Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

- Linie, trasy, rozkłady
Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kojak » 03 mar 2025, 11:05

Ydhflx pisze: 03 mar 2025, 10:56 Dojazd na pusto jest dla MPK (a więc ostatecznie i dla miasta) tańszy niż kurs. Krótszą trasą i nie staje na przystankach, więc mniejsze zużycia pojazdu i paliwa, a także mniej poświęconego czasu kierowcy.
Otóż to!
To właśnie pisałem innymi słowy w tym poście:
Kojak pisze: 02 mar 2025, 21:57 Może i się dało, ale pytanie jest inne.
Za kurs trzeba zapłacić, a nie wiadomo czy faktycznie jest potrzebne by ten autobus jechał z Piasków liniowo.
scyzor663 pisze: 03 mar 2025, 10:23 Ciężko mi to wytłumaczyć prościej.

Stawki wzkm są znane, można je znaleźć np. na blogu Kaszmira.
Dojazd na pusto jest "darmowy", ale im więcej takich dojazdów tym wyższy koszt wzkm w rozliczeniu całych przewozów realizowanych przez MPK. Dlatego też powinno się do minimum ograniczać przejazdy na pusto.
To ja Ci wytłumaczę to prościej.
Koszty trzeba optymalizować, a nie zwiększać. Każdy dodatkowy i niepotrzebny kurs, to także niepotrzebny wydatek.
Pytanie o wysokość stawek miało Ci pomóc dojść samemu do tego, że czasem lepiej lecieć na pusto na drugi koniec miasta, niż liniowy poniżej rentowności.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: scyzor663 » 03 mar 2025, 11:06

Ydhflx pisze: 03 mar 2025, 10:56 Dojazd na pusto jest dla MPK (a więc ostatecznie i dla miasta) tańszy niż kurs. Krótszą trasą i nie staje na przystankach, więc mniejsze zużycia pojazdu i paliwa, a także mniej poświęconego czasu kierowcy.
Tylko, że dojazd nie realizuje podstawowej funkcji komunikacji czyli przewozu pasażerów ;)
Ydhflx pisze: 03 mar 2025, 10:56 A brak zajezdni na północnym zachodzie i tak powoduje problemy - nie pogłębiajmy ich. Weźmy np. 173: z Azorów ostatni kurs porannego szczytu (z f15) jest o 9:47, a z Bieżanowa - o 8:46. To jest godzina różnicy. Podobnie szczyt na Bieżanowie zaczyna się godzinę wcześniej. I tak jest na większości linii w te rejony miasta. Najlepiej to jest wieczorami, gdzie odstępy między ostatnią dzienną i pierwszą nocną są większe, niż między kolejnymi nocnymi! To ostatnie dotyka w sumie dużej ilości linii autobusowych, ale w tramwajach już północny zachód ma gorzej.
To jest inna kwestia, a co ciekawe w nowym przetargu mogli przecież wymusić lokalizację zajezdni i tego nie zrobili i mamy Mobilisa po sąsiedzku z Bieńczycami.
Kojak pisze: 03 mar 2025, 11:05 To ja Ci wytłumaczę to prościej.
Koszty trzeba optymalizować, a nie zwiększać. Każdy dodatkowy i niepotrzebny kurs, to także niepotrzebny wydatek.
Pytanie o wysokość stawek miało Ci pomóc dojść samemu do tego, że czasem lepiej lecieć na pusto na drugi koniec miasta, niż liniowy poniżej rentowności.
A od kiedy to komunikacja ma być rentowna i które kursy są rentowne? Ja jestem zdania, że jak już palimy paliwo i ganiamy kierowcę przez pół miasta to powinni z tego móc skorzystać pasażerowie, nawet jak ich będzie 5 na całej trasie. Dlatego też uważam, że wjazdy i zjazdy tramwajowe powinny być oznaczone na rozkładach. Z autobusami to wiadomo, jest trochę inaczej, bo przelot zrobi szybciej niż kurs liniowy, ale wjazdy/zjazdy przez całe miasto powinny być wyjątkami.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kojak » 03 mar 2025, 11:11

scyzor663 pisze: 03 mar 2025, 11:06 Tylko, że dojazd nie realizuje podstawowej funkcji komunikacji czyli przewozu pasażerów ;)
Nie wiem jak teraz jest. Ale dwusetki rano też zaczynały od wiosek a nie z Krakowa... I był w tym sens, bo kto o 3 rano pojedzie z Salwatora do Czernichowa czy z Borku do Podstolic?
A pierwsze wyjazdy na 226 były zaraz po 3 z tego co pamiętam. Teraz pewnie jest podobnie.
To jest inna kwestia, a co ciekawe w nowym przetargu mogli przecież wymusić lokalizację zajezdni i tego nie zrobili i mamy Mobilisa po sąsiedzku z Bieńczycami.
Mogli i powinni, ale to chyba przekracza możliwości tęgich umysłów ZTP
A od kiedy to komunikacja ma być rentowna i które kursy są rentowne? Ja jestem zdania, że jak już palimy paliwo i ganiamy kierowcę przez pół miasta to powinni z tego móc skorzystać pasażerowie, nawet jak ich będzie 5 na całej trasie. Dlatego też uważam, że wjazdy i zjazdy tramwajowe powinny być oznaczone na rozkładach. Z autobusami to wiadomo, jest trochę inaczej, bo przelot zrobi szybciej niż kurs liniowy, ale wjazdy/zjazdy przez całe miasto powinny być wyjątkami.
Od tedy jak zaczęto likwidować linie z powodu braku rentowności, czyli wg źródeł historycznych od dwudziestolecia międzywojennego.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: scyzor663 » 03 mar 2025, 11:21

Kojak pisze: 03 mar 2025, 11:11 I był w tym sens, bo kto o 3 rano pojedzie z Salwatora do Czernichowa czy z Borku do Podstolic?
Wbrew pozorom takie "nocki" na wieś mają sens, ale głównie w weekendy.
Kojak pisze: 03 mar 2025, 11:11 Od tedy jak zaczęto likwidować linie z powodu braku rentowności, czyli wg źródeł historycznych od dwudziestolecia międzywojennego.
Zwrot kosztów z biletów to jakieś 40% kosztów obecnie, więc nie mówimy o żadnej rentowności, chyba, że w przeliczeniu na pewne koszty/zyski "niematerialne" czy ukryte w stosunku do całokształtu funkcjonowania miasta.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kojak » 03 mar 2025, 11:31

Nie wiem jakie są kryteria rentowności, ale jakieś są skoro zawiesza się połączenia podając jako powód: niedostateczna frekwencja.
Czyli jest jakiś poziom frekwencji, poniżej której linia czy dany kurs jest nierentowny.
O ile jeszcze w przypadku unikalnych połączeń, których nie da się zastąpić kombinacją innych linii można ten program rentowności bardzo mocno obniżać, o tyle w przypadku takiej linii jak 169, która niemalże w całości jest dublowana innymi połączeniami i przebiega przez najbardziej oblegany trakt autobusowy w mieście, nie ma sensu płacić za dodatkowy kurs, skoro można te potrzeby pokryć inną linią w przypadku bardzo niskiej frekwencji.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 638
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Ydhflx » 03 mar 2025, 11:43

scyzor663 pisze: 03 mar 2025, 11:06 Tylko, że dojazd nie realizuje podstawowej funkcji komunikacji czyli przewozu pasażerów ;)
Ale ilu tych pasażerów chce skorzystać o tak wczesnej porze? Bardzo mało.
scyzor663 pisze: 03 mar 2025, 11:06
To jest inna kwestia, a co ciekawe w nowym przetargu mogli przecież wymusić lokalizację zajezdni i tego nie zrobili i mamy Mobilisa po sąsiedzku z Bieńczycami.
To by zmieniło cokolwiek w tej kwestii tylko jeśli linie by były obsługiwane pół na pół Mobilis MPK. Bo jeśli zajezdnia Mobilisa jest tylko po jednej stronie miasta to i tak linię przez nich obsługiwane muszą zjechać w tamtą stronę wszystkimi brygadami. Owszem, skróciłoby to dojazdy na liniach lokalnych (typu 168), ale to osobny temat.
scyzor663 pisze: 03 mar 2025, 11:06 A od kiedy to komunikacja ma być rentowna i które kursy są rentowne? Ja jestem zdania, że jak już palimy paliwo i ganiamy kierowcę przez pół miasta to powinni z tego móc skorzystać pasażerowie, nawet jak ich będzie 5 na całej trasie. Dlatego też uważam, że wjazdy i zjazdy tramwajowe powinny być oznaczone na rozkładach. Z autobusami to wiadomo, jest trochę inaczej, bo przelot zrobi szybciej niż kurs liniowy, ale wjazdy/zjazdy przez całe miasto powinny być wyjątkami.
Nie ma być rentowna ale powinniśmy maksymalizować efektywność. Bo pieniądze mamy skończone. I moim zdaniem wyjazd na pusto jest w tym celu lepszym rozwiązaniem, rozumiem że w tym konkretnie się różnimy. Tak czy siak, chciałem zwrócić uwagę że wyjazd na pusto jest tańszy (nawet jeśli nie darmowy).

