Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: kbieniu7 » 16 lis 2023, 14:35

Dla zainteresowanych i niezainteresowanych, czyli nikt nie prosił, nikt nie potrzebował, ale wrzucam. Moje uwagi do projektu tramwaju na Rżąkę, które wpisałem na stronie z audytami rowerowymi. Mam zamiar jeszcze zredagować jakieś pismo na ten temat z uwagami na poziomie "strategicznym" - bo projekt tunelowy to będą znowu ogromne pieniądze, które moglibyśmy wydać na coś innego - nawet jeśli drogowego.

Uwagi "strategiczne":
A. Wariant z tunelem jest wariantem bardzo drogim i jednocześnie zajmującym wyjątkowo dużą przestrzeń powodując jej wybetonowanie, brak zieleni i uciążliwość dla okolicznych mieszkańców. Budowa tunelu drogowego zapewnie będzie stanowić największy element w kosztorysie całego projektu. Należy przeanalizować, czy faktycznie jest on warty kosztów, jeśli budujemy krótki odcinek linii tramwajowej.

Co równie ważne, wariant tunelowy oznacza znaczne zwiększenie przepustowości oraz prędkości przejazdu samochodem i będzie zachęcać do wyboru właśnie samochodu zamiast tramwaju, a przecież celem budowy tramwaju jest właśnie zmniejszenie ruchu samochodowego, a nie na odwrót. Co więcej, wymaga to skomplikowanego układu łącznic i skrzyżowań, co powodować będzie spowolnienie ruchu autobusów, które nadal na tym odcinku zostaną.

Należy rozważyć dodatkowy wariant naziemny.

---------------------------------------------------------
B. Rozważyć dodatkowy wariant naziemny, ale z trasowaniem torowiska po wschodniej stronie ul. Wielickiej (jak dawny wariant nr 4) - taki wariant byłby wariantem tańszym, ale tramwaje na Rżąkę/Wieliczkę mogłyby przekraczać jezdnie ul. Wielickiej w mniej ruchliwym punkcie (tj. na wysokości os. Rżąka). Zapewniałby również lepszy dostęp do tramwaju dla osiedli po wschodniej stronie ul. Wielickiej, z racji że tamci pasażerowie nie musieliby w ogóle przekraczać jezdni w drodze do przystanku, a oczekiwanie na tramwaj odbywałoby się w przyjemniejszych warunkach (z dala od jezdni).

Taki wariant został co prawda negatywnie oceniony przez osoby obecne na konsultacjach w szkole podstawowej 157 w 2022 roku, jednak ich sprzeciw dotyczył budowania torowiska i przysunięcia się uciążliwości bliżej bloków przy ul. Kurczaba wraz z ingerencją w tamten pas zieleni. Przesuwanie torowiska pomiędzy jezdnie miał sens w wariancie naziemnym. Wariant tunelowy jednak swoim rozmiarem i zajętością miejsca całkowicie niweczy zysk z takiego ruchu i powoduje jeszcze gorsze warunki dla tamtych mieszkańców (głównie przez okropnie szerokie pasy ruchu, konieczność budowy łącznic i brak miejsca na zieleń).

Co więcej, ułatwiłoby to dostęp dla mieszkańców okolicznych bloków, którzy nie musieliby przekraczać żadnej jezdni. Mogłoby również poprawić dojście do szpitala i MCO: w przypadku przystanku przy ul. Marii Orwid lub Jerzmanowskiego byłoby możliwe zaprojektowanie kładki pieszej nad ul. Wielicką. Tutaj ukształtowanie terenu gra na naszą korzyść, tak jak ma to miejsce w przypadku istniejącej kładki do OBI. Jeśli kładka by była wyposażona w windy na peronach tramwajowych, suma summarum byłoby to ułatwienie dla mniej mobilnych pasażerów, dla których podejście o własnych siłach pod górę jest problematyczne (a takie osoby to znaczna część interesariuszy w szpitalu i MCO).

