Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Gołąb_NGT8
Miłośnik
Posty: 73
Rejestracja: 09 mar 2025, 20:05

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: Gołąb_NGT8 » 23 mar 2025, 8:42

Pierwsze IV generacje były ok. 2016/17 r. W 2014 przyszły MetroStyle, które miały stare malowanie, tapicerkę i połowę piktogramów.

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: Ankin » 24 mar 2025, 12:01

yosujiro pisze: 22 mar 2025, 17:49 Wymienione Solarisy mają to do siebie, ze jeżeli mają porządnego "właściciela" to w większości są całkiem spoko.
Dobrze zatem rozumiem, że w krakowskim MPK w kwestii dbania o tabor aurtobusowy nie jest najlepiej?
yosujiro pisze: 22 mar 2025, 17:49
[...] Ale i tak nie przebiją IV generacji, która sypie się na potęgę...
To wynik samej konstrukcji IV generacji Solarisów czy wracamy do tego co napisałeś wcześniej, że wszystko zależy od tego jakiego właściciela ma dany autobus?
tomek_m pisze: 22 mar 2025, 16:19 Nie wspominając już o tym że samochód elektryczny na rynku wtórnym jest praktycznie niesprzedawalny.
Nic dodać, nic ująć.
Jak co poniektórzy chcą być tacy eko, to niech przesiądą się za autobusy/samochody gazowe napędzane bioCNG czy bioLNG, który z powodzeniem można wytworzyć lokalnie z g... i innych odpadów :lol:
A dodatkowo przynajmniej pojeżdżą zdecydowanie dłużej niż elektryczne zabawki, zanim (jeżeli w ogóle to nastąpi) napędy wodorowe bardziej się upowszechnią w transporcie indywidualnym, ciężarowym oraz zbiorowym.

Kierman
Ekspert
Posty: 600
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: Kierman » 24 mar 2025, 13:39

Jak chodzi o tłuczenie się i dopasowanie plastików to III generacja wypada dużo lepiej niż IV. Aczkolwiek IV po facelift jest dużo lepiej. Najgorszej zdecydowanie wypada IV generacja przed faceliftem. Tam strasznie się wszystko tłucze.

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: Ankin » 26 mar 2025, 17:07

Kierman pisze: 24 mar 2025, 13:39 Jak chodzi o tłuczenie się i dopasowanie plastików to III generacja wypada dużo lepiej niż IV. Aczkolwiek IV po facelift jest dużo lepiej. Najgorszej zdecydowanie wypada IV generacja przed faceliftem. Tam strasznie się wszystko tłucze.
Dziękuję za informację. Posiadasz wiedzę czy to jest przypadłość wszystkich Solarisów z ww. serii, czy też tylko Kraków miał/ma "szczęście" do posiadania takich egzemplarzy?

Kierman
Ekspert
Posty: 600
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: Kierman » 26 mar 2025, 18:00

Ankin pisze: 26 mar 2025, 17:07 Dziękuję za informację. Posiadasz wiedzę czy to jest przypadłość wszystkich Solarisów z ww. serii, czy też tylko Kraków miał/ma "szczęście" do posiadania takich egzemplarzy?
Raczej kwestia tego, że na Woli nie pilnuje się, aby kierowcy jeździli swoimi wozami przez co auta są zaniedbane, bo nie ma komu dbać. Na PP pewnie wygląda to lepiej, bo tam się jeździ "swoimi". Podejrzewam, że w innych przedsiębiorstwach wygląda to podobnie.

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: Ankin » 26 mar 2025, 19:24

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź na moje pytanie związane z przypadłościami trapiącymi IV wersję Solarisów i czynnikami, które mają na to wpływ nie tylko na naszym lokalnym podwórku.

tomek_m
Ekspert
Posty: 511
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: tomek_m » 26 mar 2025, 20:29

Kierman pisze: 26 mar 2025, 18:00 Raczej kwestia tego, że na Woli nie pilnuje się, aby kierowcy jeździli swoimi wozami
A jak to wygląda w przypadku tramwajów. Wagon jest przypisany do konkretnych motorowych czy codziennie wsiada kto inny?

