Strona 4 z 18

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 27 mar 2023, 17:02
autor: yosujiro
W dokumentacji jest zaznaczone, że zamawiający nie zapewnia miejsc do ładowania/ tankowania autobusów.

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 27 mar 2023, 17:52
autor: tomek_m
pjetrek pisze: 27 mar 2023, 16:52 A tak z ciekawości - jak jest z tymi ładowarkami co już stoją na mieście? One są własnością MPK, ZTP czy ZDMK? Bo jeśli są własnością przewoźnika, to może nie chcieć ich udostępnić dla innego przewoźnika, który wygra przetarg i co wtedy? Nie mamy infrastruktury?
To MPK zawsze organizowało przetargi na ich postawienie na pętlach, więc pewnie są własnością MPK.

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 27 mar 2023, 18:54
autor: GoMeZz391
pjetrek pisze: 27 mar 2023, 16:52 A tak z ciekawości - jak jest z tymi ładowarkami co już stoją na mieście? One są własnością MPK, ZTP czy ZDMK? Bo jeśli są własnością przewoźnika, to może nie chcieć ich udostępnić dla innego przewoźnika, który wygra przetarg i co wtedy? Nie mamy infrastruktury?
Z tego co gdzieś mi pokazało się, to nowy przewoźnik ma mieć swoją infrastrukturę do ładowania pojazdów :roll:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 27 mar 2023, 19:31
autor: mikolaj.boron
GoMeZz391 pisze: 27 mar 2023, 18:54 Z tego co gdzieś mi pokazało się, to nowy przewoźnik ma mieć swoją infrastrukturę do ładowania pojazdów :roll:
Jeśli faktycznie ładowarki na mieście są własnością MPK, to uważam za absurdalne wymaganie od nowego przewoźnika pojazdów elektrycznych jeśli nie będzie mógł korzystać z istniejących już ładowarek. Jak tu ktoś niedawno pisał postawienie nowych ładowarek w tym kraju trwa ok. roku, więc przy takim scenariuszu jedyną opcją są elektryki z bardzo bardzo pojemnymi bateriami. Szkoda, bo miasto mogłoby już rozpocząć proces przetargowy dla nowych ładowarek, np. na Prądniku Czerwonym i Alei Przyjaźni (zakładając że elektryki faktycznie w przyszłym roku wyjadą na 142 i 184). Z tego przetargu może wyniknąć dużo dobrego, ale na razie więcej problemów.

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 27 mar 2023, 19:59
autor: Justforfun
mikolaj.boron pisze: 27 mar 2023, 19:31 Jeśli faktycznie ładowarki na mieście są własnością MPK, to uważam za absurdalne wymaganie od nowego przewoźnika pojazdów elektrycznych jeśli nie będzie mógł korzystać z istniejących już ładowarek. Jak tu ktoś niedawno pisał postawienie nowych ładowarek w tym kraju trwa ok. roku, więc przy takim scenariuszu jedyną opcją są elektryki z bardzo bardzo pojemnymi bateriami. Szkoda, bo miasto mogłoby już rozpocząć proces przetargowy dla nowych ładowarek, np. na Prądniku Czerwonym i Alei Przyjaźni (zakładając że elektryki faktycznie w przyszłym roku wyjadą na 142 i 184). Z tego przetargu może wyniknąć dużo dobrego, ale na razie więcej problemów.
Nikt przecież nie wymaga elektryków. Mogą być gazowce i raczej na pewno będą.

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 27 mar 2023, 20:44
autor: Adrian14
CNG tylko na Balickiej i drogie jak fiks (9,53zl). Chyba, że nowy przewoźnik postawi stację u siebie. Zostaje LNG.

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 27 mar 2023, 21:02
autor: Justforfun
Adrian14 pisze: 27 mar 2023, 20:44 CNG tylko na Balickiej i drogie jak fiks (9,53zl). Chyba, że nowy przewoźnik postawi stację u siebie. Zostaje LNG.
Jest wymóg postawienia na zajezdni stacji ładowania lub tankowania.
Poza tym nie oszukujmy się... i tak ten przetarg będzie cholernie drogi. I wciąż uważam, że elektryków nie będzie, bo się to nie zepnie totalnie, chociażby przez koszt zakupu samego autobusu, który jest około 3x większy od gazowca, jakiegokolwiek. Ceny energii też małe nie są.

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 27 mar 2023, 21:24
autor: tomek_m
Justforfun pisze: 27 mar 2023, 21:02 Jest wymóg postawienia na zajezdni stacji ładowania lub tankowania.
Poza tym nie oszukujmy się... i tak ten przetarg będzie cholernie drogi.
Pytanie czy ktoś się zgłosi za te proponowane stawki. Te wozy "eko" oraz postawienie infrastruktury do ich obsługi na zajezdni znacząco podniesie koszt dla ewentualnego wygranego.

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 27 mar 2023, 23:25
autor: Kaszmir
GoMeZz391 pisze: 27 mar 2023, 18:54Z tego co gdzieś mi pokazało się, to nowy przewoźnik ma mieć swoją infrastrukturę do ładowania pojazdów :roll:
Pomijając kwestię własności, ładowarki MPK mają wysoką zajętość, na wielu z nich nie starczyłoby miejsca na więcej linii.

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 28 mar 2023, 0:44
autor: tomek_m
Jakby to miało być rozwiązane? MPK się doładowuje na pętlach, a prywaciarz tylko u siebie na zajezdni? Więc na każdą linię obsadzoną elektrykami musiałby przeznaczyć więcej wozów. Jeden zjeżdża do zajezdni się ładować drugi wyjeżdża w zastępstwie. Z punktu widzenia przewoźnika zupełnie nie ekonomiczne.

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 28 mar 2023, 7:13
autor: ant_sm
Ja się zastanawiam nad jednym. Nie wiem jak wyglądają zapisy przetargu, bo nie miałem okazji się szczegółowo zagłębić. Ale jeśli rzeczywiście miasto nie zapewnia punktów ładowania na mieście, to czy MPK potencjalnie startujące do przetargu nie jest na lepszej pozycji, skoro swoje ładowarki już ma, będzie stawiać kolejne i może z perspektywy przetargu postawić je w miejscach gdzie ich jeszcze nie ma. Bo przykładowo, jak już powstanie ładowarka na Kurdwanowie, to ta przy Dworcu się zwolni więc np. takie 129 z przetargu może się tam ładować. Rozważanie czysto teoretyczne.

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 28 mar 2023, 13:25
autor: tomek_m
Pod warunkiem że MPK nie zabronią wystartować w tym przetargu. Starsi użytkownicy tego forum powinni pamiętać taki przypadek.

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 02 kwie 2023, 7:46
autor: Kaszmir
W przetargu warto odnotować jeszcze częstotliwość "102" - zapisano co 20 minut w dni powszednie i co 30-60 poza. Przed remontem Królowej Jadwigi było co 24 w dni powszednie, więc też jest to pewna zmiana na plus. Być może chcą linię skoordynować ze "192" na al. Kasztanowej.

Wprawdzie od dłuższego czasu "102" ma f20 w dni powszednie, a obecnie nawet w weekendy, jednak było to wprowadzone podczas wspomnianego remontu i nie było pewności, ile z tego jest na stałe, a ile to tylko wzmocnienia tymczasowe z powodu zabrania innych linii. Teraz mamy potwierdzenie.

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 02 kwie 2023, 9:50
autor: pjetrek
Kaszmir pisze: 02 kwie 2023, 7:46 Wprawdzie od dłuższego czasu "102" ma f20 w dni powszednie, a obecnie nawet w weekendy, jednak było to wprowadzone podczas wspomnianego remontu i nie było pewności, ile z tego jest na stałe, a ile to tylko wzmocnienia tymczasowe z powodu zabrania innych linii. Teraz mamy potwierdzenie.
102 jest jednym z przykładów "dajcie autobus częściej a będziemy jeździć". Faktycznie obserwuję ją regularnie na krowoderskim odcinku i jeździ przyzwoicie zapełniona. Nic dziwnego, obsługuje jedno z większych studenckich osiedli z uczelniami UP, PK, obiektami sportowymi AGH i UJ, a do tego stanowi dobre połączenie dla starszych mieszkańców tych osiedli z terenami rekreacyjnymi na Błoniach i w Lesie Wolskim. Poza tym jest jedną z niewielu linii która zapewnia przejazd "po obwodzie" z pominięciem Alej...

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

: 02 kwie 2023, 10:21
autor: Kaszmir
pjetrek pisze: 02 kwie 2023, 9:50102 jest jednym z przykładów "dajcie autobus częściej a będziemy jeździć". Faktycznie obserwuję ją regularnie na krowoderskim odcinku i jeździ przyzwoicie zapełniona. Nic dziwnego, obsługuje jedno z większych studenckich osiedli z uczelniami UP, PK, obiektami sportowymi AGH i UJ, a do tego stanowi dobre połączenie dla starszych mieszkańców tych osiedli z terenami rekreacyjnymi na Błoniach i w Lesie Wolskim. Poza tym jest jedną z niewielu linii która zapewnia przejazd "po obwodzie" z pominięciem Alej...
Mam dokładnie te same odczucia co Ty. Dlatego również linia Mydlniki - Chełm - Przeorzały - Salwator może cieszyć się powodzeniem. A gdyby kończyła na os. Podwawelskim, może nawet jeszcze większym ;)

Przypomina mi to też historię "163". W 2012 z trudem udało się wywalczyć w ZIKiT uruchomienie linii w wersji przez Złocień i Półłanki. Początkowo kursowała tylko w szczycie (f24). Miała jednak na tyle duże wzięcie, że dwa lata później uczyniono ją całotygodniową.