Strona 3 z 14

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

: 08 sty 2021, 13:17
autor: Kaszmir
Zgodnie z sugestią, część postów wydzielona do osobnego tematu "Komunikacja miejska w latach 80. i 90." w podforum "Kraków w dyskusji" -> "Historia i hobby" ;)

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

: 09 sty 2021, 18:09
autor: pasazer_mobilisu
Pamiętacie jak MPK i ich sympatycy zarzekali się, że na DGW brakuje miejsca, bo mogą działać tylko dwa stanowiska, a trzecie najbliżej MDA to "Przystanek techniczny" na rezerwy itd?

Obrazek

Jak widać bez problemu mieszczą się tam dwa przeguby, kolejny mit upadł.

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

: 09 sty 2021, 18:34
autor: Jamnik
pasazer_mobilisu pisze: 09 sty 2021, 18:09 Jak widać bez problemu mieszczą się tam dwa przeguby, kolejny mit upadł.
Teraz jak MPK się o tym dowie, to kierowca z rezerwy będzie miał problemy, że nieświadomie obalił ten mit :D

Obym tylko nie wykrakał, bo z naszym MPK to wszystko jest możliwe...

Re: Komunikacja miejska w 2021

: 11 sty 2021, 21:00
autor: GoMeZz391
mkm3 pisze: 02 sty 2021, 9:10 Znane są już stawki za wzkm na ten rok?
Już są znane.
Mogę powiedzieć, że wkrótce wleci obszerniejsza informacja o tym.

Re: Komunikacja miejska w 2021

: 11 sty 2021, 21:19
autor: Kaszmir
GoMeZz391 pisze: 11 sty 2021, 21:00Mogę powiedzieć, że wkrótce wleci obszerniejsza informacja o tym.
Oto i ona :) Tramwaje wzrosły o 3%, autobusy MPK o mniej niż 1%, a Mobilis zostawił dokładnie te same stawki co w 2020 :o Powiększa się zatem przepaść cenowa między MPK a Mobilis.

Stawki za wzkm na 2021
https://krabok.wordpress.com/2021/01/11 ... m-na-2021/
MPK Kraków:

* tramwaje 16,43 zł/km (w 2020 było 15,96 – wzrost o 2,9%)
* autobusy miejskie 8,77 zł/km (w 2020 było 8,71 – wzrost o 0,7%)
* autobusy aglomeracyjne 6,92 zł/km (w 2020 było 6,88 – wzrost o 0,6%)

Mobilis:

* autobusy przegubowe (18 m) 8,55 zł/km (tyle samo co w 2020)
* autobusy standardowe (12 m) 7,15 zł/km (tyle samo co w 2020)
* autobusy midi (9-10,5 m) 6,19 zł/km (tyle samo co w 2020)

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

: 13 sty 2021, 12:46
autor: Kitek
Jest już komunikat co nas czeka od poniedziałku ;)
Szanowni Pasażerowie,

Uprzejmie informujemy, że w związku z zakończeniem ferii zimowych oraz utrzymaniem większości ograniczeń związanych z pandemią COVID-19, od dnia 18.01.2021 r. (poniedziałek) Komunikacja Miejska w Krakowie będzie funkcjonować w następujący sposób:

Linie tramwajowe:

linie 6, 12, 17 – w dalszym ciągu będą zawieszone;
linie 1, 18, 20, 24 – częstotliwość kursowania w dni powszednie w okresie międzyszczytowym zostanie zwiększona do 10 minut;
pozostałe linie tramwajowe będą funkcjonować bez zmian (z częstotliwością jak w okresie świąteczno-noworocznym i feryjnym).

Linie autobusowe:

linie 132, 155, 166, 429, 482 – w dalszym ciągu będą zawieszone;
413 – zostanie przywrócona i będzie funkcjonować jak przed okresem świątecznym (w dni powszednie i w soboty);
pozostałe linie autobusowe będą funkcjonować bez zmian (z częstotliwością jak w okresie świąteczno-noworocznym i feryjnym).
http://kmkrakow.pl/

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

: 13 sty 2021, 16:59
autor: Kitek
Najbardziej w tych zmianach zaskakuje mnie wzrost częstotliwości linii "24" poza szczytem. Czyżby to były jakieś przygotowania do likwidacji "6"? :o

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

: 13 sty 2021, 17:04
autor: Kaszmir
Kitek pisze: 13 sty 2021, 16:59Najbardziej w tych zmianach zaskakuje mnie wzrost częstotliwości linii "24" poza szczytem. Czyżby to były jakieś przygotowania do likwidacji "6"? :o
Może tak być, choć myślę że bardziej chodzi o koszty. Przy ~f=20, "24" w szczycie było ciasnawe, więc i tak trzeba było zrobić szczytowe ~f=10 (tak jak w 2020). A skoro już dali wyższe ~f w szczycie, to - by teraz wzmocnić międzyszczyt - taniej jest uzupełnić kursy "24" właśnie w godzinach międzyszczytowych, niż uruchamiać całodzienną "6".

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

: 13 sty 2021, 17:13
autor: prezes
Kitek pisze: 13 sty 2021, 16:59 Najbardziej w tych zmianach zaskakuje mnie wzrost częstotliwości linii "24" poza szczytem. Czyżby to były jakieś przygotowania do likwidacji "6"? :o
Myślę, że jest to raczej uzupełnienie kursów międzyszczytowych na Kurdwanowie. W normalnej sytuacji, przy "50" z f~7,5 oraz "6" i "24" z f~15 było to 16 kursów na godzinę, więc redukcja ich do 9 mogłaby być zbyt radykalnym cięciem. Dobrze, że zdecydowano się tego uniknąć zwiększając częstotliwość "24". Z mówieniem, że to przygotowania do likwidacji "6" bym się raczej wstrzymał, choć nie narzekałbym, gdyby po powrocie do normalnych częstotliwości "24" dostało całodzienne f~7,5.