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Piotr246 » 03 mar 2025, 12:49

To też zależy od linii.

Na 169 wyjazd na Górkę Narodową jedzie prosto aleją 29 Listopada, a liniowo przez Mackiewicza.

Za to na 164 są kursy od Zajezdni Wola Duchacka i na 173 od Ronda Matecznego na Azory. Ale wyjazd jechałby taką samą trasą.

krk_kmk
Miłośnik
Posty: 60
Rejestracja: 20 lis 2020, 9:59
Lokalizacja: Kraków, Dzielnica XI

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: krk_kmk » 03 mar 2025, 15:02

Kojak pisze: 03 mar 2025, 11:05 To ja Ci wytłumaczę to prościej.
Koszty trzeba optymalizować, a nie zwiększać. Każdy dodatkowy i niepotrzebny kurs, to także niepotrzebny wydatek.
A skąd wiesz, że każdy byłby niepotrzebny? Przykładowo: 169-06 https://tomekzaw.pl/ttss/brygady/bus/1/151 mogłaby zrobić z Zajezdni/Piasków kurs przed 6tą, który obsłużyłby z pewnością więcej niż garstkę pasażerów... Z kolei, uprzedzając zarzuty, zjazd o 23 mógłby pozostać, chociaż nie znam frekwencji na liniach o tej godzinie (domyślam się, że poza weekendem autobusy wożą wtedy powietrze)
Bez stresu, to tylko post ;)

Kierman
Ekspert
Posty: 600
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kierman » 03 mar 2025, 15:20

Wcześnie rano 173 i 199 (dawniej 139) robiło połowiczne kursy. 173 z Matecznego na Azory i 199 (139) z Czarnowiejskiej na Mydlniki. Późno wieczorem, już koło północy pamiętam 173 też miało połowiczne kursy do Matecznego. Nie zjeżdżało bezpośrednio z Azorów. Myślę że takie rozwiązanie dla kilku innych linii by się sprawdziło dla kilku kursów

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6831
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kaszmir » 03 mar 2025, 16:23

fysztof pisze: 03 mar 2025, 9:24Przepraszam za dosadność, ale to akurat argument w stylu MPK sprzed lat, które na wakacje wolało trzymać niskopodłogowe tramwaje w zajezdni, bo jeszcze mieszkańcy Huty by się do nich przyzwyczaili...;-) Trasa byłaby za dobra, więc niech jeździ tam, gdzie popularnością cieszyć się nie będzie?
Nie o to chodziło. Wspomnianą relację obsługują "174" i "179" które jeżdżą znacznie częściej niż "155" (zwłaszcza "179") a do tego pojemniejszym taborem. Dołożenie "155" niewiele by tu pomogło, a jednocześnie mogłoby mocno utrudnić funkcjonowanie linii. Przy Bonarce do kursu "174/179" potrafi wsiąść tłum który nieźle zapełnia nawet przegubowca. Czy "155" byłoby w stanie ich wszystkich pomieścić gdyby podjechało pierwsze?

Tak czy owak, wobec częściej kursujących "174" i "179", to "155" wiele w tej relacji nie zmienia. Dlatego wg mnie lepiej by pojechało tam, gdzie zapewni pewne unikatowe połączenie o które prosili Mieszkańcy.
fysztof pisze: 03 mar 2025, 9:24Wobec powyższej sytuacji dobrze wiemy, że początek wszystkich problemów to wycięcie "184" z Kurdwanowa. ZTP samo stworzyło ten problem, a teraz protezami w stylu wcześniejszego "165" czy obecnego wydłużenia "155" próbuje leczyć swoje choroby. Szczerze mówiąc w tej sytuacji już zasadniejsze wydaje mi się, aby wydłużyć "169" (warianty do Zajezdni) i to je puścić z Malborskiej jak dawniej "184" przez Łużycką, Witosa do pętli Os. Kurdwanów. Nawet częstotliwość wariantów linii "169" i obecnej "155" praktycznie się zgadza! Na pętli Os. Kurdwanów ładowarka też jest.
Jeśli chodzi o Malborską, to tu bardziej problemem jest zabranie "107" które zostało skrócone do Zajezdni by zwiększyć liczbę kursów w Kosocicach i Soboniowicach. Odcięło to jednak Malborską od węzła przesiadkowego przy Kablu. I tu zmiana trasy "155" mogłaby załatać tę dziurę.

Co do wydłużania wariantów "169" przez Nowosądecka do Kurdwanowa, mam mieszane uczucia. Ładowarki na Kurdwanowie są potrzebne dla "179". Osobiście też wierzę, że wcześniej czy później "169" jednak wszystkimi wariantami pojedzie w stronę Piasków Wielkich / Bochenka dzięki czemu będzie znów jedną, mocniejszą linią.
Kojak pisze: 03 mar 2025, 11:11Nie wiem jak teraz jest. Ale dwusetki rano też zaczynały od wiosek a nie z Krakowa... I był w tym sens, bo kto o 3 rano pojedzie z Salwatora do Czernichowa czy z Borku do Podstolic?
Teraz większość aglo zaczyna kursy z Krakowa bo MPK nie chce wyjeżdżać na pusto do aglomeracji.
Kierman pisze: 03 mar 2025, 15:20Wcześnie rano 173 i 199 (dawniej 139) robiło połowiczne kursy. 173 z Matecznego na Azory i 199 (139) z Czarnowiejskiej na Mydlniki. Późno wieczorem, już koło północy pamiętam 173 też miało połowiczne kursy do Matecznego.
Miało i dalej ma - kursy "173" z Azorów po godz. 23 są do ronda Matecznego. I skoro na "173" są, to może i na "169" by się dało. Mogłyby nawet zaczynać od r. Matecznego, a nawet jechać stamtąd jako "503" by szybciej dotrzeć do Górki Narodowej i bez kluczenia przez Siewną.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kojak » 03 mar 2025, 19:40

krk_kmk pisze: 03 mar 2025, 15:02 A skąd wiesz, że każdy byłby niepotrzebny? Przykładowo: 169-06 https://tomekzaw.pl/ttss/brygady/bus/1/151 mogłaby zrobić z Zajezdni/Piasków kurs przed 6tą, który obsłużyłby z pewnością więcej niż garstkę pasażerów... Z kolei, uprzedzając zarzuty, zjazd o 23 mógłby pozostać, chociaż nie znam frekwencji na liniach o tej godzinie (domyślam się, że poza weekendem autobusy wożą wtedy powietrze)
Nie wiem czy każdy byłby niepotrzebny. Dlatego napisałem, że nie wiadomo czy faktycznie byłby potrzebny.
Sam napisałeś, że nie znasz frekwencji, więc też nie wiesz czy jest potrzebny czy niepotrzebny.
Kaszmir pisze: 03 mar 2025, 16:23 Teraz większość aglo zaczyna kursy z Krakowa bo MPK nie chce wyjeżdżać na pusto do aglomeracji.


Miało i dalej ma - kursy "173" z Azorów po godz. 23 są do ronda Matecznego. I skoro na "173" są, to może i na "169" by się dało. Mogłyby nawet zaczynać od r. Matecznego, a nawet jechać stamtąd jako "503" by szybciej dotrzeć do Górki Narodowej i bez kluczenia przez Siewną.
Ciekawe czemu teraz MPK nie chce wyjeżdżać na pusto, a kiedyś chciało... pewnie dlatego, że teraz jest płatnik inny i lepiej im się opłaca, wieźć powietrze i mieć płacone jak za kurs, niż robić dolot na pusto.
Druga sprawa:
Można włączać autobus w połowie trasy, jak jest taka potrzeba. Jeśli nie ma, to jest to szukanie na siłę, czyli na siłę podnoszenie kosztów. Potem może się okazać, braknie tam gdzie jest to faktycznie potrzebne. Gdzie nie trzeba robić "przy okazji" i na siłę robić z tego płatnego kursu.

krk_kmk
Miłośnik
Posty: 60
Rejestracja: 20 lis 2020, 9:59
Lokalizacja: Kraków, Dzielnica XI

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: krk_kmk » 03 mar 2025, 20:16

Kojak pisze: 03 mar 2025, 19:40 Sam napisałeś, że nie znasz frekwencji, więc też nie wiesz czy jest potrzebny czy niepotrzebny.
Dlaczego przekręcasz moje słowa? Napisałem, że nie znam frekwencji w godzinach późnowieczornych, natomiast napisałem też, że mógłby się taki kurs przed 6tą przydać, bo ludzie dojeżdżają rano do pracy w takich godzinach.
Bez stresu, to tylko post ;)

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kojak » 03 mar 2025, 20:33

krk_kmk pisze: 03 mar 2025, 20:16 Dlaczego przekręcasz moje słowa? Napisałem, że nie znam frekwencji w godzinach późnowieczornych, natomiast napisałem też, że mógłby się taki kurs przed 6tą przydać, bo ludzie dojeżdżają rano do pracy w takich godzinach.
A w porannych znasz? To jaka jest?

krk_kmk
Miłośnik
Posty: 60
Rejestracja: 20 lis 2020, 9:59
Lokalizacja: Kraków, Dzielnica XI

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: krk_kmk » 03 mar 2025, 21:35

Wszystko zależy na jakim odcinku, ale przy założeniu, że jest to wariant z Piasków, na Kamieńskiego wszystkie miejsca siedzące byłyby pewnie zajęte. Poza tym koszt JEDNEGO kursu nie jest taki olbrzymi, jak to próbujesz wciskać, a na Alejach może mógłby w jakimś stopniu odciążyć np. 179 czy inne linie jadące przez Kamieńskiego, Konopnickiej lub ATW.
Bez stresu, to tylko post ;)

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka

Post autor: Kojak » 03 mar 2025, 21:43

krk_kmk pisze: 03 mar 2025, 21:35 Wszystko zależy na jakim odcinku, ale przy założeniu, że jest to wariant z Piasków, na Kamieńskiego wszystkie miejsca siedzące byłyby pewnie zajęte. Poza tym koszt JEDNEGO kursu nie jest taki olbrzymi, jak to próbujesz wciskać, a na Alejach może mógłby w jakimś stopniu odciążyć np. 179 czy inne linie jadące przez Kamieńskiego, Konopnickiej lub ATW.
Czyli nie znasz frekwencji jak to próbujesz wciskać, skoro nie podajesz liczb tylko napisałeś, że "pewnie by było".

Koszt jednego kursu nie jest olbrzymi, ale jakiś jest, więc mam pytanie, z której linii chciałbyś zabrać kurs, żeby rachunek wyszedł na zero?

I czy o tej porze ludzie zostają na przystankach bo się nie mieszczą, że potrzebny jest extra kurs?
Czyli dajemy extra kurs na 169 czy tam 469 i korzyść dla ludzi z tego prawie żadna, bo po prostu przesadzasz ludzi z jednego autobusu do drugiego... odciążasz np 179. Czy o tej porze ta linia wymaga odciążenia?

Ciebie po prostu drażni, że autobus jedzie na pusto przez całe miasto i chciałbyś żeby jechał "na linii". Bez względu na to czy jest taka realna potrzeba. Po prostu chcesz i już. I na tą okazję uważasz, że "pewnie" wszystkie miejsca byłyby zajęte...

Przy takich oszczędnościach jak teraz robią. Ty sobie beztrosko dokładasz kursy, które nie wiadomo czy są potrzebne. A efekt będzie taki, że tu dołożą a tam zabiorą. Super pomysł :idea:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: kry5, Ydhflx i 17 gości