Strona 3 z 3
Re: Archiwalne mapy i schematy
: 30 sie 2024, 10:21
autor: kot_feliks
No właśnie o to mi chodzi. Kiedyś nie mieliśmy tego "pierdyliarda linii autobusowych zewsząd dowsząd", w układzie których gubią się nawet miłośnicy

Re: Archiwalne mapy i schematy
: 30 sie 2024, 12:32
autor: WDZ
Tylko że świat się trochę zmienił. Wyobrażasz sobie dzisiejszy Kurdwanów z przyległościami wiszący na dwóch (choćby i częstych) dowozówkach jak w 1985?
Re: Archiwalne mapy i schematy
: 30 sie 2024, 12:46
autor: Robert
WDZ pisze: 30 sie 2024, 12:32
Tylko że świat się trochę zmienił. Wyobrażasz sobie dzisiejszy Kurdwanów z przyległościami wiszący na dwóch (choćby i częstych) dowozówkach jak w 1985?
Miasto się rozbudowało oczywiście, pojawił się tramwaj. Więc powinno być tego znacznie więcej (kursów). Problem w tym że więcej to mamy linii na sztuki a ich częstotliwość poleciała mocno w dół.
Re: Archiwalne mapy i schematy
: 30 sie 2024, 12:59
autor: Kojak
Nie no jasne, że osiedla się rozbudowały etc wsponiany Kurdwanów w 1985 miał kilka bloków przy ul Witosa, ul. Niećki (ob. Halszki) budowa na Wysłouchów chyba była w trakcie, w 1987 lunb 1988 zmieniono trasę 133 i zrobiono z niej dowozówkę z częstotliwością 25 minut do autonbusów 174, 184, 194, które miały końcówkę na ul. Przykopy/Myślenickiej, później przesuniętą na parking, na którym dzisiaj jest plac targowy Beskidy... a w 1990 roku wspomniane 3 linie wydłużono na pętlę przy ul. Stojałowskiego (zostawiając dalej 133 przez Witosa) a 194 likwidujac i tworząc 124 z połączenia owego 194 i 113 jeżdzącego na Ugorek.
Już po tym przykładzie widać, że rozrost osiedli siłą rzeczy wymuszał przesuwanie końcówek dalej za osiedla. Jednak wtedy czyli 1990r:
133 w szczycie co 25, poza szczytem 35 minut
184 - w szczyscie 7, poza szczytem 8 minut
174 - w szczycie 7, poza szczytem 14
124/194 w szczycie 7, poza szczytem 11
Czyli wówczas te autobusy jeździły niemalże gęsiego,
133 - solówka Płaszów poźniej także Wola
184 - solówka Płaszów
174 - przegub Czyżyny
194/124 - solówka Wola, poźniej także przegub Wola i Czyżyny
I tak właściwie wyglądąło to przez całe lata dziewiedziesiąte...
Do tegio:
104 co 14 minut
164 co 5 minut, więc jak chciałeś zrobić zdjęcia autobusów, wystarczyło, że ustawiłeś sie na skrzyżowaniu Witosa, Nowosądecka, Łyżycka... autobusy dosłownie co 30 sekund licząc w obu kierunkach.
Dopiero linia tramwajowa wszystko zmieniła.
Ale jak sie popatrzy na to z "oddali" to widać, że były linie magistralne, bardzo silne, naprawde bardzo silne i kilka uzupełniających. Dzisiaj mamy takie rozdrobnienie, że linii silnych jest niewiele, bo są dublowane innymi numerami po częściowej trasie.
Re: Archiwalne mapy i schematy
: 30 sie 2024, 13:02
autor: kot_feliks
WDZ pisze: 30 sie 2024, 12:32
Tylko że świat się trochę zmienił. Wyobrażasz sobie dzisiejszy Kurdwanów z przyległościami wiszący na dwóch (choćby i częstych) dowozówkach jak w 1985?
Nie, ale wyobrażam sobie np. mocne 139 zamiast 132, 139 i 199, jadące buspasami i wiele innych mocnych linii, które na przestrzeni lat zostały podzielone na pierdyliard słabych i często średnio skoordynowanych ze sobą.
Re: Archiwalne mapy i schematy
: 30 sie 2024, 13:38
autor: fysztof
Komunikacja autobusowa mocno nie nadąża w Krakowie za rozwojem miasta. Niestety. Widać, że przez ostatnie 20 lat o ile jeszcze w sieci tramwajowej widać postęp, o tyle w autobusowej jest po prostu źle. Zdecydowanie wyżej miasto stawia w XXI wieku na poprawę warunków komunikacji samochodowej niż właśnie autobusowej.
Pasażerowie osiedli, do których tramwaj nie dociera są traktowani jako mieszkańcy drugiej kategorii. Widać to w licznych przypadkach, choćby:
- większość linii tramwajowych ma utrzymywaną stałą f przez cały dzień - w autobusach można o tym tylko pomarzyć
- weekendy na tramwajach to marne bo marne ale jednak niemal całodzienne f=20, w autobusach znowu jest tu gorzej
- szczyty w autobusach potrafią trwać dwie godziny
- mało która linia autobusowa w ogóle wchodzi na częstotliwość lepszą niż f=15... co w mieście wielkości prawie miliona mieszkańców jest wręcz niepoważne
- tramwaje chcąc nie chcąc jeżdżą w relacjach przekrojowych przez miasto, w autobusach coraz więcej linii jest natomiast ciętych i skracanych
W mojej opinii na tych osiedlach, gdzie nie ma tramwaju powinna istnieć obligatoryjnie linia autobusowa z f=7,5 funkcjonująca jako szkielet komunikacyjny. Na dziś dzień z magistralnych linii autobusowych to mamy właściwie w Krakowie wyłącznie 179. Do tej roli powinny wrócić te, które mają blisko a kiedyś nawet takimi były: 130, 139, 194, 501, 502 czy 503.
Re: Archiwalne mapy i schematy
: 30 sie 2024, 15:47
autor: Kojak
Wrzucam coś ciekawego jeszcze:
https://szybkiplik.pl/h4M5NvUE99
https://szybkiplik.pl/jF4aqRyf9k
https://zapodaj.net/plik-7IqC4o1Uf2
https://zapodaj.net/plik-xc463cXDv3
Zobaczcie jak w latach 80 projektowano rozwój komunikacji szynowej w Krakowie, trochę inaczej niż to mamy obecnie.
Re: Archiwalne mapy i schematy
: 30 sie 2024, 18:36
autor: suchy
Ale już wtedy planowali likwidację linii w kierunku Walcowni (3 plik, linia z krzyżykiem - trasa do likwidacji) i zastąpienie jej odcinkiem przez Łowińskiego (przerywana linia - projektowany tramwaj)

