Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Ydhflx
Ekspert
Posty: 636
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Ydhflx » 19 gru 2024, 16:59

kot_feliks pisze: 19 gru 2024, 15:56 Bo nie ma takiej potrzeby :)

W przypadku silników benzynowych największy przeskok był między Euro 3, a Euro 4 (2006 rok). Następne lata to już iluzoryczne i mało co wnoszące zmiany (tlenki węgla pozostały na tym samym poziomie, są minimalne różnice w tlenkach azotu). Natomiast Euro 3 vs. Euro 4 to przeskok prawie 2,5x.

Stąd przyjęto, że wjadą auta benzynowe od Euro 4 w górę. Nie ma kompletnie żadnego merytorycznego uzasadnienia, aby nie dopuszczać wjazdu nowszych aut :)

W przypadku diesli, różnica była natomiast między Euro 5, a Euro 6 (2014/15).


NO tak, wiadomo, jest to jakaś niedogodność i koszt. Ale kosztem też jest też kanalizacja, ogrzewanie, zakupy, tysiące innych kosztów :)

Po prostu przykładowo benzyniak z Euro 3 truje o wiele bardziej, niż benzyniaki z Euro 4 w górę. Analogicznie z dieslami.

I tak, jak nikt nie wylewa szamba za okno (mimo, że trzeba zapłacić za wywóz ścieków, a to niedogodność), nikt nie pali węglem (mimo, że trzeba było zapłacić za zmianę sposobu ogrzewania), nikt nie kradnie w sklepie (mimo, że trzeba zapłacić za zakupy) itd., tak samo imho nikt nie powinien zatruwać innych osób :)

I tak, jak napisałem, restrykcje w projekcie SCT są takie, a czas na przygotowanie się do zmian z punktu widzenia mieszkańców Krk tak długi, że serio, jeśli ktoś chce, to na spokojnie się do tego przygotuje :)


Nie no, żaden z komentarzy nie jest skierowany personalnie. Po prostu dyskutujemy :) Tu się możemy nie zgadzać, w innych sprawach może być zupełnie na odwrót :)


Zakazujemy 12 letnich diesli przy średniej wieku 14,5 lat - tak.
Ale równocześnie dopuszczamy 20 letnie auta z silnikiem benzynowym - przy średniej wieku 14,5 lat ;)

Czy ktoś kogoś zmusza do posiadania akurat diesla? :)

Serio, rozumiałbym te opory, gdyby miasto zakazało np. wjazdu aut nie wiem, starszych niż 10 letnie. Ale tutaj jest alternatywa, również dużo tańsza.
Wszystko upraszczasz do jednego skrajnego stwierdzenia "tak trzeba bo trujemy ludzi" albo "nie ma kompletnie żadnego merytorycznego uzasadnienia". Tlekni azotu to dla Ciebie tylko koszt, ale już tlenki węgla to już trucie ludzi.

Rzeczywistość nie jest taka czarno biała; a tym bardziej taka gdzie białe jest jak się z czymś zgadzasz (i "nie ma kompletnie żadnego merytorycznego uzasadnienia", mimo że nowsze auta mniej emitują) - a czarne jest jak się nie zgadzasz ("to truje ludzi, to trzeba zakazac, Ty chcesz truć ludzi?"). Skala ograniczeń jest od braku do zakazania wszystkiego poza elektrykami, i gdzieś tą kreskę by wypadało postawić. Ja uważam że odcieto jednak za dużo, Ty inaczej, masz sporo argumentów za swoim zdaniem, ale to nie oznacza że każdy inny nie ma żadnego sensownego argumentu za inną opinią. Argumenty są różne i należy je wyważyć.

Po ostatnie to kręcimy się w kółko, więc do czasu nowej wersji z urzędu pozwolę sobie nie odpowiadać tu dalej. Moje zdanie przedstawiłem i się nie zmieni. Dlatego też nie odnoszę się do większości cytowanego posta, już się do tych argumentów odniosłem w poprzednim.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Kojak » 19 gru 2024, 18:11

https://mappingair.meteo.uni.wroc.pl/20 ... ci-spalin/

Warto spojrzeć na wykresy, znacznie wieksza korzyść dla środowiska uzyskamy eliminując całkowicie wszystko poniżej E2 niż ekscytując się normami E5/E6 czy E3/E4
Niestety wciąż dużo starych rzęchów jezdzci po mieście, szczególnie pojazdów użytkowych. Niby rok 2025 za pasem, a dalej lata 90 w użyciu.

Kierman
Ekspert
Posty: 600
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Kierman » 19 gru 2024, 19:21

Mnie zadziwia fakt, że tak wiele młodych osób zostało tak łatwo otumanionych przez ideologie ekologizmu, że są w stanie poprzeć ograniczenia wolności i swobód obywateli w imię ograniczenia emisji spalin samochodowych, które mają marginalny wpływ na powietrze w mieście. A podobno żyjemy w świecie gdzie informacje są na wyciągnięcie ręki i ludzie są dużo lepiej wykształceni niż jakieś kilkadziesiąt lat temu i wydawałoby się, że dużo trudniej jest im wcisnąć kit.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Kojak » 19 gru 2024, 19:30

Ludziom, którzy dłużej sie edukowali jest łatwiej wcisnąć kit bo byli dłużej duraczeni. Spróbuj prostego chlopa na wsi przekonać, że jego Zetor powoduje zmiany klimaty...

Warto posłuchać np profesora Marka Brzezanskiego z PK, on w bardzo wyważony i rozsądny sposób mówi o ekologii i elektrykach. To jest super mądry gość.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: kot_feliks » 19 gru 2024, 20:33

Kierman pisze: 19 gru 2024, 19:21 Mnie zadziwia fakt, że tak wiele młodych osób zostało tak łatwo otumanionych przez ideologie ekologizmu, że są w stanie poprzeć ograniczenia wolności i swobód obywateli w imię ograniczenia emisji spalin samochodowych, które mają marginalny wpływ na powietrze w mieście. A podobno żyjemy w świecie gdzie informacje są na wyciągnięcie ręki i ludzie są dużo lepiej wykształceni niż jakieś kilkadziesiąt lat temu i wydawałoby się, że dużo trudniej jest im wcisnąć kit.
Tłumaczyłem to już wcześniej :) O ile na powietrze w skali całego miasta te ograniczenia mogą mieć niewielki wpływ, o tyle na zanieczyszczenie w obrębie pasa drogowego (m.in. chodniki, gdzie chodzą piesi) wpływ mają spory.

Zresztą nie wiem, czy to trzeba tłumaczyć. Serio nie jechałeś choćby raz za samochodem, z którego zwyczajnie mega śmierdziało? :)

I naprawdę, nie do końca rozumiem, jakie to jest "ograniczenie wolności i swobód obywateli", że nie wjedziesz trującym wszystkich dookoła trupem do miasta? Pomijając to, że możesz kupić starsze i tańsze auto...
GoMeZz391 pisze: 19 gru 2024, 16:17Najlepszy przykład jaka to strefa przekrętu to że nie wjedziesz do niej Peugeotem 106 1.1 z 2001 roku, średnie spalanie 5l/100km, a wjedziesz spokojnie z palcem w d. takim Dodge Ram V 5.7 HEMI z 2019 roku, mimo że spalanie jego w mieście to 16l/100km.
To gdzie ekologia? Nowsze auto o wiele większe i cięższe wjedzie, a stare sprawne, spełniające wymagania wyższe już nie, bo auto nie miało wpisanych norm spalin i przyznano mu z urzędu.
A czy te normy to aby przypadkiem nie oznaczają emisji w przeliczeniu na każdy przejechany kilometr? ;)

Innymi słowy, to nowe, wielkie auto (ile jest takich w praktyce), nawet jak spali 2x więcej paliwa, to w przeliczeniu na przejechany km wyemituje mniej zanieczyszczeń (pomijam oczywiście kwestie dalszego śladu środowiskowego na etapie produkcji paliw itd.).


GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1395
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: GoMeZz391 » 19 gru 2024, 21:55

kot_feliks pisze: 19 gru 2024, 20:33 Tłumaczyłem to już wcześniej :) O ile na powietrze w skali całego miasta te ograniczenia mogą mieć niewielki wpływ, o tyle na zanieczyszczenie w obrębie pasa drogowego (m.in. chodniki, gdzie chodzą piesi) wpływ mają spory.

Zresztą nie wiem, czy to trzeba tłumaczyć. Serio nie jechałeś choćby raz za samochodem, z którego zwyczajnie mega śmierdziało? :)

I naprawdę, nie do końca rozumiem, jakie to jest "ograniczenie wolności i swobód obywateli", że nie wjedziesz trującym wszystkich dookoła trupem do miasta? Pomijając to, że możesz kupić starsze i tańsze auto...


A czy te normy to aby przypadkiem nie oznaczają emisji w przeliczeniu na każdy przejechany kilometr? ;)

Innymi słowy, to nowe, wielkie auto (ile jest takich w praktyce), nawet jak spali 2x więcej paliwa, to w przeliczeniu na przejechany km wyemituje mniej zanieczyszczeń (pomijam oczywiście kwestie dalszego śladu środowiskowego na etapie produkcji paliw itd.).
Jak "śmierdzi" to znaczy że jest coś nie tak i powinno się wyłapać takie pojazdy na okresowym badanniu technicznym, na ktorym powinna być przeprowadzona kontrola emisji spalin/zadymienia ;)

Ogólnie w okresie od połowy listopada do końca marca (okres tankowania) większość diesli ma charakterystyczny zapach i nie jest to oznaką niespraswności i trucia ;)

Jakoś za granicą nie ma aż tak bardzo restrykcyjnych norm, szczególnie dla silników ZI, a często strefy obowiązują tylko w dni powszednie od 7 do 20, a dla ciężarowych 24/7.

Wprowadzająć takie restrykcje, najpierw niech będzie silna KM, a nie taka gdzie teraz w okresie świąteczno-noworocznym mamy cięcia blisko 50%, niech powstanie na obrzeżach jak najwięcej P&R (w końcu na to są opłaty z SPP) lub zrezygnujmy z pobierania opłat z tytułu SPP, niech powstają nowe DDRy, a nie jak obecnie 8PU, TŁ (autostrada w mieście) itp., spory odpływ klientó zanotują kina i galerie (kktóre płacą i to nie małe pieniądrze do kasy miejskiej), a najlepiej zróbmy z Krakowa getto i nikogo tam nie wpuścimy i nikogo nie wypuścimy.

@Kojak kilka postów wyżej ładnie zaznaczył (podlinkował) redukcję emisji zanieczyszczeń.

Nie tędy droga!

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Kojak » 21 gru 2024, 20:14

GoMeZz391 pisze: 19 gru 2024, 21:55 Jakoś za granicą nie ma aż tak bardzo restrykcyjnych norm, szczególnie dla silników ZI, a często strefy obowiązują tylko w dni powszednie od 7 do 20, a dla ciężarowych 24/7.

@Kojak kilka postów wyżej ładnie zaznaczył (podlinkował) redukcję emisji zanieczyszczeń.

Nie tędy droga!
I tak I nie. Dla przykladu: London, strefa ULEZ, która dotyczy całego Londynu z wyłączeniem autostrady M25, która jest obwodnica wielkiego miasta. Czyli tak jakby u nas wszystko wewnątrz A4, S7, S52 było strefą
..
Minimum emissions standards
Petrol: Euro 4 (NOx)
Diesel: Euro 6 (NOx and PM)

The ULEZ is enforced based on the declared emissions of the vehicle rather than the age. However:

Petrol cars that meet the ULEZ standards are generally those first registered as new with the DVLA after 2005, although cars that meet the standards have been available since 2001
Diesel cars that meet the standards are generally those first registered with the DVLA as new after September 2015

If your vehicle doesn't meet the ULEZ emissions standards and isn't exempt, you need to pay a £12.50 daily charge to drive within the zone. This applies to cars, motorcycles, vans and specialist vehicles (up to and including 3.5 tonnes) and minibuses (up to and including 5 tonnes).

Lorries, vans or specialist heavy vehicles (all over 3.5 tonnes) and buses, minibuses and coaches (all over 5 tonnes) do not need to pay the ULEZ charge. They will need to pay the LEZ charge if they do not meet the Low Emission Zone (LEZ) emissions standard.
A prawda jest taka, że jak się wywali wszystko od E2 w dół to mamy lepszy efekt niż śrubowanie norm. Bo wtedy byl największy przeskok. Potem to już tylko cyzelowanie.
Ale faktem jest, że na takim matecznym to Euro5 działała jak filtr (a co dopiero Euro6) badania/pomiary przeprowadzone przez PK i (pod kierownictwem) prof. Brzeżańskiego.

kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: kucyk » 20 sty 2025, 18:45

Po konsultacjach wpłynęło tysiące uwag. Za miesiąc poznamy raport?:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/po-ko ... 59945.html

WIK
Specjalista
Posty: 219
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: WIK » 21 sty 2025, 10:41

Sprzeciw Wieliczki. Nie chcą opłat za wjazd do Krakowa i radykalnych ograniczeń w ramach strefy czystego transportu
https://gazetakrakowska.pl/sprzeciw-wie ... 9QXZ2YgWaA

Rezolucje dostępne pod adresem: https://www.facebook.com/WikWieliczka/p ... BdzfRZPdYl

Kronika TVP3 Kraków: https://www.facebook.com/OtwartaWielicz ... 5895554935

kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: kucyk » 18 mar 2025, 12:22

Wejście w życie SCT w Krakowie kolejny już raz później niż planowano:
Granice strefy wyznaczone zostaną maksymalnie do IV obwodnicy autostradowej. Nowe regulacje wejdą w życie nie wcześniej niż 1 grudnia 2025 roku.
Źródło:
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/stref ... 60766.html

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6830
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: Kaszmir » 18 mar 2025, 15:40

Kraków. Podwyżka w strefie parkowania uratuje nas przed podwyżką cen biletów w komunikacji? Wyliczenia Czytelnika
https://dziennikpolski24.pl/krakow-podw ... 2-27372417
Braki w kasie miasta na wiele inwestycji, ich ograniczenie i jak co roku wisząca nad miastem wizja podwyżki cen biletów w komunikacji miejskiej (lub cięcia kursów). Krakowianie już przywykli do tej sytuacji. Jeden z nich napisał do nas list, opierając się na danych, jakie wcześniej otrzymał od Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Uważa, że przez zwiększenie uciążliwości dla kierowców, można uratować pasażerów przez podwyżkami.

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1395
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: GoMeZz391 » 18 mar 2025, 19:40

kucyk pisze: 18 mar 2025, 12:22 Wejście w życie SCT w Krakowie kolejny już raz później niż planowano:



Źródło:
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/stref ... 60766.html
Nie do końca, wszystko zależy od radnych ;)

Jeśli zdążą uchwalić proponowaną uchwałę (tę co linkujesz), to wchodzi zgodnie z terminem z niej, w przeciwnym wypadku wychodzi wersja wobec której toczy się postępowanie przed NSA.

kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: kucyk » 12 cze 2025, 11:40

Tak informacyjnie- wczoraj późnym wieczorem przyjęto SCT w Krakowie. Zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026:
Co warto wiedzieć o SCT?
Strefa będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026;
Obszar strefy – w przybliżeniu wewnątrz IV obwodnicy;
Mieszkańcy Krakowa i osoby płacące podatki w Krakowie nie muszą wymieniać pojazdów, muszą natomiast dostosować się do ograniczeń przy zakupie innego pojazdu;
Samochody należące do osób prawnych muszą spełniać wymagania strefy;
Samochody z silnikiem benzynowym (osobowe, ciężarowe, autobusy, ciągniki itp.) – muszą spełniać minimum normę Euro 4 lub rok produkcji minimum 2005;
Samochody osobowe z silnikiem diesla – muszą spełniać minimum normę Euro 6 lub rok produkcji minimum 2014;
Samochody spełniające normy nie muszą być rejestrowane w systemie SCT;
Przez trzy lata samochody niespełniające norm będą mogły wjechać do strefy po uiszczeniu dodatkowej opłaty;
Samochody osób przyjeżdżających do lekarza będą zwolnione z opłat.
Źródło: https://lovekrakow.pl/aktualnosci/radni ... 62038.html

tomek_m
Ekspert
Posty: 511
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)

Post autor: tomek_m » 12 cze 2025, 16:40

Z tym Euro4 dla benzyniaków to trochę pojechali, dopuszczanie 20 letnich rzęchów do wjazdu do SCT. Jak już wprowadzać ograniczenia to konsekwentnie. Euro6 zarówno dla benzyniaków jak i Diesli. Z tymże w przypadku Diesli bym zniósł rozgraniczenie co do wersji Euro6 że tam od 2028 wjazd tylko dla Diesli Euro6Dt itp.
Gdyż teraz ktoś kupi Diesla z 2017, 7 letnie auto, ale już za trzy lata nim nie wjedzie do SCT.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Wojciech i 1 gość