Linie nocne

- Linie, trasy, rozkłady
Dr2
Specjalista
Posty: 441
Rejestracja: 01 maja 2021, 18:15

Re: Linie nocne

Post autor: Dr2 » 01 sty 2025, 19:02

Scania_9640 pisze: 01 sty 2025, 15:44 Przez to, że w dzień wysłali Krakowiaki na 4,24 I 52 to nie starczyło ich na nocki,
A co to za pitolenie, że tramwaj nie może jeździć przez cały dzień+nockę? W wielu miastach gdzie jest nocna komunikacja to nie ma w takiej skali nocnych wyjazdów tylko pojazdy jeżdżą nawet po 22-24 godziny.
Dla przewoźnika to też jest oszczędność na czasie pracy (dodatkowy wyjazd-zjazd) i kosztów energii.
Scania_9640 pisze: 01 sty 2025, 15:44a Stadlery były na nocy z prawdopodobnie tego powodu, że było liczenie, bo rok temu były normalnie Krakowiaki.
Wiadomo, że będzie bardzo dużo pasażerów, więc wyślijmy mniejsze tramwaje, żeby ich policzyć i doliczyć się przepełnień. To ma sens :mrgreen:

Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 530
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Linie nocne

Post autor: Kowalik » 01 sty 2025, 19:15

Przecież zlicza tylko pasażerów, którzy wsiedli.. A tych co zostali na przystanku już nie. Wiec będzie się zgadzało w tabelce, że 33m wystarczą.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Linie nocne

Post autor: scyzor663 » 01 sty 2025, 19:24

Kaszmir pisze: 01 sty 2025, 15:33 Wystarczyłaby nawet garstka kursów, np. 2-3 na linię, byle by były w porach gdy są potrzebne czyli koło 0:30-2 w nocy.
Otóż to, wystarczy sprawdzić kiedy są największe potoki i w przypadku sylwestra to pewnie dwa kursy by wystarczyły, np 0:30 i 1:00

Awatar użytkownika
elot360
Specjalista
Posty: 390
Rejestracja: 09 sie 2022, 8:21
Lokalizacja: Bytom

Re: Linie nocne

Post autor: elot360 » 01 sty 2025, 19:34

Dr2 pisze: 01 sty 2025, 19:02 A co to za pitolenie, że tramwaj nie może jeździć przez cały dzień+nockę? W wielu miastach gdzie jest nocna komunikacja to nie ma w takiej skali nocnych wyjazdów tylko pojazdy jeżdżą nawet po 22-24 godziny.
Dla przewoźnika to też jest oszczędność na czasie pracy (dodatkowy wyjazd-zjazd) i kosztów energii.
Oczywiście że może, ale nie da się ukryć że im dłużej dany pojazd jeździ na linii tym bardziej jest zapuszczony, śmierdzi i nawet dniówka wystarczy żeby "powietrze" wewnątrz zaczęło być ciężkie.

Co do tych wielu miast, "sprawdzam". Mógłbyś przytoczyć o których miastach myślisz?

Scania_9640
Ekspert
Posty: 2055
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Linie nocne

Post autor: Scania_9640 » 01 sty 2025, 22:56

Bayer2003 pisze: 01 sty 2025, 18:02 Jakie było wykorzystanie ponad 40-metrowego taboru w dzień? Z pewnością dalekie od maksymalnego, więc nic złego nie stałoby się gdyby tabor ten kursował jeszcze kilka godzin dłużej na liniach nocnych, zwłaszcza że dzisiaj święto. Co do liczenia - czy masz z potwierdzonego źródła informacje, że faktycznie wczoraj miało ono miejsce?
24 albo 25 sztuk, a brygad nocnych jest 15 to i tak by nie starczyło niestety.

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 449
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Linie nocne

Post autor: LLoan » 02 sty 2025, 0:50

Liczenie pasażerów w noc sylwestrową to mało rozsądny pomysł, nie trzeba być jasnowidzem, by domyślać się, jak duże potoki mogą być akurat w tym czasie. Gdyby była chęć, to bez problemu dałoby się wysłać 40m+ na nocki, do dyspozycji były jeszcze w ostateczności trójskłady, można było bawić się w oszczędzanie Krakowiaków w dzień czy łączenia, by przynajmniej kursy do 1-2 w nocy były obsługiwane przez najpojemniejsze tramwaje.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 2055
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Linie nocne

Post autor: Scania_9640 » 02 sty 2025, 4:46

LLoan pisze: 02 sty 2025, 0:50 Liczenie pasażerów w noc sylwestrową to mało rozsądny pomysł, nie trzeba być jasnowidzem, by domyślać się, jak duże potoki mogą być akurat w tym czasie. Gdyby była chęć, to bez problemu dałoby się wysłać 40m+ na nocki, do dyspozycji były jeszcze w ostateczności trójskłady, można było bawić się w oszczędzanie Krakowiaków w dzień czy łączenia, by przynajmniej kursy do 1-2 w nocy były obsługiwane przez najpojemniejsze tramwaje.
W grę tylko wchodziło wysłanie na linię dzienne Stadlerów zamiast Krakowiaków, a na nocki Krakowiaki, 105 by nie przeszły bo wymóg obowiązkowy co do linii nocnych to sprawny monitoring.
Znajomy z Podgórza mówił, że jak są tylko Lajkoniki na nocy to znaczy, że jest liczenie, bo jak nie ma to oni na nocki wysyłają NGT8 z racji większego komfortu dla motorniczego.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Linie nocne

Post autor: kot_feliks » 02 sty 2025, 10:21

Kaszmir pisze: 01 sty 2025, 15:33 Bardzo ciekawy pomysł. Uruchomić dodatkowe kursy np. "179", "194" czy "182", ogłosić to z wyprzedzeniem i umieścić odpowiednio wcześnie w rozkładach świąteczno-noworocznych by jak najwięcej ludzi się dowiedziało. Wystarczyłaby nawet garstka kursów, np. 2-3 na linię, byle by były w porach gdy są potrzebne czyli koło 0:30-2 w nocy.
Tylko u na wyglądałoby to mniej więcej tak:
- na dwa tygodnie przed sylwestrem info, że będą wzmocnienia na sylwestra, posty na fb, fotka na instagram itd.;
- ....
- totalne zero informacji
- ....
- na dzień przed sylwestrem (a najlepiej w sylwestra wieczorem, żeby nie było zbyt wcześnie) komunikat, że będą dodatkowe kursy na 179, 194, 182 ale bez info, o której itd.)
- czemu nie było komunikatu wcześniej? Bo do 20:00 podejmowaliśmy życiową decyzję, czy autobus ma jechać 00:24, czy 00:26, czy może 00:31;
- być może jakiś rozkład na przystanku, ale wątpię;
- ....
- na 500 czekających osób jeden autobus 18m o losowej godzinie;
- info 1.01 jak to miasto sobie super poradziło z organizacją sylwestra.

tomta1
Ekspert
Posty: 720
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Linie nocne

Post autor: tomta1 » 02 sty 2025, 20:18

Rozwiązanie w postaci dodatkowych kursów tramwajów lub autobusów już kiedyś istniało. Na Fotozajezdni są co najmniej dwa dowody na to.

Pierwszy z nich to rozpiska dodatkowych kursów na ówczesnym przystanku „Dworzec Główny” na przełomie 2008 oraz 2009 roku.

Drugi – to wpis na tamtejszym blogu opisujący sylwestrowo-noworoczny układ linii na przełomie 2010 i 2011 roku.

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Linie nocne

Post autor: Piotr246 » 06 lut 2025, 8:55

Zastanawiam się czy teraz nie ma dobrej okazji być pozbyć się nocnych tramwajów.

1. Czeka nas fala remontów. Np. 69 i tak nie pojedzie ponad rok wokół Plant (Franciszkańska, następnie Piłsudskiego i Bagatela), a jak to skończą to Starowiślna. Więc albo ponad 1,5 roku zawieszenia, albo zmiany tras. Tak samo 64 (Bagatela i podłączanie Meissnera) oraz 62 (Most Grunwaldzki).
2. Brakuje środków i obcina się kursy na liniach typu 147,189,199.
Natomiast wg https://krabok.wordpress.com/2025/01/25 ... rtal-2025/ stawka dla tramwajów to 29,28 zł/km, a autobus 12,73 zł/km.

Zapewne łatwo można wyliczyć ile wynosi różnica w ciągu roku, ale zapewne wystarczy na funkcjonowanie jednej całodziennej linii autobusowej o dobrej częstotliwości.

3. Pomijając temat ograniczeń do 10 km/h na rozjazdach i tego, że autobusy w nocy są szybsze.

4. Kwestia zapełnienia. Czy chcemy tego, czy nie upowszechnienie przewozów na aplikację, spowodowało odpływ z nocnej komunikacji. I w weekend spokojnie autobusy przegubowe wystarczą zamiast tramwaju.

Poza weekendem, gdyby nie to, że i tak MPK ma taką samą stawkę za każdy autobus, to raczej bym na wszystkie linie wysłał 12-metrowe autobusy.

5. Proponuję numery:
602 - obecne 62/662
604 - obecne 64/664
613 - obecne 69/669 z wyprostowaniem trasy na stałe przez Westerplatte.

W kwestii czasu przejazdu to np. linia 664 odcinek Czyżyny- Rondo Kocmyrzowskie ma pokonać w 7 minut, bo ma jechać tyle co tramwaj. Dla autobusu 5 minut to dużo. Tak samo na 669 są trzy odcinki z czasem przejazdu 3 minuty, gdzie autobus może pojechać w dwie minuty: Wawrzyńca- pl.Boh, Kabel- Bieżanowska, Wlotowa-Prokocim Szpital i już mamy o 10 minut krótszy dojazd na Biezanów.

