Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka
: 06 lis 2023, 12:31
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 80173.html z tego wynika, że już się coś dzieje.
www.forum.pkk.net.pl
https://forum.pkk.net.pl/
Rola węzła Bieżanowska jest obecnie pomniejszona właśnie przez to, że jest tak źle zbudowany. Gdyby - tylko hipotetycznie - przystanki były dosłownie obok siebie, to wszyscy by się tam przesiadali bo oferta jest większa - dochodzą jeszcze autobusy, np. "173" dublujące tramwaj w kier. Nowego Bieżanowa.fysztof pisze: 06 lis 2023, 16:04Rola przystanku Bieżanowska w przesiadkach tramwajowych jest mniejsza i nie uważam, aby miała mieć priorytet względem obsługi osiedla. Tym bardziej, że przecież powstanie łącznika zapewni możliwość bezpośredniego poruszania się od Bieżanowa w stronę Nowosądeckiej, więc... według mnie rola przesiadek spadnie a nie wzrośnie.
Ja tu zgadzam się z fysztofem - trudno by było o lepsze rozmieszczenie przystanków na tym "węźle" niż to, co jest teraz. Znacznie ważniejsze jest ucywilizowanie peronów na Kablu, bo to tam jest największe parcie na przesiadki i moim zdaniem takie też zostanie nawet po wybudowaniu łącznika. Nadal największe potoki to będą relacje Bieżanów/Kurdwanów <-> Centrum, a więc linie "3", "13", "24", "50". Każda z nich obsługuje inny rejon centrum i swobodna oraz wygodna przesiadka z tego samego peronu, pod jedną całoperonową wiatą byłaby bardziej zachęcająca do modelu przesiadkowego.fysztof pisze: 06 lis 2023, 16:04 Trudno mi sobie wyobrazić realny scenariusz przesuwania przystanków tramwajowych, który będzie korzystniejszy niż obecny układ - przede wszystkim ze względu na mieszkańców korzystających z przystanku.
fysztof pisze: 06 lis 2023, 15:28 W sumie akurat są w dobrym miejscu, przy samym przejściu dla pieszych i bliżej osiedla dzięki temu. Mam nadzieję, że jakiemuś mistrzowi nie wpadnie do głowy pomysł przesuwania przystanku przed przecięcie Bieżanowskiej albo umieszczenie przystanku w stronę centrum na wylocie skrzyżowania...
Jeśli już jest jakiś potencjał przesiadkowy, który można poprawić i byłby to faktycznie warty ingerencji zysk, to relacja Kurdwanów-Wieliczka, czyli przesiadka z tramwajów od ul. Nowosądeckiej w autobusy. Obecnie przesiadka w stronę Wieliczki jest wygodna, w drugą stronę już nie. Przesunięcie pod ul. Bieżanowską i/lub dodatkowe przejście dla pieszych skracające drogę przesiadki może by było warte rozważenia.Kaszmir pisze: 07 lis 2023, 11:03 Myślę, że temat jest trudny bo rzeczywiście interesy dwóch grup (przesiadkowicze, mieszkańcy) stoją w opozycji. Trzeba będzie znaleźć jakiś kompromis bo chyba wszyscy się zgadzamy, że obecnie ten węzeł jest dysfunkcjonalny.
Ale to nadal będą osobne przystanki, chyba że stworzymy PAT zamiast torowiska (dla którego nie bardzo widzę sens akurat na Wielickiej, prawdę powiedziawszy).Kaszmir pisze: 07 lis 2023, 11:03 Rola węzła Bieżanowska jest obecnie pomniejszona właśnie przez to, że jest tak źle zbudowany. Gdyby - tylko hipotetycznie - przystanki były dosłownie obok siebie, to wszyscy by się tam przesiadali bo oferta jest większa - dochodzą jeszcze autobusy, np. "173" dublujące tramwaj w kier. Nowego Bieżanowa.
Przy linii "50" jeżdżącej z f5min nadal z centrum wygodniejsza będzie przesiadka na Kablu, ponieważ odbywać się będzie na tym samym peronie. Na Bieżanowskiej, nawet przy przebudowaniu tego węzła pod przesiadki, będzie to przejście ~100m i czekanie na dwóch sygnalizacjach świetlnych. Nie warte zaoszczędzonej potencjalnie 1-2 minut.Kaszmir pisze: 06 lis 2023, 15:35 Temat trudny bo z drugiej strony, przez obecny układ przystanków ten węzeł jest fatalny do przesiadek. Jadąc od strony Prokocimia, niestety jest trochę do przejścia by złapać tramwaj do Kurdwanowa (i odwrotnie). A po zmianach rola przesiadek jeszcze wzrośnie, wszak nie wszystkie tramwaje będą spotykać się przy Kablu. I np. osoby obecnie wysiadające przy Kablu by łapać "11/24/50" do Kurdwanowa, mogą woleć podjechać do Bieżanowskiej gdzie będzie więcej linii. O ile właśnie przesiadka będzie sensowna.
Dwie linie, czyli łącznie f7,5min, z Kurdwanowa na Bieżanów to moim zdaniem za dużo. To wciąż będzie mniejszość pasażerów z tych dwóch ciągów, którzy jednak głównie wybierają za cel podróży centrum (czy to od Podgórza i Starego Miasta, czy Rond i Dworca). Przy ograniczonej przepustowości, wolałbym w takim przypadku przywrócenie "11" na starą trasę przez Podgórze, a za to wzmocnienie "24". Zachęcanie do przesiadki w relacji Kurdwanów-Centrum na Bieżanowskiej nie będzie mieć sensu, podczas gdy wszystko to jest dostępne z Kabla z tego samego peronu, a "50" dowozi co 5 minut.Kaszmir pisze: 07 lis 2023, 11:03 Natomiast po dobudowaniu łącznika, rola tego węzła zdecydowanie wzrośnie. Obecnie wiele osób przesiada się na Kablu bo są tam dostępne wszystkie linie tramwajowe. Np. wracając z Rynku na Piaski, często podjeżdża się "3/13" do Kabla i tam łapie cokolwiek do Kurdwanowa: "11/24/50". Tymczasem po wybudowaniu łącznika, prawdopodobny układ będzie taki że z Kabla w stronę Kurdwanowa będą tylko "24" i "50", a przy Bieżanowskiej dojdą jeszcze "10" i "11" (albo ich odpowiedniki). Czyli przy Bieżanowskiej będzie dużo więcej kursów, cztery linie zamiast dwóch. I podobnie w stronę Prokocimia będą dwa tramwaje więcej.
Wg mnie po dobudowaniu łącznika Kurdwanów - Bieżanów problem się rozwiąże sam.Kaszmir pisze: 07 lis 2023, 11:03 Rola węzła Bieżanowska jest obecnie pomniejszona właśnie przez to, że jest tak źle zbudowany. Gdyby - tylko hipotetycznie - przystanki były dosłownie obok siebie, to wszyscy by się tam przesiadali bo oferta jest większa - dochodzą jeszcze autobusy, np. "173" dublujące tramwaj w kier. Nowego Bieżanowa.
Natomiast po dobudowaniu łącznika, rola tego węzła zdecydowanie wzrośnie. Obecnie wiele osób przesiada się na Kablu bo są tam dostępne wszystkie linie tramwajowe. Np. wracając z Rynku na Piaski, często podjeżdża się "3/13" do Kabla i tam łapie cokolwiek do Kurdwanowa: "11/24/50". Tymczasem po wybudowaniu łącznika, prawdopodobny układ będzie taki że z Kabla w stronę Kurdwanowa będą tylko "24" i "50", a przy Bieżanowskiej dojdą jeszcze "10" i "11" (albo ich odpowiedniki). Czyli przy Bieżanowskiej będzie dużo więcej kursów, cztery linie zamiast dwóch. I podobnie w stronę Prokocimia będą dwa tramwaje więcej.