Przypominam raz jeszcze - mieszkańcy nie protestowali stricte przeciwko torowisku od oknem, ale ogólnym uciążliwościom. Jezdnie łącznic również czymś takim są (z czego być może niektórzy inżynierowie drogownictwa nie zdają sobie sprawy).

---------------------------------------------------------
C. Projektowane przystanki są ulokowane za często. Odległości między przystankiem na skrzyżowaniach z ulicami Jerzmanowskiego (istniejący obecnie) oraz Orwid (nieistniejący obecnie), a także projektowaną pętlą na Rżące jest są za małe i będą powodować niską prędkość handlową KMK. Jeden z tych dwóch należy usunąć.

---------------------------------------------------------
D. Dziękuję za wprowadzenie uwagi o zaprojektowaniu przystanków tramwajowych "Prokocim szpital" dla obu kierunków na wlocie od strony centrum - to tam będą spotykać się wszystkie tramwaje i będzie łatwa przesiadka we wszystkich kierunkach.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
---------------------------------------------------------
UWAGI DOT. SKRZYŻOWANIA WIELICKA/TELIGI/KOSTANECKIEGO:
---------------------------------------------------------
1. Przystanek dla obu głównych relacji powinien znajdować się na wlocie od strony centrum - to tam będą spotykać się wszystkie tramwaje i będzie łatwa przesiadka we wszystkich kierunkach. Przystanek ten powinien by maksymalnie wygodny dla pasażera, nie powinien być zabetonowaną wyspą ciepła. Należy zapewnić zadaszenie całoperonowe (obejmujące również przystanek autobusowy w stronę centrum) oraz nasadzenia drzew.

2. Zapewnić promienie łuków pozwalające na przejazd tramwaju bez niepotrzebnego zwalniania na głównych relacjach (Centrum-Bieżanów i Centrum-Rżąka) oraz na odcinkach poza skrzyżowaniem.

3. Autobusy wymagają priorytetu. Powinny mieć wydzielony własny pas autobusowy w całym ciągu ul. Wielickiej w stronę centrum, który na żadnym odcinku nie będą dzielić z ruchem ogólnym. Przed węzłem potrzebne są buspasy i wydzielone śluzy prowadzące aż do samej tarczy skrzyżowania. Za węzłem buspas na łącznicy powinien bezkolizyjnie wchodzić w istniejący buspas w stronę centrum (tak jak to ma miejsce obecnie na ul. Marii Konopnickiej za przystankiem "Ludwinów" w stronę Ronda Matecznego).

4. Nie projektować zatok autobusowych na łącznicach - prawy pas łącznic przeznaczyć na ciągły buspas.

5. Zgłaszam obawy co do wydolności relacji skrętu w lewo Centrum -> Bieżanów. Obecnie do skrętu są dwa pasy, likwidacja jednego może źle wpłynąć na przepustowość, blokując ruch autobusów. Dodać na wlocie od centrum jeden pas ruchu, aby wydzielić taką śluzę autobusową dla skrętu w lewo z pasa środkowego, która na wylocie w ul. Teligi wpadałaby w projektowaną zatokę autobusową. Dzięki temu autobusy ominą kolejki do świateł.

6. Podobnie na wylocie w stronę Wieliczki: zamiast jednopasowej łącznicy o szer 5,00m stworzyć dwupasową łącznicę o szerokości 6,50m, z której prawy byłby buspasem.

7. Zmniejszyć szerokość wszystkich pasów ruchu do 3,25m lub 3,00m, a w tunelu do 3,50m. W obecnym projekcie jezdnie zajmują stanowczo za dużo cennej przestrzeni. Obszar inwestycji robi się monstrualny, nie ma zieleni, powierzchnia jest nadmiernie wybetonowa, ścieżki piesze nadmiernie wydłużone, a czasy ewakuacji będą negatwynie wpływać na przepustowość skrzyżowania. Na dodatek zakres inwestycji przysuwa się znacząco do zabudowy mieszkalnej, co było jednym z głównych punktów protestów podczas konsultacji. Przypominam - mieszkańcy nie protestowali stricte przeciwko torowisku od oknem, ale ogólnym uciążliwościom. Jezdnie łącznic również czymś takim są (z czego być może niektórzy inżynierowie drogownictwa nie zdają sobie sprawy).

