Strona 33 z 33

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

: 15 lis 2025, 15:06
autor: Gołąb_NGT8
Czyli da się z KG na Azory?

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

: 15 lis 2025, 15:55
autor: Ydhflx
Gołąb_NGT8 pisze: 15 lis 2025, 15:06 Czyli da się z KG na Azory?
Co masz na myśli? Na KG jest już wyprowadzone torowisko w kierunku Azorów, tak że będzie dało się tę odnogę zbudować nie rozkopując węzła.

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

: 15 lis 2025, 16:00
autor: Gołąb_NGT8
Z pętli KG (peronów 3/5).

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

: 15 lis 2025, 16:50
autor: canoe_bart
Nie ma połączenia z pętli na KG w stronę Azorów, a nie wsadzisz tam rozjazdów w tym kierunku, bo trzeba by zlikwidować przystanki końcowe, a przy okazji ograniczylibyśmy przepustowość samej pętli o kolejne kilka kursów/h, która już jest zmniejszona względem tego, co było przed przebudową

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

: 15 lis 2025, 17:02
autor: Stopiatka
Ciekawi mnie, jak będą wyglądały przystanki na odcinku Azory - K. Górka. Do tej pory w Krakowie stawiano perony pod tramwaje jednokierunkowe, a teraz jest pierwsza okazja na przystanek dwukierunkowy przez budowę linii na Azory. Jeden peron na środku, między torami, z którego mogą korzystać tramwaje dwukierunkowe, otwierając drzwi z tej strony, którą trzeba. Taki układ byłby krótszy i mniej ingerowałby w zieleń, o którą tak walczą. Ciekawe, czy właśnie na to się zdecydują, czy znów zobaczymy rozwiązanie znane z wcześniejszych inwestycji.

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

: 15 lis 2025, 17:23
autor: Ydhflx
Stopiatka pisze: 15 lis 2025, 17:02 Ciekawi mnie, jak będą wyglądały przystanki na odcinku Azory - K. Górka. Do tej pory w Krakowie stawiano perony pod tramwaje jednokierunkowe, a teraz jest pierwsza okazja na przystanek dwukierunkowy przez budowę linii na Azory. Jeden peron na środku, między torami, z którego mogą korzystać tramwaje dwukierunkowe, otwierając drzwi z tej strony, którą trzeba. Taki układ byłby krótszy i mniej ingerowałby w zieleń, o którą tak walczą. Ciekawe, czy właśnie na to się zdecydują, czy znów zobaczymy rozwiązanie znane z wcześniejszych inwestycji.
Obstawiam standardowe perony, wszak końcówka dla dwukierunkowych jest tylko "tymczasowa" do czasu zbudowania drugiego etapu z normalną pętlą.

Po drugie, to nie takie proste jak na kolei. Tramwaje w Krakowie jeżdżą że złożonymi lewymi lusterkami bo skrajnia na łukach czy coś, więc motorniczy nie widział by co się dzieje na przystanku.

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

: 15 lis 2025, 17:34
autor: karol dżonson
Stopiatka pisze: 15 lis 2025, 17:02 Ciekawi mnie, jak będą wyglądały przystanki na odcinku Azory - K. Górka. Do tej pory w Krakowie stawiano perony pod tramwaje jednokierunkowe, a teraz jest pierwsza okazja na przystanek dwukierunkowy przez budowę linii na Azory. Jeden peron na środku, między torami, z którego mogą korzystać tramwaje dwukierunkowe, otwierając drzwi z tej strony, którą trzeba. Taki układ byłby krótszy i mniej ingerowałby w zieleń, o którą tak walczą. Ciekawe, czy właśnie na to się zdecydują, czy znów zobaczymy rozwiązanie znane z wcześniejszych inwestycji.
Też nie sądzę aby takie przystanki miały tam sens, a to też z powodu takiego iż wybudowanie łącznika Azory - Cichy Kącik (o ile miasto w końcu zechce łaskawie się nad tym pochylić) otworzyłoby możliwość posłania linii w relacji Górka Narodowa - Azory - CK - dalej na południe, do obsługi raczej zwykłymi wagonami. Tylko takie coś wymagałoby dobudowania przystanków na KG, bo o nich oczywiście też nikt nie pomyślał.

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

: 15 lis 2025, 23:37
autor: canoe_bart
Taka relacja obwodowa miałaby potoki jak obecna 11 z prostego względu - dominującymi kierunkami ruchu są połączenia z i do centrum. Zresztą było mówione tutaj swego czasu, że problemy, jakie były tworzone przez różne instytucje tylko przy samej Głowackiego (tam okoniem stawał nie tylko WKZ, ale i ZIS czy MON) praktycznie uniemożliwiają budowę tej linii. Inna sprawa, że problemów z tą trasą jest więcej niż się wydaje - sama pętla na Cichym Kąciku wymagałaby tak poważnej przebudowy, że musiałaby się diametralnie zmienić stała organizacja ruchu na pobliskim osiedlu. Nie zdziwiłbym się, gdyby się okazało, że kolejnym dużym oponentem tej trasy będzie AGH, ale o ile dobrze pamiętam, to oficjalnie władze uczelni nigdzie nie wyraziły stanowiska w tej sprawie.

PS. Prosiłbym adminów o przeniesienie ostatnich postów do właściwego tematu

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

: 16 lis 2025, 0:26
autor: karol dżonson
canoe_bart pisze: 15 lis 2025, 23:37 Taka relacja obwodowa miałaby potoki jak obecna 11 z prostego względu - dominującymi kierunkami ruchu są połączenia z i do centrum.
Nie no, obecność Miasteczka, UKENu, i Stadionów (no i oczywiście możliwość przesiadki na metro :---D przy Muzeum) raczej dałyby przyzwoity potok na takiej np. wydłużonej szóstce. 21 też nie jedzie do centrum a nie świeci pustkami.
O zastrzeżeniach MON-u nie słyszałem wcześniej, o ile np. ZIS to rozmowy miasta z miastem o tyle MON faktycznie może tu zrobić spory kłopot

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

: 16 lis 2025, 1:57
autor: canoe_bart
karol dżonson pisze: wczoraj, 0:26 Nie no, obecność Miasteczka, UKENu, i Stadionów (no i oczywiście możliwość przesiadki na metro :---D przy Muzeum) raczej dałyby przyzwoity potok na takiej np. wydłużonej szóstce. 21 też nie jedzie do centrum a nie świeci pustkami.
O zastrzeżeniach MON-u nie słyszałem wcześniej, o ile np. ZIS to rozmowy miasta z miastem o tyle MON faktycznie może tu zrobić spory kłopot
Według KBR z 2023 r., 21 w obie strony przewoziła w ciągu dnia łącznie ok. 8,5 tysiąca osób (średnia na kurs oscylowała między 51 a 54 pasażerów), co czyni ją drugą najsłabiej zapełnioną całodzienną linią tramwajową, więc nie jest też tak dobrze, a nawet przy zawieszeniu 16 nie przewozi ona więcej niż 12-13 tysięcy osób (bo tyle łącznie pasażerów zebrały obie linie). 6 miałaby szansę zyskać przy wydłużeniu z Alei 3 Maja na północ, tyle że równie dobrze może wcześniej wrócić na swoją pierwotną pętlę.

Z MON jest taka sprawa, że po wschodniej stronie ulicy są tzw. tereny zamknięte, nad którymi sprawują nadzór (w dużym uproszczeniu, tam jest jednostka logistyczna, oddział żandarmerii wojskowej, a w głębi też batalion powietrznodesantowy). Najłatwiej byłoby pójść proceduralnie w ZRID, ale tutaj sprawa się komplikuje, bo do podziału i wywłaszczenia konkretnych działek wypadałoby zdjąć klauzulę tajności, a w obecnej sytuacji geopolitycznej nic takiego nie nastąpi.

Re: Układ linii po otwarciu trasy Mistrzejowice - Wieczysta

: 16 lis 2025, 16:00
autor: Stopiatka
Ydhflx pisze: 15 lis 2025, 17:23 Obstawiam standardowe perony wszak końcówka dla dwukierunkowych jest tylko "tymczasowa" do czasu zbudowania drugiego etapu z normalną pętlą.

Po drugie to nie takie proste jak na kolei. Tramwaje w Krakowie jeżdżą ze złożonymi lewymi lusterkami bo skrajnia na łukach czy coś więc motorniczy nie widziałby co się dzieje na przystanku.
Racja, nie pomyślałem o lusterkach. To uniemożliwia całkowicie budowę takich peronów, a szkoda. Natomiast „tymczasowa końcówka” się pewnie stanie taką tymczasową, jak pętla na Salwatorze :)
karol dżonson pisze: 15 lis 2025, 17:34 Też nie sądzę aby takie przystanki miały tam sens a to też z powodu takiego iż wybudowanie łącznika Azory - Cichy Kącik (o ile miasto w końcu zechce łaskawie się nad tym pochylić) otworzyłoby możliwość posłania linii w relacji Górka Narodowa - Azory - CK - dalej na południe do obsługi raczej zwykłymi wagonami. Tylko takie coś wymagałoby dobudowania przystanków na KG bo o nich oczywiście też nikt nie pomyślał.
Jak ta linia w ostatniej wersji z ZDMK miała iść? Piastowska, a dalej Głowackiego? Przyznam szczerze, że przy tym, ile w ostatnich latach wybudowano nowych obiektów, trudno mi sobie wyobrazić trasę tramwaju bez kontrowersyjnej ingerencji w już istniejącą infrastrukturę.

A jeśli chodzi o przystanki przy KG, to byłaby to dobra okazja, żeby zastanowić się nad autobusami w kierunku NH i Bronowic. Jeszcze się ostatecznie okaże, że za wiele lat, przy oddaniu linii, o której mówisz, zrobi się dla tramwaju przystanek „Sosabowskiego”

--------

I tu proszę jeszcze o poprawkę kogoś, kto ma wiedzę. Przystanki od KG do Azorów miały wyglądać tak?

Krowodrza Górka (obecny końcowy dla 3 i 5 oraz przelotowy dla 18, 50 i 75)
Opolska Kładka
Park Krowoderski
Mehoffera
Azory

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

: 16 lis 2025, 17:36
autor: Kaszmir
Przypomnienie - zgodnie z Art. 6. §4. Regulaminu Forum, nie piszemy postów jeden pod drugim jeśli upłynęło mniej niż pół godziny - w takim przypadku należy w zamian użyć opcji "edytuj". Posty scaliłem.
Stopiatka pisze: wczoraj, 16:00I tu proszę jeszcze o poprawkę kogoś, kto ma wiedzę. Przystanki od KG do Azorów miały wyglądać tak?

Krowodrza Górka (obecny końcowy dla 3 i 5 oraz przelotowy dla 18, 50 i 75)
Opolska Kładka
Park Krowoderski
Mehoffera
Azory
Tak by wchodziło, bo takie przystanki są zaznaczone na głównej mapie na stronie ZTP przy projektowanej linii:
https://ztp.krakow.pl/kmk/mapy-i-schematy-kmk

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

: 16 lis 2025, 21:21
autor: scyzor663

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

: 16 lis 2025, 23:01
autor: impuls
Czy w projekcie Budżety na 2026 jest coś na budowę tramwaju na Azory. Miała być nowa decyzja środowiskowa i też cisza. Oby dotacja z Feniksu nie przepadła.

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

: 17 lis 2025, 0:08
autor: canoe_bart
impuls pisze: wczoraj, 23:01 Czy w projekcie Budżety na 2026 jest coś na budowę tramwaju na Azory. Miała być nowa decyzja środowiskowa i też cisza. Oby dotacja z Feniksu nie przepadła.
MFiPR na wniosek władz miasta wstrzymał wiosną procedowanie wniosku o udzielenie dotacji z owego funduszu i dał miastu czas do końca marca przyszłego roku na uzyskanie nowej DŚU. Według informacji z września dostępnych w internecie, aktualnym etapem było tworzenie opracowania w ramach trwającej od lipca oceny oddziaływania na środowisko, zawierającego prognozy ruchu czy analizę drgań i wibracji z budowy i eksploatacji. Jeżeli miałbym obstawiać, to w najgorszym scenariuszu ministerstwo przedłuży zawieszenie oceny wniosku o następne kilka miesięcy, o ile będzie pewność, że sprawy są na takim etapie, że uda się uzyskać ZRID i wyłonić wykonawcę na projekt i roboty budowlane najpóźniej w III kwartale 2027 r., tak aby ukończyć inwestycję i ją rozliczyć do końca 2029 r. (jest to próg graniczny w przypadku środków z FEnIKS-a).