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

: 13 sty 2021, 17:30
autor: fistaszek
prezes pisze: 13 sty 2021, 17:13 ...choć nie narzekałbym, gdyby po powrocie do normalnych częstotliwości "24" dostało całodzienne f~7,5.
Ja bym niestety chyba jednak narzekał. Całodzienne f=7,5 na "24" to ok. 2 razy więcej brygad, a przy kierowaniu na tą linię Lajkoników czy NGT8, wozów tych może zabraknąć na inne linie, na przykład "9".

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

: 13 sty 2021, 17:37
autor: Kaszmir
fistaszek pisze: 13 sty 2021, 17:30Ja bym niestety chyba jednak narzekał. Całodzienne f=7,5 na "24" to ok. 2 razy więcej brygad, a przy kierowaniu na tą linię Lajkoników czy NGT8, wozów tych może zabraknąć na inne linie, na przykład "9".
Oraz brak wsparcia "13" od Wielickiej do Filharmonii.
Oraz weekendowe cięcia, bo w to że "24" dostanie ~f=10 w weekendy, nikt nie wierzy.

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

: 13 sty 2021, 18:00
autor: kucyk
fistaszek pisze: 13 sty 2021, 17:30
Ja bym niestety chyba jednak narzekał. Całodzienne f=7,5 na "24" to ok. 2 razy więcej brygad, a przy kierowaniu na tą linię Lajkoników czy NGT8, wozów tych może zabraknąć na inne linie, na przykład "9".
I o to zapewne chodzi. To, że ZTP chce w pierwszej kolejności NGT8/STD na "9" MPK nie obchodzi. :o
Oni mają swoje wcześniejsze plany co do obsady taborowej. Zapewne od listopada w MPK odpowiedzieli ZTP, że przy braku "6" na Kurdwanowie potrzeba wzmocnić taborowo "24" a z poprawą komfortu podróży na "9" trzeba sobie jeszcze poczekać. :oops:

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

: 13 sty 2021, 18:26
autor: prezes
fistaszek pisze: 13 sty 2021, 17:30 Ja bym niestety chyba jednak narzekał. Całodzienne f=7,5 na "24" to ok. 2 razy więcej brygad, a przy kierowaniu na tą linię Lajkoników czy NGT8, wozów tych może zabraknąć na inne linie, na przykład "9".
Przy "24" z f~7,5 połowa brygad mogłaby być obsługiwana taborem 26-metrowym, np. NGT6. Z drugiej strony, pod względem taborowym zawsze ktoś musi mieć gorzej z racji, że posiadamy wysokopodłogowy tabor, a tego niskopodłogowego jest ograniczona ilość. Jakkolwiek byśmy nim nie dysponowali, zawsze ktoś będzie niezadowolony, więc nie uważam, że wysokopodłogowy tabor na "9" jest takim problemem, abyśmy musieli wstrzymywać wzmocnienia na innych liniach w mieście. Gdybyśmy posłali niskopodłogowce na "9", wtedy narzekaliby pasażerowie innej linii.
Kaszmir pisze: 13 sty 2021, 17:37 Oraz brak wsparcia "13" od Wielickiej do Filharmonii.
Oraz weekendowe cięcia, bo w to że "24" dostanie ~f=10 w weekendy, nikt nie wierzy.
"13" akurat powinna dać sobie radę z całodziennym f~7,5. Co najwyżej, gdyby dostała spory przypływ pasażerów, można by ją obsadzić 32-metrowym taborem.

Weekendowe cięcia rzeczywiście byłyby wadą takiego rozwiązania, jednak w zamian w dni powszednie pasażerowie dostaliby częstszy tramwaj w bardziej popularnej relacji do centrum.

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

: 13 sty 2021, 21:20
autor: Kitek
Kaszmir pisze: 13 sty 2021, 17:37 Oraz brak wsparcia "13" od Wielickiej do Filharmonii.
Oraz weekendowe cięcia, bo w to że "24" dostanie ~f=10 w weekendy, nikt nie wierzy.
Pytanie czy to wsparcie będzie niezbędne. Jednak widać coraz silniejszą tendencję, że to Starowiślna stała się ciągiem tranzytowym między Kurdwanowem/Bieżanowem a Centrum.
prezes pisze: 13 sty 2021, 18:26 Przy "24" z f~7,5 połowa brygad mogłaby być obsługiwana taborem 26-metrowym, np. NGT6.
No chyba raczej Konstalami (trudno, żeby Kurdwanów i Bronowice miały eldorado a Huta miała złom na połowie linii...)

P.S. czytajcie co podaje Autor popularnej strony ;)
Być może powrót do normalnych częstotliwości nastąpi z początkiem lutego bieżącego roku. Właściciele restauracji czy hoteli coraz częściej buntują się przeciwko ograniczeniom w funkcjonowaniu, nałożonym przez władze centralne w związku z panującą pandemią. Stąd może w końcu przynajmniej niektóre restrykcje zostaną zniesione. Wówczas krakowskie tramwaje i autobusy znów zaczną kursować częściej.
http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... w-krakowie

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

: 13 sty 2021, 21:53
autor: kot_feliks
Ja bym nie płakał jakoś specjalnie za '6', ale przy założeniu, że weekendowe f na '13' i '24' to nie byłoby f20, tylko lepsza częstotliwość.