abuk
Znawca
Posty: 107
Rejestracja: 30 gru 2020, 14:28

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: abuk » 26 mar 2025, 20:34

Kierman pisze: 26 mar 2025, 18:00 Raczej kwestia tego, że na Woli nie pilnuje się, aby kierowcy jeździli swoimi wozami przez co auta są zaniedbane, bo nie ma komu dbać.
Tabor za ciężkie miliony, i nie ma kto dbać? Ja wiedziałem, że w tym przewoźniku to jest źle, ale że aż tak?
Ankin pisze: 26 mar 2025, 17:07 Dziękuję za informację. Posiadasz wiedzę czy to jest przypadłość wszystkich Solarisów z ww. serii, czy też tylko Kraków miał/ma "szczęście" do posiadania takich egzemplarzy?
Nie do końca. Odkąd mieszkam w Poznaniu, a na Kraków spoglądam niechętnym okiem, to stwierdzam, że Solarisy należące do poznańskiego MPK są kompletnie innego wykonania. Tutaj się dba. (Przynajmniej jeśli mówimy o SU IV, bo SU III to wołają o pomstę do nieba).

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: michal49944 » 26 mar 2025, 20:40

tomek_m pisze: 26 mar 2025, 20:29 A jak to wygląda w przypadku tramwajów. Wagon jest przypisany do konkretnych motorowych czy codziennie wsiada kto inny?
Z tego co wiem to codziennie wsiada kto inny. ;)

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: Kojak » 26 mar 2025, 20:54

Niestety jak nie ma przypisanych kierowców do wozów to zużycie takiego pojazdu następuje szybciej.
Kiedyś kierowcy mieli przypisane nie tylko auto, zmiennika. Ale i konkretna linie, wręcz brygadę.
Np byl takie kierowca na Woli co miał ksywkę Lenin bo w istocie wyglądem przypominał Lenina i śmigał Ikarusem 260 na stałe tej samej brygadzie 184 (które wtedy do spółki z Plaszowem bo obsługiwane jeszcze solowkami). Nawet na Facebooku pod jakimś zdjęciem krakowskiego ik260 ktos z komentujących wspomnial o "Leninie na 184" jeśli dobrze pamiętam byl to woz 25018.

W czasach nie tak bardzo odleglych, bo powiedzmy kilkanaście lat temu, kierownik od kierowców na Woli miał fajny pomysł, który przyniósł z Bienczyc, żeby przypisac 3 pary kierowców na 2 auta.
Wtedy kierowca jeździł stale i wymiennie dwoma autami.

Swoją drogą w takim ruchu jak mamy a Krakowie i z taki przeciążeniami to blisko 20 letnie autobusy i delikatniejszej budowie (konstrukcje 100% LF mają mniejszą sztywność od autobusów II czy I generacji, ale z kolei lepszą od jeszcze starszych konstrukcji ramowych).

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: Ankin » 26 mar 2025, 21:12

abuk pisze: 26 mar 2025, 20:34 Tabor za ciężkie miliony, i nie ma kto dbać? Ja wiedziałem, że w tym przewoźniku to jest źle, ale że aż tak?
[...]
Odkąd mieszkam w Poznaniu, a na Kraków spoglądam niechętnym okiem, to stwierdzam, że Solarisy należące do poznańskiego MPK są kompletnie innego wykonania. Tutaj się dba. (Przynajmniej jeśli mówimy o SU IV, bo SU III to wołają o pomstę do nieba).
W oparciu o informację uzyskaną z wypowiedzi moich przedmówców wysuwam wniosek, że problemem jest przede wszystkim mentalność samych kierowców, którzy traktują autobusy podobnie jak spora część pracowników traktuje służbowe auta, telefony itd. w imię zasady "nie moje, to dbać nie muszę" :cry:
Nie wrzucam wszystkich do jednego worka bo jak w każdej zbiorowości znajdą się ludzie, którzy w ramach swojego zachowania i stylu bycia na gruncie zawodowym nie schodzą poniżej pewnego standardu co przekłada się m. in. na to, że ich szeroko rozumiane miejsce pracy i wszystko co z nim związane nie wygląda jak za przeproszeniem jeden, wielki chlew.
Nie zmienia to jednak faktu, że takie jednostki stanowią mniejszość, nie tylko w takich "kołchozach" jak MPK ;) zaś sami pasażerowie też dorzucają swoje do tego jak jeden czy drugi wóz wygląda po x latach eksploatacji.

Kierman
Ekspert
Posty: 600
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: Kierman » 27 mar 2025, 6:41

tomek_m pisze: 26 mar 2025, 20:29 A jak to wygląda w przypadku tramwajów. Wagon jest przypisany do konkretnych motorowych czy codziennie wsiada kto inny?
Nie pracuje na tramwajach, nie znam tematu czy w ogóle motorowi mają "swoje" tramwaje

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: Kojak » 27 mar 2025, 8:36

Ankin pisze: 26 mar 2025, 21:12 W oparciu o informację uzyskaną z wypowiedzi moich przedmówców wysuwam wniosek, że problemem jest przede wszystkim mentalność samych kierowców, którzy traktują autobusy podobnie jak spora część pracowników traktuje służbowe auta, telefony itd. w imię zasady "nie moje, to dbać nie muszę" :cry:
W oparciu o informację uzyskaną z wypowiedzi Twoich przedmówców wysuwasz wniosek błędny, tendencyjny, taki jaki jest Ci wygodny, plus nieuwzględniający rzeczywistości.
Nie trzeba szukać kwadratowych jaj, wystarczy troche wiedzy menedżerskiej, wiedzy psychologicznej i doświadczenia zawodowego by zauważyć, że problemem jest przede wszystkich niewlasciwa organizacja pracy, a nie mentalność kierowców.

Natura ludzka jest taka, że bliższa ciału koszula. Bardziej dbamy o swoje niż o cudze. A to dlatego, że jeśli dzisiaj o to zadbam, to jutro będę miał lżej.
W przypadku randomowych wozów cały trud idzie na marne.
Wykwalifikowany managment powinien o tym wiedzieć. Pytanie, czy tam - szczególnie na Woli - jest wykwalifikowany management, czy są to ludzie z łapanki, po znajomości itp...
Ludzie przywiązują się do tego co posiadają, co używają itp, tę cechę można wykorzystać do lepszej dbalości o powierzone mienie. Jeśli management tego nie robi, można odnieść wrażenie, że nie jest to najwyższych lotów management.

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: Ankin » 27 mar 2025, 11:39

Kojak pisze: 27 mar 2025, 8:36
W oparciu o informację uzyskaną z wypowiedzi Twoich przedmówców wysuwasz wniosek błędny, tendencyjny, taki jaki jest Ci wygodny, plus nieuwzględniający rzeczywistości.
Natura ludzka jest taka, że bliższa ciału koszula. Bardziej dbamy o swoje niż o cudze.
I w tym momencie sam sobie zaprzeczyłeś. To, że spora liczba pracowników nie tylko w MPK, uważa za abstrakcję zwykły szacunek do służbowych narzędzi pracy za które ktoś wyłożył grube pieniądze, nie znaczy, że każdy traktuje sprzęt firmowy jak coś co można zdewastować i po skończonej robocie jeszcze na niego za przeproszeniem nas...ć w imię zasady nie moje to mnie wali jak to jeździ, wygląda i funkcjonuje.
Kojak pisze: 27 mar 2025, 8:36 A to dlatego, że jeśli dzisiaj o to zadbam, to jutro będę miał lżej.
W przypadku randomowych wozów cały trud idzie na marne.
Zaraz, zaraz, jak to leciało, bliższa koszula ciału, bardziej dbamy o swoje niż cudze itd.
Zdecyduje się w końcu czy sprzęt służbowy traktujemy "z buta" czy o niego dbam bo jutro będę miał lżej.
Rozmowę uważam za zakończoną.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Kasacje autobusów po dostawach 200 nowych Solarisów

Post autor: Kojak » 27 mar 2025, 12:26

Czy ktoś może powyższe przetłumaczyć na nasze?
Przecież jak coś w pracy jest "przypisane" do osoby, to ta osoba chętniej o to dba, dla własnego komfortu (jak mam przypisany wóz, to sobie go posprzątam i jutro, po jutrze będę go miał wciąż czystego. Jak codziennie dostaje inny wóz, to przypomina to syzyfowe prace, a ja się zastanawiam czy jestem szoferem czy sprzątaczem). Nie wiem jak prościej to można wytłumaczyć.
Natury ludzkiej się nie da oszukać, można nią odpowiednio zarządzić.
Ankin pisze: 27 mar 2025, 11:39 Rozmowę uważam za zakończoną.
I całe szczęście.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość