DaroKRK pisze: 11 sie 2020, 19:41
Dlatego też poruszyłem temat linii 9, bo to jest chyba jedyna linia w starociach, właśnie 105Na (inne linie obsłuiwane przez "starocie" - nie tylko konstale: 10, 16, 21, 22, 24), gdzie nie ma żadnych przeszkód infrastrukturalnych do tego by zaszaleć z czymś lepszym, a niestety jeździ co jeździ mimo dostaw nowego taboru. Mowa oczywiście o DP, a nie o weekendach.
Oficjalnie przeszkody infrastrukturalne na liniach "10" oraz "16" występują (ulica Ptaszyckiego). Co do "21", "22" oraz "24" - rzeczywiście, dałoby się posłać tam lepszy tabor. Pytanie tylko czy na pewno muszą to być Lajkoniki. Co do "staroci" - nie nazwałbym tym określeniem wozów 105Na. Są one wprawdzie przestarzałe technologicznie, jednak mimo wszystko data ich produkcji to koniec lat 80 (pojedyncze egzemplarze zahaczają nawet o lata 90.). Ich wiek jest moim zdaniem stosunkowo niewielki, np. w porównaniu do N8S'ów (moim zdaniem jednych z najlepszych tramwajów), wyprodukowanych ponad dekadę wcześniej. Rozwój technologiczny poszczególnych krajów sprawił jednak, że kiedy w Polsce kończyła się produkcja jednej z pierwszych wersji Konstali (nowsze wariacje produkowano nawet w XXI wieku, np. 105N2k/2000), Niemcy modernizowali wysokopodłogowe tramwaje N6 na N8S-NF, tworząc tym samym jedne z nowocześniejszych wówczas wozów.
Kitek pisze: 11 sie 2020, 20:22
DaroKRK pisze: 10 sie 2020, 21:00Ciekawe, czy na linię 22 również planują STL.
Najpierw trzeba sobie zadać pytanie czy na "22" jest konieczny tabor 32m. Jeżeli nie to spokojnie można pomyśleć o wagonach EU8N i NGT6.
Na linię "12" można spokojnie wysyłać wagony GT8N, więc od Łagiewnik do Ronda Grzegórzeckiego mogłyby być wagony z członem niskopodłogowym.
Wydaje się, że priorytetem są linie kursujące do I obwodnicy, żeby one były niskopodłogowe.
Osobiście wątpię, żeby na "22" po uruchomieniu "12" był na serio potrzebny tabor 32m, jednak prawdę na ten temat poznamy po wakacjach. Co do niskiej podłogi - nie zgodzę się z Tobą. Dlaczego I obwodnica ma dostać tylko tabor niskopodłogowy, podczas gdy np. na Placu Centralnym połowa tramwajów będzie wysokopodłogowa. Wysokopodłogowy tabor (którego jeszcze trochę jest) trzeba się starać rozłożyć równomiernie na wszystkie dzielnice miasta i trochę nie rozumiem dlaczego I obwodnica ma być pod tym względem faworyzowana.
Kitek pisze: 11 sie 2020, 20:22
DaroKRK pisze: 11 sie 2020, 19:41
Dlatego też poruszyłem temat linii 9, bo to jest chyba jedyna linia w starociach, właśnie 105Na (inne linie obsłuiwane przez "starocie" - nie tylko konstale: 10, 16, 21, 22, 24), gdzie nie ma żadnych przeszkód infrastrukturalnych do tego by zaszaleć z czymś lepszym, a niestety jeździ co jeździ mimo dostaw nowego taboru.
Tutaj też jest pytanie czy na "9" tabor 26m czy 32m.
Moim zdaniem tabor 26m powinien na "9" w zupełności wystarczyć. Na odcinku Bieżanów-Wieczysta linia ta w godzinach szczytu dostaje wsprarcie "49", a od przystanku Dunikowskiego do Ronda Mogilskiego jej trasa pokrywa się z "52" (gdzie nieoficjalnie mówi się tylko o taborze 40m+ w niedługim czasie). Mimo wszystko uważam, że rozważając na linii "9" tabor 26m, należy brać pod uwagę jedynie Bombardiery RP615-RP650 lub EU8N. Pozostałe typy taboru o tej długości (w szczególności wagony dwukierunkowe) są moim zdaniem za mało pojemne na obsługę tej linii.
DaroKRK pisze: 11 sie 2020, 20:36
Dyskusja na temat długości taboru to jedno, natomiast jeżeli STL lub NGT8 zastąpi NGT6 lub EU8N lub GT8N/C, na którejś z linii to dobrze by było, żeby taki wolny pociąg zastąpił te 2xstozłomka na 9. Trochę niskaczy się kisi w zajezdni a można by to było fajnie rozplanować zważywszy na to, że starsze modele na pewno mają większy pobór prądu z sieci niż te nowsze.
2x105Na i tak prawdopodobnie znikną z "9" w związku z planowanym połączeniem większości tych wozów w 3x105Na w celu obsłużenia "52". Niskacza nie byłbym jednak pewien, gdyż kilka dwuskładów i tak pozostanie (idealnie na tyle, żeby obsłużyć "9"

), a dodatkowo w dalszym ciągu będziemy mieli w mieście trochę E1+c3 (pewnie na tyle żeby obsadzić ~dwie linie). Pewnym jest, że trafią one na "10", jednak na co jeszcze? Na "24' docelowo przewidziane są STL. "22" po dostawie Lajkoników prawdopodobnie również dostanie jakieś niskacze (być może nawet same Lajkoniki - nie wiadomo). Z kandydatów zostają więc raczej tylko "9" oraz "49", na których na niskacze być może trzeba będzie poczekać aż do kolejnej dostawy tramwajów - prawdopodobnie przełom 2022/2023 :/.