Re: Numeracja linii
: 01 lip 2024, 12:16
Historycznie linie rekreacyjne miały oznaczenia literowe np linia "K" do Kryspinowa.
Linia do Ojcowa mogłaby mieć literę "O" jak Ojców.
Linia do Ojcowa mogłaby mieć literę "O" jak Ojców.
Samego "O" by unikał bo łatwo myli się z "0".tomek_m pisze: 01 lip 2024, 12:16Historycznie linie rekreacyjne miały oznaczenia literowe np linia "K" do Kryspinowa.
Linia do Ojcowa mogłaby mieć literę "O" jak Ojców.
Wtedy wg mnie linie na Wszystkich Świętych musiałyby dostać inne oznaczenia. Uważam, że trzymanie jednego zakresu numeracji dla dwóch różnych typów linii byłoby mylące. System oznaczeń powinien być prosty i przejrzysty, dla ludzi. Informacja zamieszczona w rozkładzie powinna być tylko uzupełnieniem, a nie podstawą bo myślę, że nie każdy (mało kto?) studiuje dokładnie wszystkie informacje w rozkładach.LLoan pisze: 01 lip 2024, 12:40Skoro mamy zakres numeracji, który jest nieużywany przez prawie cały rok, to przy odpowiednim opisaniu nie powinno to być problemem, wszakże 8xx to "linie specjalne". Na rozkładzie jazdy jest tyle miejsca, że można wszystko dokładnie opisać, taryfę, czy linia jest przyspieszona.
A wg mnie temat jest rozwojowy. I w każdej chwili Miasto może zdecydować o uruchomieniu kolejnych podobnych tras, zwłaszcza że koszt jest względnie niewielki (parę weekendów i tylko w wakacje), a jest trochę miejsc gdzie przydałby się dojazd. Nawet "LR8" do Dolinek powinno dostać drugą szansę, tylko z sensowną trasą z centrum miasta, jak "LR0".LLoan pisze: 01 lip 2024, 12:40PS a co do tego, że ten zakres 89x jest "niewielki", bo może pomieścić tylko 10 linii - pełna zgoda, ale też nie wydaje mi się, by linii rekreacyjnych miało być więcej, gdyż raczej w stosunku do lat poprzednich jest ich mniej (nie ma chociażby LR1 czy LR8).
Przy czym przydałoby się, żeby akurat linie 662, 664, 669 miały taki numer jaki mają, a nie "losowy", ponieważ są ściśle powiązane z tramwajami.judash pisze: 01 lip 2024, 14:42 Linie nocne można skumulować.
Miejskie 600-650,
Aglomeracyjne 651-699 (i tworzyć je "od góry", niekoniecznie pokrywając końcówki z dziennymi liniami).
A mimo to mamy takie przypadki - swego czasu zakres 9xx robił za oznaczenie dla dwóch typów linii. Zakres 7xx też to robił, zakres 4xx, zakres 2xx teraz ma dwa typy linii. Wcześniej cmentarki były literowane (literki pełniły rolę dla linii specjalnych) i nie był to szczególny problem.Kaszmir pisze: 01 lip 2024, 14:32 Uważam, że trzymanie jednego zakresu numeracji dla dwóch różnych typów linii byłoby mylące. System oznaczeń powinien być prosty i przejrzysty, dla ludzi. Informacja zamieszczona w rozkładzie powinna być tylko uzupełnieniem, a nie podstawą bo myślę, że nie każdy (mało kto?) studiuje dokładnie wszystkie informacje w rozkładach.
W bliskiej odległości od Krakowa i owszem, ale im dalej tym więcej dubli i dziwnych oznaczeń (MO, MK, BP, Ż, WK, 476). Iwanowice mają cyferki jak w Krk, Zielonki i Skawina mają duble z Wieliczką - to jest efekt braku wspólnego organizatora. Właśnie on mógłby stworzyć wspólny system oznaczeń.LLoan pisze: 01 lip 2024, 17:48 Jednak jak już wspomniałem, jeśli przyjęło się, że w linie w województwie mają numer z literkami: MLD (Axx), Wieliczce (Bx, Cx, Dx, Gx, Jx, Kx, Px, Rx, Sx, Wx, Zx), Zabierzowie (GZx), Skawinie (Sx), to moim zdaniem linie w ramach systemu KMK nie powinny ich używać w ogóle, gdyż dzięki temu mamy możliwość łatwego rozróżnienia.
Iwanowice nie mają w ogóle numeracji swoich linii gminnych. Na rozkładach jest oznaczenie np: "Linia: Michałowice P&R - Władysław". Podobnie na wyświetlaczach busów obsługujących komunikacje gm Iwanowice. Tylko sama nazwa miejscowości docelowej. Dodatkowo rozkłady jazdy każdej z tych linii w innych formatach itp... ogólnie mają z tym bałagan.
Numery "9xx" były zdublowane wiele lat temu i z tego zrezygnowano, właśnie dlatego że powodowało to zamieszanie oraz problemy w taryfie.rumcajs pisze: 01 lip 2024, 20:49A mimo to mamy takie przypadki - swego czasu zakres 9xx robił za oznaczenie dla dwóch typów linii. Zakres 7xx też to robił, zakres 4xx, zakres 2xx teraz ma dwa typy linii.
Myślę, że nie zwracają uwagi właśnie dlatego, że system jest konsekwentny. Problemy zaczęłyby się gdy zaczęto by w nim mieszać. Zresztą zdarzały się takie przypadki.rumcajs pisze: 01 lip 2024, 20:49Co do systemu to wbrew pozorom ludzie nie zwracają na niego aż takiej uwagi jak nam się zdaje - linia 2xx mogłaby jeździć tylko po Krk i nikt nie będzie się czepiał (mieliśmy odwrotne przypadki).
A ja byłem świadkiem sytuacji, jak np. kilka dziewczyn wsiadło do "502" na Pilotów i chciały podjechać do ronda Młyńskiego. I z przerażeniem odkryły, że linia tam nie staje. Oraz nie staje na Olszy II (obecnie Miechowity). Oraz na Bora-Komorowskiego (wtedy jeszcze nie stawała). Oraz na Okulickiego (obecnie Os. Akademickie PK). Chciały podjechać pół przystanku, a skończyło się na wyprawie aż do Wiślickiej.rumcajs pisze: 01 lip 2024, 20:49Wbrew pozorom nie jest trudno zauważyć, że autobus nie zatrzymuje się po drodze na naszym przystanku
Wg mnie nie mamy. To, że "10" omija "Św. Gertrudy" w jedną stronę, czy że "3/17/19/24" omijają "Limanowskiego", to nie realne przyspieszenie a jedynie omijanie przystanków, które choć pod inną nazwą, stanowią część wspólnego węzła. Może zresztą czas przemyśleć, czy "Limanowskiego" nie powinno zmienić się w "Plac Bohaterów Getta".
Swego czasu napisałem do ZTP z zapytaniem dlaczego linia ma numer 200 skoro jest przyspieszona - odpisali mi takie cudo (którego wówczas niestety nie wrzuciłem na forum) (pogrubienie moje):Kaszmir pisze: 07 lip 2024, 16:11 A czy "2xx" jest zdublowane? Wg mnie "200" to po prostu błąd ZTP albo ew. wierzyli, że po paru tygodniach uda się dogadać i dołożyć brakujące przystanki. Swoją drogą, pora wreszcie rozwiązać kwestię tej linii - albo dodać jej przystanki, albo zmienić na "3xx".
Jak widać, ZTP uważa że linia jest "linią autobusową aglomeracyjną przyspieszoną" nie wtedy kiedy jeździ poza Krakowem i omija przystanki, ale wtedy kiedy jeździ poza Krakowem, ale częściej niż co godzinę i omija przystanki, ale nie pod rząd, i jedzie do centrum Krakowa.Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie [..] uprzejmie informuje, że linia ta nie wpisuje się w założenia przyspieszonej linii aglomeracyjnej, zarówno ze względu na częstotliwość jak również trasę oraz sposób doboru przystanków przez nią obsługiwanych.
Jednocześnie informujemy, że Zarząd ma nadzieję, że Gminy Wielka Wieś i Jerzmanowice-Przeginia porozumieją się co do finansowania linii aglomeracyjnej nr 200 i linia ta będzie obsługiwać również przystanki na terenie Gminy Wielka Wieś.
Reasumując informujemy, że nie planuje się zmiany numeru linii aglomeracyjnej nr 200.
Nie chodziło o nawiązanie do numeracji 5x, która w autobusach oznacza linię przyspieszoną a w tramwajach linię z nadzwyczajnie wysoką częstotliwością?Kaszmir pisze: 07 lip 2024, 16:11 Wg mnie nie mamy. To, że "10" omija "Św. Gertrudy" w jedną stronę, czy że "3/17/19/24" omijają "Limanowskiego", to nie realne przyspieszenie a jedynie omijanie przystanków, które choć pod inną nazwą, stanowią część wspólnego węzła. Może zresztą czas przemyśleć, czy "Limanowskiego" nie powinno zmienić się w "Plac Bohaterów Getta".