Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: prezes » 22 sty 2021, 10:03

Na stronie MPK pojawiła się trochę obszerniejsza wiadomość, więc ją także tutaj wkleję:
mpk.krakow.pl pisze:Dostawy nowych tramwajów z fabryki Stadlera umożliwią wysyłanie kolejnych Lajkoników na trasy do Nowej Huty. Zgodnie z zapowiedziami będą one w pierwszej kolejności kierowane na linię nr 14 (Mistrzejowice – Bronowice). Przypomnijmy, że na tej linii Lajkoniki po raz pierwszy pojawiły się w sobotę 28 listopada 2020 roku. Od tego momentu w każdy weekend obsługiwały one większość kursów na tej trasie. Od najbliższego poniedziałku, 25 stycznia jeden z tych nowoczesnych wagonów zacznie kursować na „14” także w dni powszednie. Docelowo z Mistrzejowic do Bronowic będą kursować wyłącznie nowoczesne Lajkoniki i wagony NGT6 Bombardiera.

Warto podkreślić, że Lajkoniki na linii nr 14 będą zastępować tramwaje EU8N z elementem niskiej podłogi. Dzięki temu będą one mogły zostać skierowane do obsługi innej nowohuckiej trasy, gdzie do tej pory kursowały wyłącznie tramwaje wysokopodłogowe. Od poniedziałku 25 stycznia wagony EU8N zaczną wozić pasażerów na linii nr 44 łączącej Kopiec Wandy z Dworcem Towarowym zastępując tam wysokopodłogowe pociągi 105Na.

To nie koniec zmian na nowohuckich torach. Kolejną linią po „14”, na której zaczną kursować Lajkoniki będzie najprawdopodobniej linia nr 9 (Mistrzejowice – Nowy Bieżanów P+R).

Wraz z kolejnymi dostawami Lajkoników wagony z niską podłogą będą w tym roku coraz częściej pojawiać się na nowych trasach. Niezależnie od tego na jaką linię zostaną skierowane wagony Stadlera pozwolą na wycofywanie z ruchu kolejnych pociągów E1 i c3 lub 105Na. Może się to odbywać bezpośrednio albo przez uwalnianie niskopodłogowych tramwajów innego typu, które będą kierowane do ruchu na trasach bez niskiej podłogi, jak w przypadku linii nr 44.

Lajkoniki to nowoczesne tramwaje wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów jest zamontowana specjalna platforma, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe do dyspozycji są porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne.
Mamy tym samym niestety zapowiedzi kolejnych kasacji Wiedeńców i stopiątek. Mam nadzieję, że nie będą się one ślepo odbywać 1:1, bo zapewne nadejdzie taki czas, że wrócimy do normalnego funkcjonowania komunikacji miejskiej i będziemy wtedy potrzebować dużo więcej brygad tramwajowych, zwłaszcza, że w najbliższych latach będą się otwierać nowe trasy tramwajowe.

Co do Stadlerów, trochę dziwi fakt, że "14" nie będzie w 100% obsadzona taborem 32-metrowym, wszakże od dawna było mówione, że powinien on tam kursować. Być może w całości będzie ona obsadzona dopiero w czasie drugiej dostawy Stadlerów. Jeśli chodzi o EU8N z "14", chyba też wolałbym, żeby poszły one na "21", zwłaszcza, że już kursują one tam na niektórych brygadach i byłaby to okazja, aby ujednolicić tabor na tej linii. Można by tym samym wycofać część pojedynczych Wiedeńców, bo nie ulega wątpliwości, że to one w najbliższym czasie mniej się przydadzą niż chociażby Konstale, które obawiam się, że po wycofaniu ich z "44" pójdą do kasacji, bo nie wiem gdzie mogłyby jeździć w czasie, gdy mamy mniejszą ilość kursów. Po powrocie do normalnych częstotliwości, mogłyby się one jednak przydać.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1416
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 22 sty 2021, 10:30

MPK się samo pogubiło w tym co pisze, pierwszy raz Lajkonik na "14" był znacznie wcześniej niż w listopadzie.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: prezes » 22 sty 2021, 10:41

pasazer_mobilisu pisze: 22 sty 2021, 10:30 MPK się samo pogubiło w tym co pisze, pierwszy raz Lajkonik na "14" był znacznie wcześniej niż w listopadzie.
Zgadza się, pierwszy raz pojawił się on 23 czerwca 2020 roku. Jeździł on tam wówczas tylko jeden dzień i było to związane z trwającym przez wakacje testowaniem Stadlerów na różnych liniach. Swego czasu Stadler pojawił się nawet na "12" ;)
MPK w tym wpisie zapewne miało jednak na myśli datę, w której Stadlery zagościły na stałe w weekendy na "14".

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 22 sty 2021, 14:39

Jeżeli docelowo będzie na "14" miks NGT6/STL to liczę, że tylko bombardiery z II i III serii będą na tej linii (ma to szansę wyrobić wtedy). Skoro tak to gdzie trafią 3 podgórskie Stadlery zamiast "14"? Może na "24" by oszczędzić trochę wyjazdów z Huty? W Stadlery na "9" to uwierzę jak dopiero na własne oczy je zobaczę ;) Co do EU8N na "44" - dla mnie absurdalna i niezrozumiała decyzja. Linie "21" i "22" są całotygodniowe i czekają na niskopodłogowe wagony (zwłaszcza "22"), akurat "21" wydaje się być idealnym kandydatem na te pojazdy (w końcu Pleszów i Piastów miałyby niską linię). Pozostaje też pytanie co się stanie z Konstalami z linii "44": czy będą nimi "raczeni" pasażerowie "11" i "21"? :o
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5929
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 22 sty 2021, 15:33

Ta decyzja dowodzi, że tak mała liczba niskowejściowców na "21" nie wynika z braku wozów, tylko z braku chęci MPK.

Naprawdę nie rozumiem, czemu EU8N wysyła się na szczytówkę, w dodatku zdublowaną przez niskopodłogową "4", a tymczasem Pleszów dalej nie będzie miał ani jednej linii obsadzonej w 100% niskowejściowcami.

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 228
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: fistaszek » 22 sty 2021, 15:59

Kaszmir pisze: 22 sty 2021, 15:33 Ta decyzja dowodzi, że tak mała liczba niskowejściowców na "21" nie wynika z braku wozów, tylko z braku chęci MPK.

Naprawdę nie rozumiem, czemu EU8N wysyła się na szczytówkę, w dodatku zdublowaną przez niskopodłogową "4", a tymczasem Pleszów dalej nie będzie miał ani jednej linii obsadzonej w 100% niskowejściowcami.
Osiedle Piastów zresztą też nie ma takiej linii :( . O ile się nie mylę, są to jedyne dwie pętle w Krakowie bez w pełni niskowejściowej linii (jeszcze jest Kopiec Wandy, ale jest on po drodze na Pleszów). To sprawia, że "21" jest niemalże idealnym kandydatem.

Jak to było? "EU8N to niskopodłogowe tramwaje do Nowej Huty"? Obawiam się, że najczęściej pojawiają się one w Hucie jako zjazdy do zajezdni :cry: .

Wystarczyłoby EU8N z "14" przenieść na "21", a następnie pokasować solówki 1:1 za EU8N. To naprawdę takie trudne? :x

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1416
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 22 sty 2021, 17:00

Niby MPK zmiękło, niby trafią STL na "9", ale nieprzypadkowo użyto określenia "najprawdopodobniej".

Z EU8N na "44" wiadomo o co chodzi - jeździ do Huty, ale przejeżdża przez ścisłe centrum - no to skoro jest okazja to wysyłają coś lepszego. A "21" Huty nie opuszcza, więc można zostawić złom - lata lecą postępowanie MPK się nie zmienia.

kucyk
Ekspert
Posty: 1900
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 22 sty 2021, 19:49

pasazer_mobilisu pisze: 22 sty 2021, 17:00 Niby MPK zmiękło, niby trafią STL na "9", ale nieprzypadkowo użyto określenia "najprawdopodobniej".

Z EU8N na "44" wiadomo o co chodzi - jeździ do Huty, ale przejeżdża przez ścisłe centrum - no to skoro jest okazja to wysyłają coś lepszego. A "21" Huty nie opuszcza, więc można zostawić złom - lata lecą postępowanie MPK się nie zmienia.
Pod koniec roku znowu będzie ogólnopolskie chwalenie się tytułem "Firma Fair Play". :lol:
Masakra. :x

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 22 sty 2021, 21:03

Dwudziesty drugi Stadler wyjechał na ulice Krakowa
Na tym nie koniec nowości. Od najbliższego poniedziałku 25 stycznia, wprowadzone zostaną zmiany w rozdziale taboru, związane z wejściem do ruchu kolejnych wozów Stadler Tango Lajkonik. Jeden z najnowszych tramwajów skierowany zostanie na linię numer 14, na której "Lajkoniki" dotychczas kursowały tylko w weekendy. Docelowo wszystkie wozy EU8N kursujące na tej linii mają zostać zastąpione przez Stadlery. Zwolnione z linii wagony wiedeńskiego metra skierowane zostaną natomiast do obsługi linii 44. W poniedziałek mają się pojawić na dwóch brygadach. Na tym nie koniec. Kolejną linią, na którą kierowane będą Stadlery, ma być dziewiątka. Tak więc pasażerowie poruszający się po trasie z Nowego Bieżanowa do Mistrzejowic w końcu zyskają niskopodłogowy tabor.
http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... ce-krakowa
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 22 sty 2021, 21:56

kucyk pisze: 22 sty 2021, 20:48 Nie wmówisz mi i wielu innym, że jest to lepsze. Każdy ma inne zdanie na to czy inne zagadnienie - a ja akurat się z Twoim nie zgadzam. :)
Interesuje mnie opinia na ten pogląd skoro tak dyskutuje się o "9" ;)
Linia posiada wzmocnienie w postaci linii szczytowej - 49. To powoduje, że odpowiednim taborem na tę linię są tramwaje 26 metrowe (GT8C/N, N8, EU8N, NGT6 i skład 105Na.

Wielu uważa, że właśnie na tę linię powinny trafić nowe stadlery. Ja natomiast uważam, że tabor 34 metrowy przyda się na innych liniach, takich jak 8 czy 14, gdzie notuje się większe zapełnienia. Za to na 9 puścić NGT6 i EU8N zabrane właśnie z 8 i 14.
https://www.instagram.com/p/CKUS7XSnXbA/
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

kucyk
Ekspert
Posty: 1900
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 22 sty 2021, 23:23

Tak jak pisałem. Każdy ma swoje zdanie. Ja akurat codziennie podróżuję "9" i "49" na odcinku bieżanowskim do Mogilskiego i nie zgadzam się z opinią tego człowieka na Instagramie czy jak się tam to zwie. Obie linie są z bardzo ładnym napełnieniem. Może w Hucie jest gorzej ale chyba lepiej aby więcej wagonów pojemnych i niskopodłogowych tam docierało tym bardziej że "52" nie jest w całości niskopodłogowa. Chyba cały czas hucianie się burzyli, że gorsze wozy w Hucie? Teraz jak im prawdopodobnie "wspaniałomyślne" MPK zaserwuje "9" w NGT8 / STD nagle zmieniają zdanie? :o
A co do "8" to i ta linia będzie w 32 metrowych wagonach ale w drugiej połowie roku, być może z "13" i "22" oraz "10". :)

A co do samych zapowiedzi przez MPK odnośnie Lajkoników na "9" to mam obawy czy nie zrobią numeru typu: większy tabor niskopodłogowy ale bez "49". Oby tak się nie stało. ;)

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 22 sty 2021, 23:36

kucyk pisze: 22 sty 2021, 23:23 Tak jak pisałem. Każdy ma swoje zdanie.
Polecam poczytać co ta sama osoba wypisuje o "9" w mediach społecznościowych ;)
kucyk pisze: 22 sty 2021, 23:23 A co do samych zapowiedzi przez MPK odnośnie Lajkoników na "9" to mam obawy czy nie zrobią numeru typu: większy tabor niskopodłogowy ale bez "49". Oby tak się nie stało. ;)
Tego się też obawiam :/ W końcu mogą uznać, że rola "49" została zakończona.
kucyk pisze: 22 sty 2021, 23:23 A co do "8" to i ta linia będzie w 32 metrowych wagonach ale w drugiej połowie roku, być może z "13" i "22" oraz "10". :)
A to dojdzie do cudownego rozmnożenia wagonów? :o
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

kucyk
Ekspert
Posty: 1900
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 23 sty 2021, 0:14

Kitek pisze: 22 sty 2021, 23:36 Polecam poczytać co ta sama osoba wypisuje o "9" w mediach społecznościowych ;)
Możesz podać link / linki? :roll:

impuls
Ekspert
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 24 sty 2021, 23:40

Odnotowałem jedną pozytywną drobną zmianę w przydziale taboru w dni wolne. Doszło do zamiany jednej brygady na linii 9. Zamiast składu 105Na z Podgórza jest teraz GT8N. Strasznie powoli ale jednak ilość składów wysokopodłogowych w ruchu się zmniejsza. W dni wolne pozostały jeszcze brygady wysokopodłogowe na:
"9" trzy składy 105Na i jeden z Podgórza
"10" pięć składów wiedni z Huty i dwa z Podgórza
"11" jeden skład 105N z Huty i pojawia się jeden niezmodernizowany GT8S
"21" dwa E1 solo
"22" pięć wiedni z Huty i jeden z Podgórza
razem 21 brygad na 119

impuls
Ekspert
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 27 sty 2021, 22:54

Zastanawiam się nad przydziałem taboru od poniedziałku. Powrót do częstotliwości 7,5/15 wymusi kilka zmian w przydziale taboru. Czy na "24" powrócą częściowo wiedeńczyki? Czy połączą kolejne ufoki?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości