociaż dzisiaj nie ma Protrama. :x
A dziś gorzej niż wczoraj, na "52" 3 Stadlery i wykorzystanie taboru 40m+ ponownie wynosi 30/45 (67%). Pomimo Prima Aprilis, nieśmieszny żart.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 02 kwie 2025, 6:54
autor: michal49944
Chyba dzisiaj mamy rekordowo niskie wykorzystanie Pes. Na 52 są 3xSTL i Protram powrócił. :(

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 05 kwie 2025, 21:13
autor: Kaszmir
Zwróciłem się do Wiceprezydenta Kracika z prośbą, by wieczorami na "52", "21" i "13" zostawały wyłącznie pojazdy niskopodłogowe, a wysokopodłogowce zjeżdżały do zajezdni:

https://www.facebook.com/blogkrabok/pos ... RSy63uKZCl
Krabok - blog Jacka Mosakowskiego pisze:Na liniach 52, 21 i 13 w tygodniu jest miks taborowy: trochę wagonów nowych i trochę wysokopodłogowych. Po godz. 20 częstotliwość kursów się zmniejsza i część wozów zjeżdża do zajezdni. Zamiast jednak w pierwszej kolejności ściągnąć tramwaje z wysoką podłogą, MPK zostawia część z nich by jeździły do końca dnia. Jest to niepotrzebne – lepiej zostawić same niskie pojazdy, co ułatwiłoby podróż osobom o ograniczonej mobilności, oraz zwiększyło komfort wszystkich pasażerów i motorniczych. Dlatego wysłałem taką prośbę do Wiceprezydenta Kracika, pełniącego nadzór nad MPK.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 05 kwie 2025, 22:52
autor: Jelczyk
W ogóle to nie rozumiem dlaczego 62 podmienia brygady na 52, zamiast 21 gdzie jest ta sama wielkość taboru. Mogłoby takie 62 podmieniać chociaż w piątki i weekendy wysokie 21.