8. Chodniki powinny mieć szerokość 2,50m (szer. pozwalająca na swobodne minięcie się trzech pieszych), a na dojściach do przystanków oraz na ścieżkach przesiadających się pasażerów powinny mieć szerokość minimum 3,00m.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

---------------------------------------------------------
UWAGI DOT. UL. WIELICKIEJ I UL. TELIGI:
---------------------------------------------------------

9. Co z istniejącą kładką prowadzącą do OBI? Ona jest akurat przydatna ze względu na ukształtowanie terenu.

10. Na ul. Teligi nie stosować sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych, tylko zaprojektować po jednym pasie ruchu w każdą stronę (ew. z miejscami postojowymi po bokach). Jezdnia ul. Teligi w stronę szpitala może zostać zbudowana w formie dwóch pasów i zwężona elementami przykręcanymi do jezdni, aby zostawić furtkę na przyszłość np. na wprowadzenie buspasa.

11. Zastosować sygnalizację przejazdową przez torowisko tramwajowe wzdłuż ul. Teligi.

12. Przystanek autobusowy na ul. Teligi w stronę szpitala (przed ul. Kurczaba), który w zamyśle będzie dotyczyć chyba tylko ew. linii jadących w ul. Kostaneckiego, zaprojektować na peronie tramwajowym (ruch będzie mały, a skróci to dystans do przejścia dla przesiadkowiczów). Ten peron tramwajowy powinien być przeznaczony i tak tylko na potrzeby awaryjne, w normalnym ruchu liniowym tramwaje na Bieżanów i Rżąkę powinny zatrzymywać się na tym samym peronie od strony centrum

13. W ciągu ul. Wielickiej zatoki autobusowe raz są zaprojektowane, raz nie. Jeśli przewidywany jest buspas (a w stronę centrum powinien być), to nie projektować zatok.

14. W przypadku wyboru lokalizacji przystanków przy skrzyżowaniu z ul. Marii Orwid:
a) oba przystanki tramwajowe można zlokalizować po południowej stronie skrzyżowania. Dzięki temu łatwiej będzie wyprofilować zjazd i wyjazd do/z tunelu.
b) peron tramwajowy stronę centrum powinien mieć minimum 4,00m szerokości użytecznej. To w tym kierunku będzie więcej oczekujących pasażerów. W razie braku miejsca, zwęzić pasy ruchu do 3,25-3,00m.
c) przysunąć peron autobusowy w stronę centrum bliżej przejścia dla pieszych, w celu zmniejszenia dystansu koniecznego do pokonania pieszo. Prawy pas na tym odcinku powinien być buspasem.
d) na peronach i dojściach pieszych zapewnić nasadzenia drzew dających cień.
c) w wariancie torowiska po wschodniej stronie: rozważyć kładkę pieszą łączącą perony tramwajowe z dojściem do szpitala i MCO. Tutaj ukształtowanie terenu gra na naszą korzyść, tak jak ma to miejsce w przypadku istniejącej kładki do OBI. Jeśli kładka by była wyposażona w windy, suma summarum byłoby to ułatwienie dla mniej mobilnych pasażerów, dla których podejście o własnych siłach pod górę jest problematyczne (przypominam: szpital i MCO).

15. W przypadku pozostawienia przystanków na skrzyżowaniu z ul. Jerzmanowskiego, zapewnić wygodne dojście do MCO i szpitala przez teren MCO. W wariancie torowiska po wschodniej stronie: rozważyć kładkę pieszą łączącą perony tramwajowe z dojściem do szpitala i MCO. Tutaj ukształtowanie terenu gra na naszą korzyść, tak jak ma to miejsce w przypadku istniejącej kładki do OBI. Jeśli kładka by była wyposażona w windy, suma summarum byłoby to ułatwienie dla mniej mobilnych pasażerów, dla których podejście o własnych siłach pod górę jest problematyczne (przypominam: szpital i MCO).

16. Na skrzyżowaniu z Jerzmanowskiego: zaprojektować odrębny pas do skrętu w prawo tak, aby pojazdy skręcające nie blokowały autobusów na buspasie.

17. Uwaga drogowa: na odcinku między ul. Marii Orwid a ul. Jerzmanowskiego, układ pasów ruchu w stronę Wieliczki jest nieodpowiedni. Pas do lewoskrętu w ul. Jerzmanowskiego jest utworzony z lewego pasa ciągu głównego (tj. od tunelu). Taki układ może powodować zamieszanie wśród kierowców.

18. Zaprojektować przejście dla pieszych przez ul. Wielicką również po południowej stronie skrzyżowania z ul. Rydygiera - to przede wszystkim tam będzie ono potrzebne, zwłaszcza dla mieszkańców bloków przy ul. Podłęskiej.

19. Projektować chodniki o szerokości min. 2,50m - jest to szerokość pozwalająca na swobodne minięcie się trzech pieszych. Na zjazdach i skrzyżowaniach z mniejszymi uliczkami zachować nawierzchnię i niweletę chodnika.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
---------------------------------------------------------
UWAGI DOT. PĘTLI I JEJ OTOCZENIA
---------------------------------------------------------

20. Trasa przesiadkowiczów od autobusowego peronu przyjazdowego (nr 4) do tramwajowych peronów odjazdowych (nr 5 i 6) jest za długa. Rozważyć możliwość optymalizacji, np. poprzez wyznaczenie dodatkowego chodnika wzdłuż torów.

21. W przypadku rezygnacji z przystanków przy ul. Jerzmanowskiego na rzecz przystanków przy ul. Orwid, zaprojektować przystanki autobusowe na jezdni ul. Wielickiej przy skrzyżowaniu z ul. Rydygiera.

22. Zapewnić ogólnodostępną toaletę dla pasażerów.

23. Odsunąć chodniki od jezdni i utworzyć między nimi zieleńce. Najlepiej ze szpalerami drzew. Na zjazdach zachować nawierzchnię i niweletę chodnika.

Obrazek

festence
Pasażer
Posty: 19
Rejestracja: 13 paź 2023, 0:16

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: festence » 16 lis 2023, 17:56

Nowa linia wzdłuż Wielickiej. Będzie tunel pod skrzyżowaniem
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowa- ... 53844.html

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 482
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Tramwaj na Rżąkę

Post autor: Cyjan » 28 mar 2025, 16:55

https://gazetakrakowska.pl/radna-z-krak ... 2-27414037
Przedmiotowa analiza wykazała, że wszystkie warianty charakteryzują się ujemnymi wskaźnikami oceny efektywności/opłacalności społecznej inwestycji [...] W związku z powyższym aktualnie nie planuje się realizacji zadania dotyczącego budowy linii tramwajowej od skrzyżowania ulic Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego do osiedla Rżąka - wyjaśnia Stanisław Kracik
No i elo
ona/jej

Kierman
Ekspert
Posty: 600
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Kierman » 28 mar 2025, 16:57

Ale to całkiem do Rżąki tramwaj uwalony czy wariant przez Kostaneckiego?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Bayer2003 » 28 mar 2025, 17:24

Niektórym marzy się metro, a ze zbudowaniem kilometrowego odcinka torowiska jest problem. Oby jednak docelowo zmieniono zdanie - osiedle Rżąka zdecydowanie zasługuje na tramwaj, nawet jeżeli jedynie w postaci wydłużonej "10", byłoby to dla mieszkańców tego osiedla zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż stojące w korkach autobusy.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

tomek_m
Ekspert
Posty: 511
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: tomek_m » 28 mar 2025, 19:19

