Strona 40 z 41
Re: KONSTAL 105N/Na
: 17 lut 2025, 15:45
autor: Cyjan
Ja jestem to w stanie zrozumieć, ale czemu akurat 52? 24 jakoś ma gorsze zapełnienia a nigdy jej nie widzę na ufokach. Jako zrządzenie losu: niecałe 10min po tym jak napisałam tego posta zepsuł się konstal na 52 i musiał wysadzić pasażerów.
Re: KONSTAL 105N/Na
: 17 lut 2025, 15:53
autor: Kaszmir
Cyjan pisze: 17 lut 2025, 15:45Ja jestem to w stanie zrozumieć, ale czemu akurat 52? 24 jakoś ma gorsze zapełnienia a nigdy jej nie widzę na ufokach.
Pięć ufoków na "52" oznacza, że (w szczycie) średnio co czwarty kurs jest wysokopodłogowy.
Pięć ufoków na "24" oznaczałoby, że ponad połowa kursów byłaby wysokopodłogowa.
Czyli byłyby interwały nawet 45-minutowe bez niskopodłogowca.
Re: KONSTAL 105N/Na
: 17 lut 2025, 16:35
autor: Ydhflx
Cyjan pisze: 17 lut 2025, 15:45
Ja jestem to w stanie zrozumieć, ale czemu akurat 52? 24 jakoś ma gorsze zapełnienia a nigdy jej nie widzę na ufokach. Jako zrządzenie losu: niecałe 10min po tym jak napisałam tego posta zepsuł się konstal na 52 i musiał wysadzić pasażerów.
No właśnie. I kto potrzebował (czyt. nie miał innej linii) to poczekał 7,5 minuty na kolejny kurs. Gdyby się zepsuł na "24", to by czekali minut 15.
Re: KONSTAL 105N/Na
: 17 lut 2025, 17:19
autor: Cyjan
No to trudno, padło na 52, mam nadzieję że w 2030 roku nie będziemy musieli mieć tej dyskusji na nowo i jakiś tabor się znajdzie jednak żeby akwaria zniknęły.
Re: KONSTAL 105N/Na
: 17 lut 2025, 18:05
autor: Scania_9640
Cyjan pisze: 17 lut 2025, 15:45
Ja jestem to w stanie zrozumieć, ale czemu akurat 52? 24 jakoś ma gorsze zapełnienia a nigdy jej nie widzę na ufokach. Jako zrządzenie losu: niecałe 10min po tym jak napisałam tego posta zepsuł się konstal na 52 i musiał wysadzić pasażerów.
52 zdecydowanie ma większe potoki niż 24.
Re: KONSTAL 105N/Na
: 24 lut 2025, 18:36
autor: elot360
50 lat wagonów 105N w Krakowie
To już ostatnia taka okrągła rocznica wagonów 105N w Krakowie. Po dostawach nowych wagonów, które w tym roku planuje zamówić MPK, te popularnie nazywane „akwariami” tramwaje znikną z krakowskich torowisk.
Osoby, które darzą te wagony szczególnym sentymentem zapraszamy na specjalne wydarzenie, które organizujemy w niedzielę, 2 marca o godz. 11.00 na pętli Łagiewniki.
Historię tych wagonów przypomnimy stojąc obok składu historycznych wagonów 105N, wagonu technicznego 105NT, który obecnie jest wykorzystywany do zabezpieczania sieci trakcyjnej przed oblodzeniem oraz potrójnego składu wagonów 105Na.
W ramach wydarzenia został zaplanowany przejazd historycznym oraz potrójnym składem stopiątek na trasie: pętla Łagiewniki - plac Centralny. Przejazd jest bezpłatny.
Źródło:
https://www.facebook.com/events/1721622258780603
Re: KONSTAL 105N/Na
: 24 lut 2025, 21:03
autor: impuls
105-i miały zniknąć w Krakowie już w 2016 roku po dostawie Krakowiaków. Czyli po 40 latach eksploatacji. Tak się jednak nie stało, bo stwierdzono że potrzeba zwiększyć ilostan wagonów w związku z rozwojem i budową nowych linii tramwajowych. Ale w 2016 rozpięto trójskłady. Zaczęto spinać ponownie na stałe ufoki dopiero w 2020 roku po ograniczeniach pandemicznych i wprowadzeniu pierwszych Stadlerów. Na razie 105-i są nadal potrzebne, choć ich funkcjonowanie jest coraz trudniejsze.
Re: KONSTAL 105N/Na
: 24 lut 2025, 21:14
autor: Ankin
impuls pisze: 24 lut 2025, 21:03
[...] Na razie 105-i są nadal potrzebne, choć ich funkcjonowanie jest coraz trudniejsze.
Możesz napisać coś więcej odnośnie ww. trudniejszego funkcjonowania wagonów typu 105N w krakowskich realiach?
Re: KONSTAL 105N/Na
: 24 lut 2025, 21:40
autor: suchy
Ankin pisze: 24 lut 2025, 21:14
Możesz napisać coś więcej odnośnie ww. trudniejszego funkcjonowania wagonów typu 105N w krakowskich realiach?
Co chwila zaliczają przeróżne awarie, a z uwagi na ich ograniczoną ilość (8 składów ufoków na 5 brygad do obsadzenia) oraz przeróżne sytuacje (typu przegląd, naprawa pokolizyjna czy naprawa bieżąca któregoś składu) bywają sytuacje, że nie ma czego wypuścić z zajezdni w zamian - i muszą wtedy dawać na podmianę Pesy.
Przez co jak któraś brygada "pesowa" na 4, 24 czy 52 zaliczy awarię, to motorniczy może nie mieć podmiany (bo akurat "jego" zapasowa Pesa musiała wyjechać za ufoka na 52).
Re: KONSTAL 105N/Na
: 24 lut 2025, 22:30
autor: impuls
Ankin pisze: 24 lut 2025, 21:14
Możesz napisać coś więcej odnośnie ww. trudniejszego funkcjonowania wagonów typu 105N w krakowskich realiach?
Praktycznie cały czas są w rozruchu dzień i noc. Wolą stratę energii niż późniejsze problemy z wagonami. Wygaszają je tylko w okresie wakacji i większych przerw. Po takich przerwach ilość zjazdów awaryjnych jest druzgocąca. Ponadto szarpią, zrywają, korodują. Widać dodatkowe wzmocnienia blachy i konstrukcji aby utrzymać ostoję. Zatem pada elektryka, mechanika i blacharka. Wagony były przewidziane na góra 30 lat, Niektóre jeżdżą 40 lat. Remontów głównych nie wykonuje się od kilkunastu lat.
Re: KONSTAL 105N/Na
: 24 lut 2025, 22:46
autor: Bayer2003
impuls pisze: 24 lut 2025, 22:30
Remontów głównych nie wykonuje się od kilkunastu lat.
HZ278 oraz HZ279 (obecnie obydwa RZ) nie przechodziły przypadkiem w 2022 roku głównego remontu? Były wtedy naprawiane prawie przez cały rok, więc musiało być to coś poważniejszego.
Re: KONSTAL 105N/Na
: 24 lut 2025, 23:37
autor: impuls
HZ278 i HZ279 przechodziły remont w SO2 w Nowej Hucie. Taki bieda remont główny. W warunkach trochę wówczas garażowych w Hucie. W jednym pomieszczeniu wymienili fragmenty blachy i pomalowali i poskładali do kupy. Tak jak pisałem w TR już dawno liniowych 105ek nie było. Zrobili tylko tyrystora i wcześniej zabytki 266 i 271. TR w Podgórzu ma specjalną Halę myjni, śrutowni, lakierni. Stanowiska gdzie robi się blacharkę, elektrykę. Po przejściu takiego cyklu w TR wagony mogą 15 lat jeździć.
Re: KONSTAL 105N/Na
: 25 lut 2025, 10:03
autor: Ankin
impuls pisze: 24 lut 2025, 22:30
Praktycznie cały czas są w rozruchu dzień i noc. Wolą stratę energii niż późniejsze problemy z wagonami. Wygaszają je tylko w okresie wakacji i większych przerw. Po takich przerwach ilość zjazdów awaryjnych jest druzgocąca. Ponadto szarpią, zrywają, korodują. Widać dodatkowe wzmocnienia blachy i konstrukcji aby utrzymać ostoję. Zatem pada elektryka, mechanika i blacharka. Wagony były przewidziane na góra 30 lat, Niektóre jeżdżą 40 lat. Remontów głównych nie wykonuje się od kilkunastu lat.
Posiadasz wiedzę ile wynosi konsumpcja kWh/doba, w ramach ww. trzymania na ciągłym rozruchu wagonów 105N?
Dodatkowo dopytam o inną kwestię. Mianowicie czy dobrze rozumiem, że mimo podobnego wieku, sprowadzane używane wagony z Niemiec nie sprawiają obsłudze obu krakowskich zajezdni aż takich problemów z eksploatacją jak wspomniane wagony 105N?
Re: KONSTAL 105N/Na
: 25 lut 2025, 19:30
autor: impuls
Ankin pisze: 25 lut 2025, 10:03
Posiadasz wiedzę ile wynosi konsumpcja kWh/doba, w ramach ww. trzymania na ciągłym rozruchu wagonów 105N?
Dodatkowo dopytam o inną kwestię. Mianowicie czy dobrze rozumiem, że mimo podobnego wieku, sprowadzane używane wagony z Niemiec nie sprawiają obsłudze obu krakowskich zajezdni aż takich problemów z eksploatacją jak wspomniane wagony 105N?
Na pierwsze pytanie znajdziesz odpowiedź w necie tylko trzeba dane zsumować. Wagony EU8N i GT8N są udanymi modernizacjami i nie sprawiają większych problemów. Modernizacja N8C niestety okazała się nieudana. Zarówno bez modernizacji jak i po modernizacji są problemy z tymi wagonami.
Re: KONSTAL 105N/Na
: 25 lut 2025, 20:54
autor: michal49944
Stopiątki zwane też akwariami niegdyś stanowiły trzon komunikacji tramwajowej Polski. Na krakowskich torowiskach można je spotkać coraz rzadziej, jednak 2 marca przypomną o sobie. Wtedy to odbędą się obchody 50-lecia kursowania wagonów 105N w Krakowie. Uroczystość rozpocznie się na pętli Łagiewniki o godzinie 11:00. Będą tam zaprezentowane: solówka 105NT, zabytkowy skład 105N oraz trójskład 105Na. Następnie wagony wspólnie udadzą się na przejazd przez miasto na trasie: Łagiewniki - Kalwaryjska - Krakowska - Stradomska - Franciszkańska - Podwale - Basztowa - Lubicz - al. Jana Pawła II - zawrotka na Placu Centralnym - al. Pokoju - Grzegórzecka - Starowiślna - Limanowskiego - Łagiewniki.
Wagony wykonają w ten sposób 2 kółka, a rozkład podany jest na grafice poniżej. Miniparada będzie zatrzymywać się na każdym przystanku, ale wsiadać będzie można tylko do składu 105N i trójskładu 105Na. Przejazd jest bezpłatny.

Szczegóły dotyczące czasu i trasy przejazdu.
Info.