Re: Buspasy
: 06 mar 2025, 14:00
Inżynier Ruchu też ma takie samo stanowisko.
Czyli buspas na początku ul. Mikołajczyka zostaje, a na Rondzie Piastowskim będzie jazda autobusów na wprost lewym pasem i zjazd wg mojego pomysłu. Dobrze, w sumie może wyjść nawet lepiej dla KMK przy takim układzie. Mam nadzieję, że to wdrożą w takiej formie - a na pewno ich teraz pogonię, by już wdrożyli zmianę na zjeździe z ronda - tam nie będzie nic przebudowywane, po co czekaćSzanowny Panie,
w nawiązaniu do wniosku pragnę wyjaśnić, iż decyzja związana z likwidacją bus pasa w ciągu ul. Mikołajczyka podjęta została na spotkaniu zorganizowanym przez Przewodniczącego Rady Miasta
Krakowa – Pana Jakuba Koska, w którym oprócz niego uczestniczyli również: Dyrektor Zarządu Transportu Publicznego, Zastępca Dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury, radni Miasta Krakowa oraz przedstawiciele rad dzielnic z Dzielnicy XVI Bieńczyce i Dzielnicy XV Mistrzejowice (którzy są reprezentantami społeczności lokalnej), a także członkowie lokalnych organizacji.
Podczas w/w spotkania zostało ustalone, iż działania zmierzające do zmiany organizacji ruchu w ciągu ul. Mikołajczyka prowadzone będą w dwóch etapach:
1. Etap I, którego realizacja przewidziana jest jeszcze w tym roku – likwidacja buspasa i powrót do dwóch pasów między przystankiem pn. „Dunikowskiego”, a rondem Piastowskim, po wcześniejszym przeniesieniu przejścia dla pieszych i zbudowaniu odpowiedniego azylu dla pieszych,
2. Etap II - montaż sygnalizacji świetlnej wzbudzanej (na żądanie) na wybranych przejściach, umożliwiającej bezpieczne przechodzenie pieszych i pełne odtworzenie dwóch pasów na
całej długości ul. Mikołajczyka w stronę osiedla Piastów. Jego realizacja zaplanowana została na przyszły rok, ponieważ konieczne jest zabezpieczenie środków na ten cel, przygotowanie projektu sygnalizacji oraz przeprowadzenie procedury przetargowej.
Zmiany warunków ruchu w mieście wynikają często również z powodów niezależnych od organizacji ruchu takich jak zdarzenia drogowe, nieprawidłowe zachowania kierujących czy warunki atmosferyczne. Wpływ na warunki ruchu ma również duża ilości prowadzonych inwestycji i robót drogowych w tej części miasta. Dodatkowo zmiany natężeń ruchu na poszczególnych ulicach wynikają również z częściowego otwarcia pod koniec 2024r. Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52 (bez brakującego węzła Grębałów oraz węzła Mistrzejowice). W związku z powyższym, sytuacja związana z natężeniem ruchu na poszczególnych ulicach ulega stałej zmianie, a w pełni zostanie ona dopiero unormowana po dokończeń całej przedmiotowej obwodnicy. Jest ona stale
monitorowana zarówno przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa (jako zarządca dróg publicznych) jak i Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury (jako organ zarządzający ruchem na drogach publicznych). Po tym procesie, pomiarach aktualnych natężeń ruchu oraz obserwacji będzie można rozważyć wprowadzenie odpowiednich korekt w istniejącej organizacji ruchu na poszczególnych ulicach.
W kwestii zaproponowanych przez Pana dodatkowych rozwiązań w ciągu ul. Mikołajczyka oraz Ronda Piastowskiego pragnę poinformować, iż zatwierdzony został w dniu 07.11.2024r. projekt stałej organizacji ruchu o nr IR-02.7221.763.2024 związany ze zmianą lokalizacji przejścia dla pieszych oraz przejazdu rowerowego. Zgodnie z w/w opracowaniem istniejące przejście dla pieszych oraz przejazd rowerowy zlokalizowany obecnie przed wiaduktem drogowym nad ul. Okulickiego zostanie usunięte, a nowe wprowadzone zostanie w pobliżu wlotu i wylotu z Ronda Piastowskiego. Dodatkowo przed wjazdem na Rondo Piastowskie z ul. Mikołajczyka będą funkcjonowały dwa pasy ruchu. Prawy do jazdy na wprost dla wszystkich pojazdów, a lewy do skrętu w lewo i do jazdy na wprost dla autobusów. Analogiczna organizacja ruchu będzie na tarczy przedmiotowego ronda. Autobusy opuszczając rondo będą musiały włączyć się do ruchu na prawy pas przechodzący we wspólny pas ruchu w ciągu ul. Piasta Kołodzieja.
Szanowni Państwo,
Chciałbym odnieść się do projektu pod nazwą "Brożka w zakresie budowy zjazdu na ul. Borsuczą" opublikowany na stronie z audytami pieszo-rowerowymi:
https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... l-borsucza
Rozbudowa ul. Brożka w zakresie budowy zjazdu na ul. Borsuczą
Swoje uwagi zamieściłem w komentarzu na w.w. stronie, jednak ze względu na notoryczne ignorowanie przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa wielu postulatów, zwłaszcza tych o ograniczeniu ingerencji w zieleń i tworzenia wygodnej dla pieszych oraz pasażerów, pozwalam sobie napisać tego maila, zachęcając urzędników radnych do zapoznania się z zamieszczanymi tam postulatami przed procesem opiniowania - zwłaszcza postulatów o poszerzeniu jezdni od strony torowiska (zamiast od strony bloków i drzew) oraz stworzeniu wygodnych warunków dla pieszych i rowerzystów.
Poza wyżej wspomnianymi uwagami umiarkowanego kalibru projekt sam w sobie nie budzi większych kontrowersji. Rodzi się za to pytanie, czy aby w kontekście ograniczeń finansowych miasta na pewno jest to priorytetowe zadanie. To skrzyżowanie nie powoduje większych utrudnień dla ruchu w tym miejscu, nawet jeśli skręt w lewo odbywa się z pasa do jazdy na wprost. Jest za to w okolicy sporo innych miejsc, które cechują się faktycznymi utrudnieniami i pilniej wymagają poprawy, w tym takie, gdzie są one odczuwalne zwłaszcza dla pasażerów komunikacji miejskiej - która to wg strategii miasta powinna być traktowana priorytetowo.
Takim przykładem jest nieodległe skrzyżowanie ulic: Brożka/Wadowicka/Tischnera. Od strony ul. Tischnera występują korki na dojeździe do niego, w których utykają autobusy linii 178/578 oraz 133/433. Na wszystkich pasach są długie kolejki, za wyjątkiem pasa do prawoskrętu w ul. Wadowicką, który akurat jest mało obciążony. Jest możliwość wykorzystania go poprzez dopuszczenie jazdy na wprost dla autobusów, tworząc śluzę autobusową i umożliwiając im ominięcie kolejki na pozostałych pasach.
Do tego potrzebna jest drobna korekta wylotu w ul. Brożka tak, aby zmieścić tam trzeci pas ruchu na wylocie, który trafiłby w istniejącą zatokę przystankową. Jest to jednak możliwe dość niskim nakładem środków, ze względu na szerokie pasy ruchu oraz fakt, że zatoka częściowo wchodzi w tarczę skrzyżowania. Wystarczy poszerzenie o niecałe 2m, przy założeniu zwężenia pasów ruchu do 3,00-3,25m (całkowicie wystarczające dla ruchu autobusów, budowane obecnie m.in. na ul. Młyńskiej) oraz niewielkiej przebudowie chodnika i drogi dla rowerów tak, aby zachować odpowiednią powierzchnię akumulacji. I tak przyda się tam przebudowa i poprawa warunków ruchu i akumulacji, więc można to podpiąć również jako poprawę infrastruktury rowerowej.
Co ważne: nie ma potrzeby ingerencji w geometrię torowiska ani lokalizację słupów trakcyjnych. Nie ma potrzeby także ruszania wyspy dzielącej między jezdniami ul. Brożka, ani większości sygnalizatorów, co znacznie zmniejsza koszty inwestycji. Może wręcz okazać się, że koszt jest podobny, lub nawet mniejszy, niż procedowane zadanie budowy lewoskrętu w ul. Borsuczą, a jednocześnie da dużo lepszy efekt dla komunikacji miejskiej. Wizualizację rozwiązania wraz z konkretnymi wymiarami przesyłam w załączniku.