Bayer2003 pisze: 28 mar 2025, 17:24 ...nawet jeżeli jedynie w postaci wydłużonej "10"
A dlaczego akurat "10"? Aby była jeszcze dłuższym tasiemcem niż jest?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Bayer2003 » 28 mar 2025, 19:25

tomek_m pisze: 28 mar 2025, 19:19 A dlaczego akurat "10"? Aby była jeszcze dłuższym tasiemcem niż jest?
W Belgii istnieje linia tramwajowa, kursująca przez wszystkie miasta wybrzeża tego kraju i mająca 67 kilometrów długości. Nawet przedłużonej na Rżąkę "10" byłoby daleko do tego wyniku, więc nie widzę problemu.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Ankin » 28 mar 2025, 19:37

Bayer2003 pisze: 28 mar 2025, 17:24 Niektórym marzy się metro, a ze zbudowaniem kilometrowego odcinka torowiska jest problem.
Marzenia brutalnie weryfikuje rzeczywistość :lol:
Bayer2003 pisze: 28 mar 2025, 17:24 Oby jednak docelowo zmieniono zdanie - osiedle Rżąka zdecydowanie zasługuje na tramwaj [...]
Bezapelacyjnie. Jestem nawet spokojny o przyszłość (bliską bądź daleką) ww. inwestycji.
Warunek jest jeden - nowa ekipa rządząca Krakowem a nie swoistego rodzaju lifting oraz tylko i aż nowe opakowanie dla standardów (czyt.: podejścia do mieszkańców, planowania, inwestycji itd.), które bardzo dobrze jako mieszkańcy, poznaliśmy z perspektywy ostatnich kilkunastu lat.
Bayer2003 pisze: 28 mar 2025, 19:25 W Belgii istnieje linia tramwajowa, kursująca przez wszystkie miasta wybrzeża tego kraju i mająca 67 kilometrów długości. Nawet przedłużonej na Rżąkę "10" byłoby daleko do tego wyniku, więc nie widzę problemu.
Problem jest po stronie Krakowa :D - brak priorytetów dla tramwajów, wręcz żenująca prędkość jazdy nawet na wydzielonych torowiskach, układ torów w odniesieniu do linii nr 10, itd.
Dla zainteresowanych, widok z kabiny/przejazd ww. linią o której wspomina Bayer2003: https://www.youtube.com/watch?v=wuVh1Hltcdw lub https://www.youtube.com/watch?v=aVtETZ2zOUg

krk_kmk
Miłośnik
Posty: 60
Rejestracja: 20 lis 2020, 9:59
Lokalizacja: Kraków, Dzielnica XI

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: krk_kmk » 28 mar 2025, 20:03

Pytanie czy Rżące naprawdę nie wystarczy 144+195? Nie jest to przecież jakieś ogromne osiedle. Czy tramwaj by miał tam wystarczające zapełnienia? I czy obecny ciąg bieżanowski nie byłby stratny po przeniesieniu stamtąd części kursów ("Kabel" więcej nie przyjmie, a wszystkie linie raczej nie będą w kierunku TŁ).
Bez stresu, to tylko post ;)

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Bayer2003 » 28 mar 2025, 20:07

Ankin pisze: 28 mar 2025, 19:37 Warunek jest jeden - nowa ekipa rządząca Krakowem a nie swoistego rodzaju lifting oraz tylko i aż nowe opakowanie dla standardów (czyt.: podejścia do mieszkańców, planowania, inwestycji itd.), które bardzo dobrze jako mieszkańcy, poznaliśmy z perspektywy ostatnich kilkunastu lat.
Pytanie czy jest szansa na faktycznie nową ekipę, niebędącą w rzeczywistości rządami skrajnej lewicy z kandydującym od kilkunastu lat populistą na czele.
Ankin pisze: 28 mar 2025, 19:37 Problem jest po stronie Krakowa :D - brak priorytetów dla tramwajów, wręcz żenująca prędkość jazdy nawet na wydzielonych torowiskach, układ torów w odniesieniu do lini nr 10, itd.
Dla zainteresowanych, widok z kabiny/przejazd ww. linią o której wspomina Bayer2003: https://www.youtube.com/watch?v=wuVh1Hltcdw lub https://www.youtube.com/watch?v=aVtETZ2zOUg
Na pierwszym wysłanym przez Ciebie filmie wyraźnie widać, że w miejscowości Middelkerke tramwaj wcale nie jedzie po wydzielonym torowisku, a pomimo tego istnienie takiej linii jest możliwe. Trzeba po prostu skończyć z niedasizmem i próbować rozwiązywać problemy z opóźnieniami czy niską prędkością komunikacyjną w inny sposób niż rozcinanie dłuższych linie na dwie połowy w celu późniejszej likwidacji jednej z nich.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Ankin » 28 mar 2025, 20:26