Myślę, że temat jest trudny bo rzeczywiście interesy dwóch grup (przesiadkowicze, mieszkańcy) stoją w opozycji. Trzeba będzie znaleźć jakiś kompromis bo chyba wszyscy się zgadzamy, że obecnie ten węzeł jest dysfunkcjonalny.
Myślę, że to jednak się nie zmieni. Jakkolwiek by nie przebudować Bieżanowskiej, zawsze przesiadka tam "3/13" -> "Piaski" będzie wiązać się z przejściem w poprzek całej Wielickiej. I to będzie powód, dla którego większość osób pozostanie przy przesiadce na Kablu na tym samym peronie. Rzecz w tym, by to ten peron był prawdziwym przystankiem przesiadkowym. Nawet dodatkowe kursy "10/11" tego nie zmienią, bo raz - ewentualny zysk na zlapaniu kursu o ile: 1, 2 góra 3 minuty wcześniej pryśnie przez czekanie na światło na przejściu i samo przechodzenie, a dwa - przy f=5 na 50 i f=15 na 24 szansa złapania kolejnej linii z f=15 wcale zachętą nie będzie. Nawet w weekend będzie z tym krucho.Kaszmir pisze: 07 lis 2023, 11:03 Np. wracając z Rynku na Piaski, często podjeżdża się "3/13" do Kabla i tam łapie cokolwiek do Kurdwanowa: "11/24/50". Tymczasem po wybudowaniu łącznika, prawdopodobny układ będzie taki że z Kabla w stronę Kurdwanowa będą tylko "24" i "50", a przy Bieżanowskiej dojdą jeszcze "10" i "11" (albo ich odpowiedniki).
Tak, stoją w opozycji. Natomiast przesiadkowicze obecnie nie mają tak źle, natomiast mieszkańcy - co dobrze opisał kbieniu7 - mogą mieć znacznie gorzej. Dla mnie bilans jest oczywisty i w tym przypadku nie powinno się to zmieniać akurat.Kaszmir pisze: 07 lis 2023, 11:03 Myślę, że temat jest trudny bo rzeczywiście interesy dwóch grup (przesiadkowicze, mieszkańcy) stoją w opozycji.
To już lepiej byłoby przełożyć tory nie na środek Nowosądeckiej, ale na jej drugą stronę. Wtedy było więcej miejsca na nowe przystanki na Wielickiej.WDZ pisze: 07 lis 2023, 19:23 Bieżanowska "autobusowa" w stronę centrum jest nie do ruszenia - przecież większość linii i miażdżąca większość kursów które ją obsługują skręca w Kamieńskiego...
Pamiętajmy też, że miasto zażyczyło sobie wariantu z przełożeniem torowiska między jezdnie Nowosądeckiej. Nie bardzo co prawda wyobrażam sobie uzyskanie pozwolenia na budowę całkowicie rozjeżdżającą się z obowiązującym MPZP, ale to już nie mój problem przecież.
Ale to jeszcze gorzej, bo tym bardziej odsuwamy przystanki od ludzi.Kojak pisze: 07 lis 2023, 21:34 To już lepiej byłoby przełożyć tory nie na środek Nowosądeckiej, ale na jej drugą stronę. Wtedy było więcej miejsca na nowe przystanki na Wielickiej.
No nie, bo wtedy robi Ci się miejsce, na przesunięcie przystanków tramwajowych przed Bieżanowską (patrząc od strony centrum). Samo skrzyżowanie też można lekko dostsosować, aby ta odnoga ul. Wielickiej odchodziła trochę bliżej centrum, bardziej równolegle do przeciwnego kierunku (ale tylko przy założeniu przekładki torów na Nowosądeckiej.kbieniu7 pisze: 07 lis 2023, 22:10 Ale to jeszcze gorzej, bo tym bardziej odsuwamy przystanki od ludzi.