Re: Archiwalne mapy i schematy
: 30 sie 2024, 18:56
autor: Ydhflx
Na jednym z planów planowane są 4 nowe zajezdnie (tramwajowe), na tym o krótszej perspektywie - i tak 2 nowe. Tymczasem sieć się rozrasta i nie powstała żadna nowa, i nawet nie jest do tego blisko.
Re: Archiwalne mapy i schematy
: 30 sie 2024, 21:04
autor: Kojak
Wtedy chyba jeszcze była koncepcja by szybki tramwaj mógł poruszać się po torach kolejowych. I widać, włączenie tramwaju z ul. Witosa w tory kolejowe idące do Huty.
Przedziwna koncepcja....
Dodam, że plany pochodzą z roku 1988.
W Toniach planowana była zajezdnia autobusowa, w której parkingi miały być zadaszone, każdy autobus miał mieć swój garaż. W muzeum na Wawrzyńca lub w biurowcu na Brożka- już nie pamiętam dokładnie- była kiedyś nawet makieta tej zajezdni.
Re: Archiwalne mapy i schematy
: 31 sie 2024, 14:13
autor: Kojak
Tutaj schemat torów kolejowych z początku XX wieku
https://szybkiplik.pl/fom36RrkYt
trochę szkoda, że ta odnoga biegnąca w kierunku Huty nie została zagospodarowana później. Dzisiaj mogłoby być coś w rodzaju SKM jak w Warszawie.
Re: Archiwalne mapy i schematy
: 22 lis 2024, 23:27
autor: Kojak
Re: Archiwalne mapy i schematy
: 26 lut 2025, 14:54
autor: Kaszmir
1916 Wizja rozwoju sieci drogowej w Krakowie, Archiwum Narodowe
https://www.facebook.com/photo?fbid=122 ... 3933680452

Re: Archiwalne mapy i schematy
: 26 lut 2025, 21:41
autor: pjetrek
Minęło 110 lat i właściwie jedyne czego nam brakuje, to przeprawa w rejonie Dębnik-Salwatora xD