Strona 173 z 173
Re: Rozdział taboru - tramwaje
: 23 cze 2025, 14:15
autor: Bayer2003
miki3uwu pisze: 23 cze 2025, 12:03
Na linii 24 dalej kursują 3 Krakowiaki, pomimo wzrostu częstotliwości tej linii w wakacje (z f15 do f10/20). Chociaż pewnie długo ich nie będziemy gościć, za tydzień jak 50 spadnie z f5 w szczycie do f10 cały dzień to zapewne wszystkie dostępne Krakowiaki pójdą tam. A, i 75 spadła z 9 długich tramwajów (6 Wiedni i 3 Lajkoniki) do miksu, na 7 brygad 3 to lajkoniki a 4 EU8N.
Linia "75" spadła nie z 9 długich tramwajów, a z 9 średnich tramwajów do miksu tramwajów średnich i krótkich, z przewagą krótkich. To niedopuszczalne i wynika chyba tylko ze złośliwości MPK wobec pasażerów.
Kaszmir pisze: 23 cze 2025, 13:52
Zabranie "10" z Kurdwanowa też może swoje zrobić bo zawsze trochę pasażerów "24" z centrum ta linia podbierała.
Pomimo tego częstotliwość na "24" wzrosła względem reszty roku - problemów z przepełnieniami raczej być nie powinno.
Re: Rozdział taboru - tramwaje
: 23 cze 2025, 14:39
autor: Kaszmir
Bayer2003 pisze: 23 cze 2025, 14:15Pomimo tego częstotliwość na "24" wzrosła względem reszty roku - problemów z przepełnieniami raczej być nie powinno.
Może tak, może nie. Dla mnie to nie jest oczywiste i zależy od taboru. Tak, "24" ma teraz f10 zamiast f15, jednak w zamian jest/będzie:
- brak "10" (-4 kursy/h)
- "50" z f10 zamiast f5 (-6 kursów/h),
- "13" z f20 zamiast f7,5 (-5 kursów/h),
- "3" z f10 zamiast f7,5 (-2 kursy/h),
- "179" z f10 zamiast f7,5 (-2 kursy/h),
- plus sporo innych mniejszych cięć na liniach które też częściowo mogą podbierać pasażerów "24" (np. "11", "164", "169/469").
f10 na "24" to raczej taka (skromna) rekompensata za te wszystkie ubytki, plus uwzględnienie faktu że linia ta nawet w roku szkolnym przy f15 nie wyrabia. Czym z kolei wracamy znów do tego, że po otwarciu Trasy Łagiewnickiej "24" nie dostało żadnej linii wzmacniającej, nawet na odcinku Kurdwanów - Wielicka - centrum (mitycznej "7").
Re: Rozdział taboru - tramwaje
: 23 cze 2025, 14:52
autor: Bayer2003
Kaszmir pisze: 23 cze 2025, 14:39
Może tak, może nie. Dla mnie to nie jest oczywiste i zależy od taboru. Tak, "24" ma teraz f10 zamiast f15, jednak w zamian jest/będzie:
- brak "10" (-4 kursy/h)
- "50" z f10 zamiast f5 (-6 kursów/h),
- "13" z f20 zamiast f7,5 (-5 kursów/h),
- "3" z f10 zamiast f7,5 (-2 kursy/h),
- "179" z f10 zamiast f7,5 (-2 kursy/h),
- plus sporo innych mniejszych cięć na liniach które też częściowo mogą podbierać pasażerów "24" (np. "11", "164", "169/469").
f10 na "24" to raczej taka (skromna) rekompensata za te wszystkie ubytki, plus uwzględnienie faktu że linia ta nawet w roku szkolnym przy f15 nie wyrabia. Czym z kolei wracamy znów do tego, że po otwarciu Trasy Łagiewnickiej "24" nie dostało żadnej linii wzmacniającej, nawet na odcinku Kurdwanów - Wielicka - centrum (mitycznej "7").
Wakacje jednak to mniej pasażerów niż reszta roku (chociaż oczywiście nie w takim stopniu jak twierdzi ZTP). To, że w roku szkolnym przy f~15 linia nie wyrabia jest prawdą, ale tylko częściową - niezabieralne są tylko 33-metrowe tramwaje. Też jestem zdania, że brak drugiej linii z ciągu kurdwanowskiego w stronę centrum (oczywiście przez Koronę) jest jednym z największych błędów ZTP w ostatnich latach, jednak osobiście w te wakacje nie spodziewam się na "24" z f~10 przepełnień (chociaż mogę się mylić). Prędzej pojawią się one na ściętej do f~10 "50" i to właśnie tam za tydzień powinny trafić PESY z "24" oraz te stojące w zajezdni, a mogące wyjechać.
Re: Rozdział taboru - tramwaje
: 27 cze 2025, 11:23
autor: Bautosz
Na odcinku Rondo Mogilskie - Teatr Słowackiego w 20 jazda w trybie sardynkowym, przed godz. 11. Jako jedyna z linii została ścięta z 7,5 minuty do 20, będąc obsadzona krótkimi tramwajami. 20 ma 5 brygad całodziennych. Wykorzystanie na dziś ponad 30-metrowych tramwai (Lajkonik, NGT8, Nevelo) wynosi 58% (78/135) (mam nadzieję, że dobre policzyłem). Przy obsadzeniu 5 brygad, wykorzystanie wyniesie 61%, co nie jest wysoką liczbą, a komfort pasażerów znacząco wyższy. Tak samo można by wygospodarować 2 wozy na rezerwy, żeby nie dochodziło do sytuacji gdzie na 52 zaczyna jeździć EU8N.
Re: Rozdział taboru - tramwaje
: 27 cze 2025, 17:02
autor: gadolin
Bautosz pisze: 27 cze 2025, 11:23
Jako jedyna z linii została ścięta z 7,5 minuty do 20, będąc obsadzona krótkimi tramwajami
Jeszcze 13 jest w krótkich bombkach i też spadła z 7,5 do 20.
Re: Rozdział taboru - tramwaje
: 28 cze 2025, 22:09
autor: Kowalik
Gdyby choć odrobinę ZTP było uczciwe wobec klientów KM, to przy takich drakońskich cięciach zadbaliby o większy tabor na wspomnianych powyżej liniach. Z pewnością nie będą one przewozić powietrza.
Re: Rozdział taboru - tramwaje
: 29 cze 2025, 10:53
autor: kucyk
Kowalik pisze: 28 cze 2025, 22:09
Gdyby choć odrobinę ZTP było uczciwe wobec klientów KM, to przy takich drakońskich cięciach zadbaliby o większy tabor na wspomnianych powyżej liniach. Z pewnością nie będą one przewozić powietrza.
Dokładnie. Już wiele razy o tym pisałem. Przykładowo w Bieżanowie i okolicach od kilku lat na wakacje i chyba na ferie tnie się "13" z f~7,5 na 20. Do tego zawiesza się "49" co daje tylko na tych 2 liniach oszczędności w liczbie 6 kursów / h (mowa o częstotliwości wakacyjnej). Mogliby na "13" w takich sytuacjach dać większy tabor w ramach małego zadośćuczynienia. Ale kto Tam pomyśli w takich sytuacjach / kategoriach?

Re: Rozdział taboru - tramwaje
: 29 cze 2025, 14:24
autor: Ankin
Kowalik pisze: 28 cze 2025, 22:09
Gdyby choć odrobinę ZTP było uczciwe wobec klientów KM, to przy takich drakońskich cięciach zadbaliby o większy tabor na wspomnianych powyżej liniach. Z pewnością nie będą one przewozić powietrza.
Obawiam się, że w naszych krakowskich realiach standardem zaczyna być podejście do komunikacji miejskiej, na zasadzie "oszczędzać na czym się da" bo i tak pasażer, który nie ma alternatywy, się znajdzie.
Powyższa polityka może ładnie wygląda w ramach słupków w excelu, pokazujących pozorne oszczędności w wydatkach z miejskiej kasy na zbiorkom, ale w dłuższej perspektywie czasowej takie subtelne wygaszanie popytu skutecznie zniechęci jakiś % potencjalnych podróżnych od KMK, których nie odzyska się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki lub co jeszcze gorsze straci się ich w sposób definitywny, co przy obecnej siatce połączeń, takcie, cenach za bilety itd. nie jest rzeczą specjalnie trudną.

Re: Rozdział taboru - tramwaje
: 11 sie 2025, 14:10
autor: impuls
Fala remontów i zamknięć w te wakacje jest niemal rekordowa. Zamknięto dojazd do czterech pętli a kilka głównych tras wyłączono z ruchu. Z dwóch linii zrobiono jedną 2+6=76, 10+14=74. Porównanie statystyczne
11.08.25 liczba brygad 159
08.08.24 liczba brygad 176
10.07.23 liczba brygad 174
04.07.22 liczba brygad 164
W dni wolne ostatni weekend 103 brygady a było w innych latach ponad 120. Ciekawe co będzie po wakacjach, jak nadal środków na komunikację jest za mało.
Re: Rozdział taboru - tramwaje
: 11 sie 2025, 14:40
autor: kot_feliks
Oglądając wieczorem np. 5 tramwajów jadących zderzak w zderzak z 5 osobami w środku w każdym, a potem np. 15 minutową dziurę, to wydaje mi się, że jednak $ na jej przepalanie mamy akurat w Krk ogrom