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Linie nocne

Post autor: impuls » 06 lut 2025, 9:41

Świat już przerobił etap zastępowania linii tramwajowych - autobusami w II połowie XX wieku. Teraz trzeba olbrzymich środków aby powrócić w drugą stronę. Ale tak się dzieje i w XXI wieku ponownie linie tramwajowe powróciły w wielu zachodnich Miatach w innych są rozbudowywane zastępując autobusy. Tramwaj jest najbardziej ekologicznym i bardziej niezawodnym środkiem komunikacji. Autobusy emitują niebezpieczne związki nie tylko z rur ale też z opon. Dlatego lepiej oddychać świeżym powietrzem w nocy a oszczędności są niewielkie biorąc pod uwagę cały budżet na komunikację.

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Linie nocne

Post autor: Ankin » 06 lut 2025, 10:11

Piotr246 pisze: 06 lut 2025, 8:55 Zastanawiam się czy teraz nie ma dobrej okazji być pozbyć się nocnych tramwajów.
[...]
3. Pomijając temat ograniczeń do 10 km/h na rozjazdach i tego, że autobusy w nocy są szybsze.
Tramwaje jako dobry chłopiec do bicia? Bez jaj.
To, że Kraków za przeproszeniem położył lagę na dbanie o infrastrukturę torową a tym samym w wielu miejscach jest ona w stanie krytycznym by nie rzecz wręcz agonalnym to nie powód by kasować nocne tramwaje.
Ograniczenie do 10 km/h na rozjazdach powinno być argumentem za tym by w końcu przestać przepalać publiczną/miejską kasę na pierdoły które służą krewnym i znajomym królika a nie mieszkańcom i tym samym zacząć w końcu należycie dbać o to co się posiada i na nowo uczynić komunikację miejską czymś co ma być dla ludzi o każdej porze dnia, niezależnie od układu kalendarza a co za tym idzie przestać raz na zawsze traktować zbiorkom jako piąte koło u wozu, zadłużonego pod korek miasta.

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 482
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Linie nocne

Post autor: Cyjan » 06 lut 2025, 10:41

Pomijając inne kwestie wyżej opisywane; ludzie nie jeżdżą nocnymi bo są szybkie. Ludzie jeżdżący nocnymi myślę że mają już trochę gdzieś punktualność czy prędkość dotarcia do domu, a na pewno nie tak bardzo jak pasażerowie dzienni. Inna sprawa: tramwaje nocne mają niesamowite zapełnienia, tego nie ogarną autobusy never ever.
ona/jej

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Linie nocne

Post autor: Piotr246 » 06 lut 2025, 11:05

No to jak jest taki opór, to może zastanówmy się nad tym dlaczego ta stawka dla tramwaju jest tak wysoka w porównaniu z autobusem i dlaczego tak mocno wzrosła przez ostatnie lata.

1. Motorniczy i kierowca w MPK zarabia tyle samo.
2. Koszty dbania o torowiska są po stronie miasta.
3. Ogólne utrzymanie zajezdni autobusowej i tramwajowej też jest podobne.

Co jest wyższe:
1. Koszt zakupu jednego tramwaju jest wyższy od autobusu. Z drugiej strony tramwajów kupujemy kilka razy mniej. Nawet teraz 90 tramwajów, a odbieramy 45 autobusów i są w trakcie zamawiania 242 kolejne.
2. Koszt energii elektrycznej, względem ON ale tutaj też jest coraz więcej autobusów elektrycznych. I autobus elektryczny jest ponad połowę tańszy od elektrycznego tramwaju.

Do tego tramwaje mają krótsze przerwy, czyli koszty osobowe, a autobusy elektryczne pochłaniają więcej brygad. Wg mnie te stawki można na nowo przeliczyć i zweryfikować, może nawet jakaś zewnętrzna firma w formie audytu zleconego przez miasto.
Cyjan pisze: 06 lut 2025, 10:41 Inna sprawa: tramwaje nocne mają niesamowite zapełnienia, tego nie ogarną autobusy never ever.
Czy ja wiem, jeśli w kursie o 0:30 z Teatru Słowackiego była zajęta tylko połowa siedzeń po minięciu Poczty Głównej w kierunku Bieżanowa w weekend, to raczej słabe.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Linie nocne

Post autor: scyzor663 » 06 lut 2025, 11:19

A ja uważam, że tramwaje nocne powinny zniknąć ale oszczędności powinny iść na zwiększenie linii i kursów nocnych autobusów.

Nocki zastępujące tramwaje powinny jeździć z f20 albo nawet f15 w najbardziej popularnych godzinach zamiast f30.

Do tego powinno powstać kilka linii które kursują z pominięciem zlotu na Dworcu.

Do tego są rejony którym by się przydała nocka nawet weekendowa - Zesławice, Kosocice, Lesisko, Wadów i Łuczanowice, Wiktorowice, Tonie i Bronowice Wielkie...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: gołomb, Mr. Passenger i 6 gości