Bayer2003 pisze: 28 mar 2025, 20:07 Pytanie czy jest szansa na faktycznie nową ekipę, niebędącą w rzeczywistości rządami skrajnej lewicy z kandydującym od kilkunastu lat populistą na czele.
Najwidoczniej sporej części ludzi odpowiada to jak ktoś robi z nich idiotów, opowiadając im bajki z mchu i paproci o tym jak pod rządami osób/partii X bądź Y, będzie cudownie. Po wyborach zaś od lat ten sam schemat: środkowy palec w stronę wyborcy by za 4 czy 5 lat na nowo sobie o nim "przypomnieć" i tak kółeczko się kręci. Niestety.
Bayer2003 pisze: 28 mar 2025, 20:07 Na pierwszym wysłanym przez Ciebie filmie wyraźnie widać, że w miejscowości Middelkerke tramwaj wcale nie jedzie po wydzielonym torowisku, a pomimo tego istnienie takiej linii jest możliwe. Trzeba po prostu skończyć z niedasizmem i próbować rozwiązywać problemy z opóźnieniami czy niską prędkością komunikacyjną w inny sposób niż rozcinanie dłuższych linie na dwie połowy w celu późniejszej likwidacji jednej z nich.
Istnienie ww. linii jak najbardziej jest możliwe, ale trafiasz idealnie w przyczynę dlaczego tego typu projekty nawet na naszym lokalnym/krajowym, polskim podwórku poniosły klapę - szeroko pojęty niedasizm, czego najlepszym przykładem jest choćby system tramwajów podmiejskich w aglomeracji łódzkiej, gdzie część sieci leży odłogiem (tramwaje w Ozorkowie) bo nie ma kasy na modernizację torów... :cry:
Co zaś się tyczy Krakowa, to sam widzisz jak wygląda podejście do dbania o to co już mamy - stan torowisk w wielu miejscach woła wręcz o pomstę do nieba, stan techniczny tramwajów oraz ich wiek to temat rzeka zaś wspomniane prędkości szlakowe to wręcz istny dramat jeżeli popatrzmy choćby na to z jakimi prędkościami na wydzielonych torowiskach jeżdżą tramwaje w o wiele mniejszych miastach niż Kraków (np. Bydgoszcz), nie wspominając o takiej Warszawie czy Poznaniu, przy którym Kraków to swoistego rodzaju trzeci świat jeżeli chodzi o szeroko rozumiany zbiorkom i to co się z nim wiąże.

kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: kucyk » 28 mar 2025, 20:32

Pana Kracika należy wywa.ić z zasiadanego stanowiska. Jego wyczyny i podejście do wielu spraw jest Nam dobrze znane. Wiele złego już wyrządził czy to w Krakowie czy w Niepołomicach. Teraz zaczyna ponownie robić dziadostwo w grodzie Kraka. Już chyba wszystkie możliwe koncepcje budowy linii tramwajowych uwa.ił. Mam obawy nawet o tramwaj na Azory. :evil:

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: kbieniu7 » 28 mar 2025, 20:36

Jest ujemny ekonomicznie, bo WGKiK UMK wymyślił se zrobienie tunelu drogowego w ciągu ul. Wielickiej (do tego z kijowymi warunkami dla pasażerów i ruchu autobusów). Krótka linia tramwajowa została w projekcie rozbuchana do gigantycznych rozmiarów projektu drogowego z demolką okolicy - no bo jakżeby inaczej. Nie da się po prostu zrobić zwykłego torowiska, musi być drogowe Bizancjum.

Brałem udział w dyskusjach w radzie dzielnicy. Radni woleliby, by pociągnąć ten tramwaj na gruncie, ale w stronę nowego szpitala - jak w jednym z wcześniejszych wariantów (tylko bez wielkiego PR i pętli autobusowej). No, ale wśród urzędników, nikt takiego nie zaproponował.

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Piotr246 » 28 mar 2025, 20:50

Ja akurat nie jestem przekonany czy tramwaj na Rżąkę stanowiłby aż taką poprawę, przynajmniej w proponowanych wariantach.

Jeden z wariantów proponował pętlę blisko ulicy Wielickiej, a z najdalszych bloków (Rydygiera 33, Schweitzera 21) jest na obecny przystanek autobusowy 7-8 minut, na pętlę byłoby około 10 minut. Tak samo pętla przy Szpitalu dla części mieszkańców byłaby dalej niż na przystanek Jerzmanowskiego. Ponadto obecnie dojście do pętli MCO prowadzi przez wydeptaną ścieżkę niedostępną w nocy/deszcz/dla starszych i schorowanych.

Obecnie mieszkańcy najbardziej oddalonych od Wielickiej budynków mogą co prawda podejść na przystanek Słona Woda, ale jest tam tylko 133 co 30-40 minut. Wiele osób ponadto idzie na/z przystanek Jerzmanowskiego z powodu większej ilości i częstotliwości połączeń, mimo że jest to sumarycznie nawet 10 lub więcej minut spaceru.

Na razie najbardziej pewne jest zbudowanie drogi łączącej rondo obok pętli Miejskie Centrum Opieki z ulicą Kosociską. Dzięki temu mieszkańcy zyskają normalny chodnik łączący z pętlą (linie 153 i 163), ponadto nową drogą będzie można wydłużyć linię 513, wraz z utworzeniem przystanku przy Rydygiera. Wtedy Rżąka zyska dodatkowe połączenie z drugiej strony osiedla.

Więc zapewne na tym skończy się. Miasto nie potrafi wybudować linii tramwajowej, za to nowe drogi mają priorytet. Więc chyba bardziej realne jest rozbudowanie sieci połączeń autobusowych wokoło i przez osiedle.

Ankin
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Ankin » 28 mar 2025, 21:03

kbieniu7 pisze: 28 mar 2025, 20:36 Jest ujemny ekonomicznie, bo WGKiK UMK wymyślił se zrobienie tunelu drogowego w ciągu ul. Wielickiej (do tego z kijowymi warunkami dla pasażerów i ruchu autobusów). Krótka linia tramwajowa została w projekcie rozbuchana do gigantycznych rozmiarów projektu drogowego z demolką okolicy - no bo jakżeby inaczej. Nie da się po prostu zrobić zwykłego torowiska, musi być drogowe Bizancjum.
Brałem udział w dyskusjach w radzie dzielnicy. Radni woleliby, by pociągnąć ten tramwaj na gruncie, ale w stronę nowego szpitala - jak w jednym z wcześniejszych wariantów (tylko bez wielkiego PR i pętli autobusowej). No, ale wśród urzędników, nikt takiego nie zaproponował.
Powolutku rodzi nam się w Krakowie nowa tradycja w postaci, że to pomysły urzędniczej kasty są świętością... i na nic konsultacje, opinie radnych, mieszkańców danej dzielnicy, oraz co najważniejsze dobro pasażerów, bo prawda jest taka, że o linia tramwajowa do szpitala bez wspomnianej przez Twoją osobę "projektowej megalomanii", powinna być równie ważna co tramwaj na Azory czy Kliny.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość