Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta
: 15 lis 2025, 15:06
Czyli da się z KG na Azory?
www.forum.pkk.net.pl
https://forum.pkk.net.pl/
Co masz na myśli? Na KG jest już wyprowadzone torowisko w kierunku Azorów, tak że będzie dało się tę odnogę zbudować nie rozkopując węzła.
Obstawiam standardowe perony, wszak końcówka dla dwukierunkowych jest tylko "tymczasowa" do czasu zbudowania drugiego etapu z normalną pętlą.Stopiatka pisze: 15 lis 2025, 17:02 Ciekawi mnie, jak będą wyglądały przystanki na odcinku Azory - K. Górka. Do tej pory w Krakowie stawiano perony pod tramwaje jednokierunkowe, a teraz jest pierwsza okazja na przystanek dwukierunkowy przez budowę linii na Azory. Jeden peron na środku, między torami, z którego mogą korzystać tramwaje dwukierunkowe, otwierając drzwi z tej strony, którą trzeba. Taki układ byłby krótszy i mniej ingerowałby w zieleń, o którą tak walczą. Ciekawe, czy właśnie na to się zdecydują, czy znów zobaczymy rozwiązanie znane z wcześniejszych inwestycji.
Też nie sądzę aby takie przystanki miały tam sens, a to też z powodu takiego iż wybudowanie łącznika Azory - Cichy Kącik (o ile miasto w końcu zechce łaskawie się nad tym pochylić) otworzyłoby możliwość posłania linii w relacji Górka Narodowa - Azory - CK - dalej na południe, do obsługi raczej zwykłymi wagonami. Tylko takie coś wymagałoby dobudowania przystanków na KG, bo o nich oczywiście też nikt nie pomyślał.Stopiatka pisze: 15 lis 2025, 17:02 Ciekawi mnie, jak będą wyglądały przystanki na odcinku Azory - K. Górka. Do tej pory w Krakowie stawiano perony pod tramwaje jednokierunkowe, a teraz jest pierwsza okazja na przystanek dwukierunkowy przez budowę linii na Azory. Jeden peron na środku, między torami, z którego mogą korzystać tramwaje dwukierunkowe, otwierając drzwi z tej strony, którą trzeba. Taki układ byłby krótszy i mniej ingerowałby w zieleń, o którą tak walczą. Ciekawe, czy właśnie na to się zdecydują, czy znów zobaczymy rozwiązanie znane z wcześniejszych inwestycji.
Nie no, obecność Miasteczka, UKENu, i Stadionów (no i oczywiście możliwość przesiadki na metro :---D przy Muzeum) raczej dałyby przyzwoity potok na takiej np. wydłużonej szóstce. 21 też nie jedzie do centrum a nie świeci pustkami.canoe_bart pisze: 15 lis 2025, 23:37 Taka relacja obwodowa miałaby potoki jak obecna 11 z prostego względu - dominującymi kierunkami ruchu są połączenia z i do centrum.
Według KBR z 2023 r., 21 w obie strony przewoziła w ciągu dnia łącznie ok. 8,5 tysiąca osób (średnia na kurs oscylowała między 51 a 54 pasażerów), co czyni ją drugą najsłabiej zapełnioną całodzienną linią tramwajową, więc nie jest też tak dobrze, a nawet przy zawieszeniu 16 nie przewozi ona więcej niż 12-13 tysięcy osób (bo tyle łącznie pasażerów zebrały obie linie). 6 miałaby szansę zyskać przy wydłużeniu z Alei 3 Maja na północ, tyle że równie dobrze może wcześniej wrócić na swoją pierwotną pętlę.karol dżonson pisze: wczoraj, 0:26 Nie no, obecność Miasteczka, UKENu, i Stadionów (no i oczywiście możliwość przesiadki na metro :---D przy Muzeum) raczej dałyby przyzwoity potok na takiej np. wydłużonej szóstce. 21 też nie jedzie do centrum a nie świeci pustkami.
O zastrzeżeniach MON-u nie słyszałem wcześniej, o ile np. ZIS to rozmowy miasta z miastem o tyle MON faktycznie może tu zrobić spory kłopot
Racja, nie pomyślałem o lusterkach. To uniemożliwia całkowicie budowę takich peronów, a szkoda. Natomiast „tymczasowa końcówka” się pewnie stanie taką tymczasową, jak pętla na SalwatorzeYdhflx pisze: 15 lis 2025, 17:23 Obstawiam standardowe perony wszak końcówka dla dwukierunkowych jest tylko "tymczasowa" do czasu zbudowania drugiego etapu z normalną pętlą.
Po drugie to nie takie proste jak na kolei. Tramwaje w Krakowie jeżdżą ze złożonymi lewymi lusterkami bo skrajnia na łukach czy coś więc motorniczy nie widziałby co się dzieje na przystanku.
Jak ta linia w ostatniej wersji z ZDMK miała iść? Piastowska, a dalej Głowackiego? Przyznam szczerze, że przy tym, ile w ostatnich latach wybudowano nowych obiektów, trudno mi sobie wyobrazić trasę tramwaju bez kontrowersyjnej ingerencji w już istniejącą infrastrukturę.karol dżonson pisze: 15 lis 2025, 17:34 Też nie sądzę aby takie przystanki miały tam sens a to też z powodu takiego iż wybudowanie łącznika Azory - Cichy Kącik (o ile miasto w końcu zechce łaskawie się nad tym pochylić) otworzyłoby możliwość posłania linii w relacji Górka Narodowa - Azory - CK - dalej na południe do obsługi raczej zwykłymi wagonami. Tylko takie coś wymagałoby dobudowania przystanków na KG bo o nich oczywiście też nikt nie pomyślał.
Tak by wchodziło, bo takie przystanki są zaznaczone na głównej mapie na stronie ZTP przy projektowanej linii:Stopiatka pisze: wczoraj, 16:00I tu proszę jeszcze o poprawkę kogoś, kto ma wiedzę. Przystanki od KG do Azorów miały wyglądać tak?
Krowodrza Górka (obecny końcowy dla 3 i 5 oraz przelotowy dla 18, 50 i 75)
Opolska Kładka
Park Krowoderski
Mehoffera
Azory
MFiPR na wniosek władz miasta wstrzymał wiosną procedowanie wniosku o udzielenie dotacji z owego funduszu i dał miastu czas do końca marca przyszłego roku na uzyskanie nowej DŚU. Według informacji z września dostępnych w internecie, aktualnym etapem było tworzenie opracowania w ramach trwającej od lipca oceny oddziaływania na środowisko, zawierającego prognozy ruchu czy analizę drgań i wibracji z budowy i eksploatacji. Jeżeli miałbym obstawiać, to w najgorszym scenariuszu ministerstwo przedłuży zawieszenie oceny wniosku o następne kilka miesięcy, o ile będzie pewność, że sprawy są na takim etapie, że uda się uzyskać ZRID i wyłonić wykonawcę na projekt i roboty budowlane najpóźniej w III kwartale 2027 r., tak aby ukończyć inwestycję i ją rozliczyć do końca 2029 r. (jest to próg graniczny w przypadku środków z FEnIKS-a).impuls pisze: wczoraj, 23:01 Czy w projekcie Budżety na 2026 jest coś na budowę tramwaju na Azory. Miała być nowa decyzja środowiskowa i też cisza. Oby dotacja z Feniksu nie przepadła.