W związku z powyższym wnoszę o zmianę projektu, który ma być realizowany, na wykonanie śluzy autobusowej na skrzyżowaniu Brożka/Wadowicka/Tischnera.
Swoje pismo kieruję do Zarządu Transportu Publicznego, Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury, Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz do Rad Dzielnic: IX Łagiewniki-Borek Fałęcki i XIII Podgórze.
kbieniu7 pisze: 19 mar 2025, 12:22 W innym wątku pojawiła się wrzutka o projekcie lewoskrętu z Brożka w Borsuczą. Zwracano w wątku uwagę, że nie wydaje się to być aż tak pilny projekt - jest wiele innych miejsc, które lepiej byłoby przebudować.
Ta przebudowa jest o tyle zasadna, że tam dochodzi do wielu zdarzeń przez to, że nie ma wydzielonego lewoskrętu (skręt w lewo przez dwa pasy ruchu też sterowane sygnałem ogólnym, częste gwałtowne zmiany pasa ruchu z lewego na prawy jak pierwszy samochód z przodu skręca w lewo, a reszta nie chce czekać), a ruch ma się tam jeszcze zwiększyć, bo deweloper na Cegielnianowie jakieś bloki. Więc tu chodzi raczej o kwestie bezpieczeństwa, niż przepustowości, bo na przepustowość to nawet nie wpłynie. I sam projekt ma zrobić ten deweloper, a nie miasto, więc miasto nie zapłaci za to ani złotówki.kbieniu7 pisze: 19 mar 2025, 12:22 Rodzi się za to pytanie, czy aby w kontekście ograniczeń finansowych miasta na pewno jest to priorytetowe zadanie. To skrzyżowanie nie powoduje większych utrudnień dla ruchu w tym miejscu, nawet jeśli skręt w lewo odbywa się z pasa do jazdy na wprost.
Przecież na stronie Zarządu Transportu Publicznego umieszczone są projekty w celu omówienia ich w zakresie rozwiązań dla pieszych i rowerzystów. To trochę tak, jakby na stronie Zarządu Dróg Miasta Krakowa zwracać uwagę na potrzebę korekty rozkładu autobusu. Efekt jest ten samkbieniu7 pisze: 19 mar 2025, 12:22 Swoje uwagi zamieściłem w komentarzu na w.w. stronie, jednak ze względu na notoryczne ignorowanie przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa wielu postulatów(…)
Może też chodzić o BRD, z tym nie polemizuję. Jeśli jednak chodzi o to, że robi to deweloper i miasto nie zapłaci ani złotówki - mam z tym problem, że ZDMK do projektów u deweloperów wybiera niemal zawsze projekty dodatkowych pasów do skrętu, itp. a niemal nigdy takich, co poprawiają pasażerom. Nie ma żadnego klucza, mają te niby swoją listę rankingową, ale żaden z niej ranking - ot, lista wszystkich zadań inwestycyjnych, jakie są rozpisane. Niemal nigdy przy budowie jakiegoś bloku/biura nie dostanie się nic pasażerom KMK (jak ATW), albo dostaną jakieś ochłapy (jak ten peron na Kablu, co to de facto było zakonserwowanie substandardu).tomta1 pisze: 21 mar 2025, 19:44 Ta przebudowa jest o tyle zasadna, że tam dochodzi do wielu zdarzeń przez to, że nie ma wydzielonego lewoskrętu (skręt w lewo przez dwa pasy ruchu też sterowane sygnałem ogólnym, częste gwałtowne zmiany pasa ruchu z lewego na prawy jak pierwszy samochód z przodu skręca w lewo, a reszta nie chce czekać), a ruch ma się tam jeszcze zwiększyć, bo deweloper na Cegielnianowie jakieś bloki. Więc tu chodzi raczej o kwestie bezpieczeństwa, niż przepustowości, bo na przepustowość to nawet nie wpłynie. I sam projekt ma zrobić ten deweloper, a nie miasto, więc miasto nie zapłaci za to ani złotówki.
I tu jest problem. Że audyt jest ograniczony tylko do pieszo-rowerowych spraw. I nie ma przez to żadnych wiążących ZDMK decyzji ws. pasażerów i ruchu pojazdów KMK. De facto od ich dobrej woli zależy, czy peron będzie wygodny, czy autobusy będą miały buspas, czy przesiadki będą wygodne.tomta1 pisze: 21 mar 2025, 19:44 Przecież na stronie Zarządu Transportu Publicznego umieszczone są projektu w celu omówienia ich w zakresie rozwiązań dla pieszych i rowerzystów. To trochę tak, jakby na stronie Zarządu Dróg Miasta Krakowa zwracać uwagę na potrzebę korekty rozkładu autobusu. Efekt jest ten sam![]()
Dziękitomta1 pisze: 21 mar 2025, 19:44 A co do samego pomysłu – całkiem fajny, natomiast podejrzewam, że nie będzie taki łatwy i tani w wykonaniu. No ale zobaczymy co ZDMK odpowie.
Teraz zauważyłem, że wrzuciłem złą wizualizację - tamta przedstawia właśnie przebudowę jezdni, a miał być wariant tanitomta1 pisze: 21 mar 2025, 19:44 A co do samego pomysłu – całkiem fajny, natomiast podejrzewam, że nie będzie taki łatwy i tani w wykonaniu. No ale zobaczymy co ZDMK odpowie.
Na pocieszenie: może Wrocławska będzie dalej zakorkowana i bez buspasa, ale za to zielonakbieniu7 pisze: 15 kwie 2025, 9:13 Buspasa na Wrocławskiej nie będzie, bo nie. Przebudujcie se skrzyżowanie z Prądnicką. No i nie ma planów na poprawę dla autobusów, bo nie.
Nie mam na to już siły...
Myślę, że trzeba walczyć, bo opinie Policji są często debilne i nie poparte logiką, tylko unikają problemów, które na nich spadną. Bo odnosząc się po kolei do punktów w tej opinii:kbieniu7 pisze: 15 kwie 2025, 9:13 Buspasa na Wrocławskiej nie będzie, bo nie. Przebudujcie se skrzyżowanie z Prądnicką. No i nie ma planów na poprawę dla autobusów, bo nie.
Nie mam na to już siły...
Dzięki za podpowiedź. Napiszę do nich jeszcze, jak znajdę czas. W międzyczasie zachęcam każdego, żeby sam napisał do WGKiI.ant_sm pisze: 15 kwie 2025, 18:23 Myślę, że trzeba walczyć, bo opinie Policji są często debilne i nie poparte logiką, tylko unikają problemów, które na nich spadną. Bo odnosząc się po kolei do punktów w tej opinii:
- parkowanie jest też możliwe na terenie szpitala, zarówno na ulicy jak i tam jest płatne,
- dopuszczenie rowerzystów MOŻE wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo, ale może też nie wpłynąć, warto może poszukać przykładów, bo to takie przerzucanie się na zasadzie komu co się wydaje,
- jakoś przez wiele lat problemu na Alejach nie było, zresztą dalej mamy takie sytuacje np. na Brodowicza: https://maps.app.goo.gl/xSmeiyGjRg7MTSFQ7 albo na al. Andersa,
- przebudowa to gaszenie pożaru oliwą, problemem nie jest tylko skrzyżowanie z Prądnicką, tylko przede wszystkim skrzyżowanie przy Alejach, dodatkowo co to za opinia, że miasto ma coś przebudować, Policji chyba się kompetencje pomyliły.
Dodatkowo przepisy* mówią:
§ 8. 1. W celu szczegółowego rozpatrzenia wniesionych opinii lub wątpliwości związanych z projektem organ zarządzający ruchem może:
1) powołać komisję, w której skład wchodzą, w szczególności, przedstawiciel Policji oraz przedstawiciel zarządu drogi;
2) zasięgnąć opinii rzeczoznawcy, audytora lub biegłego w zakresie wpływu planowanej organizacji ruchu na jego bezpieczeństwo;
3) zasięgnąć opinii rzeczoznawcy lub biegłego w zakresie wpływu planowanej organizacji ruchu na środowisko,
w szczególności w zakresie hałasu i zanieczyszczenia powietrza.
Więc ostatni akapit pisma GK to jednoznaczny przekaz braku dobrej woli i przyjęcie, że dzięki opinii Policji mogą skreślić problematyczny temat z listy i nie robić dalej nic z tym.
*zapis z rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem
Może nie odpuścić, ale może przekierować cały wysiłek na to, żeby w końcu buspasy były egzekwowane i przepisy były szanowne.